Single handen naar Noord Frankrijk?

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door meester »

In de kleine franse sluizen maken wij meestal niet vast. het hele canal des ardennes bv voeren mij vrouw of ik om de beurt en liep de ander met de kinderen op de kant of ging fietsen in de omgeving. met een klapje voor en achteruit wil het wel lukken. vaak zijn de nederlandse sluizen veel onrustiger dan de franse en belse sluizen.
Laatst gewijzigd door meester op ma feb 22, 2016 12:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Marie Christina »

Grote vingers aan je hand en kleine toetsjes op je telefoon, meester? :mrgreen:

Edit: typefouten weghalen :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

meester schreef: met een klapje voor en achteruit wil het wel lukken.
Nadeel is dat je dan de motor niet kunt uitzetten. Met die sluizentrap (26 op één dag) ben je 's avonds wel zo'n beetje vergast. :?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door popeye »

quichot schreef:
meester schreef: met een klapje voor en achteruit wil het wel lukken.
Nadeel is dat je dan de motor niet kunt uitzetten. Met die sluizentrap (26 op één dag) ben je 's avonds wel zo'n beetje vergast. :?
Daf????? Niet met mijn Vetusje! :D
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door wrotter »

nog even ter aan vulling, meestal als we in de sluis lagen en alleen hielden we het schip op de plek met een klapje vooruit en achteruit ,met meerdere dan alleen een steekeintje op de achterbolder naast de stuurhut ,moet ik ook vermelden dat in die tijd het ons wel vele pallets bier gekost heeft en flink wat sigaren ,en soms wat frankjes maar altijd waren ze vriendelijk en erg behulpzaam en zijden ze nooit wat .
maar waarschijnlijk volgend jaar een reisje via de maas naar of de moezel of via Straatsburg terug ,en dan maar ervaren hoe het nu gaat als je met een jachtje daar langs gaat .
toen kon je wisselend zeggen ik ben recreatie of passagiersschip wat het beste en voordeligste uitkwam ,dus geen vaar rechten ,behalve in het Belgen land daar kreeg je soms behoorlijk de hik van nergens gelijkheid en heeeeeeeelveel frankjes tussen de papieren om maar verder te komen .
toen nog overal douanes en de Belgen waren kampioen in moeilijk doen .vooral in het waalse gedeelte.
groet wout.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

:lol:
Cilinderinhoud scheelt wel een slok op een borrel denk ik, Jack! En inderdaad, zo'n DAF moet je wel belasten om van de walm af te komen.
Maar vergis je niet! Ook onzichtbare uitlaatgassen zijn uitlaatgassen. En het zijn maar klein kommetjes daar. Wat trouwens ook de charme is.

Wout, toch waren dat mooie tijden. Ik heb die lange groene strookjes nog met al die stempeltjes. Ook van bijv. Marche-Les-Dames. En o wee als je zo'n stempeltje miste! Maar ja, 35 frankjes, duur was het niet!

Om bij de topic te blijven: single handed leveren die geen enkel probleem op. Zelfs met een smal bootje kun je nog wel met een sprongetje zowel aan BB als aan SB afstappen als je boven bent.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Eduard »

Nou, dat zijn veel nuttige reacties, wat is zo’n forum toch handig. In principe lijkt het me dus goed te doen, misschien inderdaad nog twee grote bolfenders op de kop zien te tikken, verder hangen er genoeg banden en touwstootwillen over het berghout om de sluiswanden te beschermen mocht het een keertje net niet soepel verlopen. Verder een bijl of vlijmscherp mes om de touwtjes te kappen als het water zakt maar het schip niet. Ik denk dat de voorbereiding kan beginnen maar ik blijf ‘in’ voor verdere tips. Wat de papierwinkel betreft denk ik dat ik genoeg heb aan een kopie van de inschrijving in het kadaster, kopie verzekerings-betaling, klein vaarbewijs 1 en 2, marifooncertificaat, paspoort om te bewijzen dat ik eigenaar, schipper en bevoegd voor de Belgische en Franse wateren ben en voor de zekerheid een doos biertjes en een kist sigaren. Maar misschien heb ik dat allemaal niet nodig met het Scheepspraetvaantje in de mast? O ja, voor in België nog dat rare ‘sleepvlaggetje’. Zie ik nog iets over het hoofd?
Groet,
Eduard.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door KarelE »

Hoe zitten jouw banden vast? Met kettingen of met touw? Met banden aan touwen mag je in Nederland niet in de sluis komen, en ik weet niet hoe de interpretatie en Belgie en Frankrijk is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Eduard »

Nu met touw, maar dat valt makkelijk te veranderen.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door popeye »

Ja dat sleepvlaggetje. Een enkeling vaart daar nog mee rond, maar ik zou het bij de scheepspraetvlag houden. Ik kom heel België trouwens door met een Drents vlaggetje. Maakt kennelijk veel indruk! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Riverboy »

Dat "sleepvlaggetje" wordt door de Belgen zelf al niet meer gevoerd, dus zet daarvoor in de plaats maar iets anders.
Groet, Jo
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Dirk »

de heren van de wet zeggen : "de rood wit geblokte vaarvlag is wel nog van toepassing maar niet meer verplicht in België."
met andere woorden ; het mag wel maar moet niet meer...
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door frank »

KarelE schreef:Hoe zitten jouw banden vast? Met kettingen of met touw? Met banden aan touwen mag je in Nederland niet in de sluis komen, en ik weet niet hoe de interpretatie en Belgie en Frankrijk is.
Dat punt geeft altijd veel discussie. Ik heb een aantal banden al veertig jaar aan touw hangen en omdat ik een hekel heb aan wetten en regeltjes heb ik zo mijn eigen oplossingen. Vlak voor we over de grens naar Belgie gaan wissel ik die banden om voor gewone stootwillen, geen gezicht, weet ik maar kan niet anders. De volgende grens geeft weer perspectief. Dan gaan de banden weer buiten. Nog nooit enig probleem in Frankrijk gehad.
Nederland is weer een ander verhaal. Ooit een hele marifoondiscussie gehad in Terneuzen. Iedereen natuurlijk meeluisteren en lachen toen ik uitlegde dat ik drijflichamen in mijn banden had. Dat begreep de sluiswachter niet waarop ik vroeg of hij nog op de oorlogsfiets van zijn vader peddelde met van die houten banden :D Toen was het stil.
Dan beginnen ze hier en daar te blaten dat autobanden volgens de wet zijn verboden. Als ik dan vraag om aan te wijzen in welk artikel dat staat kunnen ze dat niet vinden.
De truuk is dat je weer die verrekte wet moet gaan napluizen en daar staat duidelijk in de omschrijving dat "niet drijvende wrijfhouten" verboden zijn. Het woord autobanden kent de wet niet dus... Drijvers in de band, dus dan is het een 'drijvend wrijfhout" in de zin der wet en varen maar, breekt je touw onverhoopt dan pak je de pikhaak en de band is zo binnenboord, nieuw touw en varen maar.
Ik zei daar eigenlijk geen problemen, die sluiswachters moeten gewoon leren lezen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

Ik was dat eeuwige gez...eur over die bandjes zo beu, dat ik een jaar of wat geleden ben overgestapt op kunststof wrijfhouten. En daarvan denk ik achteraf, had ik dat maar eerder gedaan. Maar of die geschikt zijn voor sleepboten met rondom ver uitstekende berghouten weet ik niet. Verticaal ophangen misschien.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door sailor wim »

frank schreef: De truuk is dat je weer die verrekte wet moet gaan napluizen en daar staat duidelijk in de omschrijving dat "niet drijvende wrijfhouten" verboden zijn.
Zo weer wat geleerd, ik zit rondom in de fenders en heb zelfs lekke op de hoeken bij de spiegel omdat deze niet wegrollen.
En mijn wrijfhouten zijn van Azobe en die zinken dus.
Wel makkelijk bij het afmeren tegen een schuine betonnen kade.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie