Single handen naar Noord Frankrijk?

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Eduard »

Ik wil graag van uit Amsterdam naar Noord Frankrijk, bv Berry au Bac, Rethel. De kans is groot dat ik gedeeltes van die tocht in m'n eentje zal varen en ik vroeg me af of dat redelijk te doen is of dat vooral de sluizen problemen kunnen opleveren. Ik vaar met een slepertje van 14 meter, heb een boegschroef en een middenbolder. Is dit te doen of is het juist sterk af te raden?
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Eduard »

De autocorrectie maakte er 'single handen' van maar dat moest natuurlijk 'single handed' zijn.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door KarelE »

Hoi Eduard,

Ik ben een jaar of wat geleden een paar keer meegevaren van/naar Frankrijk met een 50m-spits. De eigenaar van dat schip vaart normaal altijd alleen. In Wallonie schijnt dat niet (overal?) te mogen, maar voor de rest is het prima te doen vind ik. Ik weet overigens niet of dat alleenvaarverbod ook voor recreatievaart geldt. Bij de erg hoge sluizen die je opvarig invaart kwam de sluismeester met een haak aan een touwtje om de lijn aan te pakken. Ik weet of ze dat nog doen, er is ook in Belgie wel het een en ander bezuinigd op sluispersoneel.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door sailor wim »

Eduard schreef:Ik wil graag van uit Amsterdam naar Noord Frankrijk, bv Berry au Bac, Rethel. Ik vaar met een slepertje van 14 meter Is dit te doen of is het juist sterk af te raden?
Hoi Eduard,
Haal dat -tje- maar weg want je vaart met een sleper van 14 meter lang. En dat schutten alleen kan zonder meer op het Ardennen kanaal daar is het verval zeg gemiddeld 2 meter. Als je vanaf de Maas het kanaal op gaat zijn er maar een paar sluizen omhoog. Bij de eerste krijg je een haak maar bij die sluis dan ook voor en achter vastmaken.
Maar op de Belgische Maas tot Givet zou ik je sterk aanraden om met twee lijnen en personen de sluizen te nemen. De bolders zitten bovenstrooms Namen achter of onder een hek en de meeste zwemtrappen zijn niet meer sterk genoeg om de 14 meter lange sleper op een midden bolder vast te houden tijdens het schutten.Schade aan een ander in een volle sluis is snel gemaakt. Over de Maas in Nederland kan ik geen advies geven.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door wrotter »

ik heb inder tijd grote gedeelten van frankrijk en belgie bevaren met mijn luxe motor ,vrijwel altijd alleen ,maar met 20 passagiers .schutten deed ik alleen vast maken deden we maar weinig als je alleen was in de kolk ,
er zin enkele spitsen schippers die alleen varen ,hiier moet je op de meeste gebieden met zijn tweetjes varen ,daar let niemand op je .
groet wout.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

Het ligt er maar aan hoe ervaren je bent. Mijn credo is: alle trajecten die ik vaar moet ik in m'n eentje kunnen. Nu is de JW wel zeven meter langer dan jouw sleper, dus ik kom altijd wel bij een bruikbare bolder.
Nautisch zie ik geen enkel beletsel om het in je eentje te doen. Ik heb dat vaak genoeg gedaan. Óf ik was alleen aan boord (onze vakanties liepen niet altijd parallel), óf mijn vrouw sliep nog, óf ze vond het niet nodig haar boek weg te leggen. :lol:
Dat geldt ook voor de door Wim genoemde sluizen. Het valt wel mee. Jo heeft me nog op de kiek gezet in Dinant toen ik daar in m'n eentje langs kwam tuffen. De nieuwe Yvoz-Ramet ken ik nog niet, maar het lijkt me daar eerder makkelijker dan moeilijker geworden. Ternaaien is een eitje als je aan een drijvende bolder kunt hangen. Niet te strak vastmaken! De bolder houdt soms wat eerder op met drijven dan je schip. Frankrijk is simpel. Zelfbediening (maar je hoeft niet van boord) en weinig verval. Je bent doorgaans alleen, en je hebt alle tijd om rustig vast te maken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

KarelE schreef: Bij de erg hoge sluizen die je opvarig invaart kwam de sluismeester met een haak aan een touwtje om de lijn aan te pakken. Ik weet of ze dat nog doen, er is ook in Belgie wel het een en ander bezuinigd op sluispersoneel.
Als ze geen touwtje komen aanpakken heb je met 10 man aan boord hetzelfde probleem als wanneer je alleen bent. Dus dat maakt niet uit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Riverboy »

Hoi Eduard, Als je alleen door Nederland vaart dan is België geen probleem. De sluizen hebben vaak drijvende bolders en zo niet dan gaat het via de middenbolder zonder meer goed op een vaste sluisbolder. Wij doen niet anders met ons jacht van 12x4m. Het traject voorbij Namen heeft iets kleineren sluizen van ca. 90m maar is ook geen probleem. Vanaf Givet krijg je de Spisensluizen van 40x5,5m en op het Canal des Ardennes 40x5,1m. Ook hier in Frankrijk schutten wij op de middenbolder of naargelang we zin hebben op 2 lijnen, maar dat is niet noodzakelijk. Wat ik afgelopen jaar heb uitgeprobeerd is om op enkel een lange voorlijn te schutten. Wel heb ik achter 2 dikken ballonfenders en dan maakt het niet uit of je een beetje scheef in de kolk ligt. Ik moet zeggen dat ging voortreffelijk. Dit gaat natuurlijk alleen als je voldoende ruimte hebt en daarom laten wij vaak een boot voorgaan zodat we dan alleen liggen. Een ander mogelijkheid is om niet vast te maken en dat gaat ook goed.
Hier een reisverslag van onze reis naar het Canal des Ardennes
http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... ennes/file
Je kan ook op de site http://www.staverse-jol-aimee.nl/de-vaartochten van mede forumlid Popeye kijken. Deze vaart meestal alleen, weliswaar met een kleinere boot, maar hoe groter de boot hoe makkelijker het gaat.
Alvast veel plezier gewenst met de voorbereiding.
Groet, Jo
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Pleysant »

Alleen bij sommige sluisen in België willen ze wel eens moeilijk doen,en zeggen ze twee lijnen!

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

Opvarend Yvoz-Ramet SB voorin bijvoorbeeld. Geen doen op één lijn.
Toch kun je prima in je eentje aan twee lijnen opschutten. De voorste beetje op lengte laten en al zo hoog mogelijk aanpikken, en achter de boel strak houden. Voor leg ik dan een tweede lijn klaar om over een hogere bolder te leggen. Dan kan de staande lijn nog even vastblijven. Het vereist wel een beetje heen- en weer lopen door het gangboord, maar ach, goed voor de conditie!

Maar laten we Eduard niet afschrikken, die noodzaak komt hoogst zelden voor, en meestal lig je als jacht achterin.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door popeye »

Pleysant schreef:Alleen bij sommige sluisen in België willen ze wel eens moeilijk doen,en zeggen ze twee lijnen!

Vrg,Ed
Heb ik nog nooit meegemaakt.

De sluizen beneden Namen hebben meest kleine boldertjes aan de trappen, die dicht genoeg bij elkaar zitten, en omdat je moet overpakken zul je het daar wel op de middenbolder moeten doen, of vastmaken langszij een vrachtschip indien mogelijk, en toegestaan.
Boven Namen zitten kleine boldertjes in de sluiswand waar je vanaf je schip wel bij kunt.
Ik dacht dat ik vorig jaar een topic aangemaakt had over los schutten in de Franse sluizen, maar ik kan het niet terugvinden. Heb ik in 2014 uitgetest en bevalt me uitstekend en is goed te doen, zowel bij op als afschutten, en hoe langer, (en breder) je schip ,hoe makkelijker dat gaat. Anders, zoals ik anders deed, of wanneer er een sluismeester is; (los in de sluis liggen schijnt niet te mogen) bij opschutten vastmaken op de voorbolder en de motor in de achteruit.

Veel plezier!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

popeye schreef:
Pleysant schreef:Alleen bij sommige sluisen in België willen ze wel eens moeilijk doen,en zeggen ze twee lijnen!

Vrg,Ed
Heb ik nog nooit meegemaakt.
In de bakken van Ronquières en Strepy moet het écht voor en achter(officieel zelfs 2x2 lijnen). Daar zeggen ze er ook wel wat van.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Riverboy »

In de bakken van Ronquières en Strepy moet het écht voor en achter(officieel zelfs 2x2 lijnen). Daar zeggen ze er ook wel wat van.

Ja maar daar lig je dan ook stil en meer je af alsof je aan een steiger ligt. Ook krijg je hier hulp bij het afmeren van de "bakmeester" of hoe die goeie man heet en hoef je de hele reis naar boven of beneden niets meer te doen aan de touwen.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door KarelE »

Wat ook wel gebeurde in Belgie, met de spits: na het invaren lijntje voor en achter vastmaken, wachten tot de deur dicht is en het nivelleren begint en dan meteen weer losmaken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door quichot »

KarelE schreef:Wat ook wel gebeurde in Belgie, met de spits: na het invaren lijntje voor en achter vastmaken, wachten tot de deur dicht is en het nivelleren begint en dan meteen weer losmaken.
Vroeger werd je in Ternaaien ook wel in de middensluis geschut. Daar raadde het personeel zelfs aan om gewoon niet vast te maken. Het hele spul zakte doodstil op z'n plek blijvend naar beneden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie