Op huis aan..

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Op huis aan..

Bericht door frank »

Na vertrek uit Bad Essen lopen we gestaag door want het het heet en we weten nog ene mooie plek waar we rustig kunnen liggen en met een stoeltje onder d ebomen kunnen zitten. Iedereen zoekt nu schaduw maar de meeste ligplaatsen ligegn aan de noordzijde en dat betekent dat je de hele dag in de brande zon ligt. En die damwand kan erg warm worden!
Mooi plekje bij Bramsche vlak bij het stichkanal naar Osnabrück.
Hier komen we weer een aardig jong stel tegen dat het huisje gekocht heeft van de WSA bewaker die op de nood-schuif moet letten. Nu wordt alles op afstand bediend vanuit Minden.
Door zo'n gesprek wordt je weer heel wat wijzer over hoe de situatie voor jonge mensen is op de huidige arbeidsmarkt. Hij verliest binnenkort weer zijn baan als onderwijzer bij de Engelse legerbasis en wat dan?
Gek is dat iedereen die we onderweg spreken graag een baan in Nederland zou willen hebben. Een vakman hier verdient naar onze begrippen wel erg weinig hoewel het leven zoals we gemerkt hebben hier goedkoper is dan bij ons en wanneer je naar de huizenprijzen kijkt, dat is helemaal een lachertje.

Inmiddels krijgen we bericht van de andere olie&Stomers dat ze Berlijn gaan verlaten en de thuisreis beginnen. Ze hebben een week of drie daar rondgehangen op die 24 uurs ligplaatsen. Dat heeft bij sommig bootjesvolk tot nogal wat commentaar geleid hebben we al gehoord... Maar goed, ze hebben alle cultuur bekeken en iedere kneipe bezocht en zo te horen was het een geweldig succes.

En dan zit ik plots weer met een probleem want mijn trombosebeen speelt op. Ik besluit wat sneller door te varen en naar een NL ziekenhuis te gaan, ik wil niet weer zoals vorig jaar al die trammelant meemaken.
Dus we kachelen in snel tempo door naar de kruising met het DEK waar we horen dat er net afgelopen weekend een nautisch evenement geweest was. Ahaa, vandaar dat im al die oude bootjes gisteren langs zag komen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de kwaliteit van veel wat ik zag langskomen naar onze begrippen nog niet voor een C status in aanmerking zou komen.
Vandaar dat wij onderweg zoveel bekijks krijgen. Waar we ook liggen of varen overal grijpt iedereen naar zijn fototoestel. Wandelaars stoppen om een praatje te maken etc. Als we voor elke foto een euro zouden krijgen voeren we het hele jaar voor niks rond!

Even doorzetten en na de laatste sluis naar boven in hevig noodweer waarbij tot op de huid doorweekt de sluis uitvaren liggen we in het hartje van de prachtige stad Münster. Je stapt hier zo van je boot en tien stappen verder schuif je aan om te eten of drinken op een terrasje. De hele oude zooi hier is omgetoverd tot een horecaparadijs. Tot diep in de nacht is het feest en daar moet je rekening mee houden. Alles op slot en dopjes in de oren als je wilt slapen.

Dan weer door naar Dattlen. De haven hier is perfect voor ons met een mooie rustige plek en water en stroom naast de boot. Kan niet beter, alhoewel, alles lijkt hier door de Polen overgenomen. Een duitser zie je niet meer.
Ik heb wel gezien dat het doorsnee vrachtschip van pakweg 80 meter uit de periode 1920 -1940 stamt. Oude motoren als Deutz en Mak. Wanneer je dan zo'n hollands goudhaantje door het kanaal ziet varen.. alles perfect in de verf, moderne uitrusting. Nee daar kan de rest niet aan tippen. Het zijn wel degenen die dag en nacht door moeten varen van de bank, de rest zoekt s avonds zijn plekje langs een van de vele ligplaatsen langs het kanaal.
Verder gaan we het kanaal Wesel-Datteln in en na vier sluizen liggen we in Dorsten. Mooie stad met lekker goedkoop eten en een veel ijs-salons. Het is nog steeds vrij warm maar langs het kanaal is het goed uit te houden.
Maar ik wil door en we liggen later bij de sluis Friedrichsfeld aan de Rhein. Daar ligt op loopafstand weer een nieuw restaurant en met een buurman van een ander jacht gaan we hier eens flink uit eten. Groot gevuld bord, alles eerste klas en een halve liter van het lokale bier.. na even lekker achterover uitbuiken moet ik de rekening betalen, 11 Euro per persoon! Daar ga ik niet voor koken. En die dame achter de kassa, niet alleen mijn ogen vielen uit mijn hoofd! Wat een mooie meid en een schattig dialect ook nog. Ze komt uit de Oekraine en werkt hier voor een hongerloontje in de horeca. Later zegt een kennis die veel op Polen rijdt dat de mooiste vrouwen uit de Oekraine komen, zelfs met zwart haar en blauwe ogen.. Nou weet ik waarom Koos zo vaak in de buurt zit ;))

Mooi, dat laten we dus weer achter ons en we varen de sluis uit en de Rhein af in het drukkke verkeer van zesbakkers en snelle containerschepen, langs Wesel, Rees en Emmercih om dan sluis Weurt in te lopen, bijna thuis en meteen naar het ziekenhuis voor een echo. Gelukkig loopt alles goed af en de oorzaak van de klachten wordt gevonden.
Ondanks dat hebben we geslaagde reis gehad, 160 vaaruren gemaakt, zuinig geweest met de dure olie en veel rust gehad. Ik heb een hele krat boeken uitgelezen! En nu thuis ligt er een meter post door te worstelen en we storten ons weer in de routine van alledag.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie