de Shiffmühle van Minden

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

de Shiffmühle van Minden

Bericht door frank »

Onderweg in Minden, had ik al eerder geschreven dat ik daar een bezoek heb gebracht aan een schiffmühle.
Daar fietste ik bij toeval langs en ben even een kijkje gaan nemen, want ik had er wel van gehoord maar nog nooit
eentje in werking gezien.
Overigens was er een schaduwrijk terrasje naast met goed bier dus dat kwam allemaal goed uit.
Deze graanmolen bestaat eigenlijk uit twee drijvers, een grote met de mechaniek en daaraan vast
verbonden een kleine waar de as van het grote aandrijfwiel op rust.
Dit schoepenrad wordt aangedreven door de stroming op de rivier en die heeft meer kracht dan ik verwacht had.
Moeiteloos worden de molenstenen gedraaid en het graan gemalen.
De boeren brachten hun graan in zakken met een roeiboot naar de molen die midden in de rivier voor anker lag.
Dat kon vroeger nog omdat de aken langs de oever werden getreideld, getrokken door paarden of mensen.
De molen lag dus niemand in de weg. Vroeger moeten er vele honderden van in bedrijf zijn geweest.
Deze ene wordt in stand gehouden door een vereniging die met vrijwilligers rondleidingen geeft.
Hieronder een paar beelden van de molen in bedrijf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie