Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

Valt of staat bij handhaven René, en daar hebben de Nederlandse gezagsdragers een nog véél grotere hekel aan!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Pleysant »

quichot schreef:De gelijkenis met Friesland dringt zich inderdaad op!
(Hier was afmeren incl. elektriciteit en water gratis.)
Afbeelding
Is dat het steigertje net voorbij Bogny?

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

Dat weet ik zo uit m'n hoofd niet, maar het is een dik uur varen beneden Charleville-Mezières. Het plaatsje heet Joigny s. Meuse.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

Heb een hekel aan die profiteurs-langliggers, zij nemen de plaats in van reizigers die ook wel eens willen uitrusten EN naar de plaatselijke middenstand gaan/steunen. Het zijn als parasieten!

In den Biesbosh, clans, die de ganse zomer ligplaatsen clamen, gelukkig controleerd de politie hier 'geregeld'.

Hier in frankrijk bestaan ze ook, vroeger véél meer, maar dank zij deze parasieten hebben vele dorpen het vrij liggen met electra en water gestopt of heffen nu zo'n 5 €, en zie dat helpt, 'ze' blijven weg. Er zijn er wel die zich wel nog laten kennen, zelfs viir 5€!

Heb zeLf al eens meegemaakt dat 'ze' een volle 'gratis' haven in beslag namen en hun familie lieten overkomen met mobilhomes, het strafte was dat 'ze' consumtiegoedern gingen bij-halen in hun thuisland!!!...

Natuurlijk valt dit op, wat denk je dat dit dorp nu beslist heeft, juist, en maar klagen dat de gastvrijheid erop achteruitgaat, profiteurs... :x

Of wat te denken van een gierige eenzaad die een steiger in beslag neemt door in het midden te gaan liggen en er nog een bijbootje langzij te leggen, zodat het overduidelijk is dat niemend welkom is (op deze gratis plaats natuurlijk)...

Je kan enkel uw afkeuring en misprijzen laten merken over zo'n toestanden, En dat doe ik dan ook!
Basher
Berichten: 71
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:31 pm

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Basher »

"Gelegenheid maakt de dief" ......... het zijn net mensen :D :D :D :D
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

We zijn nu net voor de tunnel van Balesmes (4820m)op het kanaal van 'Champagne en Saone'.

Het is hier bloed-mooi, voor ons het mooiste kanaal dat wij al gedaan hebben, mooier zelfs dan de 'canal des ardennes', soms wanen wij ons in de alpenweiden, incl koetjes, bergen, stilte.
Het is hier quasi ongerepte natuur en zeer weinig bebouwd, dus ook weinig volk te zien, prachtig, we genieten vollop.

Enkel de sluizen vallen erg tegen, we zijn in de opvaart en ze zijn erg hoog zo'n 3,5 a 4m, meestal zonder enige voorziening voor de pleziervaart, geen haken of ingebouwde bolders te zien? Eens in het sas ben je als in een tunnel, je ziet zelfs de bolders niet, moeten steeds heksentoeren uithalen om aan te leggen, voeg daarbij nog de erg verwaarloosde staat erbij...

van de begeleidende sasseniers (met wagen) moet je geen hulp verwachten, ze staan er naar te kijken hoe je sukkelt! :(

Een keer kwam er eentje naar ons toe, druk doende, om ons uit te vragen tot waar we gingen varen, zodat hij kan plannen om naar huis te gaan(heeft ie zelf gezegt),het was 17.00h en zijn dienst loopt tot 19.00h, mijn echtgenote vroeg of ie even een touwtje wou aannemen, antwoord ie koudweg en zonder verpinken 'dat is normaal niet voorzien in mijn taak', mijn echtgenote antwoorde fel 'laat maar, ik doe het zelf dan wel', hij besefte toen dat ie te ver was gegaan, maar we weigerden verdere hulp van hem.
Staken daarentegen...
Die sasseniers hebben al zo weinig te doen op een dag, dat ze al te lui geworden zijn om een touwtje aan te pakken zeg, en zo zijn de meeste hier nu!. WAt een verschil met vroeger!

Hebben net voor we zo een sluis moesten invaren...(oeps... sluis = zonder licht, = dus buiten dienst), véél volk, sassenier komt op ons af en zegt dat er net een oudere man met zijn wagen de sluis is ingereden, men heeft hem kunnen redden, waarschijnlijk poging tot zelfmoord.
Dat een mens zich tot zo iets drijft vinden we heel erg en staan hierbij dan ook even bij stil.

Wij lagen beneden het sas, erg onconfortabel, geen mogelijkheid om aan te leggen wegen stijle wanden, dan onze spudpalen uitgezet, lagen daar veilig en confortabel, wat een luxe zeg, hebben hier al erg veel plezier van gehad bij het aanleggen en manoeuvreren.

We zijn nu erg moe van al dat varen en sluisjes pikken, als we ergens een mooi plaatsje (geen gebrek hier) zien gaan we wat rusten, trouwens mooi weer hier nu!
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

TIP:
Zoals velen, incl. Mezelf, wist niet dat; als u wat in uw schroef terechtkomt, plastiek, touw, vuilzak, metras, enz.. u de brandweer kan bellen op het nummer 18.
Zij hebben voor alle wateren een duikploeg klaarstaan die u direct en GRATIS helpt.

Ook al bent u ergens in de no-where, zij komen u desnoods slepen of ter plaatse hulpbieden.

U hoeft dus zelf geen dure duiket aan te spreken.

Wij hebben dit jaar 2x geweten dat er een soort deken in de schroeven terecht kwam, beiden toevallig Nederlanders.

Op een boot waren jongelui die zelf aan de slag zijn gegaan en met veel moeite het obstakel hebben kunnen verwijderen.(lees stuksnijden)

Bij de andere, waren wij bij, is de brandweer direct gekomen en het deken gewoon terug afgewonden van de schroef.was op 10min geklaard!
Doch achteraf vernomen dat de as toch wat scheef was getrokken, door te veel pogingen om het onheil te verwijderen!

De brandweer aanvaard absoluut geen fooi, wel is mogelijk, een pintje of een kus van de kapiteinse.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Marie Christina »

In België wellicht.
In Nederland heeft de brandweer belangrijkere zaken te doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

Marie Christina schreef:In België wellicht.
In Nederland heeft de brandweer belangrijkere zaken te doen.
Euh... het gaat wel over Frankrijk

En, zowel in Belgie en Nederland als in Frankrijk zou ik deze 'service' erg op prijs stellen!

GRATIS, nog wel!
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Pleysant »

Beste Guido,
voorheen moest men er liggeld betalen daar,
het steigertje ligt er nog niet zo lang,een paar jaar.
volgend jaar ben ik er weer aan de beurt!
Voor de rest goede vaart en geniet!

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Marie Christina »

sa marsj schreef:
Marie Christina schreef:In België wellicht.
In Nederland heeft de brandweer belangrijkere zaken te doen.
Euh... het gaat wel over Frankrijk

En, zowel in Belgie en Nederland als in Frankrijk zou ik deze 'service' erg op prijs stellen!

GRATIS, nog wel!
Frankrijk.
Oké.
Maar hier is het overgrote deel van de brandweer een vrijwilliger.
Die moeten al vaak genoeg voor alarmen hun werk-, vrije- en slaaptijd inleveren.
Bedenk wel als ze voor jou een stukje plastic uit je schroef halen zij niet beschikbaar zijn voor die man die zojuist in een sloot gereden is.

De brandweer is voor noodgevallen.
(Sorry voor de off-topic, maar ik zit in die wereld en ben er daarom wellicht wat feller op.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

Ed, misschien is het daar officieel niet gratis, maar er kwam niemand om geld. Ook geen automaat, verwijzingen met daar en daar betalen of iets dergelijks. Het was eind april, wellicht loont het dan niet om voor een enkel bootje per week iemand in dienst te nemen.
In Chateau-Thierry stond wel zo'n automaat, maar die herkende noch visa noch mastercard. Dan denk ik: ja hoor 's, ik heb m'n best gedaan, dus jammer maar helaas.

Menno, Sa Marsj is niet verantwoordelijk voor het beleid bij de brandweer. Die lijken me mans genoeg om zelf te beoordelen of duikerhulp bieden verantwoord is of niet. Sterker nog, het lijkt me een geschikte praktijkoefening voor duikers.

*edit* Het was 7 mei, herinner ik me nu ineens, de tweede ronde presidentsverkiezingen. Niemand werkte die dag.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door wrotter »

indertijd dat ik nog door Frankrijk vloog lag je overal gratis zelfs hartje Parijs .
maar het heeft mij wel een Gods gruwelijke hoop sigaren en blikjes Heineken gekost op de sluizen maar het schutten ging dan ook zeer vlot ,en vriendelijk ,zo nodig kwam er een extra iemand helpen ,uiteraard had je geen vignet nodig omdat je een passagiers schip was .
nu hoor ik van ex collega's dat de passagiers schepen flink onderhands dokken en daar door heel vaak vrije vaart krijgen bij stremmingen ,tja toerisme ?
en ze vertelden me dat er soms voor jachten wel geschut kan worden maar dan of met een grootschip mee of er moet een gehele sluis mee gevuld worden met jachten ,een dan nog moet men wat eurotjes schuiven .
nu volgend jaar ga ik proberen een reisje te doen ,of via de maas ,Saar ,moezel ,en rijn .
of het word wat anders als de waterstanden en stremmingen de zaak verzieken .
het word dan waarschijnlijk vanaf begin mei een 8 weken .
deed vroeger Amsterdam -Parijs ,zondags ochtend vertrekken en vrijdags aankomst tegenover de eifeltoren .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

wrotter schreef:indertijd dat ik nog door Frankrijk vloog lag je overal gratis zelfs hartje Parijs .
Dat waren nog 's tijden!
Leuke anecdote: ik ging in de vroege jaren 80 voor het eerst naar Frankrijk.
Mij kwamen vele spookverhalen ter ore over moeilijke documenten en lastige commiezen. Je moest wel een halve idioot zijn als je de Bels/Franse grens wilde passeren, was de boodschap. Bij de Belgische douane moest ik een verklaring ondertekenen waarin kort samengevat stond dat ik het schip niet in België had gejat.
Enigszins onzeker stapte ik dan ook het Franse kantoortje bij de grens binnen. Daar zat een geuniformeerde grenswacht achter een bureautje vol formulieren en stempels. Daar had je het gelazer al, ging door m'n hoofd.
Beducht voor wat komen zou, verklaarde ik in mijn beste Frans: ik wil met mijn schip Frankrijk in.
Hij keek uit het raam en stelde vast dat mijn schip daar inderdaad lag. Hij zweeg. Nu komt het, dacht ik, er sterk mee rekening houdend dat ik rechtsomkeert moest maken.
Toen sprak hij de historische woorden, wijzend naar de Franse zijde van de grens: dat is die kant op, goede reis!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door wrotter »

een van de eerste vaarten met passagiers naar Parijs was met mensen uit west Berlijn toen nog in Russisch gebied ,tot de Franse grens geen grenskantoor gezien of straal voorbij gevaren ,bij de Franse grens controle op het steiger en melden ,tja alle paspoorten moesten worden in gezien ,eh ja de mensen moesten ook komen dat gedaan maar ik kreeg de mijne niet terug ,na wat gezemel bleek het dat ik geen frankskes er in had gestopt ,nou tja weer naar boord en wat ophalen en gelijk een pelletje Heineken daar bij ,en toen heel vriendelijk varen maar .
op de terugweg precies in sluitings tijd stonden ze al te wuiven van vaar maar door ,even vlug nog een pelletje afgezet op het steiger en door .
daarna nooit meer hoeven stoppen daar .
en toen kwam de Belgische grens maar dat werd een echte ramp uren wachten ,waarop weet ik nog steeds niet maar waarschijnlijk te weinig franken tussen het paspoort ,maar uiteindelijk mochten we door .
ik heb later in Amsterdam dit bij het douane kantoor aangekaart wat er was gebeurd ,deze zouden er werk van maken .
wel merkte ik later dat ik erg snel afgehandeld werd ,waarbij een collega schipper van een spits opmerkte zo snel en dat zonder franken ?
Plaats reactie