Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

Eindelijk regen, tijd zat om een verslagje te schrijven.

Bij deze wens ik alle Frankrijkvaarders in te lichten en te waarschuwen, velen hebben het dit jaar ook aan de lijve mogen ervaren, dat varen in Frankrijk niet steeds van een leie dakje verloopt en uw reisplannen echt in het water kunnen vallen en je uw boot zelfs moet achterlaten!

Zomer 2017, op de Franse Maas.

Wij houden van varen/leven in Frankrijk en hebben hier al een 10 tal jaren quasi overal gevaren, het is leuk, mooi, avontuurlijk en goedkoop leven, meestal ook erg lieve mensen (wij spreken ook Frans, dat helpt natuurlijk), wij zijn op pensioen en wonen nu op onze boot.

Het was wel de eerste maal dat wij de upper Maas op voeren, maw vanaf de canal de Ardennes, richting zuiden...

We hadden nog alle tijd en ja het was warm en ja er was droogte, dus langzame voortgang.

Ons eerste ernstig voorval was dat we in de omgeving van Steney toen plots de sluisdeur voor onze neus afbrak uit zijn scharnieren, ja u leest het goed, de scharnier was volledig uitgesleten door gebruik en waarschijnlijk nog nooit nagekeken geweest. Het verbaast me erg, te weten dat toevallig deze sluis bediend en bewoond word door een sassenier, dat deze hun materiaal niet nakijken.
De sluizen, zeker deze waar slechts pleziervaart vaart, worden schaamteloos niet onderhouden, idem het kanaal/vaarweg, de onbeschermde oevers kalven helemaal in en de vaarweg verzand dan en dan maar zeggen dat de droogte de oorzaak is van te weinig diepte! Enkel het gras word afgedaan. Verder gaat het verval gestaag verder.

Regelmatig werken de sluizen niet(meer)als je aankomt varen of je er al in ligt, je belt dan naar een centrale post en meld het defect, een 'vliegende' monteur komt dan de sluis herstellen of u manueel versassen.
In een zo'n voorval sloot de sluisdeur niet meer, ff de dienst opgebeld, bleek dat onkruid groeide voor het electronisch oog, ...! Straffe verhalen genoeg gehoord en... gezien.

Dit alles als inleiding op de rest wat nu volgt:

Daar wij nog veel tijd over hadden en omdat er net een mooie plaats net was vrijgekomen, besluiten we toch aan te meren aan de 'beroemde' trappen van Verdun alhoewel we dat niet gepland hadden.

Na 2 dagen wilden we vertrekken, verder naar het zuiden, plots beslist de 'prefectuur' (gouverneur) van Nancy dat de sluizen dicht gaan wegens te weinig water.
Wij geloven dit, en verblijven verder met vacantiegevoel in Verdun, maw we maken er het beste van en verbroederen met de aldaar gelegen schepen.
Kort hierna sluiten ze ook alle sluizen tot Stenay, wegens ... te weinig water, zeggen zij...!??? Dit is zo'n pakweg 130KM?

Alles blijft potdicht, wij zijn gegijzeld, weinig of niets te horen of te zien van VNF, we zijn afhankelijk van wat het internet te zeggen heeft.

De gegijzelden in Verdun zijn; 1 Nederlandse vrouw, alleen en erg moeilijk te been, (moet dringend geopereerd worden), en nog een een andere Nederlandse boot, 1 Duitser, 1 franse boot (word onze woordvoerder). 2 zwitserse boten, 4 Belgische boten, incl. Onszelf.
Verder nog de alom gekende Franse profiteur die daar steenvast elk jaar, het ganse zomer sezoen schaamteloos ligt te profiteren van de gratische gastvrijheid van de Stad Verdun, met zijn lelijke onderhouden tjalk van zo'n goede 25m, natuurlijk MET zijn klein bij bootje op de zij, zodat men niet kan/mag langzij liggen.

Na 3 weken onzekerheid en onwetendheid, komt de lokale pers ons op spoor en word een krantenreportage gemaakt van de 'gegijzelden van Verdun'..

De mensen beginnen te morren... vacanties zijn opgesoupeerd, boten worden noodzakelijk achtergelaten, we helpen elkaar.
Niks VNF, niks van de Prefectuur. Voor hun zijn we decor in Verdun.

Onze Franse lotgenoot, neemt de ondankbare taak op om zich als woordvoerder van ons allen te vertegenwoordigen, hij neemt contact met 'hogerhand', ook met de Burgermeester van Verdun, deze geeft vrijwel direct zijn akkoord dat wij onbeperkt en gratis mogen blijven liggen, meer kan en mag hij niet doen. Merci Mr. Le Maire!

Van VNF en prefectuur(via VNF), simpel niets, enkel wat vage woorden/beloften zoals,' het is warm', 'nooit gezien', 'geen water', dit terwijl wij met zijn allen gewoon vaststellen dat het water steeds op hetzelfde pijl bleef staan zoals bij onze aankomst, en de maas, zij stroomde gestaag maar onvermoeid verder, dag en nacht zoals zij het al eeuwen heeft gedaan.

Wij horen nu ook echte noodkreten van vaarders buiten Verdun, natuurlijk zitten er nog een onbekend aantal mensen vast, in dorpen en kleine steden, in de vrije natuur!
Deze mensen hebben niet zoveel 'geluk' en 'luxe' als wij!

Onze Duitse gijzelzelaar weet via een locale kennis toch te ontsnappen, met de smoes dat zijn echtgenote dringend moet geopereerd worden, niet alleen een leugen, maar hij is vertrokken als een dief in de nacht. Niet netjes.

Na een dikke maand komt er een reportage 'nationaal uitgezonden op TV,' van een Engelssprekende dame, die verstokt is van alle info van VNF, zij is ook een maand reeds ergens gestrand'!!!, schandalig, het VNF weet maar al te goed waar alle gepasseerde schepen zich bevinden, zij laten ons stikken en blijven liever in nu nutteloos ze sluis of kantoor, niks te doen.

De waarheid, de feiten.

Wij hebben bevestiging van diverse sluiswachters(uit eerste hand) die ons hebben bevestigd wat er echt gebeurd is.
De prefectuur heeft gelezen en gehoord wat onze grieven zijn en dat stond hun niet aan, iedereen heeft 'bevel' gekregen om te zwijgen, er staat een strenge sanctie op!
Wij als slachtoffer hebben dus zelfs niet het recht om "te weten", intriest en politiek geladen.

-Zoals eerder geschreven, bleef de Maas zachtjes verder stromen, wegens gebrek aan onderhoud zijn de waterplanten in de gekanaliseerde Maas in volle vrije ontwikkeling, (lees woekeren).Een gekend probleem dat bij de beslissing om sluizen te sluiten, meespeelt.

-De Maas bleef op dezelfde lage stand staan toen wij hem bevoeren, het is onjuist dat de kanalen 'te ' weinig water hadden, de kanalen worden gevoed door de Maas zelf, die zijn overtollig water zoals steeds afgeeft aan de stuwen! Voedingswater voor de sluizen genoeg, anders gaart het water zijn gangetje toch via de stuw, niet. Alweer een leugen.!

-Toen wij 'eindelijk' , zogenaamd zéér uitzonderlijk, mochten 'ontsnappen', was het bevaren van de Maas op het gesperde gedeelte, voor ons en alle anderen boten probleemloos te doen en voldoende diep!!!?
Sterker nog, toen wij dan de voor ons véél grotere omweg moesten maken via Reims, en het canal des Ardennes, lag het kanaal aldaar voorbij de tunnel tot aan de sluizentrap echt onvoorstelbaar laag, wij konden nog net vooruitkomen a 2km per uur (gps).
Schepen met 1.3m schuurden over de boden.
Straf, maar laat wel duidelijk zien het verschil van visie en oordeel en politiek van Prefectuur tegen een andere Prefectuur.

-De echte redenen zijn, (uitgelekte info) dat de prefectuur van Nancy zware politieke tegenstand kreeg van 'groen', zij wilden niet dat op het hoogste punt van het plateau zoals gebruikelijk, steeds extra rivierwater werd opgepompt uit de rivier, zelfs niet voor ons sukkelaars die vastzaten!
Eerst vertelden zij dat de pompen defect waren, niet dus.
Iedere dag om 11h was er algemene vergadering in het hoofdkantoor Prefectuur met VNF, andere betrokkenen en politiek, maar steeds zwaar protest van 'groen', sluizen blijven dicht! Iedere dag opnieuw...

Nu komt de kers op de taart, ...

Toen we net terug vrij konden varen en uit de sperzone kwamen komt er vrolijk vanuit de tegengestelde richting een prive spits aangevaren, met enkele gasten erop, hij staat ingeschreven als 'jacht' en heeft volgens de sluismeesters een speciale 'lesse passé' voor het ganse gesperde traject, dit op bevel van de Prefectuur van Nancy, gewoon omdat de eigenaar 'de nodige papieren(contacten) heeft kunnen bemachtigen', dixit sluismeesters en VNF, zij MOETEN dit bevel uitvoeren, er mag dan wel vrij gepomt worden, en de spits heeft een vrije vaart, ondanks alle beperkingen wegens "te weinig water" over het ganse en nu nog steeds gesperde gebied (14/09/2017)

Ook dit is Frankrijk, wij komen alvast NOOIT meer langs de Maas en zeker niet in de omgeving van de Prefectuur van Nancy!


Velen onder ons hebben hun reis/vacantie plannen drastisch moeten veranderen of zelfs aflasten, velen konden slechts terug keren, of verder varen, na een extra omweg van pakweg 300KM en een dikke 150 sluizen. Om daarna weeral te komen vastzitten op de Maas omdat... er een dam was doorgebroken.

Ik vraag mij af waar mijn zuurverdiende geld voor de vaarvergunning echt naar toe gaan? in ieder geval niet naar daar waar het hoort te zijn, stellen we vast.

Onze les is, haal er de pers bij, organiseer u, maak en klaag uw toestand, lokaal en nationaal bekend, DAT hebben ze echt niet graag. Wij zijn te braaf geweest.

Maar toch zijn wij graag in 'La douce France', ergens anders dan wel.


Ps: Mooi weer, vele resto's, bars, mooi volk, we waanden ons op de dijk in Nice, als we in Verdun lagen.

Enkel de gratis concerten zijn echt niet te harden, enorm veel lawaai boenke-boenke(dit is geen muziek) uit de boxen, zaten daar iedere zaterdag met oordoppen in onze oortjes, erger was, dat de jeugd erdoor opgezweept was en er veel gedroken werd uit grote frisdrankflessen, zonder frisdrank erin, met alle gevolgen van dien, ik bespaar u de gore details, er werd door de ons-de-gegijzelden zelfs wacht gehouden, dit was wel degelijk nodig wegens te dronken jongeren en vandalisme.
Maar zoiets gebeurt omzeggens in iedere grote stad in Frankrijk.
Neem steeds maatregelen, zoals uw fietsen op degelijk slot en op de boot zetten! maak de boot met een ketting of stalen kabel vast met de wal, ZEKER op stroom!!! Als je niet wenst wakker te worden aan of beneden een stuwdam...

Enkele ervaringstips:

Een bekend probleem zijn jongeren die het toch zo fijn vinden om stenen naar beneden te gooien, wat een lol zeg.
Schelden, vloeken helpen niet, integendeel, jij bent als een aangeschoten eend midden op het water.
Wat echt helpt; neem uw fototoestel en neem foto's, zij zien dat ook en druipen nu af...
Idem voor katapult schieters en ander schorem.
Help ook op aanlegplaatsen waar jongeren de kat uit de boom kijken en hun slachtoffers uitkiezen, laat een led verstraler nachts branden op donkere plaatsen, dat hebben ze niet graag, zelf heb ik security cams die ook nachts filmen en opnemen, laat duidelijk zien dat u beveiliging heeft.

Wij zijn en blijven echte Frankrijk-lovers, klaar voor avontuur en genot!

An en Steve
sa marsj
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Klaver vier »

Lang leven gezellig Frankrijk,ik hoef er niet heen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Carel-k »

En daarom ga ik daar niet heen,waar ik dan wel heen ga? Dit jaar maar 1600 km door Nederland gevaren en een stukje België
Heerlijk nergens problemen gehad en het weer neem ik op de koop toe en bij de Lidl hebben ze ook lekkere wijn en stokbrood
En ik doe dat al heel lang!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

Wat ik heb vertel zijn natuurlijk uitzonderingen, je MOET wel eens in Frankrijk zelf gevaren hebben om te weten/voelen wat dat Frankrijkgevoel toch is.

Geloof me vrij, in mijn geboortestad Antwerpen nachts rondlopen is tegenwoordig véél gevaarlijker hoor, ook daarom ben ik 'vertrokken', dat is 'onze' stad niet meer...

En hier eten ze tegenwoordig ook Frieten, vers gemaakt met veel bier uit vlaanderen, Heineken is een geval appart...

Ieder zijn vrijheid natuurlijk!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door frank »

Wij hebben sinds 1989 vele reizen door Frankrijk achter de kiezen en onze lijfspreuk is altijd "we weten wanneer we Frankrijk in gaan maar nooit wanneer we er weer uit komen!" Bovendien is dat vignet afgrijselijk duur geworden en wij hebben ook nooit geld terug gekregen als we vanwege droogte het land werden uitgestuurd. Kijk, je gaat geen 650 euro !! euro betalen voor een voorgenomen reis die je niet kunt maken.
Avonturen bij de vleet en je moet tijd hebben. Doorgebroken dijken en lege panden, kapotte sluisdeuren, ingestorte stuwen. Geen water of teveel water. Aangepaste vaartijden die je het varen bijna onmogelijk maken. In Verdun ben ik op mijn klompen en in 'bleu de travail" schipperskleding het kantoor van de chef ingestormd om hem eens in ongezouten Frans te vertellen dat we balen van dat gesodemieter daar en nooit meer terug komen, waarop hij achter me aanliep en me vroeg mijn klachten op papier te zetten en naar Nancy te sturen. Nou, doei.. ik heb vakantie, ben geen tikjuffrouw.
Onze laatste reis was daar in 2003, het jaar dat de zomer zo heet was dat de bejaarden met bosjes sneuvelden en toen besloten we naar Duitsland te gaan. Fris water, diepe kanalen, dorpjes waar nog mensen woonden met winkels, prachtige fietsroutes maar wel aan de regeltjes houden...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door frank »

sa marsj schreef:
En hier eten ze tegenwoordig ook Frieten, vers gemaakt met veel bier uit vlaanderen, Heineken is een geval appart...

Ieder zijn vrijheid natuurlijk!

Laten we nou niet over Heinik.. beginnen. Ik zat ooit op een Frans terrasje ergens in de buurt van Langres in een dorp en wilde een bierre bestellen bij de juffrouw, vroeg ze me wat ik wilde, ze hadden 'Hinniken' zoals op dat uithangbord boven de deur. Nou, toen was mijn vakantiegevoel meteen over.!

Nee, mijn favoriet is Jenlain, dat is een mooi bovengistend gebrouwen bier, amberkleurig, vol van smaak en dat brouwen ze in Nrd Frankrijk.
Als ik smiddags zo'n fles van 750 ml achter de kiezen had lag ik in het talud te snurken met de hond naast me want die lust wel pap van dat heerlijke schuim :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door stevedem »

Wat een verhaal...

Ik had al geen behoefte in naar/door frankrijk te varen vanwege de onvoorstelbare hoeveelheid sluizen, ik vaar liever.
maar nu hoef ik er al helemaal niet meer heen :lol:
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

Als er over je hoofd politieke spelletjes gespeeld worden en je bent als toerist geen potentiële kiezer, dan ben je de pineut.

Hoe belangrijk een leefbaar milieu ook voor ondergetekende is, groenlinkse partijen hebben nog al eens last van stalinistische trekjes: voor het bereiken van Het Hogere Ideaal moeten indien nodig dissidenten worden opgeofferd, zeker als die alleen maar voor hun lol rondvaren in 'kapitalistische' jachten.

Verder blijft het een heerlijk land om per schip te bereizen. Het is allemaal niet zo solide geregeld als hier, dat is waar, maar is dat nou juist ook weer niet een deel van de charme? :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Marie Christina »

Neuh.
Vind ik tenminste niet.

Wat een heerlijkheid was dat als ik met een schip van Zuid- Amerika of Afrika weer in Europa kwam.
Je zei tegen de agent: "regel dat en dat voor me " en het gebeurde gewoon ipv het standaard antwoord: "No problemo, mañana./ pas de problem , a demain "
En hoe noordelijker je komt, hoe soepeler alles gaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sa marsj
Berichten: 30
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:30 pm
Locatie: Nu gedwongen terug in Belgie :-(
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door sa marsj »

Laat me duidelijk zijn.
Het is zeker niet mijn bedoeling om vaarders af te schrikken, integendeel.
Het is de bedoeling dat u voor uw volgende reizen, de prefectuur van Nancy en het weer in het oog moet houden, in die regio zeker!
Volgens mij hanteren zij devolgende regel, "als je uwe hof niet mag besproeien, uw auto niet mag wassen, awel,dan mogen de sluizen ook niet werken"

Verder denken ze niet na, en laten de yachten gewoon in de steek!

Ik heb ook begrepen dat dat al vele jaren zo is!

Trouwens, "ze" hebben vorige winter de sluizen ook 2x gesloten en dit jaar al 3maal. ECht, dat is helemaal niet nodig, gewoon wat water oppompen aan sluis 1 en de winkel kan blijven draaien...

In alle andere prefecturen in Frankrijk is het stukken beter, lees normaal.

Verder voel ik mij hier in Frankrijk stukken veiliger dan in Belgie, de tips die ik u had gegeven klinken wel wat zwaar, toegegeven, maar het zijn ook maar tips hé. Enkel in de grote steden,opletten geblazen, op het platteland gaat het er echt héél wat gemoedelijker aan toe.

En ja, avontuur genoeg hier en je moet wat 'soepel' zijn en geduld hebben, je krijgt er ontzettend veel voor terug.

Voor ons is de "rust, eten en schoonheid " het belangrijkste, dat krijgen we in massa's.

Het klopt dat sinds de enorme dieselprijs en het afschaffen van de "rode", mensen massaal zijn weggebleven hier om nog verre reizen te maken. Nederlandse boten zie je tegenwoordig niet zo veel meer in het centrum en het zuiden.

Wij mogen nog rode tanken, hier ook, om ons te verwarmen en hulpmotoren te laten draaien. Dat scheelt echt enorm in uw budget.

Ik heb echt met jullie te doen hoor, alles wit... terwijl alle anderen, ook op de wal, zich mogen verwarmen met 'rode', begrijpe wie kan, maar dit is in mijn ogen 100% discriminatie. En dan nog die heksenjacht op 'fraudeurs', sterkte!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door frank »

sa marsj schreef:Laat me duidelijk zijn.
Het is zeker niet mijn bedoeling om vaarders af te schrikken, integendeel.
Voor ons is Frankrijk altijd de perfecte bestemming geweest, tot door de opwarming de zomers te heet werden voor onze gezondheid en de prijzen van een vaarvignet de pan uitrezen.
Zou dat niet zo zijn dan zaten we weer iedere zomer daar.

sa marsj schreef: Verder denken ze niet na, en laten de yachten gewoon in de steek!

Ik heb ook begrepen dat dat al vele jaren zo is!

Sinds er (bijna) geen beroepsvaart meer die route gebruikt naar de Moezel (Toul) laten ze de hele zooi in elkaar storten. Liefst zoude VNF het beheer compleet overdragen aan de gemeentes langs de route maar die kijken wel uit.. Die beperken zich tot het plaatsen van bloembakken en bankjes..

sa marsj schreef: Trouwens, "ze" hebben vorige winter de sluizen ook 2x gesloten en dit jaar al 3maal. ECht, dat is helemaal niet nodig, gewoon wat water oppompen aan sluis 1 en de winkel kan blijven draaien...
Er is maar één route die altijd bruikbaar is en da dat is van Vitry naar de Saone over Chaumont en Langres. Ondanks de vele droogtes is die eigenlijk altijd open gebleven. Dus het kan wel. Maar dan moet je de grote basins die de kanalen voeden eens gaan onderhouden, daar zit nu alleen modder in en er kan geen water meer bij.

sa marsj schreef: Verder voel ik mij hier in Frankrijk stukken veiliger dan in Belgie, de tips die ik u had gegeven klinken wel wat zwaar, toegegeven, maar het zijn ook maar tips hé. Enkel in de grote steden,opletten geblazen, op het platteland gaat het er echt héél wat gemoedelijker aan toe.
Grote steden mijden wij altijd. Alleen maar ellende en criminaliteit. Duitsland trouwens ook, in Minden stalen ze mijn fiets van dek notabene..

In Soissons gaven we de locale clochard ee stokbrood en een blikje sardienen en de boot was veilig!
Op het platteland is het totaal anders. Ik wilde mijn fiets op slot zetten in een dorp tussen andere fietsen en die bleken helemaal geen slot te hebben!
sa marsj schreef: En ja, avontuur genoeg hier en je moet wat 'soepel' zijn en geduld hebben, je krijgt er ontzettend veel voor terug.
Voor ons is de "rust, eten en schoonheid " het belangrijkste, dat krijgen we in massa's.
Je krijgt er ontzettend veel voor terug maar het moet ook van jouw kant komen. Leer de taal om contact te krijgen met de bevolking, kleed je niet als toerist maar ga op je klompen, werkbroek en geruit overhemd het dorp in en ziedaar, men spreekt je aan als gelijke.
Varen in Frankrijk is geen 'vakantie" , het heet "reizen".! En reizen is cultuur opdoen en contact hebben met de inboorlingen.

sa marsj schreef: Het klopt dat sinds de enorme dieselprijs en het afschaffen van de "rode", mensen massaal zijn weggebleven hier om nog verre reizen te maken. Nederlandse boten zie je tegenwoordig niet zo veel meer in het centrum en het zuiden.

Wij mogen nog rode tanken, hier ook, om ons te verwarmen en hulpmotoren te laten draaien.
Dat hebben we allemaal voorspeld, maar 'Brussel' zet altijd als een stoomwals zijn zin door en we zijn allemaal de dupe behalve ... de Engelsen.
Die hielden hun poot stijf en daar mag de pleziervaarder gewoon rood tanken volgens een gentlemansagreement, de '60/40 rule. Dat is vrijwillig 60% voor varen = hoogbelast en 40% voor domestic use = laag belast. Schijt aan Brussel. leve de Brexit en hier laat ik het bij, de toekomst zal het leren
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

Het vignet is inderdaad veel duurder geworden. Ook zijn de verblijfsstaffels ongelukkig gekozen. Tussen maand- en jaartarief zit niks. Ben je er langer dan een maand, dan is het dagtarief dermate ongunstig dat je bij overschrijding van 8 dagen al voordeliger uit bent met een tweede maandvignet. Dus dat is aan de grens wel even schrikken.

Maar toch drukt het voor mij te weinig op het totale kostenplaatje van de vakantie om er dan maar van af te zien. Dan is de toenemende criminaliteit zorgelijker. Dit jaar In Rethel losgegooid, in Lagny ongenode gast van dek gejaagd, bij Engelse buurman in Compiègne stoelen van dek gejat. Vorig jaar m'n fiets gejat in Lille en stenengooiertjes op een brug.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door Marie Christina »

Voorlopig lees ik weinig om mij te doen overtuigen eens naar Frankrijk te gaan....
Zijn er ook Pro's? :shock:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door paure nesci »

Ja, ze maakten er vroeger mooie auto's.... :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verslag, Maas zomer 2017, 'gegijzelden van Verdun en het VNF'

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:Voorlopig lees ik weinig om mij te doen overtuigen eens naar Frankrijk te gaan....
Zijn er ook Pro's? :shock:
Waarom denk je dat ik antireclame maak? :wink: :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie