Studie kanaal bossuit

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Studie kanaal bossuit

Bericht door sailor wim »

http://www.kanaalbossuitkortrijk.be
Naast de Schelde Seine verbinding word er nu gestudeerd om het kanaal Bossuit Kortrijk geschikt te maken voor de grotere schepen.
Nu liggen de drie historise spitsenmaat sluizen in de weg.
Voor deze verbreding.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Studie kanaal bossuit

Bericht door quichot »

Leve de vooruitgang, Wim!
Er is sinds de jaren 80 al zo veel verdwenen dat die drie sluisjes er ook nog wel bij kunnen. Jammer is het wel. Maar gelukkig hebben we de foto's nog!
Afbeelding
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Studie kanaal bossuit

Bericht door frank »

Ben daar indertijd doorgeweest en vond het mooi liggen. Leek me een geliefd plekje voor langliggers, maar waterkwaliteit van dat kanaal is op zijn minst twijfelachtig te noemen.

De eerste van die kleine sluisjes aan de kant van de stad Kortrijk gaf mij een groot probleem. Net op het moment dat ik daar in wil varen schiet er een snelle containerjongen achter me langs door het kanaal en zuigt al het water uit het sluisje. Ik krijg nog net een dikke zware lijn op een grote bolder op de sluis en terwijl ik die op de beting beleg knalt dat water weer terug de sluis in. Ik vloog met de boot naar voren en bijna door de sluisdeur aan de andere kant heen. Levensgevaarlijk. Ik heb er een gebroken middelvinger aan overgehouden zo veel geweld stond er op dat slippende 28 mm !! dikke touw wat ik op de beting zette. En dan zeggen ze nog "wat heb jij dikke touwen, toch helemaal niet nodig" . In zo'n situatie kan je touw niet dik en sterk genoeg zijn heb ik door ervaring geleerd.

En dan kom je na de reis weer thuis en even langs het ziekenhuis om een foto te laten maken van die kromme middelvinger. Da's pas lachen. Sta ik bij de röntgen met een dikke opgestoken middelvinger met een vraag voor een foto en al die witte jassen barsten in luid gelach.. ach, je weet wel.. :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie