nieuwe digitale vaarvignet België

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: wo dec 29, 2021 9:49 pm Hoi,
Er wordt geschreven dat de Vlaamse vaarvrienden gratis mogen verblijven in Vlaanderen te water natuurlijk.
Net geAppt met Robin, iedereen moet 365 dagen pj betalen of hij nu vaart of een stilliger is.
Ook als je ook al ergens liggeld betaald? Dat is dan dubbelop, toch? En hoe werkt dat dan met zo'n digitaal vignet (ik heb geen 'smartphone'. Krijg je die er dan gratis bij? ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door sailor wim »

Gerard geen idee.
Ben drie jaar geleden gestopt met varen.
Bevalt ook goed kan ik zeggen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: do dec 30, 2021 3:23 pm Gerard geen idee.
Ben drie jaar geleden gestopt met varen.
Oh, ja, Wim. Was ik even vergeten. Je zelf nog steeds als 'sailer wim" met bijbehorende afbeelding profileren, helpt niet echt. ;)

Nou ja, misschien beantwoord iemand ander mijn vraag.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door sailor wim »

Het is Sailor wim Gerard het is een forum naam die ik zelfs op land gerelateerde fora gebruik.
Mijn keuze vrijheid, jij kiest ervoor om geen smartfoon aanteschaffen, prima jou keuze.
Ik kies ervoor om geen oplossing of alternatief aan te dragen voor die keuze.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: do dec 30, 2021 10:15 pm Nou ja, misschien beantwoord iemand ander mijn vraag.
Ik denk dat je zelf al wel weet wat het antwoord is op je vraag.
Namelijk niemand ,geen instantie zal zich aanpassen aan Gerard van K.
Je zult dus zelf moeten beschikken over een daarvoor geschikt device ,die alom te koop is .

Jij woont en leeft toch op een boot?
Hoe communiceer jij dan met de buitenwereld?
Via een postduif?

Op marktplaats worden veel smartphones aangeboden voor weinig geld.
Effe een prepaid sim kaartje erbij van Simyo , et voila Gerard kan online digitaal contact maken met de betreffende instantie.
Simyo is onbeperkt geldig ,je hoeft niks op te maken binnen een gestelde termijn,want die is er niet.
Indien je geen Mb bundel neemt betaal je 15 cent per Mb.
Een bundel van 1000 MB kost 10 euro.

Je kunt ook een abo nemen bij Simpel.
Ik heb er eentje van 8Gb per maand ,en betaal daar 10 euro/maand voor.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: vr dec 31, 2021 8:58 am Het is Sailor wim Gerard het is een forum naam die ik zelfs op land gerelateerde fora gebruik.
Mijn keuze vrijheid, jij kiest ervoor om geen smartfoon aanteschaffen, prima jou keuze.
Ik kies ervoor om geen oplossing of alternatief aan te dragen voor die keuze.
:lol:
Wim, zullen we het toch maar zeggen?
Okee, sinds 2020 is het in België verboden om zonder smartphone te varen. :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: vr dec 31, 2021 8:58 am Het is Sailor wim Gerard het is een forum naam die ik zelfs op land gerelateerde fora gebruik.
Mijn keuze vrijheid,
Het was geen verwijt mijnerzijds, maar slechts uitleg.
jij kiest ervoor om geen smartfoon aan te schaffen,
Ja, geen behoefte aan. Ik vermaak me toch wel. ;) En omdat nou alleen te doen vcoor wanneer ik een keertje een paar dagen in Vlaanderen ben ...
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

quichot schreef: vr dec 31, 2021 1:22 pm Wim, zullen we het toch maar zeggen?
Okee, sinds 2020 is het in België verboden om zonder smartphone te varen. :wink:
Heb je ook een verwijzing naar een brontekst? Even gezocht maar ik vind alleen maar verboden op het gebruik in het verkeer. Waarom zou vaarverkeer dan uitgezonderd zijn?
Inmiddels even navraag gedaan bij de schipper/eigenaar van de 25-meter motortjalk die naast mij ligt. De schipper/eigenaar is een Nederlandse Vlaming die 's-zomers tussen Dordrecht en Frankrijk vaart. Hij zei van niets te weten, dat er in Vlaanderen of Belgie een 'smartphone' aan boord verplicht zou zijn. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn, wordt daar kennelijk niet op gecontroleerd.
Laatst gewijzigd door Gerard op ma jan 03, 2022 5:28 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: vr dec 31, 2021 10:46 am
Gerard schreef: do dec 30, 2021 10:15 pm Nou ja, misschien beantwoord iemand ander mijn vraag.
Ik denk dat je zelf al wel weet wat het antwoord is op je vraag.
Namelijk niemand ,geen instantie zal zich aanpassen aan Gerard van K.
Dat hoeft ook niet. Maar waarom zou ik mij onnodig in de kosten steken voor onnodige spullen? Als een wet dat voorschrijft is het een andere zaak. Ik heb ook AIS, maar kan prima zonder.
Je zult dus zelf moeten beschikken over een daarvoor geschikt device ,die alom te koop is.
Gelukkig lees ik dat vaarwegbeheerders bellen op het water een ongewenste ontwikkeling vinden en stellen dat de marifoon het aangewezen communicatiemiddel op het water is.
Jij woont en leeft toch op een boot?
Hoe communiceer jij dan met de buitenwereld?
Klinkt (voor jou) misschien wat vreemd, maar ik vind het gewoon nog leuk rechtstreeks met mensen te praten (las laatst dat jongeren daar steeds meer moeite mee hebben wegens gebrek aan ervaring/oefening en nekklachten/vergroeiingen ontwikkelen wegens smartphoneverslaving) en schriftelijk kan ik met e-mail uit de voeten. Je valt niemand op een ongewenst moment lastig en zelf kun je ook kiezen voor het moment. Heerlijk; op straat groet ik gewoon mensen die ook gewoon nog om zich heen kijken i.p.v. met hun hoofd in hun smartphone bijna weer ergens tegenaan te lopen en maak een desgewenst een praatje enz. enz. Mij bevalt dit nog steeds.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: vr dec 31, 2021 10:46 am
Dat is extra interessant omdat ik hoogstzelden bel en sms. Vaak sms ik niet meer dan: "Zie e-mail" of zo.
Ik ga maar eens polsen bij Simyo. :) Alvast bedankt voor de tip.
Inmiddels gedaan. Probleem is, hoe kom ik van m'n huidige beltegoed af?
Laatst gewijzigd door Gerard op ma jan 03, 2022 5:20 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: vr dec 31, 2021 4:11 pm Klinkt (voor jou) misschien wat vreemd, maar ik vind het gewoon nog leuk rechtstreeks met mensen te praten.
Nee Gerard ,dat klinkt mij niet vreemd in de oren.
Dat doen wij ook.

Dan zal ik de vraag anders stellen.
Jij woont en leeft immers op een boot.
Buiten dat je op de wal fysiek communiceert , hoe doe jij dat aan boord richting de vaste wal?
Dus je moet op de één of andere manier contact hebben met de vaste wal.
Hetzij via een waifai (Wifi) verbinding. (wireless)
Moet er wel een stevige router ,kun ,en het zendvermogen van jou zijde moet dan ook goed zijn.
Of je ligt wired (bekabeld) aan de wal naar een Ziggobox( als die al bestaat) of een KPN aansluiting.

Er is nog een optie ,en dat is via GSM.
Maar jij hebt geen smartphone schrijf je ,dus dat zou dan niet kunnen.
Je post hier namelijk je reacties in several threads ,dus kun je op de één of andere manier communiceren op het World Wide Web.

Ik heb niet de indruk dat zoiets via AIS wil ,want dat is een identification system,en geen communication system.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Gerard schreef: vr dec 31, 2021 3:52 pm Heb je ook een verwijzing naar een brontekst?
Het wordt hoog tijd voor een emoticon waarmee je geschreven tekst milde spot meegeeft, begrijp ik. 8)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: vr dec 31, 2021 5:06 pm
Gerard schreef: vr dec 31, 2021 4:11 pm Klinkt (voor jou) misschien wat vreemd, maar ik vind het gewoon nog leuk rechtstreeks met mensen te praten.
Nee Gerard ,dat klinkt mij niet vreemd in de oren.
Dat doen wij ook.

Dan zal ik de vraag anders stellen.
Jij woont en leeft immers op een boot.
Buiten dat je op de wal fysiek communiceert , hoe doe jij dat aan boord richting de vaste wal?
Middels e-mail.
Dus je moet op de één of andere manier contact hebben met de vaste wal.
Hetzij via een waifai (Wifi) verbinding. (wireless)
Moet er wel een stevige router ,kun ,en het zendvermogen van jou zijde moet dan ook goed zijn.
Ik heb al, vanaf voordat ik op een schip ging wonen, een 'router'. T.n.t. overal (Nederland, Belgie en Duitsland) bereik gehad en geen hinder van anderen (wegens drukte) via een WiFi-punt.
Er is nog een optie ,en dat is via GSM.
Maar jij hebt geen smartphone schrijf je, dus dat zou dan niet kunnen.
Hoezo niet? Ik heb een mobiele telefoon (simpel ding dat kan wat het zegt te kunnen, namelijk "telefoneren" en bovendien sms-sen) vanaf toen ik aan boord ging wonen (2006). Omdat ik in de loop der tijd slechthorender werd, ben ik die steeds minder gaan gebruiken (afgelopen jaar misschien 3 sms-jes met de tekst: "Zie mail"). Ik heb het ding zelden mee van boord genomen en meestal ligt hij dus op een vaste plek met een lege accu. Ik ben ook niet zo'n "gezellige" beller. Ik kom uit een middenstandsgezin uit de tijd, dat alleen middenstanders e.d. een telefoon hadden (de rest moest naar een telefooncel op straat). Van huis uit heb ik aangeleerd gekregen om kort c.q. "zakelijk" te bellen om de lijn vrij te houden voor mogelijk klanten (want die brachten brood op de plank). Als iemand mij dus nu ook nog belt, is het eerste wat ik zeg: "Waar bel je voor?".
E-mail daarentegen biedt de mogelijkheid om uitvoerig te ouwehoeren (zoals je ziet). Je stoort niemand op een ongelegen moment en wordt zelf ook niet op een ongelegen moment gestoord.
Je post hier namelijk je reacties in several threads ,dus kun je op de één of andere manier communiceren op het World Wide Web.
Zie boven. Ik was er al heel vroeg bij (begin 80-er jaren met een BBC Micro) omdat ik destijds dacht, dat computers belangrijk zouden worden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Twei Woiven »

Dan blijft de vraag, hoe communiceert die router met de buitenwereld..
Die heeft namelijk een touwtje nodig om een vaste verbinding te maken met de buitenwereld of een abbo om draadloos met een betaald netwerk te praten...
De router alleen gaat dat niet lukken zonder input..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: ma jan 03, 2022 8:23 pm Dan blijft de vraag, hoe communiceert die router met de buitenwereld.
Door draadloos te zenden en te ontvangen. Net als een marifoon of AIS.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie