nieuwe digitale vaarvignet België

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Kreeg begin dit jaar een brief van de Dienst dat ze de zelfklevende vignetten afgeschaft hadden. In plaats daarvan koop je nu on line een digitaal vignet.
Op zich handig denk je dan, maar nu blijkt dat voor mij ruim drie keer zo duur uit te pakken, omdat in het nieuwe stelsel het tarief per meter scheepslengte berekend wordt.
Iemand hier dezelfde ervaring?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gédeau »

Kan kloppen, bij ons (jaarbasis) dubbel zo duur
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Daar hadden ze het in de brief wijselijk niet over!
Er zit niks anders op dan te betalen vrees ik. € 194 voor 50 dagen in mijn geval. Was meen ik vorig jaar € 80 per kwartaal.
En dan te bedenken dat ik begin jaren tachtig daar BEF 30 voor moest betalen! :lol:
En dat op ieder sluisje een sasmeester stond.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gédeau »

Inderdaad, meer betalen voor minder dienstverlening En hun App is ook een ramp!
Al lijkt het me wel nog "goedkoper" dan Frankrijk...
Waar gaat de reis naartoe?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Weet ik nog niet precies, maar het begint traditiegetrouw in Antwerpen. Dan Gent, Oudenaarde en verder zuidwaarts. Vandaar laat ik het afhangen van waar we zin in hebben.
Een aantal jaren terug zijn we via Brugge over de west naar het zuiden afgezakt. Kanaal Passendale, Nieuwpoort, Duinkerken. Toen waren we niet ver van Diksmuide.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gédeau »

Ahzo, jammer dat je in Nieuwpoort niet het ommetje via Diksmuide gemaakt hebt, de Westhoek is ook een mooie streek waar wel wat te beleven valt...

Goeie reis alvast,

Geert
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door paure nesci »

Maar wat ik hierover begrijp , dit vignet is voor Vlaanderen en als ik in Walonie zou blijven dus geen vignet nodig ?
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door sailor wim »

Precies Do,
Daarom bleef ik op de Maas of meerde af op de grens van Wallonië en Vlaanderen.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Aan de andere kant, waarom zou je je vaargebied beperken om een paar tientjes te besparen? Op het totale vakantiebudget blijft het een postje van niks. Één terrasje, of een keer een overnachting in een jachthaven overslaan, en je hebt het eruit.

Het 'vignet' (je krijgt geen sticker meer) is weliswaar een stuk duurder, maar ook een stuk makkelijker geworden. Het kan a la minuut met je telefoon, dus je hoeft niks te plannen. Op het moment dat je besluit een stukje Vlaams Gewest mee te pakken regel je het even on line. Kan zelfs per dag. Je hoeft verder niks te melden, niks te laten zien, ze checken op de sluis je scheepsnaam. Soms vragen even naar de naam van de eigenaar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma dec 20, 2021 11:42 am Aan de andere kant, waarom zou je je vaargebied beperken om een paar tientjes te besparen?
Paar tienjes? Hervoor (zo'n anderhalf jaar geleden) noemde je een bedrag van bijna 200 euro voor nog geen 2 maanden. Dat vind ik nogal wat, terwijl de Vlamingen, die ik overigens een warm hart toedraag want oh waren wij maar zo, hier voor niets kunnen varen en heel wat meer geboden wordt, toch?
Op het totale vakantiebudget blijft het een postje van niks. Één terrasje, of een keer een overnachting in een jachthaven overslaan, en je hebt het eruit.
Nou dan moet je toch flink doorzuipen. Om bijna 200 euro te compenseren moet ik toch zo'n tien keer geen terrasje pakken en jachthavens, (bijna 200 euro per nacht?) waarom zou ik die aandoen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Gerard schreef: za dec 25, 2021 2:51 pmPaar tienjes? Hervoor (zo'n anderhalf jaar geleden) noemde je een bedrag van bijna 200 euro voor nog geen 2 maanden.
Ik vergeleek dat toen met het minimumtermijn van het oude vignet, een kwartaal. Maar onderweg ontdekte ik dat je het digitale vignet ook per dag en per week kan kopen. Zo wilde ik vanuit Den Bosch via de Belgische Zuidwillemsvaart naar Maastricht varen, en dat kostte vanuit Weert inderdaad maar een paar tientjes voor 3 dagen. Paar heel leuke stops gemaakt op dat traject, rustig in de vrije natuur en uiteraard gratis, want 'wild'. Probeer dat maar eens op het doodsaaie Julianakanaal.
Ander voorbeeld: stel ik ga via de Maas naar Frankrijk, en ik wil na een rondreisje door Noord-Frankrijk over Leije of Schelde terug naar Gent, dan koop ik bij binnenvaren van het Vlaams gewest voor pak 'm beet 4 dagen dat 'vignet'.
Per dag weliswaar nog steeds een stuk duurder dan het oude kwartaalvignet gedeeld door 90x4, maar voor die paar tientjes blijf ik wel de baas over mijn eigen vaarplannen. Als je jezelf die mogelijkheid uit Hollandse zuinigheid ontzegt, dan ben je in mijn ogen dom bezig. En ik drink er geen biertje minder om!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo dec 26, 2021 9:34 am
Gerard schreef: za dec 25, 2021 2:51 pmPaar tienjes? Hiervoor (zo'n anderhalf jaar geleden) noemde je een bedrag van bijna 200 euro voor nog geen 2 maanden.
Ik vergeleek dat toen met het minimumtermijn van het oude vignet, een kwartaal. Maar onderweg ontdekte ik dat je het digitale vignet ook per dag en per week kan kopen.
O.K. Dat is dus wel een vooruitgang. Wanneer ik in Vlaanderen kwam, was dat altijd op uitnodiging vanwege een scheepsgerelateerde happening (museumdagen in Mechelen bij voorbeeld) en zonder dat ik een vignet hoefde aan te schaffen.
Niettemin is een paar tientjes voor een paar dagen ook al heel wat, vind ik, voor mensen van een land waar Vlamingen gratis mogen varen. Maar, wanneer je brandstof bespaart vanwege een kortere route, compenseert dat natuurlijk ook. Tol heffen is overigens omgekeerd evenredig met de Europese gedachte van vrij verkeer, toch?
Enne, Guido, hoe zit het dan wanneer je terug bent in Gent (in jouw voorbeeld) dan moet je toch ook zo lang je in Gent bent een vignet daarvoor hebben, of hoeft dat alleen op vaardagen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door quichot »

Dat je geen vignet hoefde kopen voor een speciale gelegenheid in Mechelen snap ik wel. Het gaat daarbij immers alleen over dat korte stukje Leuvense Vaart. Zeeschelde en Rupel tot aan de Zennegatsluis zijn vrijgesteld van het vignet.

Tja, dat Vlamingen hier, net wij wijzelf, niks hoeven te betalen, daar lig ik niet wakker van. Laat ik het zo zeggen, daarom zou ik het Vlaams Gewest niet mijden.

Het gaat me trouwens niet zozeer om brandstof te besparen. Het belangrijkste voor mij is om de reis te kunnen maken die ik me had voorgenomen. Met de huidige dieselprijzen kost elk uur varen mij sowieso een tientje.

Hoe het precies zit met ligdagen weet ik niet. Het digitale vignet wordt alleen op sluizen gecontroleerd, en er zit geen sticker meer op je schip. Dus je zou zeggen, ga lekker een weekje in Gent liggen (daar betaal je trouwens ook liggeld, vrij liggen bij de Ketelvest is verleden tijd), en koop nog even één dagje om door sluis Merelbeke te komen.
Of je de regels zo mag interpreteren betwijfel ik, maar als je het gaat vragen maak je misschien een slapende hond wakker.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo dec 26, 2021 12:01 pm Dat je geen vignet hoefde kopen voor een speciale gelegenheid in Mechelen snap ik wel. Het gaat daarbij immers alleen over dat korte stukje Leuvense Vaart. Zeeschelde en Rupel tot aan de Zennegatsluis zijn vrijgesteld van het vignet.
Klopt. Ook het Antwerpse havengebied vraagt geen vignet bij doorvaart. Geen idee hoe dat zit wanneer ik eindelijk eens aan "Oostende voor Anker" deel kan nemen.
Tja, dat Vlamingen hier, net wij wijzelf, niks hoeven te betalen, daar lig ik niet wakker van.
Ik ook niet. Sterker nog, ik vind dat een goed voorbeeld.
Laat ik het zo zeggen, daarom zou ik het Vlaams Gewest niet mijden.
Zal ik ook beslist niet doen want ik vind Vlamingen heel plezant volk.
Het gaat me trouwens niet zozeer om brandstof te besparen. Het belangrijkste voor mij is om de reis te kunnen maken die ik me had voorgenomen. Met de huidige dieselprijzen kost elk uur varen mij sowieso een tientje.
Mij het dubbele maar er zijn er vast die nog veel meer kwijt zijn.
Hoe het precies zit met ligdagen weet ik niet. Het digitale vignet wordt alleen op sluizen gecontroleerd, en er zit geen sticker meer op je schip. Dus je zou zeggen, ga lekker een weekje in Gent liggen (daar betaal je trouwens ook liggeld, vrij liggen bij de Ketelvest is verleden tijd), en koop nog even één dagje om door sluis Merelbeke te komen.
Of je de regels zo mag interpreteren betwijfel ik, maar als je het gaat vragen maak je misschien een slapende hond wakker.
Ik vraag standaard weinig en dat heeft t.n.t. nog nooit grote problemen opgeleverd. ;) Meestal is de soep niet zo heet als hij lijkt.
Laatst gewijzigd door Gerard op do dec 30, 2021 3:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Er wordt geschreven dat de Vlaamse vaarvrienden gratis mogen verblijven in Vlaanderen te water natuurlijk.
Net geAppt met Robin, iedereen moet 365 dagen pj betalen of hij nu vaart of een stilliger is.
Verder begrijp ik dat het er niet goedkoper op geworden is.
Verder hoor ook ik dat op den duur het aan en afmelden in Antwerpen ook anders gaat worden.
Nu werkt het bestaande met marifoon en het nieuwe camera systeem nog samen.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie