France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

als ,,,,sluishaak ,,, gebruikten en gebruiken wij al vele jaren een gewone schenkel haak .
nu de laatste jaren een aluminium haak omdat als hij toevallig op dek dondert minder schade aan richt .
ik kwam er op toen ik nog op de bunkerbootjes in Amsterdam voer de waterboten ,parlevinkers en veel sleepbootjes gebruikten die om even vast te maken .
en het is zo verrekte makkelijk je hoeft maar op een punt in de midden vast te maken en bij snel dalen of stijgen is het snel te verzetten .
heel anders dan dat geëtter met touwtjes voor en achter .
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

Mijn sluishaak met de boot verkocht vorig jaar. Heel makkelijk ding en erg sterk.
Ben er ooit een kwijtgeraakt in Epinal in de sluizentrap. Dat schutten ging zo rap dat ik het mes moest pakken.
Maar je kunt niet zonder, alhoewel wij als we alleen waren nooit vastmaakten.
Gewoon met onze lengte schuin in de sluis, blauwe stang tillen en iets achteruit en gewoon verder gaan met de koffie vanuit je stuurstoel.
Dat ging overal goed tot.. bij dat kantoor van de VNF in Verdun. Daar werd ik tegengehouden en kreeg op mijn donder.
Toujour ammarer a deux cordes monsieur!

Verder mooie foto's Do, Ik zie het plein in Charleville en natuurlijk Sedan met het grootste fort van Europa en een beladen geschiedenis.
Maar op de foto's lijkt het (nog) wel mee te vallen met de drukte. Overal plek.
En Montherme heeft tegenwoordig een kade om aan te leggen? Dat was vroeger gewoon een schuine basaltoever waar wij met onze uithouderbomen vastknoopten aan de spaarzaam geplaatste bolders op spitzenmaat.

Nog spitsen gezien trouwens? Zal wel drukker worden nu er minder brouwgerst uit de Oekraïne komt. Dan zullen de silos wel eerder open gaan met die prijzen van tegenwoordig.

Dan ben je eerder ook langs Pouilly sur Meuse gevaren. Net boven de sluis aan het uiteinde van dat sluiskanaaltje heb ik in '97 op de thuisreis mijn oude trouwe hond begraven. Die had al vele reizen met ons gemaakt en is heel erg oud geworden. De scheepskat ligt in de Elzas, tja, dat soort dingen gebeurt ook onderweg.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

met mijn luxe motor in der tijd maakten we op de kleine sluisjes alleen als het kon achterop vast wel met twee eindjes de grote sluizen helemaal niet als we geen anderen in de sluis kregen gewoon klapje vooruit en achteruit ging prima mocht toen allemaal nog nu heb je weleens dat men niet schut voordat je helemaal vast ligt .
meer spitsen en dergelijke dus meer file en blijf je met je bootje wat langer achter dat spul zitten .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Tot nu toe nog geen enkele spits zien varen , de meeste die we zien zijn woonboot of kroeg.
Maar ook nog nauwelijks recreatievaart , gister niet een ander vaartuig zien varen....
Vandaag even naar de markt en t biermuseum......
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

paure nesci schreef: vr apr 22, 2022 11:41 am
Vandaag even naar de markt en t biermuseum......
Groet Do
Ah.. je ligt in het haventje van Stenay, het Europese Biermuseum. Voor ons een bekende stopplaats.
Lag eens een hele week net beneden de sluis in het kanaal. Mooi weer om te schilderen en de bbq aan onder de appelbomen.
Wel helm op want die appels doen verrekt zeer aan je kop als ze vallen.
Toen we wilden vertrekken kwam er iemand uit het dorp vragen waarom we weg gingen, het was zo n mooi gezicht die boot bij de sluis...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

paure nesci schreef: vr apr 22, 2022 11:41 am Tot nu toe nog geen enkele spits zien varen , de meeste die we zien zijn woonboot of kroeg.
Maar ook nog nauwelijks recreatievaart , gister niet een ander vaartuig zien varen....
Vandaag even naar de markt en t biermuseum......
Groet Do
Voorbij de bebouwing stroom opwaards is aan stuurboord een stuw , even daar verkeerde wal een beetje aanhouden is mijn advies. Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Consenvoye ,
N durpke van niks , familiecamping met sleurhutjes en bouwsels uit de 80er jaren.
De reis hiernaartoe door allemaal handbediende sluisjes die keurig door de V.N.F.mannen werden bediend.
Gister was ons al gevraagd hoe laat we dachten te gaan vertrekken i.v.m. de bedieningen.
Blijkt dat een varende woonspits net 5 min. eerder vertrok, niet heel erg , ding gaf prima gas , wel moesten we steeds wachten op de volgende schutting( er part namelijk nog geen kano meer bij als er n spits in n sluis ligt....)
In Consenvoye een sluis met schuine wanden, waarin ze een drijvende steiger hebben liggen, wel handig !
Aan de kade ligt een ander nederlands jacht, wij leggen m aan t steigertje.
In t dorp zit een kroeg/ restaurant.
Keurig gedekte tafels maar geen hond te bekennen.
Bij navraag gaan ze om 19.00 open en daar gaan we gebruik van maken.
De eetzaal is ons wat te kil en leeg dus besluiten we in de kroeg te gaan zitten, n paar stamgasten aan de tap , wij aan n formica tafel uit 1985, op tuinstoelen uit 1990. Felle ledverlichting in t plafond , t.v. aan. Le patron rookt gewoon binnen n peuk.
Maar hoe ze de Bavette daar bakken daar kan menig zogenaamde chef nog wat van leren !
Heerlijk gegeten, en voor een prijs die uit de tijd van t interieur lijkt te komen!
Morgen de wekker zetten , t convooi vertrekt op tijd.....
(Bijbehorende foto's komen met n omweggetje)
Groet Do




Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

paure nesci schreef: za apr 23, 2022 10:12 pm Consenvoye ,
N durpke van niks , familiecamping met sleurhutjes en bouwsels uit de 80er jaren.
Mooi plekje daar tussen de graanvelden. Schuine wanden in de sluis, vroeger een probleem voorjachten.
Ik liet ze altijd beleefd voorgaan, zelf bleef ik even tussen het sluishoofd hangen om lijnen achterop vast te zetten. Schroef in zn werk en dan lagen we perfect in de stroom tijdens het vullen van de sluis. Jachten voor ons dwarrelden letterlijk door de sluiskom.

Meteen bakboord uit bij de silo het haventje in, helder water met hoge waterplanten.
En ik naar de bakker. Etalage lag vol muizenkeutels en rattengif en zo. "Pain complete?" Of hij bruin brood had ipv stokbrood?
Misschien zei hij en of ik de volgende dag terug wilde komen. Maar volgende dag geen brood, hij had geen meel etc..
Typisch Frans. Meestal beginnen ze met de zin " Normallement.... " en dan weet je het al. :mrgreen:
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: France

Bericht door Heavy Metal »

“Blijkt dat een varende woonspits net 5 min. eerder vertrok, niet heel erg , ding gaf prima gas , wel moesten we steeds wachten op de volgende schutting( er part namelijk nog geen kano meer bij als er n spits in n sluis ligt....)”
Wij maakten dan een extra stop van een paar uur zodat hij uit t zicht was en het water niet meer zo zanderig is. Zoveel zand in het water is niet fijn voor je impeller.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Verdun ,
In covooi , de spits voorop , dan een modern jacht uit Schagen , daarachter wij.
De spits weer alleen in de sluis , daarna de twee jachten.
Rustig aan , laat die spits maar schuiven , voorbijgaan heeft geen zin en we zijn op vakantie en niet op de vlucht.
Mooi stuk canal de meuse , regelmatig varen we hoog boven t landschap. Wijdse vergezichten met gele koolzaadvelden , koetjes en veel vogelgezang in de toch wel soms erg overgroeide kanaalpanden, de Maas steeds dichtbij kronkelend door t landschap.
Alle sluizen handbediend door de V.N.F. mannen, gaat allemaal soepel ( bij ons )
Dat stel uit Schagen met dat moderne jacht heeft t wat lastiger, schuit is volgehangen met ballen en willen , schipper heeft een afstandbediening om zn nek hangen , schipperse op de voorplecht.
Boeg en hekschroef maken overuren vooruit en terug kan ie ook bedienen op zn kastje , en schuit maar bewegen en doen....
Bang voor n krasje zijn ze blijkbaar , na elke sluis worden de stootwillen zelfs ff gepoetst. Een mooi spectakel om gade te slaan.
In Verdun leggen we de boot aan de kade en luisteren verder de formule 1 race af....Max heeft m weer in zn zak , hulde !
Wandeling naar de kathedraal , mooi uitzicht over de stad.
Terug op de boot breekt " de moeder van alle onweren" los !
Ook dit geeft niets , we hebben een dak , te eten en drinken en elkaar......morgen weer vroeg op pad , tot en met ecluse 11 weer handbediening...
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: France

Bericht door Twei Woiven »

Ben wel nieuwsgierig naar dat stel uit Schagen, onze thuishaven.
Mag in PB..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedenavond,

hierbij de foto's van Do, Do heeft ook nog 2 mooie filmpjes gemaakt maar volgens mij kunnen we dat hier niet kwijt. ik ga toch even kijken wat ik hiermee kan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Nog 2 filmpjes van Do via een YouTube link;

https://youtu.be/URL3Us0E77A

https://youtu.be/gn9OROj6Fuw


veel kijk plezier!
Ancora Imparo
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: France

Bericht door Waterman »

Prachtig mooi verslag van zo'n mooie reis tot dusverre.
Moge het eindpunt van deze reis ver in de tijd zijn.
Ik volg het met veel plezier.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Vandaag de laatste etappe van de bediende sluizen , Schagen heeft afgehaakt maar een beurtscheepje van n meter of 15 ging wel mee.
In het kader van " wat schaft de pot vandaag" het is goed gevulde groentesoep ! All the way.....
Een platbodemschipper had ons al gewaarschuwd , dus het was geen verrassing.
Maar toch, wel lastig ! Waar de soep te dik gebonden was maar ff de schroef uit t werk , soms ff achteruitslaan, maar vooral vaak de wierpot opkuisen, en de standpijp .
Uiteindelijk ook in de aanzuig van t toilet , dus die heeft ook nog even n beurt gehad ( n vuiltje tussen de klepjes van de handpomp)
Beurtscheepje heeft t zelfde karretje als wij er in staan dus die ging niet echt hard, wij halen met gemak 12( top14,5) hij kwam niet boven 6 km/h
Ook heel niet erg, lekker met z'n tweeen op patroulle snelheid door t oerwoud , want daar leek t vandaag regelmatig op.
Wat een mooie en rustige omgeving hier weer, vergezichten afwisselend met dichte begroeiing , (ook boven water)
Onder water hoofdzakelijk " waterpest" dat plantje wat in de goudvissenkom thuis hoort.
Nu in Sait-Mihiel, mooi stadje met geschiedenis , oude architectuur , deels vervallen , meeste te koop , maar toch nog wel leven in t dorp , morgenochtend eerst naar de boulangerie !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie