France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Het wordt een vervelend woord Do in dit verslag " Prachtig " en dat is het.
Je gaat hier en daar wel door Do ik vond Conde gezellig bij de haven, misschien waren ernog Asperges te koop, Roomboter en Eieren staan in de koelkast van de bakker.
Mocht je Reims en de kathedraal gaan verkennen, probeer dan een flink stuk voor de stad een plek te vinden en pak de fiets. Die gotische kerk is een hoogstandje van technisch vernuft uit de 18de eeuw.
De jachthaven is rumoerig en ligt bij een verkeersplein. En na de stad is het industrie gebied.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

Ik denk toch eerder 13e eeuw, Wim!
Niets ten nadele van dit schitterende hooggothische bouwwerk, maar er is nóg zo'n juweeltje in Reims. De vroeggothische 11e eeuwse basiliek St Remi.
Minder grandeur, en daardoor minder beroemd, maar kunsthistorisch gezien minstens zo interessant.
Overigens hadden we in de jachthaven niet zoveel last van het verkeer, en naar de stad is vandaar een loopje. Lekker vers baquetje in de morgen. Wifi van het hotel daartegenover is uitstekend! Beter dan die van de haven. Geen password nodig,
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedemorgen,

Hierbij nieuwe foto’s van Do;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de tunnel van Mont Billy
https://youtube.com/shorts/9tXdrWTF8hA
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

De eendenhemel!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: France

Bericht door Heavy Metal »

Reims, mooie kathedraal. Wij lagen iets meer naar het zuiden aan een kade en gingen fietsen langs het kanaal naar de stad. Mooie fietstocht ook. Frankrijk heeft zoveel mooie kerken en dorpjes. Helaas kun je ze niet allemaal zien🤣
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Ja , helaas is niet alles te bekijken en overal te stoppen.
Misschien eigenlijk maar goed ook, zo blijft er voor een volgende trip genoeg over om alsnog voor te stoppen.
Groeten uit France 8)
Do&Anja
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

ook wij zouden de laatste keer even door Reims ik meen 1/2 sluizen door daar blijven om een dagje stad te doen en uiteraard werkte men weer eens niet mee de eerste of tweede sluis was aangevaren en het zou volgens de geleerden wel dik 2/3 weken kunnen duren voor men er langs kon dus in de stadshaven aangeschoten mar tjee niets geen water geen stroom ,kantoren dicht maar daarvoor kreeg je een gigantische verkeers herrie cadeau dus tegen de avond maar weer terug naar de eerste sluis en daar heerlijk rustig gelegen .
dit was dus van berry au bac naar chalons sur marne helaas was toen ook het kanaal de ardennen gestremd dus kon dat ook niet .
dus toen maar de laatste weg naar Parijs genomen .
een kennis van ons lag met zijn spits al dik 2 weken te wachten vlak voor de grote ijzerwinkel ,die had ook door gemoeten naar lion helaas .
wij hadden die vakantie maar 8 weken ,dus afkorten en weer terug .uh oja bij sluis Compiègne kregen we te horen dat de Marne ook een tijd gestremd was helaas klote .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Ons plan is de Sambre te nemen , lijkt gewoon begaanbaar.
Hopen dat alle sluizen n beetje meewerken.
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Een van de voorgaande tunnels was voorzien van veel info , zwemvesten verplicht alsmede zaklamp en nog allerhand nuttige en minder nuttige waarschuwingen.
Deze tunnel hier....niets , alleen n stoplicht !
Uberhaubt weinig info op de ( meestal in perfecte staat verkerende ) sluizen.
Wel n zakje kersen gekocht bij n sluis , dat dan weer wel.
Ook Reims hebben we overgeslagen , hoe dichter bij de stad hoe meer t begon te stinken naar "grotestad".
Dan verwacht ik toch een marina van enig belang maar voor de passanten waren er n paar losse vingersteigers, " bewaakt" door zwervers en junks, en grenzend aan een druk verkeersplein.
Hier hadden we echt geen zin in. Doen we wel n keer met de camper.
Voorbij Reims is t allemaal niet zo interessant.
Berry-au-Bac staat groot op de kaart, op de waterkaart, waarschijnlijk in de Michellin autokaart niet te vinden
Inwonertal 634 in 2015 , nu waarschijnlijk nog minder.
Het zal vroeger best geleeft hebben als scheepvaart kruispunt,
Een oliehandel en auberge waar ook winkel van sinkel en alles te koop WAS , want alles dicht en verlaten en verloederd.
Het Canal de L'Aisne à la Marne was nauwelijks begroeid met waterplanten en had ook een vreemde blauw/groene ( wel helder) kleur , waarschijnlijk veel kalk daar in de grond en t water.
Bij Berry een nieuwe telecommandeur gekregen en nu in Maizy in de " halte fluvial" zoals ie op de kaart staat.....nou , hier zijn ze iets vergeten dan, bijvoorbeeld een halte fluvial aan te leggen.....gewoon niets behalve een paal waar campers na betaling van €5,- of 100 liter water of n uurtje stroom kunnen tappen , en die paal staat 100 meter van de parkeerplek vandaan.
Diezelfde paal heeft ook een uitstortgat voor t chemtoilet van de campers en stinkt n uur in de wind....nee dank je .
Straks weer stukkie varen , t canal de Oise à L'Aisne op , daar komt ook weer n tunnel , we gaan t zien waar we uitkomen vandaag....
Groeten Do&Anja
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedemorgen,

Hierbij weer foto’s van Do.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,
Daarbij het einde van het kanaal waar je uitvaart.
Is rechts naar de voormalige ijzerwaren winkel een overwoekerde opslag/ remise waar nog een treintje staat waar de spitsen mee door de sluizen werden getrokken. Als ik het mij goed herinner moeten ernog rails te vinden zijn in het wegdek daar. Maar nu geloof ik dat je over de Samber terug gaat, en dat is dus Bakboord uit voor jou.
Daar vind je aan Stuurboord wal ook stukken rails nog.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

in onze vroeger tijd zat daar op de hoek waar de foto is genomen nog een bakkertje en kleine supermarkt en uiteraard een kroeg waar men kon bellen wanneer je kon lossen in reims en daar rustig kon wachten met alle gevolgen van dien .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Wrotter , dat huis staat er nog , is nu een woonhuis , staat nog reclame op , tel nr 16 , foto's van gemaakt met camera dus komt binnenkort pas....ff wachten !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

L'Oise à l'Aisne....lastig hoor die franse benamingen.
Eerst latéral L'Aisne , niet echt spannend , veel rechtdoor.
Afslag Bourg-et-Comin , mooie steiger met water.
Informatieborden voor toeristen totaal niet te lezen en verder ook niets te doen, hier gaan we stuurboord uit.
Ook weer veel rechtdoor , n paar sluisjes en weer een heel lange tunnel.
Op t hoogste punt ligt t bassin de Monampteuil , zwemwater met strandjes en badhokjes zo uit de jaren 60 , als t toch werkt is t toch goed ?
Overigens is het water in dit hele kanaal kraakhelder !
Vanaf hier weer naar beneden schutten, gaat vlot maar rustig !
Sluismateriaal weer allemaal in topconditie.
Anizy en Pinon , hier is een kade achter een intermarché, handig om boodschappen te doen maar niet tof om te slapen, de koeling van de supermarkt zit aan de achterkant en maakt een takkeherrie !
Stukkie terug neergelegd waar eigenlijk vroeger een kade was maar nu deels ingestort, een bolder stond er nog wel.
Nu komen die rubber blokken heel goed van pas, met fenders of hout had ik hier niet aan kunnen leggen.
Door richting Abbécourt, lang stuk , heel erg groen (vooral boven water)
Op de kruising stuurboord uit, stukkie Saint-Quentin.
Nu in Chauny in de jachthaven, hartelijk ontvangst , goeie service, en n mooie stad die in WW1 compleet aan puin is geschoten en daarna met veel Art-deco invloeden weer is opgebouwd , hier blijven we n dagje liggen , t weer is super, de omgeving ook, t is wel ff best!
Groeten Do&Anja
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Le Baron de L ecluse , die zou ik wel eens willen zien....
Tot welke tijd zijn de jaagpaden gebruikt ? Ergens gelezen dat rond 1972 er pas motoren in de spitsen kwamen , vind ik eigenlijk rijkelijk laat,..kan t haast niet geloven.
Het "jagen " ging dat met paarden of ook met tractoren of treintjes ? Wie weet hier meer over ?
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie