France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

France

Bericht door paure nesci »

Ben je verder aan t "verdiepen" over France , ik lees ergens dat je de marifoon moet laten registreren in Frankrijk....iemand enig idee " hoe en of wat"?
Ik heb hier ( in NL) gewoon m'n certificaat en mmsi nummers enzo , moet ik dat bij VNF nog doorgeven ofzo ( en ook weer betalen?) Iemand ?
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,
Niet nodig als je de Nederlandse zaken inorde hebt.
Ik ben twee keer in Wallonië gecontroleerd, kijk wel naar je brandblussers of die nog gekeurd zijn.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

Marifoon is geen probleem. Bedieningscertificaat meenemen en registratie Agentschap telecom.
Inlegvelletje bij je bootpapieren met NAW eigenaar etc om ze het makkelijk te maken.
En bestaat dat ICC nog trouwens? Ze zijn inderdaad wat scherper op die brandblussers na die ongevallen in tunnels.
Indertijd mochten er maar een paar boten tegelijk de pijp in, dat zal wel zijn om te voorkomen dat er bij calamiteit teveel mensen de pijp uit gaan...

En denk aan de stremmingen onderweg. zie https://elv-transport.com/NL/chomages/index.html
Dat zijn dan de geplande werkzaamheden in de diverse kanalen etc. De niet geplande stremmingen komen zo plots uit de lucht vallen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

heb er nog nooi van gehoord .
als je met de boot in Nederland bent ingeschreven en de papieren hebt dus ook je registratie van agentschap telecom plus je bedieningen papiertje zit je gewoon goed maar dat is bij alles gewoon een map waarin alles zit .
wat dat betreft nog nooit controle daar op gehad in België en Frankrijk ,helaas wel heel veel keren in Duitsland maar dat was in de beroeps wereld ,daar zijn/waren ze heel goed in Hollandertje pesten .
zo hadden we bij een sluis kontrole op alle papieren en moest het schip opgemeten worden tja de meet brieven enz waren niet goed .
we lagen met 2 exact de zelfde tankers wij onder Hollandse vlag en de ander onder Zwitserse zelfde rederij ,wat blijkt ons schip was 2 cm breder dan op de meting stond effe 500 mark afrekenen en in vervolg dat bij iedere reis ,dankje heren .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

Nooit van gehoord, Do. Er is ook nooit naar gevraagd.
Marifoon heb je ook nauwelijks nodig op het kleinere (leukere!) vaarwater. Ik heb hem daar dagen achtereen niet hoeven gebruiken. Sluizen gaan met afstandsbediening (die je meekrijgt op eerste sluis en afgeeft op de laatste), of je moet zelf aan een zwengel draaien die boven het water hangt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

nou ik vind/vond de marifoon wel een must .
hoe moet je anders even bij kletsen met oude colega,s en ev berichten uitwisselen en die zijn best wel eens nuttig zij zijn vaak beter op de hoogte van ev stremmingen en dergelijke .
maar r zijn best wat sluizen die je op kan roepen .
maar om te zeggen dat je hem beslist nodig hebt ??.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

Wat groter vaarwater gaat per marifoon. Op canal des Ardennes zie je soms een daglang niemand. Marifoon is wel standby, en op de AIS kijk ik altijd of er vaart op- of afkomt, ivm met handig schutten.
Zo ben ik een keer opgeroepen door een passagiersspits die mij op de AIS voor zich uit zag gaan, en vroeg om voorschutting ivm zijn vaarschema.
Uiteraard vond ik dat geen probleem, en karma!
Zijn reis zat erop, passagiers moesten op tijd op de trein, en toen hij me bij de sluis inhaalde kwam hij even langszij om alle lekkernijen die hij overhad te overhandigen. Man, wat hebben we gesmuld!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

Tja.. het gaat nu allemaal makkelijk de Meuse op want spitsen zie je zelden.
In onze tijd.. oh pardon.. vroegha in de jaren negentig van een eeuw geleden was het nog druk met spitsen.
En in de opvaart waren ze steeds aan het bleren over de marifoon .. "prioritee.. en zo en ze eisten voorrang bij de sluizen.
Als er weer zo 'n konvooi aan kwam dan gooiden wij beneden de stuw maar de spijker in de grond en gingen lunchen maar na drie voorrangs schuttingen was ik het wel zat.
Dus ik trok de pen uit de grond en lag voor de sluis en die lui maar blaten. "Prioritee "
Ik zei dat ik het nu echt zat was, als ik iedereen voor laat gaan kan ik beter thuis blijven, bovendien heb ik voor mijn tripje meer betaald dan jullie dus nu is het "mon tour". Punt.nl
Dat gaf natuurlijk een flink spektakel over de marifoon maar de sluiswachter zei, "ieder op zijn beurt" en discussie gesloten.
En nu... doodse stilte..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

wij hadden vroeger nooit geen voorrang op jachten en dergelijke volgorde aankomst was het ,maar als je in een treintje voer wouden die schepen grag bij elkaar blijven .
en liet men de jachten er niet langs ,maar soms had je een vriendelijke die de bootjes er langs liet ,zeker als er een grote afstand tussen de sluizen zat ,kleine bootjes waren al weg geschut voor hun er waren tja snelheid verschil kan groot zijn ,en ook zoals wij met een leeg passagiers schip ,
wat soms wel vervelend was dat er meerdere jachten in een kolk konden maar er gasten waren die dat niet durfde .
maar over het algemeen is men wel zo vriendelijk om bootjes er voorbij te laten zeker als je het vriendelijk vraagt op kanaal 10.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

Ik herken dat beeld van vroeger niet, die altijd voorschutting eisende spitsen. Ik heb dat tenminste nog nooit in die mate meegemaakt. Maar als één me dat vriendelijk vraagt, met duidelijke redenen, zoals die passagiersspits, dan ben ik best bereid een schuttinkje over te slaan. (en dan maar één schutting, wel te verstaan! :lol:) Alleen haast telt voor mij niet. Haast hebben ze allemaal, en altijd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

tja ach wij deden wel eens snelle reizen van amsterdam naar parijs via de snelste weg .
dat was zondags rond 10.00 uur vt oosterdok en aankomst rond 12.00 op vrijdag schuin tegen over de ijfeltoren dat was in de jaren 75 /82 .
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: France

Bericht door Evert »

Zo vlot redden wij het niet. Afgelopen zomer zijn wij op de terugweg op zaterdagmiddag vertrokken in Montargis en zondagmiddag erna waren wij in Krimpen aan de IJssel.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Vanuit Montargis in 8 dagen weer thuis ? Wat voor vaardagen / uren maak je dan ? En via welke route ?
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

ach altijd mogelijk eerst tot saind mames nog sukkelen daarna de snelweg op ik neem aan dat via parijs is gevaren ,en via gent .
de snelste weg .
wij hadden het probleem dat de passagiers er ook wel eens af wouden en had je 2x een halvedag rust .
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: France

Bericht door Evert »

Normaal doen wij over het stuk Montargis Parijs een week en twee weken van Parijs naar Brugge. Onze gasten hebben vakantie tenslotte en willen op de fiets van alles zien. Nu waren wij in tweeeneenhalve dag bijneemt begin van de Oise. Dat schoot wat harder op.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie