France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: France

Bericht door Heavy Metal »

Uhm, maxaximum speed op Franse kanalen is 6 en soms 8 km/uur Do. Je mag geen boeg- en/of hekgolven maken. Laat je soep smaken. Bon appetit!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

nou die snelheden tja met een geladen schip kom je er net aan soms .
maar met een jachtje vaak stukken sneller en geen golven nou die zijn er echt wel alleen al met een geladen schip zakt het water 30/50 cm weg bij de kop en kont en zuiging is veel erger dan golfjes wij voeren vaak met rond 12 km pu met 38 meter schip leeg en dus met mijn jachtje nu ook .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Ik hou t meestal op n kilometertje of 9-10, dan loopt ie lekker !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedemorgen,

nog meer mooie foto's en filmpjes van Do

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog 2 mooie filmpjes
Waterplanten

https://youtu.be/1n8JTkaB8KQ

en nog meer waterplanten

https://youtu.be/OWBHTTGMqQA
Ancora Imparo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

en dan mag je blij zijn met kim koeling of beun koeling raakt er niets verstopt .
blij dat het nog niet zo was in de tijd dat we met het grote schip daar voeren toen stond de koeling op de zij vlak boven de kim de vlag afsluiter oog daar alleen maar bagger op ,maar ja die begroeiing net als op de rand meren hier allemaal omdat het water schoner moet .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Nou , vandaag n stuk gehad....jeemig de peemig , hier waren ze vergeten water toe te voegen aan de groentesoep !!
Paar keer helemaal vast , vooruit achteruit , paar keer heen en weer, los...wierpot n keer of 5 legen , maar wel heel mooie route weer...
( Ik heb kielkoeling maar een natte uitlaat )

Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Gister tot Commercy gekomen , oude kade maar in de achtertuin van een Aldi , handig ! Ook een pomp op 15 min lopen dus de tank ook maar even afgetopt.
Blijkt dat hier de Madeleine koekjes vandaan komen....ff n voorraadje ingeslagen.
Ook had ene Stanislav hier een stulpje ( jachtslot ) wat een wansmaak en grootheidswaanzin.
Wij houden meer van de "art-deco" - jugendstil- en bauhaus gevels die er nog genoeg blijken te zijn.
Vandaag tot Ecrouves , de kanalen gaan "op slot" om 18.00 en omdat we niet ergens in Toul wilden komen liggen voor de nacht hier maar voor n sluis " in the middle of nowhere" gaan liggen.
Hoe was de "soep" vandaag? Nou....deels goed gebonden maar over het algemeen kraakheldere bouillon, waar mogelijk nog helderder dan Spa water ! In de sluizen kan je gewoon de bodem zien.
Afscheid genomen van Canal de L'Est ( Branche Nord) ( canal de la meuse ) en nu op t Canal de la Marne au Rhin.
Onderweg nog wel n paar keer voor " dubbel rood gelegen , maar snel weer geholpen door de V.N.F. mannen !
Bij Lay Saint-Remy nog even een tunnel door van één kilometer, met werkende verlichting !
Handig die Fransoozen , hebben verschillende namen voor t zelde watertje......
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Heerlijk herken veel Do.
Maar toch wel een dagje in Toul liggen toch?
Ik krijg het niet duidelijk uit je berichtje.
Maar goed als je in Toul bent ga dan even kijken in de markthal en de kathedraal.
Mocht je langs de vestiging werken gaan wandelen loop dan eerst in de buurt van de kathedraal naar de vvv voor een plattegrond. Ik ben er wel is verdwaald namelijk.
Vanuit de jachthaven over de parkeerplaats aan de overkant van de straat in zit een goede bakker.
En langs de buitenring naar rechts zit een supermarkt wat verder naar rechts. Ik pakte de fiets daarvoor.
Bij de sluis zit een VNF kantoor daar had ik geluk voor een drapeau ( vaantje)

Wow je bent Toul al voorbij zie ik nu.
Valt ook niet mee zonder Waterkaart Do.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedenavond,
Hierbij de foto’s bij het verhaal van Do en ook weer een mooie timelapse van Do,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paure nesci timelapse tunnel;

https://youtu.be/8UdZiIiHsww
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,

Pak je de Moezel tot Koblenz, of na overnachten bij Konz de Saar weer op?
Niet vergeten te bunkeren in Luxemburg in hun enige jachthaven.
Buiten de haven eris niets te beleven.

Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Toul,
Vandaag maar n paar sluisjes gedaan , allemaal automatic , allemaal naar beneden , tot in de jachthaven van Toul.
Ja Wim , we maken er een dagje Toul van, kleine jachthaven vol met "overwinteraars" ofzo. Verschillende uit N.L. Brits, Bels, vanalles, vooral veel ex-huurbootjes.
Vriendelijke havenmeester met vriendelijke havenprijs !
Ook ontdekten we hier in t water een hele school meervallen !
O.k. heel groot waren ze nog niet ( n cm of 5 ) maar wel heel veel !
De oude vestingstad is een stop zeker waard , we zijn een kroeg ingedoken om een " plat de jour" te nuttigen, juist een kroeg die er niet als een "tourist-trap" uit ziet, hier zitten de "locals" moeders met kind en oma, n stel bouwvakkers, opa met z'n zoon, en wij....
Goed gegeten en de stad verkennen.
Mooi om te zien dat er flink gerestaureerd wordt. Hier worden huizen niet alleen te koop gezet maar ook werkelijk verkocht !
De vestingwerken zijn ook indrukwekkend,
Hier bij de bakker om de hoek ( in een heel fraai pand) morgen t brood halen en dan weer op route....
Twee sluizen nog op Can.de Marne au Rhin dan stuurboord uit ecluse nr27 en weer stuurboord uit Moezel-canal de Vosges....
Nee Wim , Koblenz zit niet in onze planning , we gaan nog n stukkie zuid !
Vogezen , leegloopgebied , maar ozo mooie natuur....awel , morgen weer n dag.
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: France

Bericht door Heavy Metal »

We varen met je mee. Zo herkenbaar al die (mooie) foto’s. Wij zeggen hier poko poko. Rustig aan.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedemorgen,

Hierbij de foto’s van Do bij het verhaal van 28-04-2022

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een film van de meervallen
https://youtu.be/eckMY6g3oJc
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Bedankt Ruud voor het plaatsen van de beelden.
Nog steeds een grote Oja factor.
Do gaat verder Zuid als ik ben geweest dus dat wordt genieten.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Vanuit Toul de Moezel op, heel ander vaarwater ineens.
Breeeeeed ! En weer grote sluizen die weer alleen voor ons bediend worden.
Mooie groene omgeving en het waterplantenverhaal is verleden tijd.
Bij ecluse de Neuves-maisons een nieuwe afstandbediening gekregen maar eerst die schrootboer en ijzerwalserij voorbij...wat een stoffige stinkzooi ! Einde kanaal een bordje : here hier ici ! Herkenbaar , en weldra gaat t eerste spitsenformaatsluisje voor ons open, we zitten nu echt op t Canal des Vosges. Afslag naar Nancy laten we links liggen, wij gaan rechtdoor !
Werkelijk waar, we wanen ons in een voliëre van een dierentuin , aan park , hoe mooi hier en een overdaad aan vogelgefluit.( Ik denk dat alle Merels die in Nederland verdwenen zijn nu hier wonen, en gelijk hebben ze ! )
Aquaduct over de moezel heen , bij Flavigny s M.
Weinig ( of geen) geschikte aanlegplaatsen voor de nacht.
Uiteindelijk gewoon in the middle of nowhere aan een recht stukje kade en n paar spijkers de grond in. Fietsen er af en nog n stukkie op de pedalen.
Vandaag 12 sluizen (22km) in Charmes aan de kade.
Hier moeten we n dagje chillen , ( op 1 mei is hier in France alles gesloten dus ook de sluizen) ( maar niet de boulangerie )
Onderweg nog wat fototjes geschoten van "achterstallig " onderhoud. Ook wel interessant hoe ze er hier over denken, afgelopen jaar heeft t kanaal droog gestaan ( vandaar ook weinig plantengroei onder water) voor onderhoud, hier en daar zijn wat versterkingen aan de oevers uitgevoerd , fietspad nieuw, en nog zo van die dingen , maar de sluisdeuren blijven gewoon doorgerot op hun scharnieren hangen.....

Het zal wel iets met een " franse slag" te maken hebben , of prioriteiten stellen.....who knows....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie