France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

BovenSambre is zeker mooi , heel mooi zelfs, die indiaan woont er nog steeds en hij hing samen met Tarzan in de lianen te slingeren ! Echt waar , ik heb er foto's van gemaakt en ook een filmpje !
Helaas moet ik er bij vermelden dat me gisteren mn smartfoon kuren kreeg en nu ben ik alle foto's en filmpjes vanaf begin mei t/ m nu kwijt ! Mooi balen !
Zo kan ik jullie die mooie haven van Hautmont niet laten zien , prachtig aangelegd en er is flink met europees subsidie geld gesmeten ( door ambtenaren en hun vriendjes )
We komen rond haf 6 aan , leggen "buiten" aan , zoeken naar info, niets . N buurman weet te vertellen dat de capitainerie er tot 17.00 is....nou ja , dan gaan we maar ff t dorp in....eh , dat gaat niet, je kan er hier niet af of je moet over n hek klimmen....nou ja !
Toch maar doen want t dorp willen we toch wel bekijken.
Wat een teleurstelling zeg , zo smerig, zo veel bouwvallen , zoveel leegstand en nog meer " vaag" volk.....en de vesting van weleer is er niet beter aan toe.
Aangelegd voor werkgelegenheid Wim ? Plank volslagen mis geslagen , naast de haven is er niets , nog geen ijsje te krijgen.
De capitainerie zit in twee portacabins , douche en toilet daar ook in , en die staan honderden meters van de camperplaats en haven vandaan....nee, als ze hier samen met wat ervaren ondernemers aan waren gaan zitten bij t ontwerp dan had t best een succes kunnen zijn....jammer ! Zo ook de overvloedige LED verlichting rond de hele haven , is vast ooit n mooi lichtspel geweest maar nu 80%stuk en fel schijnend.
Maubeuge, enige aanlegsteiger door aanvaring of hoogwater flink beschadigd, roodwitte linten wapperden aan de losse delen, stroom/ waterkasten ook al lang niet meer in gebruik, doorvaren.
Boussois, zou n mooie kade zijn....was n mooie ! Waarschijnlijk door hoog snelstromend water de kade ondermijnt, (ligt in n buitenbocht dus begrijpelijk) verboden aan te meren...doorvaren.
Marpent staat op de kaart als Club nautique , nou die dan maar....
Toch jammer , alleen voor leden, niemand aanspreekbaar, beetje armoedig weer.
Jeumont ,Halte nautique, alle voorzieningen al jaren kapot , bovendien in n buurt waar je je boot geen half uur alleen wil laten.
Dan maar de grens over naar d'n bels , kijken hoe die t doen.
Erquelinnes, het dok , groot ,veel plek.ergens aan de kade gelegd, paar keer gebeld, geen reactie....
Maar ff rondje lopen, in een van de jachten woont de adjunct capitaine , erg vriendelijke man die ons alles uitlegt en wegwijs maakt , water, douche, plattegrond van t dorp , hier goeie friet, daar goeie bier, prima !
Maar tussen al die verloederde ( en goeie) plekken is t geweldig mooi varen met veel ijsvogeltjes, indianen en oerwoudbewoners.
De Sambre is weer opengesteld voor pleziervaart om het tourisme te bevorderen, waarom doen die fransozen dan niets aan t onderhoud van aanlegplaatsen zodat de touristen ook "aan" komen i.p.v. voorbij varen?? Je vraagt je wel eens wat af....
Inmiddels de eerste sluizen in België gepasseerd , allemaal handbediend ! Draaien aan de wieltjes en slingers , nostalgie ten top !
Nu in Thuin, mooi stadje met veel scheepvaart geschiedenis.
Groeten van Do&Anja
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: France

Bericht door Heavy Metal »

Als het allemaal super strak,mooi en toeristisch gemaakt is, dan is de charme eraf en vind je er niks aan. Dit is toch prachtig allemaal.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,
Jammer van je foon, ik keek weer uit naar jou reportage. Doordat de Samber lang afgesloten is geweest hebben lang woners in Spitsen de boel aardig vernacheld. En het blijft een arm gebied waar je door bent gevaren.
Straks zou ik afmeren bij de Abdij van Aulne als er een plekje is, het bier is het waard.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Die abdij stond al op ons " lijstje" en tsja , als t hier druk gaat worden net als "waar dan ook" in Nederland , dan heb ik hier inderdaad niks meer te zoeken !
Nu is t een en al avontuur.....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedemorgen,

Weer mooie foto’s van Do;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Thuin , prachtig ligt dat dorp daar aan de Sambre , beneden met t schipperskwartier , boven met ook vanalles, mooi uitzicht, mooie wandelroute gelopen en ook die hangende tuinen .
Helaas is die spits met t museum gesloten .
Ander museum met boekdruk machines wel open, en een markt voor de deur.
Geen liggeld , gratis water en stroom, gezellig plekkie !
Door naar Landelies, weer n paar handbediende sluisjes, erg mooi vaarwater.
Geen of nauwelijks waterplanten , slecht internet , mooie ruime kade wel liggeld maar voor nederlandsche begrippen een fooi.
Van hieruit gaan we naar de Abdij op de fiets, ehhh willen we....
Djeu, groot malleur , panne , pech....lekke band....ff terug naar de boot ( daar kan ik tenminste mn klauwen ff wassen na t sleutelen)
Gefikst en weer op pad, de abdij was imposant .
Blij zijn we dat we inmiddels hier zijn, van een sluiswachter kregen we te horen dat er een vrachtwagen in de Sambre was gevallen net 5 km voor/over de grens , dus frankrijk in zit er de komende dagen niet in....."nouja , wij gaan de andere kant op maar bedankt voor de mededeling".
Morgen weer door.....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Hier weer mooie foto’s van Do

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ancora Imparo
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: France

Bericht door Waterman »

Mooi man.
Bandje lek ,halve fiets uit elkaar.
Wel een geluk dat het een derailleurfiets is ,met een naafversnelling ,en roller brakes ,heb je veel meer werk.
Nu is het ,wiel eruit , en de rest blijft toch zitten ,als je velgremmen hebt.

Trouwens ,als je naar Frankrijk gast ,moet je wel een derailleur fiets bij je hebben.
Dan is een 7 of 8 shift van Shimano niet toereikend.

Verder weer mooie foto's en verslagen van jullie reis.
Prachtig mooi.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

\\>= De Sambre is weer opengesteld voor pleziervaart om het tourisme te bevorderen, waarom doen die fransozen dan niets aan t onderhoud van aanlegplaatsen zodat de touristen ook "aan" komen i.p.v. voorbij varen?? Je vraagt je wel eens wat af....
\<

Wat zal ik zeggen, als je al zo n stuk France in je kielzog hebt dan weet je wel hoe het daar werkt.
Vaak de mooiste dingen gezien zoals Samara op de Somme, dat pre-historische themapark waar in de vakantie verklede studenten als Romeinen rondlopen en oer-bewoners plastic forellen boven een nepvuurtje roken..
Bij de aanleg is het een plaatje en de deputees met sjerp om samen met de burgemeester komen het park openen en daarna niets meer tot het van rottigheid in elkaar valt. Onderhoud kennen ze daar niet.
De spitsen worden gebouwd en te water gelaten en varen tot ze lek zijn want hellingbeurten zijn niet belangrijk. Heel relaxed allemaal tot het fout gaat.
Tijdens zo'n reis leer je heel veel van volk en aard kennen. Ik kreeg makkelijk contacten met lokale walbewoners en schippers omdat ik me met mijn 'bleu de travail" kleding op klompen en geruit overhemd makkelijk in de groep kon bewegen en de taal behoorlijk machtig ben.
Waren mooie tijden....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Landelies vaarwel ,vaarwel mooie natuur, vaarwel lieflijk riviertje, vaarwel met het spitsenformaat sluisjes, vaarwel met de handbediening.
Sluis nr10 Monceau s Sambre is van een heel ander caliber , 115×12,50m 4,8 meter omlaag.
Dan door Charleroi.....wat een tegenstelling , zware ( deels verlaten ) grove industrie , veel roest, veel graffity, buitenaards lijkt het soms , en soms kan dat ook nog mooi zijn !
We gaan bakboord uit , richting Mons. sluizen 1,2 en 3 niet erg spannend.
Beetje saai en breed kanaal met schuine betonnen oevers.
Dan in de verte doemt een UFO op, tenminste daar lijkt t wel op als je aan komt varen, even contact met E.T. opnemen via de VHF....ze antwoord , zelfs in t nederlands , terwijl ik in mn beste Frans de oproep had gedaan.
We mogen binnenvaren , vastmaken op t middenboldertje is genoeg, dan komt E.T. aanlopen maar blijkt een alleraardigste jongedame te zijn die n beetje uitleg geeft en uiteindelijk het ruimteschip met een druk op n paar knopjes in werking zet.
N beetje zoemen , n beetje piepen , dan een rustig loeiend geluid en het gevaarte zet zich in beweging.
Het plafond verwijdert zich van ons en een staalconstructie aan de ene kant , betonconstructie aan de andere kant zoeven langs ons heen naar boven toe......VREEMD ! Maar wel gaaf !!
73,15m later zijn we beneden aangekomen, E.T. komt weer op n paar knopjes drukken , sluisdeur omhoog , en het Canal du Centre A ligt voor ons, indenor aanslingeren en eruit.
Bizar , wat een bouwwerk.
Ecluse Havre ging nog eens 10 meter naar beneden en vervolgens ecluse Osbourg Hoooooo , na t binnenvaren STOP ! Police , nou ja , na t aanmeren kwamen twee agentes ons vriendelijk om onze papierwinkel vragen , marifoon , verzekering, vaarbewijs, I.D. , en of we even wilden blazen.....natuurlijk allemaal geen probleem , Anja had keurig een ontzettend uitgebreide map samengesteld met alle mogelijke copiën van documenten en afschriften, ze waren helemaal in hun nopjes ( en wij natuurlijk ook )
Bon Voyage ! Merci beaucoup ! En gas erop....
Nu in het kommetje bij Mons , grote stad waar we op zoek gaan naar een nieuwe buitenband voor de fiets ( heeft een gordelbreuk en staat op springen...) Uiteindelijk gevonden maar daar is de dag dan ook n heel eind aan op gegaan.
De stad zelf gaan we ook n andere keer bekijken , hier is nu het doudou festival bezig , een combinatie van folklore en carnaval met veel , heel veel deelnemers die veel , heeeeeel veel bier drinken. Ff niet zo'n zin in.....
Groeten Do&Anja
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedmorgen,

Weer mooie foto’s van Do,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een mooi filmpje van de scheepslift Strépy-Thieu.

https://youtu.be/pHsF-w1fsMY
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

Ha Do!
Mons is een aardig stadje, het is alleen een beetje lastig om er te komen vanuit de haven. Best wel een wandelingetje, en onhandig met de fiets, vinden wij althans. Maar eenmaal in de stad blijkt het de moeite waard.
Dat stukje Charleroi wat jij beschreef noemen wij altijd De Hel. Zeker vroeger, toen de schoorstenen nog gele zwavelwolken uitbraakten en je in de hallen open hellevuren zag. Dit alles vergezeld met oorverdovende herrie. Maar het had één voordeel: je schip werd er al langsvarend gratis geteerd!
Je hebt bij de abdij Aulne toch wél bier ingeslagen hè?
Thuin was een echte pleisterplaats voor de schipperij. Spitsen gebouwd in Thuin zijn nog steeds te herkennen aan het berghout, dat op de boeg begint met een Franse lelie.
Wat een leuke reis, en dat we zomaar mee mogen varen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: France

Bericht door Richard van den Berg »

Waterman schreef: zo jun 12, 2022 10:17 pm Trouwens ,als je naar Frankrijk gast ,moet je wel een derailleur fiets bij je hebben.
Dan is een 7 of 8 shift van Shimano niet toereikend.
Shimano heeft een 11 versnellingsnaaf: https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 01-11.html
Zowel dochterlief als ik hebben er één.
Verder weer mooie foto's en verslagen van jullie reis.
Prachtig mooi.
Amen.
Groeten,

Richard

mijn boot
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

menig maal over de oude liften gegaan jammer dat je er niet meer langs kan ,steppy theu tot nu toe maar een keer hellenvlak ook menege keer .
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: France

Bericht door WimHC »

Hoi Do,

Ging je toevallig zondag rond 14.00h omhoog in Strepy Thieu?

Vr. groet,
Wim
Plaats reactie