Er even uit..

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Er even uit..

Bericht door frank »

en zo was ik er weer een paar daagjes uit..

Na de grote stap genomen te hebben om een tomtom aan te schaffen omdat ik nou echt wel genoeg gedwaald had in
het buitenland gooide ik mijn tandenborstel in de auto en reed ik in een kleine 4,5 uur naar een klein dorpje in de
buurt van Abbeville in Nrd Frankrijk.

Een oud-collega van me had daar een boerderij gerenoveerd en een deel ervan verhuurde hij als 'gite"
oftewel gastenvefblijf voorzien van alles wat je maar kunt wensen tot een vaatwasser toe.
Ik had daar een ontmoeting met mijn oude vriend Aernout die ik eerder in Engeland had bezocht.

Zoals enkelen onder jullie nog wel weten is hij lid van een stoomtrein-vereniging die eigen werkplaatsen heeft en
een traject om te rijden. Ik heb drie jaar geleden uitvoerig bericht over een bezoek aan hem en zijn treintjes en aan
het beroemde marinemuseum in Chatham.
http://www.motioneering.nl/chatham/
(Maritiem museum Chatham)

Deze keer nodigde ik hem uit om over te steken en naar Frankrijk te komen want ik wist dat aan de baai van de
Somme een actief gezelschap zit die ook een flink stuk eigen rails exploiteert.
Je hebt er daar zelfs twee. Het smalspoor van de baai van de Somme, tussen St Valery sur Somme en Le Crotoy en
het treintje bij Cappy, bij het nieuwe smalspoor museum van Froissy in de buurt van Amiens.

Zoals gezegd reed ik, geloodsd door mevrouw Tomtom naar het piepkleine plaatsje Ray sur Authie waar ik welkom
werd geheten door Hans en Vera Schiet in hun mooie gerenoveerde boerderij. Wij werkten vroeger ooit samen
bij de Universiteit en kwamen elkaar door stom toeval na
25 jaar tegen bij de AH in Cuijk, nota bene..
Intussen kwam Aernout met zijn Engelse vrouw ook aan via de kanaaltunnel vanuit zijn woonplaats Maidstone dus het
werd een een internationaal gezelschap.. Het weer kon niet beter en we zaten nog lang buiten wat flessen te ontkurken.

De volgende dag trokken we erop uit door het prachtige landschap van de 'Sept Vallees', zeven valleien met kleine

riviertjes die allenmaal in de oceaan uitmonden.

Afbeelding
foto: ingang van de geul naar de haven van St Valery (laag water)

Afbeelding
foto: boulevard en zicht op de jachthaven

Zo bezochten we eerst het kustplaatsje St Valery sur Somme waar het al druk met toeristen begon te worden.
Ik reed langs het kanaal naar de sluis en bekeek de plek waar ik 13 jaar gelden nog met de Hylke had vastgemaakt.
Alles veranderd! Nieuwe sluis gebouwd, mooie steiger voor de toeristen en bij de oude silo had zich nu een
bootjes firma gevestigd, met het bekende drijvende zooitje voor de deur.. Die Fransen kunnen er wat van.. pfff..

Afbeelding
Foto: voor de viswinkel op de Boulevard.

Na een uitgebreide wandeling over de boulevard liet ik me fotograferen op dezelfde plek voor dezelfde viswinkel,
alleen een stuk ouder, grijzer en wijzer.. zal ik maar zeggen ;-))
Er is daar van alles te koop, vele soorten schelpdieren die ik niet eens kende..

Afbeelding
foto: het oude zoutpakhuis waar de vissers hun zout haalden.

Dan koffie op een terrasje en we zien voor onze neus de stoomtrein naar le Crotoy vertrekken. Wij zijn meer
geinetereseerd in de werkplaatsen waar je in tegenstelling met Engeland zo zonder vragen doorheen kunt wandelen.
Zoiets moet je goed aanpakken en ik schiet meteen een paar vrijwilligers aan die druk aan het sleutelen zijn.
Praatje maken doet wonderen en ze zijn apetrots op hun werk.
Ik maak een serie fotos van diverse locs en wagons die rijklaar zijn of in restauratiefase.

Afbeelding
foto: een van de gerestaureerde smalspoorlocs

Afbeelding
foto: het begin van een restauratie, de ketel gaat open.

Dan weer verder en mevrouw Tomtom stuurt ons door hele smalle weggetjes naar de kustplaats Ault waar echte
krijtrotsen zijn te bewonderen. We staan hoog boven het strand op de rotsen en vanwege het heldere weer kunnen
we bijna met het blote oog Engeland zien.

Afbeelding

Fijne wandeling gemaakt en de maag gaat knorren. Mooi plaatsje zonder problemen en ik zet de auto voor de deur
van een authentiek Frans restaurantje. We schuiven aan tussen de 'locals' en voor slechts
7 euro per persoon eten we ons buikje vol. Ik had natuurlijk 'moule et frites' en een
glas plaatselijk bier. Makkelijk, hoef ik s avonds niet te koken in de gite.

Afbeelding
foto: een eenvoudige maar voedzame maaltijd op zijn Frans

Dan even uitbuiken en rond kijken in het plaatsje en op de terugweg komen we langs de broemde tuinen van de Abdij
de Valoire waar ik mijn ogen uitkijk. Het valt me in de streek op dat er zoveel van die prachtige oude landhuizen
en semi-kastelen te zien zijn. Ook grote ommuurde boerderijen geven aan dat het vroeger een rijke
argrarische streek moet zijn geweest.
Nu is het ingedommeld en bijna leeggelopen, de jeugd trekt massaal naar de grote steden om werk te zoeken.
Veel van die oude grote landhuizen zijn nu familie-vakantiehuizen en de eigenaars werken in Parijs etc.

Thuis gekomen en moe van alle indrukken laten we ons in de luie stoel vallen en trekken nog een fles of zo open.
Heerlijke avond en bijpraten over vam alles wat. Wat een ontspanning..

De volgende middag neem ik afscheid van Aernout die weer naar Maidstone terugmoet en ik blijf nog een nachtje

want vanavond ben ik uitgenodigd op een gezellig avondje, genaamd 'cochon au lait' in een lokale kroeg in een
belendend dorpje.
S avonds rijden we er heen en ik krijg van Hans en Vera uitleg over hoe dat sociale leven hier werkt.
Twee keer per maand organiseert die kroegbaas zo'n avond, met cochon au lait (varken aan het spit, of tête de
ceau, ( kalfskop). Van heinde en verre treft men elkaar hier.
Wij stappen die kroeg binnen, wat een sfeer! Houten balken, allemaal gedekte tafeltjes, grote schouw waar een
compleet varken aan een enorm spit langzaam ronddrraait boven een hoop smeulende houtblokken.
In notime lopt die hele kroeg vol en op het podium gaat een jonge deerne aan het accordeon trekken en mooie liedjes
spelen. Ik herken enkele oude Hollandse zeemansliedjes..

We krijgen meteen de fles op tafel en gevulde borden met vlees, gepofte aarappelen en groenten.. smullen maar!!
Zo vliegt de tijd en veel later rijden we terug over piepkleine en stikdonkere weggetjes..

Na een diepe slaap ben ik de volgende ochtend weer fris om na de koffie weer naar huis terug te rijden.
Boordevol indrukken en een ontspannen gemoed. En dat was wel nodig na die lange winter.

Op naar een volgend weerzien.

Afbeelding
foto: Hans en Vera Schiet in Ray sur Authie


http://www.lepoujols.com
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Gewoonlijk weer een boeiend stuk tekst ondersteund met foto's van een mooie kwaliteit.
Ooit in het treintje gezeten bij Cappy,maar vanwege werkverplichting en de nodige stremmingen de Somme reis moeten afbreken.
Gr.Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie