de Kempen

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

de Kempen

Bericht door frank »

Alweer een hele tijd geleden dat ik achter de toetsen heb gezeten, heerlijk even geen computer, geen gezeur maar rust en vakantie.
We vertrokken de eerste week van mei en het ging niet goed. Warmte en teveel inspanning en mijn "klokje" was weer geheel en al van slag ondanks alle pillen. We hebben zelfs gedacht om weer naar huis te gaan, maar na een tijdje keerde de rust weer en ik had drie weken nodig om weer een beetje de oude te worden. We besloten om in Vlaanderen te blijven en met de gedachte dat de Belgische vrienden niet ver zijn als we hulp nodig zouden hebben passen we de route aan.

In die periode hebben we heerlijk genoten van de kanalen in de Belgische kempen wat ik iedereen kan aanraden.
Mooie ligplekken en gezellige dorpjes met alle voorzieningen.
Zo kwamen we vanaf Maastricht na sluis Bosscheveld op de ZD-Willemsvaart en na overleg met Dirk die net naar Vianen vertrok vanuit zijn riante botenhuis probeerden we Neeroeteren binnen te komen. Dat was een probleem op zich want zwaar dichtgeslibt. "Ik ben er al flink doorheen geragd" zei Dirk nog, maar onze dikke brede buik onderwater is wel even wat anders dan de slanke "Odilia" en langzaam drukten we een brede geul in de bagger.
Eenmaal binnen zat de koeling verstopt en moest ik aan de slag om met de dekwaspomp alles 'terug' te spoelen. Dat werkt echt fantastisch en ik kan het een ieder aanraden.

Een paar dagen daar gaf gelegenheid voor wat schilderwerk en een bezoek aan de lokale 'Prik&Tik" waar ik achter stoffige planken op zoek was naar speciale bieren.
En toen stond daar de kippenboer met zijn kar met tientallen aan het spit draaiende kippetjes..
"Da's de mijne " zei ik tegen die vrouw in de kar, wijzend op een mooi vers gegrild exemplaar.
"Moet ik hem knippen" ( halveren) vroeg ze nog? "Nee, laat maar heel, ik neem hem zo mee" zei ik.
"Moet ik ik dan een riempje aandoen" zei ze nog?? Kijk, da's pas humor, zo op straat in Neeroeteren bij de kar van "Chick'n Run" want zo noemen ze die rijdende kippenkotten.

Dan weer verder het kanaal op en zie maar eens uit die arm van Neeroeteren te komen! Dikke slib en je kunt niks anders doen dan langzaam vooruit en wachten. Sturen kun je niet, je boot zoekt zijn eigen weg door een geultje in de bagger en dat mag je niet forceren, het gaat echt centimeter voor centimeter. Van de schroef komen allerlei onheilspellende geluiden want je raakt van alles onder water, gewoon stil zitten en duimen, stoppen kan niet want dan raak je echt in de problemen.
Ver kwamen we niet wat de koeling zat weer behoorlijk verstopt dus stopten we even verderop aan de steiger in Tongerloo waar een prima restaurant is gevestigd met St Gummaris bier en stoofvlees. Verder hoeven we niet.
Ik had van te voren al gezegd dat we overal waar we een leuk dorp zouden treffen we een week zouden gaan liggen.
Dat vaarschema bevalt best goed eigenlijk.. de olie is duur en we hebben alles al gezien, dus vaaruren maken we weinig.

Dan weer verder en na de steiger in Bree landen we in Bocholt. Klein haventje, met water en stroom voor een flutbedrag en veel lachen met de stakkers met de dikke campers die daar ook een staplekje hebben. Die mannen hebben niks te doen, ze vervelen zich stierlijk terwijl wij aan boord altijd wel wat te doen hebben, Vreselijk lijkt me dat gehang de hele dag terwijl de vrouwen alleen maar binnen achter de tv zitten. Niks voor ons.

In Bocholt is ook het doek gevallen voor het oude dok. Wie het kent die weet de spreuk, "je weet wanneer je erin gaat maar niet wanneer je er weer uit komt." De laatse van de drie broers is aan de tap overleden en nu heeft de "dienst" de zaak weer in handen omdat het pachtcontract is afgelopen. Neem dan de enorme bodemvervuiling erbij en je weet dat het nooit meer open zal gaan. Helaas. Terwijl er een enorm gebrek is aan hellingplaatsen voor al die grotere scheepjes uit de wijde omtrek die nu allemaal naar Nederland moeten voor een grote beurt.

Weer verder naar dat leuke plaatsje St Huijbrechts-Lille waar we een leuke tijd doorbrengen en de plaatselijke apotheek kan mijn medicijnkast weer wat aanvullen. Opvallend dat de medicijnprijzen hier veel lager liggen dan bij ons. Verder is er sinds enige tijd zelfs een flinke supermarkt in dat plaatsje, makkelijk om je voorraad aan te vullen.
Het is hier wel uitkijken langs het kanaal vanwege de hordes "wielerterroristen" die je naar het leven staan als je met je hond loopt te wandelen. Ogen in je rug moet je hebben en grote oren zodat je ze al van verre kunt horen schelden.

Dan verder langs Neerpelt en door naar onze vaste stek aan de Blauwe Kei. Hier lig je prima, met de fiets kun je naar de abdij van Postel ( abdijbrood, bier en kaas ) en de omgeving is erg mooi met de Zilvermeren etc. Heerlijke dagen doorgebracht daar.
Wel is het constant opletten voor teken die zich op de hond nestelen en iedere dag moeten we daar met de kam en de tang achteraan. We bellen Jan van Laer van de "Johanne" uit Geel en we zitten in de schaduw onder de bomen en praten bij over de laatste ontwikkelingen. Met Jan gaat het niet zo goed, die moet na Pinksteren onder het mes, wij wensen hem veel sterkte.

Onze rustige tocht leidt ons verder en we denken op de kruising in Dessel vast te maken bij de Pannenkoekenboot. Maar daar is alles vol en een gekkenhuis met speedboten, dus dan maar verder het kanaal op naar Herentaals, de sluis stond al voor ons open.
Dan zien we bij sluis 5 een heel mooie ligplaats, bij een cafe en mooie bossen en meren om met de hond te wandelen. Internet is er ook als ik op het voordek ga zitten gaat het net en ik kan weer even email ophalen.
Het wordt wel steeds moeilijker om een vrije hotspot te vinden, iedereen schijnt bang gemaakt en spijkert de zaak dicht. Flauwekul! en niet gastvrij.

Na twee mooie dagen vertrekken we vroeg voor een wat langere dag want we moeten het kanaal uit en dan via het dikke Albertkanaal naar sluis Viersel waar we het Netekanaal opvaren naar de mooie stad Lier.
Neten, doet me denken aan de schooltijd haha.. "weet je waar de neten vandaan komen"? Ja, wij weten nu dat die uit het "Netekanaal " komen ;-))
Goed, een prettig weerzien hier aan de steiger met het stel beheerders en we besluiten hier een week te blijven. Mooie gastvrije stad, alle voorzieningen, heerlijke capucinokoffie en 'pain-chocola' op een terras, mooie parken, teveel om op te noemen. Wim van de Ijtunnel is hier ook vaste gast en weet waarover ik spreek.

Afbeelding
foto: steiger Lier met beheerder Crystel


Met de getijtabel in de hand rekenen we uit wanneer het tij gunstig is om de Schelde op te varen richting Gent.
We krijgen de tip om hier aan de steiger te vertrekken, twee uur Vóór LW te Antwerpen, dan heb je alle tijd en diepgang om de tijsluis in Duffel te passeren en dan de Nete en de Rupel af te varen, langs Willebroek en Boom en de bereik je de kruising met de Schelde waar dan op dat moment het tij gaat keren zodat je stroom mee naar boven jkunt.
Ik den dat ik dan niet verder ga dan de steiger in Baasrode, bij die slager met die heerlijke spareribs! Daarna pakken we het tij naar Gent. Zal eerst eens gaan bellen of ik ergens een ligplek kan vinden in een van de havens daar.
Pinksteren is dan net voorbij dus zal het minder druk zijn.

Tot zover dan maar deze keer, het is nu tijd voor een flesje "Chimay Bleu" en dan mag ik weer de kombuis in om de gebakken moot zalm in roomsaus met tomaat, ui, knoflook en 'pesto pepperoni' met broccoli en pasta klaar te maken, het ontbreekt ons aan niets zal ik maar zeggen. Wij eten hier aan boord beter dan menige bemanning van de vloot KNMC ers die hier net aan de steiger neerstreek en aangewezen is op de plaatselijke horeca (haha)
Komt net een stel van een van die boten langs en die dame zegt tegen haar man "Kijk Charles, da's nou een echte machinekamer"! en dat mogen we graag horen....

we lachen wat af hier...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie