Brugge zien en..

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Brugge zien en..

Bericht door frank »

Zo was het vroeg uit de veren in Lier, 5U30 liep de wekker af, hond uitlaten, machinekamer klaar en op tijd starten om om 7 uur bij sluis Duffel af te meren.
Sluiswachter wakker gemaakt en met twee jachten vertrokken we stroomaf de Nete af. Wel even goed uitkijken want de timing moet kloppen en er stond niet veel water tot de Rupel.
Daar ging het wat beter en we passeerden de wachtsteiger voor sluis Willebroek en aan de monding van de Schelde maakten we vast aan het veersteiger om een uurtje te wachten op de kentering.
Toen de stroom eenmaal begon te lopen ging het met een lekker gangetje omhoog in een landschap van hoge modderige oevers tot we in Baasrode aan de wachtsteiger vastmaakten. Ruimte zat, en de moeite waard want ik keek er echt van op hoe die oude vervallen scheepswerf was omgetoverd in een echt museum.
Jammer dat het alleen in het weekend open is maar zeer de moeite waard om nog eens langs te komen.
Ze bouwen er nu een replica van de Baasroodse Botter op de binnenplaats.
Ik kan me nog herinneren dat we hier 20 jaar geleden al eens door de stoffige raampjes naar binnen keken en vast stelden dat toen de werf ging sluiten de laatse arbeider zijn hamer op de bank lei en vertrok, die hamer lag er nog in het dikke stof...alsof de tijd stil had gestaan.

Volgende ochtend viel de kentering net goed en om 12 uur maakten we los voor een mooie tocht de rivier op naar sluis Merelbeke in Gent. Overal genoeg diepgang bij laagwater behalve toen ik argeloos met ene flinke gang die betonnen geul naar de sluis in stuiterde. Vloog gelijk zowat de wal op want er staat daar geen water op die dikke slibbank aan de ingang.
Goed, weer wat geleerd en na doorsluizen meerden we af bij de GLV binnen de K2 (keersluis 2)
Wij zijn hier al vaker geweest en een telefoontje vooraf deed weer wonderen. Mooie plek en je kunt zo de stad in op de fiets.
Voor de hond een paradijs met een groot park in de buurt met veel konijnen.
Mooie stad, ik kom er graag, met Leuven staat die in onze top 10.

Na een paar mooie dagen ondanks het mindere weer starten we weer vroeg op voor de trip naar Brugge.
Eerst door de Ringvaart naar Schipdonk en dan het kanaal Gent-Brugge. Dat ziet er deels goed uit maar hele stukken vooral na Beernem zijn in zeer slechte staat, smal en met ingezakte oevers. Begrijp niet dat hier grote schepen doorheen moeten naar Zeebrugge, dat is wisselverkeer anders lukt dat niet.
In Brugge zie ik bij binnenkomst een mooie lege steiger bij Flandria en hoewel ik door had willen varen naar de molens bleek dit achteraf een juiste beslissing. Prijzen zijn redelijk, alles inbegrepen.
Hier is veel veranderd de laatste jaren, alles is in 'beheersplannnen' en zo gegoten, alles is streng gereguleerd, je mag niks meer, alles verboden.. etc. Onder de molens mag je niet meer liggen, hier en daar ( Steenbrugge bijv of bij de Katalijnebrug) mag je 24 uur vastmaken.
Waarom alles zo veranderd is merk je zodra je de stad inloopt.
"Unesco Wereld Erfgoed" staat er op grote borden, nou dan weet je het wel.
Kun je je voorstellen dat hier op zondagmorgen om 11 uur al bijna honderd! afgeladen toeringcars op de parkeerplaats staan?
Die braken allemaal een stroom van toeristen uit de hele wereld en omstreken uit die vervolgens als grote groepen achter een gids met een nummertje aansjokken om de mooie dingen in de stad te bekijken.
We kunnen niet eens door de straten fietsen, zo druk is het, lijkt Tokio wel. Duizenden mensen worstelen langs de monumenten en onnoemelijk veel vreet-tenten.. en dat op een gewone zondagmorgen..brrrrr..

Vreselijk!. Brugge is verworden tot één gigantische commerciele toeristische kermis waar Volendam, de Efteling en Madurodam gezamenlijk bij verbleken.
Wij waren geschokt dat zo iets moois zo naar de -piep- geholpen is.
Het is hier nu al dagenlang noodweer, storm, onweer, slagregens.. zodra het weer opklaart verlaten we spoorslags Brugge en zeggen dan "Brugge zien en .. wegwezen.."
We hebben hier van vroeger mooie herinneringen aan, dit bezoek zullen we maar vergeten.

Inmiddels hebben we contact met de organsatie van http://www.150jaarkanaal.be en worden in Bossuit verwacht eind deze maand.
Dus gaan we in langzaam tempo naar Beernem, Schipdonk (vrije steiger), Deinze enaar Kortrijk aan de andere kant van het kanaal.
Na een bezoek daar varen we het kanaal Bossuit-Kortrijk door en zijn we mooi op tijd om feest te vieren.
Dirk komt er ook met de Odylia en we zien wel hoe het verder gaat.
Tot later..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Hubert Ramakers

Re: Brugge zien en..

Bericht door Hubert Ramakers »

Tja Frank, België volgt het Nederlandse voorbeeld en dat pakt niet zo goed uit!
Plaats reactie