Kortrijk

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Kortrijk

Bericht door frank »

Kortrijk

Weer veel gebeurd ondertussen en ik neem de draad weer op om een verdere beschrijving te geven van onze reis door Belgie.

We verlaten Brugge waar we ondanks het massatoerisme toch erg goed en gastvrij gelegen hebben bij Flandria en we hebben nog tijd genoeg om naar dat kanaalfeest in Kortrijk te gaan.
Dus letten we onderweg goed op waar gratis ligplaatsen en voorzieningen zijn, we komen hier misschien nog eens terug.
We worden niet teleurgesteld want het Vlaamse land is gastvrij en we vinden mooie plekken met leuke dorpen vlakbij.

Afbeelding
Kanaal Gent-Brugge, smal, met veel achterstallig onderhoud en hier kom je 86 meters tegen!

Enige tegenvaller was de haven van Beernem, daar voeren we altijd voorbij maar nu ze grote steigers hebben dachten we het eens te proberen. Niet doen dus.. hele dure grap en we dachten in het havenrestaurant een hapje te gaan eten maar dat was al even slikken voor je aan tafel zat!

Snel weer verder naar Schipdonk waar tegenwoordig ook twee stevige steigers zijn. Daar sluit de vaart naar Brugge aan op het Afleidingskanaal van de Leie en die route is veel rustiger dan de Schelde. We stomen op naar Deinze, die stad ligt op de kruising met de Oude Leie die vanuit Gent komt. Ook mooi varen trouwens, maar wel verrekte veel sturen in die krappe bochtjes..
Deinze zat dicht, brug gestremd wegens werkzaamheden en we moesten uit nood in een box in een haventje waar we vele meters uitstaken. Dat gaat daar heel erg mooi worden in Deinze. Net voorbij de brug in de bocht in het centrum is alles gerenoveerd. Mooie kade met veel ligplaatsen en (te) mooie bolders. Die blijken namelijk snachts gestolen te worden!
Maar "alle voordeel heb zijn nadeel" volgens de wet van Cruijf, want dat prachtige nieuwe plein aan het water trekt de lokale hangjeugd en de volgende dag wanneer een lege Kempenaar wil passeren is alles vergeven van de brandweer en politie.
De vorige avond was er een groot feest op de kade en de jeugd heeft de gehele caféinventaris in het kanaal gedumpt. Duikers hebben de hele ochtend nodig om de vaarweg vrij te maken. Je bent dus gewaarschuwd!

Dan varen we door over de Leie via grote sluizen naar Kortrijk. We meren af op dezelfde plek waar we eerder hebben gelegen toen we met de club naar Lille onderweg waren. Er ligt nu een mooie steiger met water+stroom voor 8 euro, midden in in de stad.
En dan zit ik plots met een probleem. Mijn been wil niet meer en na een slechte nacht stap ik 6 uur smorgens op mijn fietsje en peddel naar de "spoedopname" van het AC ziekenhuis Kortrijk want ik vermoed al wat er loos is.
En hier gaan me de ogen open en snap ik het failliet van de nederlandse gezondheidszorg. Wat een efficiente organisatie, ik ben diep onder de indruk. Artsen worden van bed gebeld, onderzoeken worden gedaan en om 11 uur sta ik weer op straat met de perfecte diagnose, een dik recept en met de woorden van de vaat-specialist in mijn achterhoofd "ik snap niet hoe ze u in Nederland met uw risicoprofiel zo maar rond laten lopen zonder de juiste medicatie" en daar kan ik het weer mee doen. Per email ontvang ik zijn bevindingen en advies voor verdere behandeling en ik heb genoeg spuiten meegekregen om thuis te komen.

Maar we laten ons niet tegenhouden en we pakken de drie kleine sluisjes van het kanaal naar Bossuit waar we ons later bij de club aansluiten voor het kanaalfeest. Die 3 spitsensluisjes zijn nog de laatst overgebleven, de rest is opgedoekt en vervangen door een drietal enorme sluizen met veel verval. En precies in de eerste kleine sluis, sluis 11 aan de Leie, gaat het weer even mis als een snel containerschip achter me het water wegzuigt en in razend tempo weer terugjaagt de sluis in.

Dan helpt maar één ding en dat is een stevige beting met een dik en sterk stuk touw. En terwijl de sluiswachters van angst schreeuwen en roepen en de Hylke met grote snelheid en niet te stoppen op de bovendeur afstormt zet ik mijn hersens op nul en sla blindelings een aantal slagen om de beting. Met enorm gekraak, springen en knallen van het touw krijg ik de zaak afgestopt vlak voor we definitief het kanaal zullen gaan stremmen... Daarbij raak ik bijna drie vingers kwijt en ik zal de rest van de reis dan ook met de bekende middelvinger omhoog rondwandelen ;-))
En nu zijn er mensen die altijd hoofdschuddend naar die dikke touwen kijken die wij aan boord gebruiken. En de touwkorven die voorkomen dat bij uitlopen de zaak in een warboel verandert. Dit soort panieksituaties maakt duidelijk dat wij niet gek zijn en de dikte van je touwwerk bepaalt of je overleeft of niet. Gewoon een kwestie van ervaring. Bij ons komt er geen touw aan boord, dunner dan 28 mm.

Afbeelding
Sluis 9, het laatste spitsensluisje voor het grote kanaal begint.


Bekomen van de schrik varen we door sluis 10 en daar zijn veel ligplaatsen, gratis en midden in de stad. Verder naar sluis 9 en dan wordt het kanaal ineens een stuk breder met veel industrie. Sluis Zwevigem is gigantisch met veel verval, aardig plaatsje en het kanaal is voor de feesten al aangekleed. Je kunt nog een oud sluisje en een ijzeren hefbrug vinden als herinnering aan het oude kanaal. De rest is grootschalig en modern.
Het water wordt opgepomt vanaf de Schelde en wie weet hoe ontzettend smerig de Franse Schelde is die snapt dat je hier in een soort open riool ligt met speciale pompen die zuurstof in het water brengen anders sterft de vis massaal.
Toch zien we idioten die met snelle motorboten waterskieen. Ik ga al over mijn nek bij de gedachte.. wat eens stank.

Afbeelding
Sluis Bossuit. Met drijvende bolders.

In Bossuit is alles weer als gewoonlijk georganiseerd, wat betekent dat we zelf maar moeten zien om de deelnemers een plek te geven. Met wat geimproviseer ligt savonds iedereen en er volgt een leuke ontvangst met toespraken, receptie en aansluitend barbeque. Heel gezellig en veel gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen. Wat de samenstelling van de vloot betreft was de VVBHV goed vertegenwoordigd, maar verder aleen jachten. Er is daar niet zo veel aan erfgoed als bij ons. Ik moest verder helaas afhaken omdat het been niet meer wilde en we hadden rust aan de kade terwijl de rest doorvoer naar Kortrijk.

Na het weekend zakten we door sluis Bossuit (die voor de pleziervaart slechts een paar maal per dag draait) naar de Schelde. Op de kant staat een waterpunt, zo'n geel/zwart gestreepte paal zie je wel vaker en is erg gemakelijk. Dan vervolgen we onze route de Schelde af naar Oudenaarde. Lang geleden dat we hier waren en wat is er veel veranderd!
Vroeger knoopte je midden in de stad aan de kadermuur vast tussen de bloemen, nu is dat onmogelijk. Hier varen de ware monsters. 110 meter is standaard en wanneer er daar twee van elkaar ontmoeten in de stad dan schuiven ze letterlijk tegen de muren dus als je daar zou liggen dan wordt je met boot en al gewoon tegen de muur uitgesmeerd.

Afbeelding
Dik 3000 ton komt langs met duwboot.

Afbeelding
Om dat binnen de 110 meter te houden is de duwer 'ingebouwd'!

Er is nu een soort jachthaventje maar voor ons veel te klein, We maken vast vlak boven de sluis en liggen naast een gratis stroomkast met 220 en 380. Handig, die kasten staan overal langs de kade, de wasmachine kan weer even aan het werk.
Je krijgt hier wel slaaptekort overigens. Er wordt gevaren van 5 uur tot 23 uur en het geluid van malende schroeven vlak langs je hoofdkussen is ook niet bevorderlijk voor je rust. Maar wel een mooie en gezeliige stad. Veel te zien en we nemen het er even van. Uit eten gaan is hier nog betaalbaar.

Afbeelding
Dit is natuurlijk ontzettend belangrijk! Brouwerij Liefmans in Oudenaarde.

Door naar Gent en nu begint het rekenwerk weer. We slapen vlak boven sluis Merelbeke en nemen met afgaand tij de Schelde naar de steiger in Baasrode. De volgende dag wachten we tot in de middag en na de kentering zakken we af naar de monding van de Rupel waar we aan het veersteiger vastmaken. Heel mooie omgeving, kastelen, mooi fietsen, restaurants..

Afbeelding
Aan het veersteiger mag je na overleg aan de binnenkant overnachten. 4m diep bij LW


Na een rustige nacht pakken we opkomend tij de Rupel op langs Willebroek en dan op de splisting bij het Zennegat gaan we bakboord uit de Nete op naar sluis Duffel waar we meteen boven de sluis vastmaken op een mooie plek. Scheepshond Lekko gaat hier meteen achter de konijnen aan en in de verte zien we de toren van de stad Lier. We slaan de steiger over dat scheelt weer havengeld..
We varen dus op de Nete, de getijrivier en na Duffel op het Netekanaal. Als iemand je dus vraagt waar de 'neten' vandaan komen dan zeg je dus...... ;-)

Door naar sluis Viersel en we zitten op het Albertkanaal, op zondag en het is stil als in de kerk. Geen schip vaart en we varen in rap tempo naar Herentaals waar we naar binnen schutten om later in Geel af te meren. Even kijken hoe het met Jan van Laer gaat, die komt net uit ziekenhuis. Dan gaan we door naar onze favoriete plek beneden sluis 5 (Dessel) waar je riant af kunt meren t.o het cafe, midden tussen de zilvermeren en een prachtig fiets en wandelgebied.

Afbeelding
Mooie avond aan de ligplaats beneden sluis 5 ( Kanaal Bocholt-Herentaals )

Verder wordt het een makkie op bekend terrein naar Bocholt waar we na een pittige discussie ( lees later ) door varen naar de schone stad Weert. En dat is dan weer bijna het einde van een aardig rustig reisje met verrassingen zal ik maar zeggen.
Het Vlaamse land bevalt ons goed, gastvrij, veel ligplaatsen en goed van eten en drinken.
Als het mag komen we weer eens teug, maar dat lees je later wel..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Kortrijk

Bericht door KarelE »

Dank je wel Frank, dat is weer lekker meegenieten achter de laptop. Mooie reisjes maak je!

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Kortrijk

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Blij dat jullie weer heel op het honk zijn teruggekeerd :)
Ik schreef een tijdje geleden een stukje over het kanaal Moen Bosuit in de nieuwsbrief van de VVBHV en kwam toen deze link tegen http://www.milieuboot.be/NBMB57_T1.htm
Jij schrijft in je reisverslag over smerig Scheldewater, wel ze krijgen het daar voor elkaar om er drinkwater van te maken.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Kortrijk

Bericht door johan »

mooi verhaal Frank, volgend jaar vieren we in Roeselare het 150 jaar kanaal Roeselare Leie (je bent er gepasseerd op je tocht naar Kortrijk, in Ooigem komt het kanaal in de Leie)
We denken eraan om ook iets te doen met een vaartocht van (indien mogelijk historische) schepen.
Zou ergens in het voorjaar zijn, eind maart begin april of zo.
Is dat een goed moment om zoiets te doen of is het nog te vroeg op het jaar?
Uiteraard ga ik als het wat concreter wordt de nieuwsgroep hier misbruiken om uitgebreid reclame te maken voor het evenement.
Als jullie tips of suggesties hebben zijn die allemaal heel welkom hoor!!

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Hubert Ramakers

Re: Kortrijk

Bericht door Hubert Ramakers »

Mooi dat je Vlaanderen weer eens hebt overleefd, Frank. Na de feestelijkheden in Kortrijk/Bossuit zijn we twee weken aan boord geweest van de Odilia in Kortrijk en daar hoorden we van de havenmeester over je ziekenhuisperikelen. Waarschuw op tijd als je nog eens naar België komt dan kunnen we misschien uitzoeken wanneer de Gestapo met verlof is, alhoewel,... zulke mensen zorgen ervoor dat het leven niet al te eentonig wordt.
Plaats reactie