Niet welkom meer.....?

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door popeye »

"Er gaat niets boven Groningen" en dat is voor mij gelukkig dichtbij, maar ik heb het pas echt naar de zin wanneer ik in zuidelijke richting twee landsgrenzen gepasseerd heb. Ook lekker rustig daar! :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

walvis schreef: Als iedereen er zo over denkt als jij dan blijft het in nederland ook lekker rustig en heb ik alle ruimte.
geert
Ho ho, dát is niet de bedoeling! Ik gun je alle ruimte hoor (heb je ook wel nodig :wink: ), maar ik kreeg even de indruk dat de meesten van jullie juist liever hier blijven.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door popeye »

Riverboy schreef:Ik laat mij door dat vignet niet tegenhouden, daar is het bij onze zuiderburen veel te mooi varen voor . Blijven jullie maar lekker dubbel liggen en in file van brug naar brug varen. Ik zoek de ruimte en de Bourgondische geneugten op. Heerlijk genieten, kijk maar naar mijn vakantieverslag van afgelopen jaar http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... lagen.html en dit jaar gaan we naar het mooie Frankrijk.

Ik hoop dat jullie het verslag zo er uit kunnen pikken, want ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik het anders moet plaatsen. Ook wil ik een foto van mijn boot plaatsen en mij verder even voorstellen, tips zijn voor deze digibeet van harte welkom.

Groet,
Jo
Dan zijn we mekaar toen op 14-7-2008 op het Albertkanaal tegengekomen Jo. We hebben toen in dezelfde omgeving rondgezworven, op mijn uitstapje op de Sambre na dan.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Marie Christina »

Filevaren in Groningen? Nu lig ik pas dubbel! :-D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Frans van de Ven »

Ik woon als nederbelg in belgie en ik woon daar graag. Helaas vindt je in elk land wel een vervelend iemand.
Ik kwam van Weert richting Maastricht in Bocholt. Dus beneden in de sluis.Mijn boot is 15 meter lang en ik voer alleen.
Wilde de boot dus vastmaken aan de middenbolder aan een wel erg kleine bolder in de sluiswand.
Dat mocht niet van deze meneer. Ik moest na veel gemopper voor en achter vastmaken.
Hij haalde de landvasten, gelukkig met een lus aan het einde, omhoog met een haak en legde deze elk over een bolder
ongeveer 4 meter uit de kant. En daar stond ik dus. Wat te doen in mijn eentje. Twee meertouwen bedienen gaat niet.
Dus achter maar zo kort mogelijk aan de boot vastgemaakt en voor het touw steeds strak getrokken zodat ik mooi tegen
de sluiswand bleef liggen. Voor nood kan ik mij sowieso redden met mijn afstandbediening voor de boeg- en hekschroef.
Nadat de sluis gevuld was en de sluisdeur open ging dacht ik dat de sluiswachter mij wel los zou gooien.
De bolders staan daar een meter of 4 van de sluiswand ongeveer 15 meter uit elkaar. De sluiswachter liet zich echter niet meer zien. Snel met de afstandbediening op zak de landvasten maar zelf los gemaakt en als een haas weer op de boot gesprongen. Als nederbelg kan ik hierover lachen maar het is natuurlijk geen manier van doen van deze sluiswachter.

Groeten Frans.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

Een sluiswacht die je losmaakt als je boven bent en zo van je schip op de wal kan stappen? Dat heb ik van mijn levensdagen nog nooit meegemaakt. De man mag toch wel enige schippersvaardigheid van je verwachten? Het is mijns inziens dus volkomen terecht dat hij dat niet deed.
Daar hoef je ook helemaal niet voor van boord. Een tros wip je toch van afstand van de bolder met een kort verticaal slagje? Dat lukt na enige oefening zelfs als je afgeschut bent, en je de walbolders niet meer kunt zien. (Tenzij je van die lullig kleine lusjes hebt natuurlijk, maar dan ben je niet goed voorbereid op reis gegaan. :wink:)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Frans van de Ven »

quichot schreef:Een sluiswacht die je losmaakt als je boven bent en zo van je schip op de wal kan stappen? Dat heb ik van mijn levensdagen nog nooit meegemaakt. De man mag toch wel enige schippersvaardigheid van je verwachten? Het is mijns inziens dus volkomen terecht dat hij dat niet deed.
Daar hoef je ook helemaal niet voor van boord. Een tros wip je toch van afstand van de bolder met een kort verticaal slagje? Dat lukt na enige oefening zelfs als je afgeschut bent, en je de walbolders niet meer kunt zien. (Tenzij je van die lullig kleine lusjes hebt natuurlijk, maar dan ben je niet goed voorbereid op reis gegaan. :wink:)

Quichot bedankt voor je opbouwende kritiek. Waarom je jouw commentaar hier los laat is mij niet duidelijk of het zou moeten zijn om mij te vertellen dat jij een heel goede schipper bent en ik er niets van bak. Waarschijnlijk ben je nog nooit bij deze sluis geweest en weet je niet hoe ver de bolders van de sluiskant afstaan. Desondanks bedankt voor je (overbodige) wijze raad.

Groeten Frans.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door popeye »

Een correct antwoord van @quichot (ik dacht hetzelfde) en een - naar mijn mening - lullige reactie van Frans.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door walvis »

Meen je dat jack
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

Frans van de Ven schreef: Quichot bedankt voor je opbouwende kritiek. Waarom je jouw commentaar hier los laat is mij niet duidelijk of het zou moeten zijn om mij te vertellen dat jij een heel goede schipper bent en ik er niets van bak. Waarschijnlijk ben je nog nooit bij deze sluis geweest en weet je niet hoe ver de bolders van de sluiskant afstaan. Desondanks bedankt voor je (overbodige) wijze raad.
Niet gelijk zo in je wiek geschoten zijn Frans, zo rottig bedoelde ik het niet.
Als je kritiek hebt op vermeende nalatigheid van een sluiswacht (waar ik een keer of 35 ben geschut), dan mag iemand het toch wel voor de beste man opnemen? Of mogen we daar alleen maar meevoelend op reageren?
Kom op Frans, no hard feelings van mijn kant verder! :D
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Pier »

quichot helemaal mee eens nooit geen probleem bij deze sluis, al toen er nog langs de douane moesten.

groeten,
pier
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door schipper-willem »

Goedemiddag allen,
Vanaf mijn 14e gevaren op de Hollandse en Belgische waterwegen, professioneel als recreatief, en hoop mijn visie op voorgaande berichten zo genuanceerd mogelijk neer te schrijven.
Blij waren we als de sassenier een touwtje aanpakte, veelal alleen de spring oftewel steekeindje.
Achter zorgden we er vaak zelf voor, opvarig klommen we het trapje omhoog of zaten er mogelijkheden in de sluismuur.
Eenmaal boven konden, en kunnen we met een ferme zwaai de tros wel losgooien, wat afvarig wel voor problemen zorgt door een te groot hoogte verschil waardoor de zwaai niet toereikend is.
Beroepsmatig ging je dan even op de roef staan en was het leed ook weer geleden, echter is er in sommige sluizen geen muurbolder halverwege te bekennen, en ben je aangewezen op je eigen inventiviteit.
Wat ik eens stoethaspelig vond, is achteraf zo gek nog niet, zet een eind dubbel zodat je altijd jezelf kan redden, ook ik was eerst nog veel te beroepsmatig bezig, en moest door schade en schande erkennen dat die jachtenschippers het achteraf toch goed voor elkaar hadden.
Hopend dat ik niemand gekwetst heb verblijf ik met de meeste hoogachting,
Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

Willem, wijsheid zoals we die van je gewend zijn!
Het nadeel van een dubbel eind is dat je dan dubbele bolders moet hebben. Als de lus in een moment van onoplettendheid (bij een enkele bolder dus) het slipeind tegen de bolderspijker afklemt, hang je alsnog. (Mij een keer overkomen, maar welke beginnersfout heb ik niet gemaakt? :oops: ) En die dubbele bolders moeten vlak naast elkaar staan, anders wordt je de afstand tussen de bolders door zuiging voor- en achteruit geslierd. Verder is het een prima methode.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door FransvanNispen »

Wellicht een tip als je geen dubbele bolder hebt:
Gebruik de bolder aan de andere zijde van je schip. D.w.z: lus om bolder aan de muurzijde, eindje aan de andere kant van je schip
Ik weet, dit is niet altijd mogelijk, maar dikwijls gaat dit op het achterdek best wel goed.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Marie Christina »

Wat ik altijd doe is de lus van de tros tegen de bolderspijlen aan schuiven en daarónder loopt het losse eind.
Dan kan hij nooit vastlopen.

(En eh.. Het bekende mes bij de hand voor als het toch gebeurt.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie