Niet welkom meer.....?

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:Wat ik altijd doe is de lus van de tros tegen de bolderspijlen aan schuiven en daarónder loopt het losse eind.
Dan kan hij nooit vastlopen.
Mij toch te riskant, omdat je in veel Belgische sluisjes hoog boven de walbolders begint, en de lus bij aanvang dus juist strak aan de voet van de bolder trekt. Dan moet je op enig moment wisselen, en als je dan net even bent afgeleid, ben je de sigaar. (Bij opschutten moet je dus ook in de gaten houden of je op het laatst niet komt tegen te hangen!)
Ik denk wel dat het ook verschil maakt of er 10 of 40 ton aanhangt. Ik moet het slipeind echt een keer om de bolder slaan en goed strak tegen de bolderspijker door m'n handen laten glijden, en dan schuren de beide einden tamelijk ongecontroleerd over elkaar.
Maar ik heb het probleem rigoureus opgelost: na m'n eerste Belgiëreisje heb ik leergeld betaald, en overal bolders bijgeplaatst. :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door popeye »

quichot schreef:Willem, wijsheid zoals we die van je gewend zijn!
Het nadeel van een dubbel eind is dat je dan dubbele bolders moet hebben.
Het voordeel van een dubbel eind is dat je twee keer zoveel krachten aankunt die op het schip uitgeoefend worden. Wel belangrijk met 40 ton, maar komen er echt zoveel krachten op het schip te staan bij het afschutten?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

popeye schreef: maar komen er echt zoveel krachten op het schip te staan bij het afschutten?
Lang niet altijd hoor. Er zijn sluizen, zoals de kleine kolk bij Ternaaijen, waar je je schip niet eens hoeft vast te maken.
Maar soms is het antwoord op je vraag echt ja. Dan hou je de boel echt niet bij op het handje. Vooral in België gaat het afschutten nog wel eens volgens het principe van de bodem eronderuit trekken. De zuiging en de snelheid waarmee het water dan zakt zijn echt heftig. Tussen knelkomen en nog nét kunnen losschoppen heb je dan nog hooguit een paar tellen de tijd, maar daarna zit het al fataal overelkaar.
En dan nog iets: dubbele einden zijn bij vervallen tot 3 a 4 meter niet nodig. Goed te doen met een lus op de walbolder. Normaalgesproken weet je wat het verval is. Vóór zorg ik dan voor voldoende lengte op de spring, zodat ik daar verder geen omkijken naar heb, en achter houd ik de boel met één lijn strak. De lijnen moeten dan wél V-vormig uitstaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door schipper-willem »

Ook de vrijbuiter heeft maar 1 bolder op het achterdek echter 1 meter verder weer 1, dat is om het scheepje kort bij de wal te houden.
Er moet aan het hekwerk nog wat gelast worden, en ben op zoek naar een platte schalm, indien mogelijk van R V S om net buiten de bolder op het randje te lassen.
Touw erdoor en de tros zal dan niet kunnen wurgen, en moet het dubbel kan het met de lus op de achterbolder, ook een handigheidje tegen vastlopen is het eind wat van de wal terug komt boven de bolder beetpakken en om de bolder met één slag, dan loopt het ook niet klem bij het bijvieren.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

Een meter is een prima afstand. te kort om tussen heen- en weer te slieren. Zo'n platte schalm, daar heb ik ook al eens aan gedacht. Die mag dan geen al te krappe diameter hebben, anders knikt je lijn zo wreed. Is je bolder groot genoeg, dan zou je, wat je wel ziet op vrachtschepen, een tweede bolderspijker kunnen aanbrengen, zo'n twee trosdiktes van de voet. Dan hou je lus en slipeind altijd gescheiden.
Overigens kun je met zo'n dubbel eind nog voor rare verrassingen komen te staan. Veel sluiswanden vertonen door achterstallig onderhoud dikke spleten tussen de dekstenen. Ik trok een keer het slipeind terug (Nooit je lus terughalen. Dat kan buiten je zicht aan vanalles blijven hangen. Ook door schade en schande zelf moeten ervaren :oops: ), en dat liep klem in zo'n spleet. Geen beweging meer in te krijgen. Beneden de sluis moeten vastmaken om m'n tros terug te halen.
Dan denk je inderdaad wel eens -terug bij topic- ben ik hier nog welkom? :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Klaver vier »

Quichot.ik had een zelfde voorvalletje, wij leggen in de sluis van blokzijl,en zo als gewoonlijk ben ik lekker aan het ouwehoeren met iemand op de kant,terwijl we langzaam zakken loopt mijn lijn vast tussen de voegen van de sluiswand.
Mijn vrouw roepen René René,ik denk wat moet ze nou,toen hingen we al enigszins,ik had de lijn een slag om de bolder en kon hem gelukkig vlot uit de voeg lostrekken,ik had in eerste instantie niks in de gaten.
Ik heb mij al vaker voorgenomen een groot mes bij mijn toegangsdeurtje op te hangen, maar dat staat voor je gasten zo agressief,maar kan best wel eens handig zijn.
Ik heb ook wel eens een duitser met een huurzeilboot losgesneden deze ging zo dicht langs ons heen dat zijn schootlijn aan mijn bolder bleef hangen,die heb ik losgesneden ( vondt hij niet zo leuk).
Hij kon ook totaal niet zeilen,en belande later in het riet.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

De Stoere schreef: Ik heb mij al vaker voorgenomen een groot mes bij mijn toegangsdeurtje op te hangen, maar dat staat voor je gasten zo agressief,maar kan best wel eens handig zijn.
Afbeelding

Nou, ik heb 'm daar hangen hoor! En sinds dat hoefijzer daar bij hangt nog nooit hoeven gebruiken. :mrgreen:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Ik heb een dergelijk mes achter het gordijntje :) (foto komt van MP)
Sheffield staal en rozenhouten handvat.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie