Nederland Belgie 2012

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Zo na veel vijven en zessen toch vanmorgen gestart richting Roeselare.
De auto voor de fietsen geruild voor de sluis van Leidschendam.
Steeds weer is de doortocht door Schiedam een belevenis.
Zo langs die pakhuizen het jenever museum en de www.debontekoe.nl.
De buitensluis was gestremd er was een duiker in de sluis voor een inspectie.
Eenmaal buiten hadden wij het getij mee en na een paar paaltjes gepakt te hebben liepen wij Vlaardingen binnen.
De Wifi is deze keer gedoneerd door het visserij museum :wink:
Morgen na de middag er weer uit de oude Maas op.
Is kijken tot waar wij komen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door johan »

Goeie reis Wim, we verwachten jullie ( en je konvooi☺) vol ongeduld ☺

grts
johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Woensdag 11 April
Na het vertrek om 14.00 u. uit Vlaardingen met wat tegenstroom toch bij de Volkerraksluizen geraakt.
Wij konden direkt invaren en hebben overnacht aan de Volkerakzijde.
5.5 motoruur
Donderdag 12 April
Om 8.30 u. met mist vertrokken ik kon de havenmond van Dinteloord met de verrekijker zien.
Vlak voor het oversteken van de vaargeul sloeg het weer dicht.
Met gezwinde spoed terug naar de jachtensluis.
Overnieuw aanvaren maar dan aan de kant van de galathese vluchthaven.
Weer een gat in de mist nu met wat meer toeren naar de kant van Dinteloord.
Zo naar de Schelde Rijn verbinding gevaren en met weer wat mist bij de Kreekraksluis aangekomen.
Geen wachttijd en door na het schutten richting Antwerpen.
Ook viel de havendoorvaart mee.
Voor € 50 een vignet aangeschafd in sluis Wijnegem en door naar Viersel ook stond deze sluis klaar.
Na 9.1 motoruur liggen wij nu in Lier.(wifi via wirellesantwerpen Lier 2)
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Vrijdag 13 April
Je moet niks willen doen op een dag met deze datum.
Het is mistig en koud buiten, maar er moet proviand aagevoerd worden.
Vorig jaar kon ik met mijn DVB-T decoder perfekt tv kijken in Lier.
Gisteravond was er wel een soort testbeeld te ontvangen.
Vandaag ook naar de electronika winkel vragen wat er veranderd is aan de Vlaamse digitenne.
Vanavond naar de havenmeester een Gulden Draak proeven van brouwerij http://vansteenberge.com/ nu maar oppassen dat ik morgen geen kop van steen heb :D
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Zaterdag 14 April
Gister moest ik toch een nieuwe decoder aanschaffen.
Maar die pijn was snel vergeten met de gein op de DATOSHA het schip van de havenmeester.
Mistig was het gisteravond niet, wiebelde de steiger dan erg ?
Tevreden en vol ben ik huiswaards gewaggeld :)
Ik moest de groeten overbrengen aan de schipper van de Hylke.
En nu wacht ik op de schipper van de Odilia is kijken of wij samen kunnen afzakken naar Boom.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door Dirk »

een eerste varende internetverbinding vanuit Viersel op weg naar Boom, Rupelmonde, Gent, Deinze. Dan naar huis, beetje werken en donderdag verder naar Roeselare !
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door frank »

Hee.. da's mooi dat Antwerpse wifinet wat zich uitstrekt tot buiten de mooie stad Lier.
Hebben jullie een antenneversterker om beter signaal te krijgen van veraf zendmasten??
Ik had in Lier toen wel af en toe signaal maar hield niet over, ben op edijk gaan zitten, dat ging beter.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Afgemeerd aan de veersteiger te Boom.
1.9 motoruur, 1200 Rpm. en 12.5 Km/h :)
Afbeelding
De Odilia is door naar Rupelmonde.
Haar stoomlicht is verkoperd en een plaatje.
De Wifi is van Kaai West.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door Dirk »

de snelheid van internet is onvoorstelbaar.
:P
Pa en ik liggen nu met Odilia aan de spiksplinternieuwe steigers van Tolerant te Rupelmonde, steigers speciaal voor varend erfgoed. Ze worden pas 11 en 12 mei ingehuldigd, dan zijn we hier ook weer van de partij. De ploeg van Tolerant was vandaag naarstig aan het werk om hun houten hengst Den Bruinen en de veerboot Anne en de Zaatman in orde te zetten. Ondertussen kregen we hier nog een bezoekje van grijs bebaarde burgervader Denert die je geen hand geeft ter afscheid maar een dikke knuffel ( is zijn handelsmerk). Dit wordt ongetwijfeld een echte pleisterplek voor varend erfgoed aan een werkelijk unieke plek op de Schelde, met de CNR loods en de schepenhelling voor varend erfgoed.
Wifi-en lukt me steeds beter, ik had er wel wat moeite mee om te weten hoe het nu in elkaar zit, thuis en op t werk gaat dat allemaal van zelf, nu moet je toch even zoeken en instellen. De externe Ralink antenne met versterking vindt hier een vijftiental draadloze netwerken waarvan een vijftal onbeveiligde, waarvoor dank !
De verbinding die ik nu heb is -69dBm, er zijn er wel sterkere maar die zijn dan beveiligd..., maar het geeft toch 3 balkjes van de 5 qua verbindingskwaliteit en ik moet zeggen een snelheid die niet moet onderdoen voor thuis. Aangenaam verrast.
Als ze rechtop staat (onze boot is niet zo hoog, vandaar dat ik ze op een klapbare buis van ong 1m lengte eb gezet zodat ze ong 3.5 m boven de waterspiegel staat) en in werking is dan stoort ze wel een van de marifoon antennes die er vlakbij staat. Platliggend en buiten dienst is er geen probleem. Ik ben tocg ook niet van plan om al varend te gaan internetten en als we stilliggen kan dat schreeuwapparaat wel uit.
In Lier nog een gezellige babbel met Wim en Gineke op het achterdek gehad, morgenvroeg op tijd op weg naar Gent. Hier is t laagwater om 06.40u, dus tegen 07.30u starten we. Dan varen we nog door naar Astene zodat we donderdag nog maar n uurtje of 5 hoeven te varen naar Roeselare.
groetjes, Hubert en Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door quichot »

Dirk schreef: spiksplinternieuwe steigers van Tolerant te Rupelmonde, steigers speciaal voor varend erfgoed.
Kijk, dat zijn berichten waar we blij van worden!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door wout.bij »

ha die dirk
hoe zit dat eigenlijk in België, hanteren jullie daar nou ook de naam/status `varend monument`of alleen maar `varend erfgoed`ik had er al eens wat over gelezen maar weet het effe niet meer.

jammer trouwens dat je niet naar woudsend komt, ze hebben het hier nog altijd over die maffe belg. :wink:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door Dirk »

Tiens, is daar ooit nog een Belg met een sleepbootje op bezoek geweest in Woudsend? Die maffe Belg daar kunnen ze mij toch niet mee bedoelen zekers ? hahaha
Hey Wout, in Belgie zit het een beetje raar in mekaar( je had niet anders verwacht?!). Belgie is een federaal land en de bevoegheid voor erfgoed ligt bij de gewesten. Enkel Vlaanderen heeft een regelgeving voor varend erfgoed, in Brussel en Wallonie bestaat dat dus niet. De Vlaamse regering heeft tot nu toe een twaalf tal schepen beschermd als varend erfgoed, die kunnen dus ook subsidies aanvragen voor onderhoud, restauraties enz. Voor die reglementering voor varend erfgoed heeft men enkele schepen beschermd als stads- en dorpsgezicht. Zo is bvb met de beroemde Mercator in Oostende gebeurd waardoor er wel overheidsgeld kon gebruikt worden voor onderhoud maar de boot wel voor altijd in Oostende MOEST afgemeerd blijven en niet meer mocht varen, hetgeen eigenlijk toch geen positieve zaak is voor een boot. Dat subsidieren van varend erfgoed is nu nog maar pas aan het opstarten, zo heeft de houten garnaalvisser Crangon vorig jaar een voor 80% gesubsidieerde revisie van de ABC motor gehad en komt binnenkomt kits zeiljacht Williwaw aan een nieuwe voortstuwing. het begint te draaien... Je moet dat beschermen als varend monument niet onderschatten, je moet dan aan alle eisen voldoen die bvb de kathedraal van Antwerpen en dat soort monumenten ook hebben; je boot moet aantoonbaar zoveel uur per jaar opengesteld zijn voor het publiek, je moet een soort van aanbesteding volgen om onderhoudswerken te laten uitvoeren (a ja want met overheidsgeld betaald), er komt nogal wat bij kijken.
Men is ondertussen aan het nadenken over een soort van 'light' bescherming voor de vele andere interessante vaartuigen waar enkele voordelen zoals bvb vrijstelling van vaarvignet, ligplaatsen enz aan gekoppeld zouden kunnen worden. Maar dat gaat allemaal nog wel een tijdje duren in deze besparingstijden. Rode olie voor varend erfgoed 'kommt nicht im frage'. Olie is een Federale (Belgische) bevoegdheid, en de monumenten is een gewestelijke, dat gaat nooit lukken hier.
Maar ondertussen ploeteren we lekker verder en soms lukt het om hier en daar wat leuke dingen voor elkaar te krijgen, waarvan de varend erfgoed steiger van Tolerant te Rupelmonde een prachtig voorbeeld is.
Met andere woorden ; komt en aanschouwt het land van melk en honing zelf maar eens ! ;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Vanmorgen om 7.30 u. van de veersteiger in Boom vertrokken.
Om 15.00 u afgemeerd aan de VPF steiger in Gent.
Zoals gewoonlijk heeft Evarist de getijden weer goed uitgerekend :)
In de Ketelvest is ook de Amande nabij de Maria Magdalena afgemeerd.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door johan »

Prachtig Wim, je nadert snel de haven.
Vandaag zijn de tijdelijke steigers gelegd voor het openingsweekend, ziet er heel goed uit moet ik zeggen.
De ZOZ en de Brabo liggen jullie al netjes op jullie te wachten.
Ik heb wel noch Broos noch Luc gehoord of gezien...

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nederland Belgie 2012

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Vandaag in een zeer koud en nat Gent doorgebracht.
Je weet wel oa. winkel slenteren, pas jij dit is en hoe vind je dat?
Al wat jaren loop ik langs de oude vismarkt verwonderd kijkend naar de mooie gevelstenen. www.belgiumview.com/belgiumview/tl1/view0001783.php4 en tuurde door de mooie deuren naar binnen.
Ik hoopte dat er weer wat intressants in zou komen na de restauratie.
Vandaag een tegenvaller weer een resto een soort glazen huis is erin gebouwd.
Efin morgen om 7 uur reveille en een uurtje later vertrek voor de laatste etappe.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie