Nou, nog eentje dan.
De Severn class van de RNLI heeft aan beide zijden een soort triangel aan de accommodatie zitten.
Eén van de manieren om een drenkeling uit het water te halen.
Een eenvoudig systeem met een blok en takel. (Zwarte pijl)

Ik ben ervan uitgegaan dat de pijp waarvan de triangel een gewone duimspijp is.
Dan schat ik dat het touw van de blok en takel een mm of 15 - 18 is.
Als we daar de schaal op loslaten komen we op een draaddikte van zo'n 0,2 -0,3mm
Haardikte, gok ik.
En aangezien ik geen haar meer heb diende ik dus wat anders zien te vinden.
Borduurgaren bleek veel te dik.
Nauwelijks dunner dan de poten van de triangel.
Hmm.
Wat hebben we dan tot de beschikking?

Aha!
Heel dun elektriciteitsdraad.
Dun genoeg om door masten te voeren voor navigatieverlichting en dergelijke.

En daar zit dus nóg dunner koperdraad in.

Met een speld een minuscuul drupje secondelijm op de accommodatie aangebracht en daar het koperdraadje in gedrukt.

En daar hangt de man-overboord-terughaal-boom aan zijn katrolmechanisme.
Jammer dat ik het touwwerk niet echt strak wist te krijgen, maar op deze schaal moet je niet al te veel willen.
Ik ben al blij dat het gelukt is.