Aangezien hier veel mensen bezig zijn met de historie van vaartuigen toch maar eens proberen. Wie kan mij uitleggen wat die letter in een cirkel op de kop van een vaartuig betekende. Al van alles gehoord over mobilisatie, tijd na de oorlog, inventarisatie van schepen, enz.
Ben er nog steeds niet helemmal uit, dus laat maar horen.
Ter illustratie mijzelf (voor het raam), maar uiteraard ons "bootje".
Letter in cirkel.
Moderators: sailor wim, frank
Ga eens zoeken naar de Maatregel Schepen (besluit van 6 augustus 1948, Stb. I 359) zoals deze is gewijzigd bij besluit van 19 juli 1952, Stb. 422.
Volgens die Maatregel moest ik een omcirkelde L aanbrengen, gevolgd door het brandmerk.
Kijk even op www.binnenvaarttaal.nl bij Scheepsregistratie. Daar staat een tabel met alle (?) letters.
Volgens die Maatregel moest ik een omcirkelde L aanbrengen, gevolgd door het brandmerk.
Kijk even op www.binnenvaarttaal.nl bij Scheepsregistratie. Daar staat een tabel met alle (?) letters.
Hoi Simon,
Ben een tijdje aan het googlen geweest, maar ben er nog steeds niet uit.
Met jouw verwijzing naar het staatsblad kom ik ook niet verder.
Binnenvaarttaal had ik al gezocht. Die heeft onderstaand lijstje.
Hieruit zou ik dus moeten concluderen dat jij een "gewoon" vrachtschip had.
De "K" vind ik helemaal wazig.
De "J" zou kloppen, ware het niet dat de havensleepboten in Rotterdam een "Z" hadden.
B gezien op sleepschip.
C ?
H voor schepen, die bij een eventuele mobilisatie ingezet kunnen worden?
J voor sleepboten?
K voor kanaal- (spitsen) en beurtschepen?
L voor gewone vrachtschepen
M voor de grote rijnschepen? Ook gezien op beunschip.
Z ?
Ter aanvulling voor de (hoop ik ) puzzelaars.
Het schip van mijn oom, 2e helft jaren 50 bij de motorisatie.
De letter E zonder cirkel.
Hetzelfde schip, zonder enige verandering tijdens de winter '62/'63
Laatste foto uit het archief van Harry "Wrijfhout" de Groot.
Vragen: Is er verschil tussen een letter met of zonder cirkel, en/of veranderde de letter na motorisatie?
Het schip was een "kastje" van 50 x 6 meter.
Groetjes, Jan Kroes
Ben een tijdje aan het googlen geweest, maar ben er nog steeds niet uit.
Met jouw verwijzing naar het staatsblad kom ik ook niet verder.
Binnenvaarttaal had ik al gezocht. Die heeft onderstaand lijstje.
Hieruit zou ik dus moeten concluderen dat jij een "gewoon" vrachtschip had.
De "K" vind ik helemaal wazig.
De "J" zou kloppen, ware het niet dat de havensleepboten in Rotterdam een "Z" hadden.
B gezien op sleepschip.
C ?
H voor schepen, die bij een eventuele mobilisatie ingezet kunnen worden?
J voor sleepboten?
K voor kanaal- (spitsen) en beurtschepen?
L voor gewone vrachtschepen
M voor de grote rijnschepen? Ook gezien op beunschip.
Z ?
Ter aanvulling voor de (hoop ik ) puzzelaars.
Het schip van mijn oom, 2e helft jaren 50 bij de motorisatie.
De letter E zonder cirkel.
Hetzelfde schip, zonder enige verandering tijdens de winter '62/'63
Laatste foto uit het archief van Harry "Wrijfhout" de Groot.
Vragen: Is er verschil tussen een letter met of zonder cirkel, en/of veranderde de letter na motorisatie?
Het schip was een "kastje" van 50 x 6 meter.
Groetjes, Jan Kroes