A status heilig?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door frank »

Laat ik zeggen Geert, Wim haalde het al aan, ik zie de toekomst van mijn boot, mijn trots waar ik jaren aan heb gewerkt met zorgen tegemoet.
Volgens jaar zitten we er 40 jaar op!! Wie kan dat zeggen?? En laten we wel wezen, het is een mooie boot en alles is in prima staat.
Dat betekent dat je hele ziel en zaligheid in dat stuk ijzer zit en je kent alle plussen en minnen.
Vele mooie reizen gemaakt, die boot heeft ons nooit in de steek gelaten en altijd weer veilig thuis gebracht.
Dat betekent iets en als ik dan moet gaan stoppen en de boot verkopen dan zou ik me bij wijze van spreken in mijn graf omdraaien als de volgende eigenaar de zaak laat verschrotten ergens in een afgelegen hoek van een haven.

Dus wij hebben al zo'n beetje besloten de Hylke te laten slopen, mits dat natuurlijk niet te duur is want met die millieuregels tegenwoordig.. anders maar eens kijken in Belgie...
Mijn enige hoop is gevestigd op de mannen die echt actief met bootjes bezig zijn bijv binnen de diverse scoutinggroepen. Ik heb daar al iemand voor aan boord gehad. Wat wel opvallend is dat toen het vorig jaar slecht ging met mij en dat werd kennelijk bekend... toen had ik binnen een maand drie geïnteresseerden aan dek. Maar laten we nog even wachten, het leven bevalt mij nog steeds.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: A status heilig?

Bericht door quichot »

Dat we niets van de overheid hebben te verwachten, komt voor een deel door onze eigen inspanningen. Daar in den Haag weten ze dondersgoed dat we het vooralsnog zonder staatssteun ook wel rooien. Zolang ze nog zorg voor ouderen afschaffen om het huishoudboekje op orde te krijgen, staan ze echt niet te springen om onze hobby te financieren. En dan zeg ik het, als advocaat van de duivel, expres even scherper dan het ligt.

Wat de politiek zeker ook kopschuw maakt, is dat naar mijn mening teveel schepen een monumentenstatus claimen. Ik denk dat er in ons land hooguit enkele tientallen echt monumentale schepen in museale zin rondvaren.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat de rest geen erkende behoudsstatus zou mogen krijgen. Integendeel, alleen dan niet meer onder de noemer monument, maar als varend erfgoed, en dan zonder de huidige subcategoriën die bedacht zijn om alles in hokjes te kunnen duwen.

Als je het op die manier voor de politiek begrijpelijk en verteerbaar maakt, valt er in de toekomst misschien wel weer iets te halen, al is het maar in de vorm van aftrekbaarheid onderhoud.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: A status heilig?

Bericht door Wouter »

Als je graag ziet dat het mobiele erfgoed op gelijke voet komt met het niet mobiele erfgoed, dan is het wel te overwegen dat voor de meeste (rijks) monumenten hele strenge regels gelden mbt aanpassingen. Als eigenaar moet je dus ook meer vrijheid inleveren.
Zover ik weet kan de eigenaar van een rijksmonument niet besluiten dat het geen monument meer is omdat hij het oneens is met de gang van zaken, of omdat hem verboden wordt zijn wensen uit te voeren.
Het lijkt me dat dit bij veel booteigenaren in het verkeerde keelgat zal schieten.

Het gebrek aan subsidie komt voor een belangrijk deel doordat de schepen mobiel zijn, waardoor het voor bijv gemeenten nogal risicovol is om te helpen. Voor een gemeente is het veel handiger om ligplaatsen voor historische schepen beschikbaar te stellen (ook een soort subsidie) waardoor ze een gegarandeerd "rendement" hebben.

Het lijkt me prima als schepen middels een "50 meter schouw" tot historisch verklaard kunnen worden, samen met inschrijving in een register is dat leuk voor de eigenaar en goed voor de toekomst. Helaas denk ik wel dat het kleine aantal schepen dat echt aan alle eisen van een monument voldoet, zeg maar de museumstukken, in de toekomst bijna niet meer door particulieren onderhouden kunnen worden. Alleen een paar musea, en wellicht een enkele stichting met commerciele activiteiten kan dat opbrengen.
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door MdB »

Geert

Heel vreemd dat ik jou gek gemaakt zou kunnen hebben en dat alweer 30 jaar geleden, we worden oud makker!
till next time
MdeBoer
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door Boekel »

Voor gebouwen zijn er ook vele gradaties, van beschermd stadsgezicht tot staatsmonument, maarja...voer voor discussie...
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

nou, nou, nou, als ik dit hiero zo allemaal lees dan word ik daar niet echt vrolijk van, er staan +70 sleepboten te koop op de site boten te koop, ja maar daar zit een addertje onder het gras, mijn vorige boot de Evelien heb ik 4 jaar geleden verkocht en nog staat ie steeds op deze site, m.a.w. ik krijg hem er niet af, en zo zijn er nog heel veel, soms krijg je weer eens een berichtje dat er iemand is geïnteresseerd, en er worden nog wel degelijk bootjes verkocht, als ik in het blad van de VDMS kijk dan worden met de regelmaat van de klok nieuwe leden aangemeld, en de spes is inderdaad duur, kun je beter naar de mijne kijken, scheelt weer 50.000, en je kan er ook nog een hypotheek op nemen, mooi toch.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: A status heilig?

Bericht door quichot »

Wouter schreef:Als je graag ziet dat het mobiele erfgoed op gelijke voet komt met het niet mobiele erfgoed, dan is het wel te overwegen dat voor de meeste (rijks) monumenten hele strenge regels gelden mbt aanpassingen. Als eigenaar moet je dus ook meer vrijheid inleveren.
Dat valt wel mee. Toevallig woon ik zelf in een rijksmonument. Die strenge regels betreffen voornamelijk de plicht het gebouw zelf, het skelet zeg maar, te conserveren in de staat waarin het nu verkeert. bestaande 'moderne' aanpassingen hoeven we dus niet ongedaan te maken.
Groot onderhoud is van ons inkomen aftrekbaar; denk aan schilderbeurten, dakreparaties, goten, enz.
Het interieur is geheel modern. Binnen mogen we doen en laten wat we willen, zolang we het gebouw zelf, fundatie, buitenmuren, vloerbalken, dakconstructie, maar niet ingrijpend aantasten. Ramen in zijmuren en dakkapellen mogen bijv. wel, zolang ze maar niet vanaf de straat zichtbaar zijn. Toch zijn ook die kosten, net als de kosten voor herstel en onderhoud van ons interieur aftrekbaar, als die boven een drempel komen, zoals de kosten voor een nieuwe liftinstallatie, bepaald niet historisch! Wij konden in dat belastingjaar alle andere renovaties van onze woning mee opvoeren. Vloerbedekking, verf, schakelmateriaal, noem maar op. Uiteraard moeten we dat wel van tevoren plannen, maar dat stukje vrijheid wil ik daar best voor inleveren!
wouter schreef:Helaas denk ik wel dat het kleine aantal schepen dat echt aan alle eisen van een monument voldoet, zeg maar de museumstukken, in de toekomst bijna niet meer door particulieren onderhouden kunnen worden.
Waarom tot nu toe dan nog wel? Hield het voordeeltje van dat beetje rode diesel de boel drijvend?
boekel schreef:Voor gebouwen zijn er ook vele gradaties, van beschermd stadsgezicht tot staatsmonument, maarja...voer voor discussie...
Rijksmonument, gemeentelijk monument, beschermd stadsgezicht, UNESCO werelderfgoed. Dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Maar het gaat in de praktijk alleen om de eerste twee. Daarbinnen zijn overigens geen gradaties in status.
De status Beschermd stadsgezicht kent geen privileges of verplichtingen voor de afzonderlijke bewoners. Het verhindert marktpartijen en de gemeente zelf het stadsbeeld aan te tasten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door Boekel »

Nog een bemoedigende reactie:

De laatste maanden hebben weer een paar jonge (rond de 20 jaar) jongens die ik ken van scouting een eerste bootje gekocht, 3 jongens hebben samen een oud kruisertje gekocht, en een andere jongen, na wat kleine open bootjes een 11 meter barkas.
Deze jongens en andere jongens en meiden die ik ken zouden stuk voor stuk liefst een 'echte' sleepboot hebben en grote kans dat als ze over een aantal jaren klaar zijn met studeren en wat meer geld verdienen er ook een wat grotere boot komt.

Voordat een onverkoopbare boot richting sloop gaat loont het vaak de moeite om via bijvoorbeeld lokale waterscoutinggroepen te vragen voor liefhebbers, zo heb ik al een rotte BM een anderhalf jaar met veel plezier laten zeilen alvorens deze echt niet meer bleef drijven en het tuigage naar onze scoutingbootjes ging en de romp op het kampvuur. Ook een stevige stalen schouw van 9 meter heb ik voor 500 euro van iemand gekocht en voor hetzelfde bedrag doorverkocht aan twee scoutingvrienden (deze schouw was in goede staat van onderhoud, alleen de kuipbankjes waren rot, -nieuwe- set zeilen, zeilpakken en alles aan boord!). Aan de ene kant is het triest dat sommige boten niet verkopen, maar het geeft beginners wel een kans een leuke boot te kopen (ook al zijn het vaak niet te mooiste boten)

Het 'overschot' aan mooie sleepboten tekoop weet ik ook het fijne niet van, de markt is slecht en bootjes verkopen vaak slechts voor prijzen die weinig te maken hebben met de waarde en hoeveel tijd en liefde erin gestoken is. Daarom is het ook fijn als zo'n boot weer bij een liefhebber terecht komt die het werk voortzet.
Ik weet ook niet hoeveel boten er tekoop staan zoals men huizen verkoopt momenteel: eerst verkopen en dan voor een nieuwe kijken, dat levert ook een hoop meer boten tegelijk te koop op (maar niet onverstandig).
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

nou boekel, in mijn ogen is er echt geen overschot aan mooie sleepboten, als je ziet wat er aan schroot tussen licht, volgens mij hooguit maar een stuk of 10 die (voor mij) de moeite waard zijn.
maar smaken verschillen uiteraard.
en de ietwat negatieve toonzetting als hierboven door sommigen vermeld, daar ga ik helemaal niet in mee, ik zou mijn boot nog eerder weggeven dan hem door de schredder te duwen, praat je over behoud en dan laat je er scheermesjes van maken, nou ja zeg. :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door walvis »

Wout
Het is niet negatief maar realiteit.
Het praten over behoud daar heb jij volgens mij ook negatieve ervaringen mee gehad toen je nog in die commissie zat.

Ik kan mij nog de verhitte discussie's herinneren.
Volgens mij ben je er toen ook uit gestapt.
geert
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

klopt geert, wanneer ik het niet eens ben met bepaalde zaken, en ik in de toekomst geen enkele mogelijkheid zie om datgeen te wijzigen, dan is het wat mij betreft einde verhaal, zo ook met behoudszaken van de VDMS, het is daar op dit ogenblik dan ook een grote bende.
maar dat staat eigenlijk los van wat jullie zeggen over jullie boot, er word gesteld dat wanneer jullie geen toekomst meer zien voor jullie boot, hij de schredder in gaat, en dat mag je uiteraard zeggen en denken, maar ik vind dat lulkoek, en ook dat mag ik gelukkig zeggen en denken, de meesten van jullie hebben er problemen mee dat er een ander in de toekomst met je bootje gaat klooien? ach dat doen we zelf toch ook, en als ik de voorgaande verhalen lees moet dat ook kunnen vinden de meesten.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: A status heilig?

Bericht door sailor wim »

wout.bij schreef: de meesten van jullie hebben er problemen mee dat er een ander in de toekomst met je bootje gaat klooien? ach dat doen we zelf toch ook, en als ik de voorgaande verhalen lees moet dat ook kunnen vinden de meesten.
gr.wout
Wijze worden Wout, het is net zo als bij een scheiding ik niks meer dan jij ook niet.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door walvis »

Moeders zat gisteravond naar een tranen trekkend televisie tekijken lees ik de bokkepoot.
Niet bemoedigend naar de toekomst kijkend.
En wout de walvis moet geld opbrengen als wij er afmoeten door wat voor omstandigheden ook.
Kunnen wij niets mee nemen,dat houd in dat alles nieuw gekocht moet worden.
Te beginnen met een ledikant e,d huisraad meubels er kan niets mee het is ge end op het schip.
Ik zie niemand het schip over nemen zie boven staande verhalen.
En onthoud het met pijn in mijn hart want we hebben meer dan 30 jaar en nog het schip onderhouden met alle sores vandien
is er maar een mogelijkheid.
geert
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

klopt helemaal geert, maar als ik een verhaaltje schrijf kijk ik eerst naar hoe ik het zelf ervaar en lees, en pas als ik op de bevestig knop gedrukt heb dan denk ik nog eens na hoe een ander het zou ervaren vanuit zijn eigen beleving, noem het maar impulsief schrijfgedrag, maar je hebt gelijk, al is jullie geval wel heel bijzonder, wie woont er nou op zo een bijzonder monumentaal ijsbreker schip, (bijna) niemand, dat is nou net het mooie maar dus ook het vervelende, en daarom begrijp ik ook wel je reactie, wij zien alleen maar de `Sunny side of live` maar jij woont er het hele jaar op.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: A status heilig?

Bericht door quichot »

Ik zit zelf net ook dat stukje van Martine van Lier te lezen in de Bokkepoot. Het toverwoord van het huidige kabinet is zelfredzaamheid. De terugtredende overheid. Het kan dus niemand verbazen dat ook wij aan de beurt zijn.
Op zich vind ik haar aanbevelingen wel zinnig: zorg dat alle historische schepen centraal geregistreerd zijn, en dat alle belanghebbenden met één mond spreken. Versnippering in belangengroepjes met ieder z'n eigen agenda of visie moet zo snel mogelijk stoppen, willen we het bredere belang van ons erfgoed, en de maatschappelijke relevantie daarvan voor het voetlicht krijgen. Dan helpt gekibbel over Pietje wel, maar Jantje niet, niet echt.
Verder zit er niks anders op om stil te blijven zitten zolang we geschoren worden, want tijden veranderen voortdurend. Ook dit wordt ooit wel weer beter.
Kerstgroet,
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie