Onderzoek

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Onderzoek

Bericht door sailor wim »

Hallo schippers,
Ik zou graag jullie hulp wil vragen in mijn onderzoek naar het vaargedrag van pleziervaart in de omgeving van beroepsvaart.
Voor mijn afstudeeronderzoek wil ik kijken of en hoe ik de pleziervaart kan ondersteunen in het veilig varen en hun overzicht op het water.
Daarvoor moet ik eerst weten hoe de huidige situatie is op het water en hoe zowel de beroepsvaart als de pleziervaart momenteel de veiligheid ervaren.
De enquêtes zijn hier te vinden:
•Voor pleziervaart
•Voor beroepsvaart
Mijn gehele onderzoek is te bekijken op http://afstuderen.christianvermeulen.net.
Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!
Met vriendelijke groeten,
Christian Vermeulen
________________________________________
Van een ander forum overgenomen,
Tijdens het invullen kwam mijn kleine ergernis naar boven nl;
Pleziervaarders die niet genoeg achterom kijken om te weten dat zij niet alleen varen en weten wat erin de opvaart is.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Onderzoek

Bericht door buggyrene »

Gedaan :D

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Jan Kroes
Berichten: 78
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 11:08 am
Locatie: Sittard

Re: Onderzoek

Bericht door Jan Kroes »

sailor wim schreef: Van een ander forum overgenomen
Binnenvaartforum of Varen4U?

Ik had hem op Binnenvaart geattendeerd op Varen4U, anders zou het nogal eenzijdig worden.
Vraag me alleen af of er iets zinnigs uitkomt, niet qua bevindingen maar qua resultaat.
Groetjes uit het zuiden.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Onderzoek

Bericht door Marie Christina »

Ik ben opgehouden met die enquêtes.
Je vult ze naar beste kunnen in en je hoort er nooit meer wat van.
Het zijn ook altijd studenten die een afstudeeropdracht moeten maken.
Ik vind dat dus gek.

Volgens mij kunnen ze iets commercieels met dat invullen van enquêtes.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Onderzoek

Bericht door Riverboy »

Ik heb de enquête ingevuld, maar heb toch zo mijn bedenkingen over de kennis van zaken van de vragensteller. Uit diverse vragen blijkt dat de vraag meer voor de andere partij, beroepsvaart, bedoeld is. Ook wordt soms de vraag of het voorgeschreven antwoord door elkaar gehutseld waardoor een duidelijk antwoord niet mogelijk is.
Zal alles wel gaan om een goed punt te scoren op school waarna het hele zaakje in een la verdwijnt om er nooit meer uit te komen.
Groet, Jo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Onderzoek

Bericht door quichot »

Wim,
ik krijg die hele enquête niet geopend. De keuze 'voor pleziervaart' is bij mij gewoon lopende tekst, en geen link.
Groet,
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Onderzoek

Bericht door Marie Christina »

Op "Varen doen we samen " geraakte ik in discussie met een binnenschipper.
De man verklaarde zonder enige scrupules over me heen te varen als ik in zijn vaarwater zat.
Die schuine kop van zijn duwbak schoof zonder enig probleem over mijn bootje, en daarna was het een kwestie van op tijd de schroef even stop zetten om schade te voorkomen.

Ik reageerde met :lol: omdat ik dacht dat hij een grapje maakte.
Maar hij was bloedserieus.

"Varen doen we samen ".....
Ja, zolang de jachtjes maar naar de binnenvaartpijpen dansen.
Er is nog véél te doen voor VDWS.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 404
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Onderzoek

Bericht door Evert »

Net als overal heb je op het water in alle geledingen horken en aardige mensen. Daar is niets aan te doen. Helaas had jij nu een hork met een duwbak te pakken.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Onderzoek

Bericht door quichot »

Een gefrustreerd mannetje. Als je het recht van de sterkste nodig hebt om iemand te zijn is het droef met je gesteld. Gelukkig zijn dat uitzonderingen, al is het maar goed dat we niet altijd horen hoe schippers onderling over ons praten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
christianvermeulen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 22, 2015 4:14 pm
Locatie: Rotterdam
Info: Momenteel werk ik aan een afstudeeronderzoek m.b.t. de veiligheid op het water waar beroepsvaart en pleziervaart elkaar ontmoeten.
Contacteer:

Re: Onderzoek

Bericht door christianvermeulen »

Hallo schippers,

Allereerst wil ik Sailor Wim graag bedanken voor het doorzetten van onderzoek op dit forum!
Voor degenen die de links naar de enquetes niet hebben kunnen vinden en toch graag willen invullen:
Jan Kroes schreef:Vraag me alleen af of er iets zinnigs uitkomt, niet qua bevindingen maar qua resultaat.
Er zal zeker iets zinnigs uit komen! Maar daarvoor is het nu nog wat te vroeg, mijn onderzoek loopt nu nog maar 4 weken van de 5 maanden.
Wel ik kan ik je al vertellen dat de resultaten op zijn minst interessant te noemen zijn!
Als je alvast een preview wilt van wat er uit de enquetes komt dan kun je die op mijn blog bekijken.
Marie Christina schreef:Ik ben opgehouden met die enquêtes.
Je vult ze naar beste kunnen in en je hoort er nooit meer wat van.
Het zijn ook altijd studenten die een afstudeeropdracht moeten maken.
Ik vind dat dus gek.

Volgens mij kunnen ze iets commercieels met dat invullen van enquêtes.
Riverboy schreef:Ik heb de enquête ingevuld, maar heb toch zo mijn bedenkingen over de kennis van zaken van de vragensteller. Uit diverse vragen blijkt dat de vraag meer voor de andere partij, beroepsvaart, bedoeld is. Ook wordt soms de vraag of het voorgeschreven antwoord door elkaar gehutseld waardoor een duidelijk antwoord niet mogelijk is.
Zal alles wel gaan om een goed punt te scoren op school waarna het hele zaakje in een la verdwijnt om er nooit meer uit te komen.
Groet, Jo
Helaas zijn er inderdaad veel studenten die met een (in mijn ogen) ondermaats afstudeerwerk afstuderen.
Daarmee heb ik soms ook mijn twijfels over de waarde van mijn diploma.
Ik kan jullie wel verzekeren dat ik meer wil bereiken dan alleen mijn afstudeeropdracht!
Deze mogelijkheid heb ik aangegrepen om ruim de tijd te kunnen nemen voor een goed doelgroep onderzoek waar in de praktijk vaak geen geld voor is.
Ik ben reeds in gesprek met partijen als Varen Doe Je Samen, Rijkswaterstaat, ANWB en Provincie Friesland om te kijken hoe mijn onderzoek een nuttige bijdrage kan leveren. Ook heb ik al van verschillende charterbedrijven telefoon gehad dat ze het probleem herkennen en erg graag mee willen werken voor een oplossing!

Juist om zo goed mogelijk contact te houden met de doelgroep en aan te tonen dat ik niet "zomaar even afstudeer" hou ik het hele proces bij op een publieke blog. Iedereen is vrij om daar mee te kijken en feedback te geven op mijn onderzoek zodat ik dat mee kan nemen.
Deze blog is te vinden op http://afstuderen.christianvermeulen.net

Overigens ben ik zelf ook een watersporter dus vandaar dat ik met passie voor dit onderwerp gekozen heb.

Mochten er nog mensen zijn met vragen of opmerkingen, ik zal op dit forum actief blijven zolang mijn onderzoek loopt.
Ik ben altijd benieuwd naar de reacties uit het veld!

Met vriendelijke groeten,
Christian Vermeulen
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Onderzoek

Bericht door KarelE »

UIt je resultaten tot dusver maak ik op dat er niet gevraagd wordt naar de elektronische kaart als middel om te navigeren. Als dat zo is vind ik het wel een gemis. Er zijn er verschillende, zoals bijv PCNavigo, Tresco, ECDIS-viewers enz. Sommige zul je vooral in de beroepsvaart zien, andere ook wel in de pleziervaart. Die systemen kunnen dan ook nog gecombineerd worden met AIS en/of Radar overlays, zodat alles in 1 scherm te zien is.

Ik zal zo de enquete eens gaan invullen.

Suc6, KarelE
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
christianvermeulen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 22, 2015 4:14 pm
Locatie: Rotterdam
Info: Momenteel werk ik aan een afstudeeronderzoek m.b.t. de veiligheid op het water waar beroepsvaart en pleziervaart elkaar ontmoeten.
Contacteer:

Re: Onderzoek

Bericht door christianvermeulen »

Hoi Karel,

Bedankt voor je input!

Er zijn zeer zeker al systemen waarbij een kaart en AIS gecombineerd wordt.
Echter zijn dit nog dure systemen en geeft dit enkel inzicht in positie van andere schepen.
Het gaat uiteindelijk om het ondersteunen van de pleziervaart.

Uit de enquete blijkt dat men inzicht wilt hebben in:
  • Eigen positie op het water
  • Positie overig verkeer
  • Snelheid overig verkeer
  • Tijd tot passeren overig verkeer
Daarnaast geeft de beroepsvaart duidelijk aan dat de pleziervaart niet vaak genoeg achter zich kijkt en niet voldoende stuurboordswal houdt.

Als ik daarbij op tel dat ruim 3 kwart een smartphone aan boord heeft én internet gebruikt ter ondersteuning van het varen dan kan ik er van uit gaan dat een goedkope app al voldoende extra mogelijkheden kan bieden om de pleziervaart te ondersteunen.
Op deze manier hoeven ze geen dure AIS receivers of GPS systemen aan te schaffen en kunnen ze toch zien wanneer ze ingehaald zullen worden (en dus meer SB moeten houden). Tevens kan er op deze manier ook pleziervaart die géén AIS transponder aan boord hebben tóch op de kaart gezet worden middels hun GPS. Zo zou zelfs de beroepsvaart er nog wat aan kunnen hebben omdat er dan ook mogelijkheden zijn om intenties of andere communicatiekanalen kenbaar te maken. Overigens is dat laatste iets wat de beroepsvaart dan weer minder graag ziet.

Let wel, het is geen navigatiemiddel! Het is slechts een hulpmiddel om op toekomstige situaties gewezen te kunnen worden. Zie mijn eindconclusie voor een korte lijst met voorwaarden voor het concept.

Tot zo ver mijn interpretatie van de resultaten.
Wat zou er volgens jou wél nodig zijn als je naar de resultaten kijkt?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Onderzoek

Bericht door schipper-willem »

Christian,
Wat loop ik dan achter, of ben ik slecht ontwikkeld.
Heb alleen een oude omgebouwde reddingsloep, met niet eens een kompas, geen gps slechts een oude Sailor marifoon, en een Nokia 3310.
Een oude gereviseerde Mercedes met een voor en achteruit, en een active boegbesturing.
Daar ga ik mee op reis, neem mijn gezonde verstand mee van 53 jaar binnenvaart en geniet van de vrijheid, wat een stress, als er enige moderne techniek zou weigeren.
Voor de goede orde, nog steeds aflosser op een veerpont dus leef echt wel in het heden, maar het verleden geeft mij meer rust, en dat is juist de bedoeling van het recreatief varen.
De bedoeling is nog wel om iets van een gps aan te schaffen, maar abonnementen heb ik niets mee dat maakt je steeds meer afhankelijk van anderen.
Veel mensen kunnen in dat opzicht hun broek heden ten dage niet meer zelfstandig ophouden.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Onderzoek

Bericht door Riverboy »

Hallo Christian,
Ik ben blij dat je met je onderzoek doorgaat en het niet enkel voor een goed examenpunt doet, wat ik je overigens wel gun.

Wat jij voor ogen hebt zou ik direct willen hebben, maar wel heb ik een bedenking in jouw denkwijze, je stuurt aan op een app en gaat er van uit dat nagenoeg ieder schipper is voorzien van internet tijdens de vaart. Jammer, maar volgens mij zit je daar behoorlijk fout.
Ook ik heb internet aan boord, maar enkel als ik beschik over Wi-Fi of als het niet anders kan via de GSM, maar dan enkel om mijn mail op te halen, dit ivm de kosten. Dus tijdens het varen geen internet!
In mijn kennissenkring is het al niet anders en ook bij de ervaren rotten die van mei tot oktober onderweg zijn is het niet anders. Ik denk dat het goed is hier enige aandacht aan te besteden.
Wel is het zo dat de beroepsvaart continu over internet beschikt, maar ja, dat is weer een andere doelgroep.

Zelf houd ik lezingen over de veiligheid op het water waar ik de aanwezigen een spiegel voorhoud van hun kennis en kundigheid op het water. Het is een interactieve lezing, dus met veel vragen van en aan de aanwezigen. Ik kan je vertellen, je schrikt je af en toe rot hoe het met de kennis is gesteld. Jaren terug het vaarbewijs gehaald of zelfs gekregen en denken het wel te weten. Dat belieft ook een aandachtspunt.

Als we het dan toch over het vaarbewijs hebben vind ik dat dat uitgebreid moet worden met een praktijk gedeelte en veel onnodige lesstof die in de praktijk zelden voorkomt uit de vragenlijst moet verdwijnen.
Ook moet je er niet van uit gaan dat velen een marifoon hebben, de praktijk geeft anders aan.

Ik denk dat de antwoorden die je hebt ontvangen enigszins gekleurd zijn omdat deze, zover ik kan beoordelen, via fora zijn gekomen en dan heb je het over watersporters die wel degelijk weten waar ze het over hebben.
Als het nog niet is gebeurd zou ik je adviseren om enkele jachthavens te bezoeken en daar je enquête laten invullen. Vergeet hierbij niet de zgn. zeilhavens te bezoeken want daar tref je vaak enkel plassenzeilers die, en daar komt het gevaar, slechts eenmaal per jaar naar groot water varen en dus gebruik maken van de grote transportassen met alle risico's van dien.

Groet, Jo
Laatst gewijzigd door Riverboy op wo mar 25, 2015 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
christianvermeulen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 22, 2015 4:14 pm
Locatie: Rotterdam
Info: Momenteel werk ik aan een afstudeeronderzoek m.b.t. de veiligheid op het water waar beroepsvaart en pleziervaart elkaar ontmoeten.
Contacteer:

Re: Onderzoek

Bericht door christianvermeulen »

Hi Jo,

Bedankt voor je input!

Dit antwoord geld overigens ook voor de reactie van Schipper Willem.

Mijn conclusies baseer ik nu op mijn huidige resultaten die uit de enquete komen.
Deze blijken inderdaad enigszins gekleurd te zijn. Met name als je kijkt naar de jaren ervaring dan ligt dit erg aan de hoge kant onder mijn respondenten.

Ik heb zo'n 15 yachtcharters en verenigingen benaderd maar geen enkel wilt meewerken omdat ze bang zijn in de problemen te komen met privacy wetgeving of hun klandizie te verliezen. Gelukkig heb ik wel goed contact met Varen Doe Je Samen en gaan zij deze week mijn onderzoek ook publiceren. Daarmee hoop ik tóch nog wat meer respondenten te krijgen.

In mei zal ik ook zelf het water weer op gaan. Dan zal ik voornamelijk in Friesland rondvaren waar ik ga kijken naar het Pr. Margrietkanaal.
Daar heb ik ook contact met de provincie en een zeiljacht verhuurder die wel hun bereidheid tot medewerking hebben uitgesproken.

Met die laatste strohalmen hoop ik toch nog een wat representatiever beeld te krijgen.
Anders ben ik helaas voor nu genoodzaakt om tóch op de huidige resultaten af te gaan en te vernoemen dat ik niet volledig de gewenste doelgroep heb weten te bereiken.

Fingers crossed!

Met vriendelijke groeten,
Christian Vermeulen
Plaats reactie