Dagje varen, stukje frustratie
Moderators: sailor wim, frank
Dagje varen, stukje frustratie
Gisteren de boot getracht over te varen van Woubrugge naar Vinkeveen.
ruim 24h van te voren netjes alle bruggen en sluizen aangevraagd met een iets ruimere tijdsplanning,
met andere woorden, als ik er om 9u zou zijn, had ik de brug om 9:15 aangevraagd, om eventuele vertragingen op te vangen.
Dus hop in de auto heel vroeg, mijn auto bij de nieuwe haven gezet, en mijn vrouw heeft me bij de boot afgezet.
Daar was het best mistig, spannen, want de overkant zag ik niet.
Maargoed bootje klaar gemaakt, motortje gestart wat moeizaam ging, hij wou niet vlot aanslaan.
En dat terwijl we 2 weken geleden de eerste vaart van een uur gedaan hadden na de winter, toen sloeg die direct aan (maar dat was nog op diesel wat aanwezig was in de leidingen en filters, daarover is nu een ander topic)
landvasten los en gaan.
De wijde aa op, ok...... hmmm ik zie beide wallekanten niet meer.
Ik had m'n tablet met waterkaarten thuis gelaten omdat ik de weg en bruggen toch wel wist.
Gelukkig had ik ze ook op mijn telefoon.
Dus op GPS navigatie via de wijde aa het braassemermeer overgestoken, zicht ongeveer 30 meter.
als ik dat niet bij me had gehad dan was ik daar rondjes blijven varen denk ik.
Maargoed, 5 minuten te laat bij de eerste brug, maar dat was geen probleem.
Keurig op tijd bij de 2de brug
net hierna viel de motor even uit, maar starte vlot weer (daarover een ander topic)
Vervolgens kwam ik om 9:50 aan bij de tolhuissluis, waarvoor ik om 10:00 bediening had aangevraagd.
Om 10:20 nog niemand te zien, dus maar even bellen.
Sluiswachter/brugwachter gaf te kennen dat hij op de Irenebrug zat (uithoorn) en dat ik maar even moest wachten.
Uitgelegd dat ik naar vinkeveen moest, en alle andere bruggen en sluis ook op tijdsafspraak was.
Hij kwam er zo an.....
Om 11:15 kwam meneer eraan, en ging vervolgens eerst nog even 5 minuten babbelen met de werklui.
Daarna begon hij eens wat te doen.
Nog even gevraagd of hij ook de vrouwenakker brug bediende,
ja zegt hij, ik rijd zo achter je aan.
Van de tolhuissluis naar de vrouwenakkerbrug is meen ik 45 minuten varen,
toen ik daar was heb ik nog 35 minuten liggen wachten voordat meneer voorbij kwam.
Je begrijpt het al, hele planning in de war.
maar wellicht nog net haalbaar vandaag, druk gaan bellen om bruggen later bedient te krijgen.
Dat zou echter voor de waverbrug niet lukken.
Dan maar op goed geluk erheen.
eenmaal daar aangekomen, helaas niemand aanwezig.
Even wachten, nogmaals bellen, nee helaas meneer morgen weer.
Al inwendig vloekend op de sluiswachter maar eens in het zonnetje gaan zitten overdenken hoe nu verder,.
Komt er een monteur aanrijden, stapt uit en gaat aan de electrakast van de brug prutsen.
Ik heb eens heel vriendelijk gevraagd of hij de brug ook kan bedienen, en het verhaal uitgelegd.
Dat kon hij.... en ik kon verder !
Althans een stukje.
Bij de laatste brug wilde men deze bedienen, maar hij deed niets.
Er bleek een sleutel te missen.
Na diverse rondbel pogingen van de brugwachter kwamen we erachter dat deze sleutels die dag ervoor smorgens opgehaald waren,
en dat er gisteren een bijeenkomst was voor alle brugwachters waar de nieuwe sleutels uitgedeeld werden waar hun dus niet geweest waren.
Met andere woorden,
ik heb de boot daar achter gelaten bij een zeer vriendelijke dame waarvan ik de boot aan hun landje mocht aanleggen op voorwaarde dat hij zaterdagmiddag weg is.
Dus zaterdagochtend kan ik het laatste stukje voltooien.
waarom dit bericht, gewoon omdat ik me frustratie wilde uiten over de 2 brugwachters.
Hoe ervaren anderen dat ? buiten het seizoen varen ?
Ik moet eerlijk zeggen dat de overige bruggen en sluizen perfect bediend werden.
Overal stonden ze al op groen/rood bij het aankomen varen en kon ik gewoon direct door.
ruim 24h van te voren netjes alle bruggen en sluizen aangevraagd met een iets ruimere tijdsplanning,
met andere woorden, als ik er om 9u zou zijn, had ik de brug om 9:15 aangevraagd, om eventuele vertragingen op te vangen.
Dus hop in de auto heel vroeg, mijn auto bij de nieuwe haven gezet, en mijn vrouw heeft me bij de boot afgezet.
Daar was het best mistig, spannen, want de overkant zag ik niet.
Maargoed bootje klaar gemaakt, motortje gestart wat moeizaam ging, hij wou niet vlot aanslaan.
En dat terwijl we 2 weken geleden de eerste vaart van een uur gedaan hadden na de winter, toen sloeg die direct aan (maar dat was nog op diesel wat aanwezig was in de leidingen en filters, daarover is nu een ander topic)
landvasten los en gaan.
De wijde aa op, ok...... hmmm ik zie beide wallekanten niet meer.
Ik had m'n tablet met waterkaarten thuis gelaten omdat ik de weg en bruggen toch wel wist.
Gelukkig had ik ze ook op mijn telefoon.
Dus op GPS navigatie via de wijde aa het braassemermeer overgestoken, zicht ongeveer 30 meter.
als ik dat niet bij me had gehad dan was ik daar rondjes blijven varen denk ik.
Maargoed, 5 minuten te laat bij de eerste brug, maar dat was geen probleem.
Keurig op tijd bij de 2de brug
net hierna viel de motor even uit, maar starte vlot weer (daarover een ander topic)
Vervolgens kwam ik om 9:50 aan bij de tolhuissluis, waarvoor ik om 10:00 bediening had aangevraagd.
Om 10:20 nog niemand te zien, dus maar even bellen.
Sluiswachter/brugwachter gaf te kennen dat hij op de Irenebrug zat (uithoorn) en dat ik maar even moest wachten.
Uitgelegd dat ik naar vinkeveen moest, en alle andere bruggen en sluis ook op tijdsafspraak was.
Hij kwam er zo an.....
Om 11:15 kwam meneer eraan, en ging vervolgens eerst nog even 5 minuten babbelen met de werklui.
Daarna begon hij eens wat te doen.
Nog even gevraagd of hij ook de vrouwenakker brug bediende,
ja zegt hij, ik rijd zo achter je aan.
Van de tolhuissluis naar de vrouwenakkerbrug is meen ik 45 minuten varen,
toen ik daar was heb ik nog 35 minuten liggen wachten voordat meneer voorbij kwam.
Je begrijpt het al, hele planning in de war.
maar wellicht nog net haalbaar vandaag, druk gaan bellen om bruggen later bedient te krijgen.
Dat zou echter voor de waverbrug niet lukken.
Dan maar op goed geluk erheen.
eenmaal daar aangekomen, helaas niemand aanwezig.
Even wachten, nogmaals bellen, nee helaas meneer morgen weer.
Al inwendig vloekend op de sluiswachter maar eens in het zonnetje gaan zitten overdenken hoe nu verder,.
Komt er een monteur aanrijden, stapt uit en gaat aan de electrakast van de brug prutsen.
Ik heb eens heel vriendelijk gevraagd of hij de brug ook kan bedienen, en het verhaal uitgelegd.
Dat kon hij.... en ik kon verder !
Althans een stukje.
Bij de laatste brug wilde men deze bedienen, maar hij deed niets.
Er bleek een sleutel te missen.
Na diverse rondbel pogingen van de brugwachter kwamen we erachter dat deze sleutels die dag ervoor smorgens opgehaald waren,
en dat er gisteren een bijeenkomst was voor alle brugwachters waar de nieuwe sleutels uitgedeeld werden waar hun dus niet geweest waren.
Met andere woorden,
ik heb de boot daar achter gelaten bij een zeer vriendelijke dame waarvan ik de boot aan hun landje mocht aanleggen op voorwaarde dat hij zaterdagmiddag weg is.
Dus zaterdagochtend kan ik het laatste stukje voltooien.
waarom dit bericht, gewoon omdat ik me frustratie wilde uiten over de 2 brugwachters.
Hoe ervaren anderen dat ? buiten het seizoen varen ?
Ik moet eerlijk zeggen dat de overige bruggen en sluizen perfect bediend werden.
Overal stonden ze al op groen/rood bij het aankomen varen en kon ik gewoon direct door.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Dagje varen, stukje frustratie
In het seizoen is het bij vrouwenakker helaas net zo,ik heb er al vaker lange tijd moeten wachten
Schandalig hoe je behandelt ben,maak je notabene goeie afspraken.
Ik heb altijd slechte ervaring bij diemen daar laten ze je ook maar voor de brug dobberen
Gr René( De Stoere).
Schandalig hoe je behandelt ben,maak je notabene goeie afspraken.
Ik heb altijd slechte ervaring bij diemen daar laten ze je ook maar voor de brug dobberen
Gr René( De Stoere).
Klaver vier
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Grappig, die ervaring deel ik dan weer niet.
Vorig seizoen door vrouwenakker brug gekomen, knopje gedrukt en binnen een paar minuten erdoor.
Diemen ben ik begin vorig seizoen ook doorgekomen (en seizoenen daarvoor)
Eigenlijk nooit echt lang ervoor gelegen, hooguit 5 minuten.
Die ophaalbrug bij schiphol, daar heb ik wel diverse keren onnodig lang voor gelegen in het seizoen.
maar inderdaad, dat van gister was schandalig.
Ik overweeg ook een klacht in te dienen, maar twijfel.
Aan de hand van tijd en datum kunnen ze achterhalen dat ik het was, wedden dat ik dan de volgende keer bij de beste man uren kan wachten..
Vorig seizoen door vrouwenakker brug gekomen, knopje gedrukt en binnen een paar minuten erdoor.
Diemen ben ik begin vorig seizoen ook doorgekomen (en seizoenen daarvoor)
Eigenlijk nooit echt lang ervoor gelegen, hooguit 5 minuten.
Die ophaalbrug bij schiphol, daar heb ik wel diverse keren onnodig lang voor gelegen in het seizoen.
maar inderdaad, dat van gister was schandalig.
Ik overweeg ook een klacht in te dienen, maar twijfel.
Aan de hand van tijd en datum kunnen ze achterhalen dat ik het was, wedden dat ik dan de volgende keer bij de beste man uren kan wachten..
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Van welke organisatie waren die brugwachters? Uitzendbureau of Gemeente/provincie?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Hij liep ik kleding, en reed in een auto van de provincie noord holland.
Lijkt me geen uitzendkracht.
Althans, degene die de tolhuissluis en de vrouwenakkerbrug bediende (tevens ook irenebrug, maar die hoeft voor mij niet open)
Lijkt me geen uitzendkracht.
Althans, degene die de tolhuissluis en de vrouwenakkerbrug bediende (tevens ook irenebrug, maar die hoeft voor mij niet open)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Jammer, als-ie bloot was geweest was het een collega van mijHij liep ik kleding,
Nee, uitzendkrachten rijden over het algemeen niet in dienstauto's, dat mag verzekeringstechnisch niet.
Ik zou gewoon een klacht indienen. De kans dat je hem treft is niet zo heel groot, er zijn behoorlijk wat mensen nodig om een paar objecten te bedienen. Dat rouleert sterk.
Mijn zoon heeft ook eens een klacht ingediend over een sluis die hem steeds ophield. Als reactie heeft de sluiswachter toen een keer vlak voor zijn neus de sluis dichtgedraaid om een schip van de andere kant te gaan schutten. Dat was het laatste kunstje dat-ie flikte, want nog voor de sluis leeg om was had hij zijn leidinggevende aan de lijn en moest-ie leeg terug. Het zijn nog steeds geen vrienden, maar hij wordt wel altijd vlot geholpen
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Als het mij was gebeurd dan had die man direct bij de brug, tijdens het wachten, al een klacht aan zijn (dienst)broek gehad. Met achteraf herkennen en dan weer wachten of treiteren resulteert automatisch in een nieuwe klacht. Wil wel eens zien wie dat het langste volhoud.
Dus alsnog een klacht indienen en je niet laten afschepen, verlang een antwoord.
Groet en succes, Jo
Dus alsnog een klacht indienen en je niet laten afschepen, verlang een antwoord.
Groet en succes, Jo
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Nou, ik denk dat die er toch wel vaker zit.
tijdens het wachten kwam er een bewoner uit de woning tegenover ons, en ze vroeg of we wel gebeld hadden.
Dus ik zeg ja hoor, netjes ruim 24h van tevoren, en op verzoek zelfs nog 30 minuten van te voren.
tja zegt ze, die kerel is gek.
Altijd gezeik hier, de hele sluis heeft hij al verkloot, en werklui staan altijd te nixen.
volgens mij schuilde hier nog wat andere frustratie, want hoe verkloot je nou een sluis die net een jaar oud is ?
Maargoed,
Ik zal eens kijken waar ik de klacht dan in zou kunnen dienen....
tijdens het wachten kwam er een bewoner uit de woning tegenover ons, en ze vroeg of we wel gebeld hadden.
Dus ik zeg ja hoor, netjes ruim 24h van tevoren, en op verzoek zelfs nog 30 minuten van te voren.
tja zegt ze, die kerel is gek.
Altijd gezeik hier, de hele sluis heeft hij al verkloot, en werklui staan altijd te nixen.
volgens mij schuilde hier nog wat andere frustratie, want hoe verkloot je nou een sluis die net een jaar oud is ?
Maargoed,
Ik zal eens kijken waar ik de klacht dan in zou kunnen dienen....
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Dagje varen, stukje frustratie
gevonden en ingedient..
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Ik herken de locatie en de situatie...
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Ik heb nog nooit een sluis 24 uur vantevoren gebeld, wel vantevoren informatie lezen en in de continu diensten van het personeel krijg je altijd wisseling van mensen.
Als de sluis of brugwachter te laat is kan je het toch ook gelijk vragen, wat er aan de hand is
en dat kan ook via de provincie die daar verantwoordelijk voor is dan ben je gelijk op de goede plaats dus, telefoon nummers verzamelen en door vragen!
Als de sluis of brugwachter te laat is kan je het toch ook gelijk vragen, wat er aan de hand is
en dat kan ook via de provincie die daar verantwoordelijk voor is dan ben je gelijk op de goede plaats dus, telefoon nummers verzamelen en door vragen!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Ik toevallig wel, in februari, maar dat betrof een brug (Buitenhuizen). Normaal wordt die niet in de winter wordt bediend. Ik moest de werkdag ervoor bellen. Daar ik er maandag door moest, heb ik vrijdag gebeld. Toen ik ruwweg in de buurt kwam die maandag, belde de brugwachter mij op, met de vraag of ik kon schatten hoe laat ik er was. Dus de lichtjes waren al roodgroen toen ik aan kwam varen. Ik was blij verheugd met deze service.Carel-k schreef:Ik heb nog nooit een sluis 24 uur vantevoren gebeld
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Dit is nog buiten het vaarseizoen wat 16-4 begint.Carel-k schreef:Ik heb nog nooit een sluis 24 uur vantevoren gebeld,
In de almanak staat duidelijk dat je bediening minimaal 24h van te voren aan moet vragen tussen oktober en 15 april.
ook van nagenoeg alle bruggen die ik tegen kwam moest ik dat doen.
had ik dat niet gedaan, dan lag ik nu nog voor de eerste brug denk ik.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Binnenkort op TV Karel ? KLIKKarelE schreef:Jammer, als-ie bloot was geweest was het een collega van mijHij liep ik kleding,
Groetjes uit het zuiden.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Dagje varen, stukje frustratie
Waarom weet jij zoiets, Jan?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.