Storm 25-7

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Storm 25-7

Bericht door Boekel »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen bal van snap!

De storm is dagen van tevoren aangekondigd, via Windfinder tot het uur nauwkeurig ongeveer. Voordat in andere delen van het land de boel losbarstte was via alle wegen te horen en te zien dat het eraan zat te komen (windkracht 9 in IJmuiden bijvoorbeeld) dan zorg je toch dat je tevoren de boel op orde hebt? (dus ergens veilig aan de wal ligt...)

Wij zijn ivm de storm bijvoorbeeld een dag eerder van Friesland naar Medemblik over gevaren (vrijdag) en zaterdag alleen ruim voor de storm verder Medemblik door gegaan en veilig beneden de sluis gaan liggen. Oorsponkelijk plan was om weer via Den Helder terug naar Uitgeest te varen maar dat dus aangepast, we hebben op woensdag al de planning afgewogen en donderdags besloten om vrijdag over te steken en verder binnendoor te varen op zondag.

In Medemblik lagen ook charterschepen die hun planning aangepast hadden en een dag eerder daarheen kwamen.

Hier de voorspelling zoals ik die op vrijdagmiddag 17:00 opgeslagen heb (storm was al eerder bekend maar daar heb ik geen screenshot van)
Afbeelding

Later op de avond is de voorspelling nog wat naar voren gegaan qua tijdstip, dat blijft natuurlijk lastig precies voorspellen, maar het klopte aardig:
Afbeelding

Zaterdag om 14:00 ging het al aardig tekeer bij IJmuiden en breidde de storm zich uit, ook goed te zien op buienradar:
Afbeelding

Hier om 15:30 de tot dan toe maximum gemeten windsnelheden:
Afbeelding

Afbeelding

En hier de gemeten snelheiden in Staveren:
Afbeelding

Wie dit niet aan zag komen heeft zijn reis zeer slecht gepland, en verdiend zeker geen compliment, degenen die er verantwoordelijk voor waren hebben mens en materiaal onnodig in gevaar gebracht!

Vul voor de grap de tijdstippen eens in in onderstaande link, en vraag jezelf af hoe iemand verrast kon worden door deze wind:
http://buienradar.nl/radararchief?dag=2 ... &postcode=
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Storm 25-7

Bericht door Evert »

Ben ik toch niet de enige die het niet verstandig vond dat die schepen zijn gaan varen. Ook wij zijn zaterdagochtend in een streep naar Hoorn gegaan. Ik weet dat ik mijn schip bij windkracht negen ook nog aan de wal krijg. Maar ik ga het niet opzoeken
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Storm 25-7

Bericht door popeye »

Ik dacht gisteren ook: 'Ik houd mijn mond maar!' :roll:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Storm 25-7

Bericht door Marie Christina »

Leuk verhaal, maar dan moet je wel internet hebben!
Zo'n ouderwetse l*l als ik, die zijn oude mobieltje blijft gebruiken tot hij stuk is, heeft dat niet.
Ik heb de hele dag de radio aangehad, en het enige dat je daarop hoorde was dat het in de randstad zo hard waaide.
Kijk nu nog eens goed op dat kaartje om 14:00.
Ik zat in dat gebied met windkracht 2!
De zon scheen zelfs een beetje door het wolkendek heen.

Ik kan mij indenken dat mensen dan denken, wind?
Wáár dan?
En dan gaan ze varen.
En met windkracht 9 wil je óók niet op het Sneekermeer zitten, hoor.
Neem dat maar van mij aan.

'Tuurlijk is er gewaarschuwd.
Maar hoe vaak is dat niet voor de kat z'n viool geweest?
Te vaak.
Mensen geloven dat niet meer, nemen waar wat ze waarnemen, zien dat het mooi weer is (want dat was het) en wagen dan de gok.
En dan zit je vanuit Harlingen (nogmaals, windkracht 2!) of Lemmer wel opeens op de Waddenzee c.q. het IJsselmeer.

Mensen hebben uiteraard hun eigen verantwoordelijkheid, maar toch begrijp ik het wel enigszins.
De berichten in de media (het waait hard in het Westen) en de eigen waarneming (geen wind, waterig zonnetje) hebben er voor gezorgd dat mensen toch zijn gaan varen.

De ietwat "eigen bult dikke schuld" ondertoon van de vorige posts vind ik daarom begrijpelijk, maar niet geheel terecht.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Storm 25-7

Bericht door stevedem »

Etab schreef:
Afbeelding

Met dit schip heb ik gister nog een stuk opgevaren, althans.
op het alkmaardermeer kwam ze voorbij stormen, en op de zaan gingen we gelijk op, tot de spoorbrug, daar kon ik onderdoor.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Storm 25-7

Bericht door Marie Christina »

Zie dit filmpje, en zie hoe snel het weer veranderde in het Noorden.
Even ter onderschrijving van wat ik net schreef.
En dít zijn nog wel de mannen van de KNRM!
https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55B6107E
Laatst gewijzigd door Marie Christina op ma jul 27, 2015 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Storm 25-7

Bericht door KarelE »

Etab schreef: Met dit schip heb ik gister nog een stuk opgevaren, althans.
op het alkmaardermeer kwam ze voorbij stormen, en op de zaan gingen we gelijk op, tot de spoorbrug, daar kon ik onderdoor.
Nee, dit schip is van Zeekadetkorps Alkmaar. Je bent met het zusterschip (van Zeekadetkorps Gouda), waar mijn zoon op vaart, opgevaren, die zijn na de Zaan via Zijkanal C en Haarlem verder de staandemastroute af gegaan.
Laatst gewijzigd door KarelE op ma jul 27, 2015 10:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Storm 25-7

Bericht door KarelE »

Wel of niet varen, een stelling voor augustus?

Ik vroeg het ook aan mijn zoon. De schipper van Alkmaar is een schipper/eigenaar van een aantal zeeschepen. Een van zijn kapiteins is bij mijn zoon aan boord mee gegaan, 2 weten meer dan 1. Oorspronkelijk plan, voordat er sprake was ven stormwaarschuwingen, was over zee. Zo zijn ze er een week eerder ook naar toe gegaan. Dat plan hebben ze laten varen, ze zijn binnendoor gegaan.

Jammer van het jacht en voor het korps. Ik was er niet bij in Den Helder toen ze overwogen te vertrekken. Ze zullen er ook van uit gegaan zijn dat ze ergens konden gaan liggen als het te erg werd. Zij hebben de afweging gemaakt, en het is voor de een met en voor de ander zonder schade afgelopen.

Uiteindelijk heeft mijn zoon de manoeuvre uitgevoerd tegen de adviezen van anderen in. Hij heeft het schip urenlang binnen 10 meter op zijn plek kunnen houden. Anderen wilden er 'met gang' ingaan. Hij heeft het gedaan zoals hij het van plan was, en niks geraakt. De beste stuurlui staan aan wal, en sommigen zelfs op de brug ;)
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Storm 25-7

Bericht door Klaver vier »

Menno Leuk filmpje, maar op het moment dat er op staat het nu nog rustige weer zie ik al heel duidelijk donkere wolken en dan met de informatie van diverse media, vindt ik het toch onverstandig om te gaan varen ,ook al is de informatie niet altijd korrect, beter een keer te veel gewaarschuwd als niet gewaarschuwd
Ik wist in iedergeval lang van te voren dat het zwaar weer zou worden,de gene dat dat niet wist gaat in mijn ogen onvoorbereid op het water.
Als er windstoten van 120 km per uur verwacht worden,dan bedoelen ze geen briesje
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Storm 25-7

Bericht door stevedem »

als ik dat filmpje zie denk ik alleen maar : Ik wil ook !!!
uiteraar dan wel met een boot die ervoor geschikt is zoals de mannen van de knrm hebben.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Storm 25-7

Bericht door Etab »

Het besluit om te gaan varen neemt de Commandant van het schip. Uiteindelijk zal hij als er ergens bij zijn werk iets fout gaat ook op worden aangesproken. Dus hij gaat heus niet over 1 nacht ijs en er zijn ook kinderen aan boord.
En je ziet het hier. Gelijk zal iemand roepen dat hij het niet had moeten doen. Want achteraf kijk je een koe in zijn kont. En de beste stuurlui staan vaak aan wal. Als het storm dan stormt het niet tegelijk overal maar trekt het vaak over het land. de route en tijd zijn dan bekend. Daar kun je dus met marges prima een besluit op nemen.

ik was niet op de Bulgia maar snap zijn redenering 100%.
Toen hij vertrok had hij nog veel tijd om van Den Helder naar Alkmaar te varen. De storm was nauwkeurig voorspeld en hij had dus de tijd om dat betrekkelijk korte stuk te varen. Want Den Helder Alkmaar is? 35 KM?
Dat je dan door onvoorziene omstandigheden onderweg een brug stremming tegen komt en dan daar stil komt te liggen is niet te voorzien.

In ons geval zijn we om 08.00 uur uit Den Helder vertrokken en via Kornwerderzand naar Enkhuizen gegaan waar we bij Hoorn voor anker zouden gaan en dan op zondagochtend weer verder zouden gaan. Tot Enkhuizen was het schitterend weer en net na Enkhuizen hebben we even de storm gepakt. Niks loos, veilig maar ja wel spectaculair :D :D :D . Voor Hoorn in de luwte geankerd en lekker met de hele bemanning een rustige avond gehad. Dus tot ongeveer 15.30 was er helemaal niks loos op het Ijsselmeer. En we hadden natuurlijk de Marifoon aan en hebben constant de schaapvaart berichten uitgeluisterd.



Ik heb er enorm van genoten mijn album kunnen aanvullen met een serie mooie foto's.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Storm 25-7

Bericht door Carel-k »

bij slechtweer of storm gaat ook de wet van goede zeemanschap in werking ,ik ben ook weleens de boot in gegaan en dat is het risico die je neem
en de verantwoordeheid blijven nemen,want dat hoor erbij.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Storm 25-7

Bericht door Boekel »

Ik zal geen dicussie over details gaan voeren, maar bij een brugstremming kun je dus vastleggen aldaar aan de wachtpalen of desnoods het remmingwerk, en is er niet veel aan de hand als de storm overkomt. Daar aan boord is ongetwijfeld radio en internet dus ja ze hadden het prima aan kunnen zien komen.

Ook zijn er zeer veel (vlot) bruggen daar dus vaak gelegenheid om vast te maken. In zo'n storm dergelijke manoeuvres moeten uitvoeren levert serieus risico op verwondingen en schade op.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Storm 25-7

Bericht door Carel-k »

Etab schreef:Vandaag vanuit Den Helder naar Kornwerderzand en via Enkhuizen de Zaandam terug van zomerkamp naar Ijmuiden varen. Rustig geweest tot Enkhuizen en toen kwam de storm over. Schip heeft het prima gedaan en we liggen nu voor anker Hoorn.

Afbeelding

Was toch via den Oever, niet omvaren hoor!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Storm 25-7

Bericht door paul »

:wink:
Plaats reactie