Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Twei Woiven »

Volgens mij, niet zeker overigens, is commercieel per definitie vaarbewijs en bijbehorende verplichtingen.
Als de man dus commercieel rondtoerde dan is ie aan alle kanten (volgens mij) in overtreding.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door quichot »

Jawel, maar nu ligt alleen de schuldvraag voor die aanvaring voor. Daar staan de verplichte vergunningen voor commerciële vaart volledig buiten. Zou een aparte, civielrechtelijke zaak uit voort kunnen vloeien.
Vergelijk het met rood verkeerslicht en van rechts komen. Bekende juresprudentie. Iemand komt van rechts, maar rijdt door rood licht. Aanrijding met iemand van links met groen licht. De laatste werd in ongelijk gesteld.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Baschinist »

Vergelijk het met rood verkeerslicht en van rechts komen. Bekende juresprudentie. Iemand komt van rechts, maar rijdt door rood licht. Aanrijding met iemand van links met groen licht. De laatste werd in ongelijk gesteld.
Dit vergelijk ontgaat me eerlijk gezegd, in dit geval beschikken beide partijen over een verplicht rijbewijs (neem ik aan).
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door quichot »

De vergelijking is dat het er bij een aanvaring (of aanrijding na negeren rood licht) niet toe doet of iemand het recht had daar te varen (of te rijden). Het is boem tussen twee partijen en dan gaat de rechter kijken wie het ongeval heeft veroorzaakt. Bezit van rij- of vaarbewijs staat daarbuiten.
Ik weet niet in hoeverre de rechter daarvoor een boete kan opleggen. Maar gekgenoeg is iemand die niet over de juiste papieren beschikt daardoor niet automatisch schuldig aan het ongeval.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie