Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Even een zijsprongetje:
Stel dat dit je overkomt door een technisch defect.
(Lijkt me hier niet het geval, maar stél)
Zou je WA verzekering dit nog dekken?
Dit loopt in de tonnen.
Ik bedoel: zoiets als dit kán je op één of andere wijze overkomen.
Is dat gedekt, zo vraag ik me af.
Stel dat dit je overkomt door een technisch defect.
(Lijkt me hier niet het geval, maar stél)
Zou je WA verzekering dit nog dekken?
Dit loopt in de tonnen.
Ik bedoel: zoiets als dit kán je op één of andere wijze overkomen.
Is dat gedekt, zo vraag ik me af.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Noodstop bedienbaar vanuit de stuurhut? Geen idee wat er tegenwoordig is voorgeschreven, maar je zal in geval van nood altijd de motor moeten kunnen stoppen.
Is een interessante voor degenen onder ons met een (extra) al dan niet rudimentaire buitenbesturing. Kan de stopmagneet/stopkabel vanuit de buitenstuurstand bekrachtigd worden?
Is een interessante voor degenen onder ons met een (extra) al dan niet rudimentaire buitenbesturing. Kan de stopmagneet/stopkabel vanuit de buitenstuurstand bekrachtigd worden?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Het lijkt mij toch echt noodzakelijk dat als je buiten besturing hebt dat je ook buiten de motor af kan zetten.
Bij onze boot in ieder geval wel,op onze vorige boot had ik het er zelf opgemaakt.
Zonder stopknop buiten zou ik er niet mee willen varen,ik vind de toeter ook noodzakelijk
Gr René ( klaver vier)
Bij onze boot in ieder geval wel,op onze vorige boot had ik het er zelf opgemaakt.
Zonder stopknop buiten zou ik er niet mee willen varen,ik vind de toeter ook noodzakelijk
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Verzekeringstechnisch lijkt me dit geen probleem, dwz, als de brokkemaker verzekerd is tegen schade aan derden. Mijn scheepsverzekeraar tenminste stelt bij eenzijdige schade geen vragen over schuld en oorzaak. Schade is schade. Als er derden bij betrokken zijn, wordt uiteraard wel gekeken naar wie van betrokken partijen voor de schade aansprakelijk is. Maar normaalgesproken wordt die dan vergoed tot de limiet per gebeurtenis.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
verzekering technisch ,bij het gefilmde niet het probleem ,mits de KLPD direct is ingeseind .
groter probleem als het zo te zien een buitenlander is ,dan weet je het maar nooit ,en kan je voor rare dingen komen te staan.
een keer mee gemaakt tijdens de tweede sail in Amsterdam ,heeft jaren geduurd voor het probleem gedeeltelijk werd opgelost ,de betrokkene was niet verzekerd en dat met een schip groter dan mijn luxe motor .
groet wout.
groter probleem als het zo te zien een buitenlander is ,dan weet je het maar nooit ,en kan je voor rare dingen komen te staan.
een keer mee gemaakt tijdens de tweede sail in Amsterdam ,heeft jaren geduurd voor het probleem gedeeltelijk werd opgelost ,de betrokkene was niet verzekerd en dat met een schip groter dan mijn luxe motor .
groet wout.
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Die is ook redelijk erg!
En díe heeft zijn cursusje al gehad, zo mogen we aannemen.
En díe heeft zijn cursusje al gehad, zo mogen we aannemen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Ja hoor dat kan.KarelE schreef:Noodstop bedienbaar vanuit de stuurhut? Geen idee wat er tegenwoordig is voorgeschreven, maar je zal in geval van nood altijd de motor moeten kunnen stoppen.
Is een interessante voor degenen onder ons met een (extra) al dan niet rudimentaire buitenbesturing. Kan de stopmagneet/stopkabel vanuit de buitenstuurstand bekrachtigd worden?
Ik heb zowel binnen als buiten een stopknop.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
tja had eerst bij Specsavers langs moeten gaan ,misschien krijgt hij nu een bril vergoed van Apeldoorn .Handige Harrie schreef:beroeps kan er anders ook wat van
http://www.dumpert.nl/mediabase/6839249 ... keren.html
als wij voorheen kop voor namen zorgden we dat we een schoonstuk rivier hadden zonder opstakels .
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Jemig de pemig!
Staat daar wel iemand op de brug?
Staat daar wel iemand op de brug?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
En dan hoeven sommige niet eens iets te raken om veel schade te veroorzaken.
https://www.youtube.com/watch?v=UcbIuAKtP30
offtopic: tijd voor een stomme boot filmpjes topic ofzo?
https://www.youtube.com/watch?v=UcbIuAKtP30
offtopic: tijd voor een stomme boot filmpjes topic ofzo?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Toch had ik pas met een pont ook bijna zoiets. Na het vertrek moest ik een korte 180 graden bocht maken, om een soort dam heen. Insturen van de bocht ging perfect, maar uitsturend deed het roer niets mee. Dus de bocht dreigde richting 360 graden te gaan, maar daar zat nog wel een stuk dam in de weg. Stuurmachine van piloot op wegafhankelijk gezet, er gebeurde niks, roer reageerde nog niet. Boegschroef gestart en vol laten tegensturen, hoofdmotor vol in de achteruit (het duurt door technische 'verbetering' minstens 5-6 seconden voordat de keerkoppeling reageert) en over op noodstuur (tijdafhankelijk). Op de noodstuurinrichting lukte het weer om roer te geven. Toen ik de schuit stil had eerst maar eens de technische man van de veerdienst gebeld. Na wat heen en weer praten bleek dat ik kennelijk ongemerkt de reactiesnelheid van de piloot naar 0 had gedraaid. Toen deze weer max. stond werkte alles weer. Het potmetertje voor deze instelling zit op een makkelijk per ongeluk aan te raken plek, en het draait zeer licht.
Enerzijds een enerverende/beangstigende ervaring, anderzijds vond ik het ook wel goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik zo snel wist om te schakelen op noodstuur in combinatie met de boegschroef dat ik een stranding kon voorkomen.
Enerzijds een enerverende/beangstigende ervaring, anderzijds vond ik het ook wel goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik zo snel wist om te schakelen op noodstuur in combinatie met de boegschroef dat ik een stranding kon voorkomen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?
Begint dit al te worden.Handige Harrie schreef: offtopic: tijd voor een stomme boot filmpjes topic ofzo?
Prima, toch?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)