Tournai

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Tournai

Bericht door sailor wim »

https://www.rtbf.be/auvio/detail_tourna ... id=2169197

Een voorstel om het oude verdedigingswerk in Tournai aan te passen aan de steeds maar grotere schepen nu voor die van meer als 2000 ton.
Ik weer nu niet of dit ook een onderdeel is van de nieuwe Schelde Seine verbinding in België.
Enfin er word gesproken over het economisch voordeel voor Wallonië voor mij gevoel varen die grote jongens daar echt wel voorbij en alleen maar doorheen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Tournai

Bericht door Riverboy »

Het zou jammer zijn als zulk een historisch bouwwerk opgeofferd wordt aan de economie van de 2000 tonners met hun 24/7 dienst die inderdaad daar zeker niet zullen stoppen.
Het bouwwerk zal toch wel op een of andere monumentenlijst staan? Maar ja, Wallonië.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Tournai

Bericht door quichot »

Het huidige middengedeelte is nieuw. De beide torens, die in het nieuwe plan behouden blijven, zijn gedeeltelijk origineel. Of het geheel nog als historisch monument beschouwd kan worden is dus maar de vraag.
De Engelsen hebben het middendeel -dat eind 19e eeuw al ingrijpend was verbouwd- bij hun terugtocht in de tweede wereldoorlog opgeblazen.
Na de oorlog werden de drie poorten weliswaar nieuw opgetrokken, maar niet in originele staat teruggebracht. De middenpoort werd aanzienlijk groter dan de kleine zijpoortjes. De beide zijtorens werden daarbij een meter verhoogd.
Het nieuwe plan is begrijpelijk, en het voorgestelde ontwerp getuigt in mijn ogen van wel respect voor het oorspronkelijke vooroorlogse bouwsel.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie