https://www.rtbf.be/auvio/detail_tourna ... id=2169197
Een voorstel om het oude verdedigingswerk in Tournai aan te passen aan de steeds maar grotere schepen nu voor die van meer als 2000 ton.
Ik weer nu niet of dit ook een onderdeel is van de nieuwe Schelde Seine verbinding in België.
Enfin er word gesproken over het economisch voordeel voor Wallonië voor mij gevoel varen die grote jongens daar echt wel voorbij en alleen maar doorheen.
Gr Wim
Tournai
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Tournai
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Tournai
Het zou jammer zijn als zulk een historisch bouwwerk opgeofferd wordt aan de economie van de 2000 tonners met hun 24/7 dienst die inderdaad daar zeker niet zullen stoppen.
Het bouwwerk zal toch wel op een of andere monumentenlijst staan? Maar ja, Wallonië.
Groet, Jo
Het bouwwerk zal toch wel op een of andere monumentenlijst staan? Maar ja, Wallonië.
Groet, Jo
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Tournai
Het huidige middengedeelte is nieuw. De beide torens, die in het nieuwe plan behouden blijven, zijn gedeeltelijk origineel. Of het geheel nog als historisch monument beschouwd kan worden is dus maar de vraag.
De Engelsen hebben het middendeel -dat eind 19e eeuw al ingrijpend was verbouwd- bij hun terugtocht in de tweede wereldoorlog opgeblazen.
Na de oorlog werden de drie poorten weliswaar nieuw opgetrokken, maar niet in originele staat teruggebracht. De middenpoort werd aanzienlijk groter dan de kleine zijpoortjes. De beide zijtorens werden daarbij een meter verhoogd.
Het nieuwe plan is begrijpelijk, en het voorgestelde ontwerp getuigt in mijn ogen van wel respect voor het oorspronkelijke vooroorlogse bouwsel.
De Engelsen hebben het middendeel -dat eind 19e eeuw al ingrijpend was verbouwd- bij hun terugtocht in de tweede wereldoorlog opgeblazen.
Na de oorlog werden de drie poorten weliswaar nieuw opgetrokken, maar niet in originele staat teruggebracht. De middenpoort werd aanzienlijk groter dan de kleine zijpoortjes. De beide zijtorens werden daarbij een meter verhoogd.
Het nieuwe plan is begrijpelijk, en het voorgestelde ontwerp getuigt in mijn ogen van wel respect voor het oorspronkelijke vooroorlogse bouwsel.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido