Vol door de bocht

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Vol door de bocht

Bericht door Riverboy »

Oh dat met drie naast elkaar dat gebeurd hier op de Maas regelmatig, zelfs met vijf, drie op en twee af. Ik heb daar geen probleem mee, even de marifoon pakken en dan weet je waar je moet varen. Ben je niet zeker van jezelf of heb je geen marifoon, strak stuurboordwal varen! Ook dit hebben we in de praktijk geoefend op zo'n dag.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vol door de bocht

Bericht door quichot »

Bij dit soort discussies lijkt het vaak of het alle dagen kiele kiele is, maar zo is het natuurlijk niet.
In de praktijk gaat het gelukkig meestal probleemloos, maar dat vergeet je. Alleen de keren dat het benauwd werd onthoud je.
Maximum snelheid is mooi, maar het is niet verboden om langzamer te varen. Een enkel schip kan prima de maximaal toelaatbare snelheid aanhouden, maar als twee schepen elkaar ontmoeten, of het ene schip het andere oploopt, wordt vaarwater zoals de Gouwe best smal. Dan mag het wel wat minder dan wettelijk toegestaan. Je ziet het water langs de oever soms zomaar 70 cm zakken. Een zeiljacht met vaste kiel houdt daarom begrijpelijkerwijs liever een metertje of twee vrij.
Jo heeft gelijk: we zullen het toch samen moeten doen, al vinden betrokken partijen soms van niet. Maar beter begrip voor elkaar kan nooit kwaad natuurlijk.

daarom een positief verhaal: ik bungelde achter een geladen tanker van 110 meter op de Leie. 'Kom er maar langs hoor, Jonge Willem' klonk door de marifoon. De eerste 80 meter ging fluitend, maar ik kwam niet over de boegstuwing heen. Weer klonk het over de marifoon: 'ik stop wel even af hoor, en goeie reis verder!'
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Vol door de bocht

Bericht door walvis »

Daar heb je gelijk in Guido samen varen ben ik voor.
Maar de zeven kleuren str..t in mijn broek zorgt er wel voor dat ik op mijn qui vive blijf.
Ook voor de plezier snelvaarders die varen soms de knopen uit je gulp :lol:
geert
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Vol door de bocht

Bericht door wrotter »

ik met eerlijk zeggen dat wij met een tanker ook wel eens te hart voeren wij konden 24 km pu halen en leeg nachts probeerden we dat wel op het Amsterdam rijn kanaal op de rivier trokken we hem zo wie zo vol open ,en daar waar het kon ook ,geladen deden we het ook indien mogelijk in die tijd dat ik voer ,maar opgepast soms had je houden en keren om het schip recht te houden dor de zuiging ,op het veerse meer en op de meren in friesland ging het dan ook wel eens mis en liep je uit je roer soms met een lichte stranding .
in vroegere tijd voeren er nog mosseljagers van af de wadden naar de plekken in zeeland ,nou die konden er wat van liepen altijd te hard ,maar ja zij moesten binnen 24 uur de opgeviste mossels ,weer in het water hebben , zij hadden dus ook altijd voorschutten bij alle sluizen ,de golven van soms meer dan een meter hoog bleven dan lange tijd heen en weer lopen tussen de damwanden ,nou als je daar toen met je jachtje tussen zat was je goed klaar ,zij kwamen met meerdere tegelijk voor bij.
je ziet het tegen woordig steeds minder maar in mijn tijd stopten we ruim van te voren af als er ergens schepen lagen ,pas er voorbij ging de knuppel weer naar beneden .
met mijn ana maria ging het niet zo mal meestal kwamen we niet boven de 9 km uit omdat je niet harde mocht ,maar werden vaag opgelopen door jachten ,de 18 km die we konden was voor de rivieren en grote kanalen .
nu doen we het met max 16 km die we dus vrijwel nooit varen .op de slootjes van nu is 6 km al hard .
groet wout .
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vol door de bocht

Bericht door popeye »

wrotter schreef: ,direct contact door die mobieltjes is niet mogelijk ,de apje,s die men ge gebruikt ik ken ze niet en gebruik ze ook niet,straks krijgt men hetzelfde als op de weg ,teveel daar mee bezig en niet door hebben wat er om je heen gebeurd.
En in vrachtschepen kijken ze een filmpje in de stuurhut tijdens het varen! :shock:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Vol door de bocht

Bericht door Riverboy »

frank schreef:I
Als een schipper klaagt dat het vaarwater te klein is graaft het Rijk een breder, dan bouwt de schipper een groter schip want goedkoper transport, dan is het vaarwater weer te klein en klaagt hij bij het Rijk die dan weer gaat graven en...... :mrgreen:
En Frank heeft helemaal gelijk, lees dit artikel maar welk vandaag in de Gelderlander staat. http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.6793123

Groet, Jo
Plaats reactie