Vol door de bocht
Moderators: sailor wim, frank
Vol door de bocht
Onderstaand een link naar een Time Laps filmpje van NedCargo International.
Hier vaart een containerschip over de Gouwe naar Waddinxveen.
Ik heb toestemming gekregen om het filmpje te vertonen bij de lezingen die ik houd namens Varen doe je Samen. Er zullen veel bootjesvaarders met verwondering kijken hoe weinig de schipper ziet en hoe groot die dode hoek in werkelijkheid is.
Hopelijk kan ik ze hiermee nog meer op het hart drukken stuurboordwal te houden en rekening te houden met de beroepsvaart die vaak daarboven letterlijk en figuurlijk zit te zweten met soms een hartverlamming nabij.
https://www.facebook.com/NCCO2020/video ... nref=story
Vaar veilig,
Jo
Hier vaart een containerschip over de Gouwe naar Waddinxveen.
Ik heb toestemming gekregen om het filmpje te vertonen bij de lezingen die ik houd namens Varen doe je Samen. Er zullen veel bootjesvaarders met verwondering kijken hoe weinig de schipper ziet en hoe groot die dode hoek in werkelijkheid is.
Hopelijk kan ik ze hiermee nog meer op het hart drukken stuurboordwal te houden en rekening te houden met de beroepsvaart die vaak daarboven letterlijk en figuurlijk zit te zweten met soms een hartverlamming nabij.
https://www.facebook.com/NCCO2020/video ... nref=story
Vaar veilig,
Jo
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Vol door de bocht
Is mij na het zien van dat flimpie volledig duidelijk geworden. Dit vaartuig hoort niet in dat slootje. Als daar narigheid van komt is dat begrijpelijk.
Als een schipper klaagt dat het vaarwater te klein is graaft het Rijk een breder, dan bouwt de schipper een groter schip want goedkoper transport, dan is het vaarwater weer te klein en klaagt hij bij het Rijk die dan weer gaat graven en......
Als een schipper klaagt dat het vaarwater te klein is graaft het Rijk een breder, dan bouwt de schipper een groter schip want goedkoper transport, dan is het vaarwater weer te klein en klaagt hij bij het Rijk die dan weer gaat graven en......
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Vol door de bocht
Stuurboordswal houden wil ik bést.
Maar hoe had deze brave borst dan gedacht mij te passeren?
Dan word ik evenzo goed geplet.
Tussen de SB wal en het schip
Maar hoe had deze brave borst dan gedacht mij te passeren?
Dan word ik evenzo goed geplet.
Tussen de SB wal en het schip
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Vol door de bocht
Inderdaad Menno, stuurboordwal houden, HOE? Had ik mij ook al afgevraagd. En Frank heeft duidelijk de spijker op de kop geslagen, het is een gebed zonder einde. Maar evengoed kan ik aan de hand van het filmpje de aanwezigen het gevaar laten zien van niet omkijken of in het midden blijven varen en daar gaat het mij om.
Groet, Jo
Groet, Jo
Re: Vol door de bocht
Ik ben in dit zelfde water in gehaald door een zandhaas die ledig was mijn snelheid was 12 km ,ik zag hen naderen met teveel vaart 50 meter voor dat hij mij voorbij zou gaan ben ik langzamer gaan varen en flink stuurboord wal gaan varen zodat de zandhaas mij
sneller voorbij zou zijn,toen de zandhaas mij voor de helft gepasseerd was werd ik naar hem toe gezogen en raakte mijn voorschip zijn achterschip behoorlijk hard.mijn vrouw had eerder de marifoon te pakken dan ik want ik was nog aan het manoeuvreren met vol vooruit en vol achteruit wat mijn vrouw riep door de VHF zal ik maar niet opschrijven.
Ik heb de VHF over genomen van mijn vrouw en de zandhaas gevraagd waar hij mee bezig was wat zijn snelheid betrof
Ja zij hij anders kan ik niet sturen ik heb hem verzocht te blijven liggen bij de eerst volgende sluis ( op advies van mijn verzekering want ik had schade) hij wilde dat niet dus ik de KLPD in geschakeld en die stond onze zandhaas op tewachten bij de
Juliana sluis bij Gouda en mocht hij niet doorschutten en om een lang verhaald kort te maken er waren geen getuigen dus kon onze zandhaas weer verder .
sneller voorbij zou zijn,toen de zandhaas mij voor de helft gepasseerd was werd ik naar hem toe gezogen en raakte mijn voorschip zijn achterschip behoorlijk hard.mijn vrouw had eerder de marifoon te pakken dan ik want ik was nog aan het manoeuvreren met vol vooruit en vol achteruit wat mijn vrouw riep door de VHF zal ik maar niet opschrijven.
Ik heb de VHF over genomen van mijn vrouw en de zandhaas gevraagd waar hij mee bezig was wat zijn snelheid betrof
Ja zij hij anders kan ik niet sturen ik heb hem verzocht te blijven liggen bij de eerst volgende sluis ( op advies van mijn verzekering want ik had schade) hij wilde dat niet dus ik de KLPD in geschakeld en die stond onze zandhaas op tewachten bij de
Juliana sluis bij Gouda en mocht hij niet doorschutten en om een lang verhaald kort te maken er waren geen getuigen dus kon onze zandhaas weer verder .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Vol door de bocht
Dat daarmee nog geen ongelukken zijn gebeurd.....
Ik heb 1,5 jaar de diverse bruggen op de Gouwe voor deze schepen gedraaid, maar zo van boven ziet het er nog een stuk spannender uit. Nou moet ik wel zeggen dat
1 Zo'n snelle time-lapse het er een stuk griezeliger doet uitzien dan het is, ze varen er rustig met die containerschepen
2 De schipper meer zicht heeft dan alleen deze camera. Met de achteruit- en vooruitkijkspiegels opzij van de stuurhut kan je prima langs het schip kijken, met de camera zie je daar niks.
Zandhazen heb ik ook nog wel eens aangesproken op hun gedrag, er vaart daar 1 familie met een aantal schepen die met ieder ander op en langs het water ruzie maakt. Die hebben ook al eens omdat er beperkte bediening ivm werkzaamheden was het schip wel eens een uur onder de brug laten liggen, zo van ik vertraging, jullie ook vertraging.
Ik heb 1,5 jaar de diverse bruggen op de Gouwe voor deze schepen gedraaid, maar zo van boven ziet het er nog een stuk spannender uit. Nou moet ik wel zeggen dat
1 Zo'n snelle time-lapse het er een stuk griezeliger doet uitzien dan het is, ze varen er rustig met die containerschepen
2 De schipper meer zicht heeft dan alleen deze camera. Met de achteruit- en vooruitkijkspiegels opzij van de stuurhut kan je prima langs het schip kijken, met de camera zie je daar niks.
Zandhazen heb ik ook nog wel eens aangesproken op hun gedrag, er vaart daar 1 familie met een aantal schepen die met ieder ander op en langs het water ruzie maakt. Die hebben ook al eens omdat er beperkte bediening ivm werkzaamheden was het schip wel eens een uur onder de brug laten liggen, zo van ik vertraging, jullie ook vertraging.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Vol door de bocht
Helemaal eens.frank schreef:Is mij na het zien van dat flimpie volledig duidelijk geworden. Dit vaartuig hoort niet in dat slootje. Als daar narigheid van komt is dat begrijpelijk.
Als een schipper klaagt dat het vaarwater te klein is graaft het Rijk een breder, dan bouwt de schipper een groter schip want goedkoper transport, dan is het vaarwater weer te klein en klaagt hij bij het Rijk die dan weer gaat graven en......
De dode hoek is in de eerste instantie een keuze van de schipper zelf. Hij brengt die gevaarsetting in, en niet dat jachtje wat er ook vaart.
Ik zeg niet dat ze daar niet mógen varen, noch dat dat jachtje daar geen rekening mee moet houden, maar alle verantwoordelijkheid ligt bij de schipper. Een dergelijk dode hoek zou wettelijk niet mogen worden toegestaan. Want om bij het thema te blijven, in welke mate vaar je dan nog samen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Vol door de bocht
Waarschijnlijk is het minder erg dan het lijkt, want een boel spitsen hebben volgens mij al een camera voorop staan, en op de prijs van zo'n schip is de prijs van een paar camera's met beeldscherm peanuts, en zijn die er ook vast wel.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Vol door de bocht
Ik heb dat stuk twee jaar terug ook gevaren,en ik kwam ook zo'n grote jongen tegen,maar ik moet zeggen dat hij ook heel goed rekening met mij hield.
Voorbeeldje toen ik naast zijn achterschip kwam ging hij keurig van het gas af.
Daarintegen zag ik hem aan komen,hij moest de bocht nog om en ik heb gewacht om hem goed de ruimte te geven, om niet bij de bocht in zijn schroefwater te komen.
Het lijkt op het filmpje erger als dat het werkelijk is, maar ik ben het eens zo'n schip hoort daar niet thuis,veel te smal.
Gr René ( Klaver vier )
Voorbeeldje toen ik naast zijn achterschip kwam ging hij keurig van het gas af.
Daarintegen zag ik hem aan komen,hij moest de bocht nog om en ik heb gewacht om hem goed de ruimte te geven, om niet bij de bocht in zijn schroefwater te komen.
Het lijkt op het filmpje erger als dat het werkelijk is, maar ik ben het eens zo'n schip hoort daar niet thuis,veel te smal.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Vol door de bocht
Ik vaar daar vaak. En als je ziet wat er al is verdwenen aan lig- en wachtplaatsen alleen maar omdat er van die grote bakken door moeten, dan wordt het er allemaal niet leuker op.
Transport over water is prima, maar waarom zo grootschalig? De enigen die daar écht aan verdienen zijn de banken en de verladers. Die schipper die moet 24/7 z'n afbetalingen bijelkaar varen. Op het Wilhelminakanaal varen containerkemps. 50 x 6,60 mtr. Én efficient vervoer, én passend bij de schaal, én meer overlevingskansen voor wat nu al 'kleine' schepen worden genoemd.
Transport over water is prima, maar waarom zo grootschalig? De enigen die daar écht aan verdienen zijn de banken en de verladers. Die schipper die moet 24/7 z'n afbetalingen bijelkaar varen. Op het Wilhelminakanaal varen containerkemps. 50 x 6,60 mtr. Én efficient vervoer, én passend bij de schaal, én meer overlevingskansen voor wat nu al 'kleine' schepen worden genoemd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Vol door de bocht
Hier een filmpje van de Vectura die geregeld bij ons langs komt met grind voor de betoncentrale. Een gewoon binnenvaartschip dus waar duidelijk de camera aan de zijkant van het schip te zien is.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Vol door de bocht
Afgelopen nacht nog een bovenmaats zeeschip (180x30m) begeleid vanaf de Botlekbrug naar Moerdijk. Da's toch ook een best flatgebouw waarvoor de tegenvaart op de Oude Maas in een bocht even wacht. Ook dat ging prima.
De schepen op de Gouwe zijn max. 95x10 m. Dan lijken die containerschepen erg groot, maar er varen ook drogeladingschepen en beunschepen met dezelfde afmetingen op de Gouwe. De containerschepen zijn alleen 'wat' hoger.
De schepen op de Gouwe zijn max. 95x10 m. Dan lijken die containerschepen erg groot, maar er varen ook drogeladingschepen en beunschepen met dezelfde afmetingen op de Gouwe. De containerschepen zijn alleen 'wat' hoger.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Vol door de bocht
Dit jaar stil gevallen op de Gouwe, net uitvarend de haven van Boskoop. Eigen schuld (kraan stond verkeerd ). Het aanstormende containerschip geroepen (vhf 18) en de zaak uitgelegd. Hij is afgestopt en gleed als een zwaantje langs, waarna ik mijn fout kon herstellen. Ik heb zelf meerdere malen mogen meevaren op een 135 meter containerschip en ik kan je vertellen dat zelfs de Rijn op een fietspad lijkt vanaf die hoogte.
Uitluisteren bij het nauw van Boskoop is handig (en verplicht), evenals goed stuurboord houden. Dan gaat het, maar het houdt niet over.
groet
Arnold
Uitluisteren bij het nauw van Boskoop is handig (en verplicht), evenals goed stuurboord houden. Dan gaat het, maar het houdt niet over.
groet
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op di dec 20, 2016 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vol door de bocht
Hier zie je maar weer het voordeel van een marifoon. Stel je voor dat je geen marifoon had gehad, dan was het waarschijnlijk niet zo gladjes verlopen. In ieder geval denk ik dat die schipper op dat moment niet in positieve zin over dat "jachie" dacht.varg schreef:Dit jaar stil gevallen op de Gouwe, net uitvarend de haven van Boskoop. Eigen schuld (kraan stond verkeerd ). Het aanstormende containerschip geroepen (vhf 18) en de zaak uitgelegd.
Zelf heb ik enkele malen met diverse vrachtschepen mogen meevaren waaronder een lege 110m tanker van Venlo naar Stein. Ik kan je wel vertellen dat het Julianakanaal dan erg smal wordt, zeker toen het donker werd. Inderdaad heeft de stuurman de beschikking over camera's voor, achter en opzij, maar toch!
In ieder geval hoop ik via deze film de watersporter er van te doordringen van het nut van een marifoon en dat ze constant moeten opletten. Zie je de stuurhut dan ziet de stuurman jou!
Groet, Jo
Re: Vol door de bocht
filmpjes en foto's genomen van uit de stuurhut op hoge stand zien er wat anders uit als men het vanuit de normale stand laten zien .
de gouwe ,men kan daar elkaar op vrijwel alle plaatsen met grote schepen ontmoetten en er is dan nog ruimte.
ben er vroeger vrij veel langs gekomen met een tanker van 90x1050 met jetfuel naar Schiphol ,en later met mijn Anna Maria ,altijd ruimte zat .
hier bv varen sinds enkele jaren containerschepen van terrine naar Heerenveen ,en er word geklaagd door recreanten dat het zeer gevaarlijk is omdat het te smal is ,maar als je dan ziet dat zij ruim 10-15 meter uit de wal varen en als ze dan een groot schip tegen komen haast niet naar de walkant durven gaan ,terwijl je daar met 3 meter uit de kant nog water zat onder de kont hebt tja dan word het erg smal.
bij ontmoetten heb je niet veel ruimte nodig ,soms is een metertje genoeg .op de rijn schuif je bekand langs elkaar heen wanneer dat niet anders kan ,oplopen daar in tegen zuigt men naar elkaar toe .
de beelden zijn dus heel vertekenend ,dat filmpje van de gouwsluis naar container haven alphen staat al heel lang op.
enne een marifoon zoals gezegd is natuurlijk een must ,aan al die telefoontjes met APS en dergelijke die daar ook goed voor zouden zijn ,geef deze maar rust wand het werkt niet ,
de gouwe ,men kan daar elkaar op vrijwel alle plaatsen met grote schepen ontmoetten en er is dan nog ruimte.
ben er vroeger vrij veel langs gekomen met een tanker van 90x1050 met jetfuel naar Schiphol ,en later met mijn Anna Maria ,altijd ruimte zat .
hier bv varen sinds enkele jaren containerschepen van terrine naar Heerenveen ,en er word geklaagd door recreanten dat het zeer gevaarlijk is omdat het te smal is ,maar als je dan ziet dat zij ruim 10-15 meter uit de wal varen en als ze dan een groot schip tegen komen haast niet naar de walkant durven gaan ,terwijl je daar met 3 meter uit de kant nog water zat onder de kont hebt tja dan word het erg smal.
bij ontmoetten heb je niet veel ruimte nodig ,soms is een metertje genoeg .op de rijn schuif je bekand langs elkaar heen wanneer dat niet anders kan ,oplopen daar in tegen zuigt men naar elkaar toe .
de beelden zijn dus heel vertekenend ,dat filmpje van de gouwsluis naar container haven alphen staat al heel lang op.
enne een marifoon zoals gezegd is natuurlijk een must ,aan al die telefoontjes met APS en dergelijke die daar ook goed voor zouden zijn ,geef deze maar rust wand het werkt niet ,