Vol door de bocht

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Vol door de bocht

Bericht door Riverboy »

Nogmaals de hele opzet van mij is om de watersporter bewust te maken hoe hij een vrachtschip dient te passeren of laat oplopen en nog belangrijker er rekening mee te houden door, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, stuurboorwal houden en achterom kijken!
En met stuurboordwal bedoel ik inderdaad bij ontmoeten ca. 3m uit de wal.
Groet, Jo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vol door de bocht

Bericht door Marie Christina »

En daar kan niet genoeg op gehamerd worden, Jo.
Daar heb je helemaal gelijk in.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Vol door de bocht

Bericht door wrotter »

en daar zijn we natuurlijk erg blij mee .ik wil niet zeggen dat ik alles goed doe ,maar ik zie soms een gestoethaspel waarvan ik tranen in de ogen krijg ,maar gelukkig gaat het meestal wel goed , in sommige forums kom je dan ook tegen dat een marifoon gelul is en je het afkan met een mobieltje dit soort heeft schijnbaar nog nooit in de problemen gezeten meestal in blok gebieden weet men dan waar men zit ook bij verkeersposten is het zeer handig ,laat staan als je wat hebt en je wil je buurman even roepen die een kilometertje van je af zit ,met telefoon gaat het met omwegen .
ais is dan ook zeer handig maar jammer genoeg nog veel te duur voor de meeste jacht mensen omdat het maar een bepaalde vaarperiode betreft ,
hier zie je soms jachten varen bij dichte mist minder dan 100 meter op een mobiel apje ,maar de grote vaart kan dit soort mensen wel vervloeken omdat ze geen rechte koers houden en ook niet stijf stuurboord,s wal of ev. buiten de tonnenlijn waar het vaak nog diep zat is .
de regel dat men niet mag varen bij minder dan 500 meter .ik zou zeggen 300 meter kennen de meesten niet ,bij staande houwdingen en vragen stellen wist men dat vaak niet altijd haast !!
hier bij ons heb je dan ook nog van die vissers die met hun bootje in potdichte mist midden in het vaarwater gaan liggen vissen vlak voor de sluis openingen ,als je er wat van zegt worden ze ook nog pissig ,ze hebben schijnbaar niet in de gaten dat het moeilijk te herkennen is op de radar zo dicht tegen de muren aan .
maar varen doe je samen is een heel goede reden voor veel recreanten die niet te veel ervaring hebben om zich daar eens in te verdiepen .
wij kregen vanaf het begin van onze baas de boeken en aanvullingen steeds toegestuurd
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Vol door de bocht

Bericht door sambeek »

Marifoon? Zou niet zonder willen. Denk er zelfs aan 2e te plaatsen.
Dit om ter plaatsen geldende kanaal te hanteren en 2e voor ship to ship te gebruiken.
Dan is die met AIS wel mooi natuurlijk.
Tjonge, ben soms een rund. Ik maar denken dat bij dat AIS apparaat ook marifoon is ingebouwd. :cry:
Laatst gewijzigd door sambeek op wo dec 21, 2016 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vol door de bocht

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Daarop de Gouwe bijna op de kant gedrukt door zo'n idioot.
Was zacht gaat varen zodat een collega op kon lopen.
Daarna weer de brandweerstand met de morse. De kont werd vastgezogen aan de wal en kwam dus van bak tot stuurboord geschaard op mij af varen.
Twee marifoons tegelijk vloeken lukte ook de hoorn volop gebruikt. Net op tijd ging de morse naar stationair er was nog een meter ruimte van mijn stuurboord wal en twee tot zijn boeg over. Een jaar of twee later lag ik daar met een lekke Velvet stuurloos samen op de wal met een lijntje.En dacht je dat er werd ingehouden door die container hazen. Nou echt niet. De Hylke lag op de IJssel en was een half uur later aanwezig om sleephulp te verlenen .
Goh komt er toch weer een warm gevoel over mij heen.
Gr Wim
Ps. sindsdien vaar ik door de parksluis.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vol door de bocht

Bericht door Marie Christina »

Mij werd een poosje geleden op de FB pagina van VDJS door een duwbakschipper te verstaan gegeven dat hij niet van plan was om ook maar een rukje aan zijn hendel te geven als ik voor hem zou varen. Hooguit een extra duwtje naar voren.
"Die schuine kop schuift er zo op."

Varen doe je samen.....
Er is nog veel te doen. :?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Vol door de bocht

Bericht door wrotter »

als die schipper dat tegen mij gezegd had ,had ik toch even een praatje gemaakt met de mannen van de klpd of van de daar bevoegde instantie ,het is een zware bedreiging als ik dit zo lees .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vol door de bocht

Bericht door Marie Christina »

Ik heb geantwoord dat ik het een goede grap vond.
Zo absurd vond ik het.
Hij kón het mijns inziens niet menen.
Om de dooie dood niet, hij was bloedserieus.

Dat heb ik gemeld bij VDJS.
Nooit meer wat van gehoord.
En hij heette uiteraard ook niet Pietje Pieters op FB.
Iets van "deBinnenvaarder" ofzo.
Met een vaag fotootje van zo'n duwbak als profielfoto.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vol door de bocht

Bericht door quichot »

Laffe anoniempjes heb je overal op social media.
Je kunt je troosten bij de gedachte dat deze kneus helemaal niks in te brengen heeft, en als puntje bij paaltje komt bagger schijt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Vol door de bocht

Bericht door walvis »

Dit was voor ons een reden om altijd een camera klaar te hebben liggen in het stuurhuis.
Het heeft ons al een paar keer geholpen om een schipper in het openbaar aftemaken. :twisted:
Het levert niet veel vrienden op maar ja :(
geert
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Vol door de bocht

Bericht door Riverboy »

Heb vooral voor de snelle jongens de camera klaar liggen. Moet je de reactie eens zien als mijn vrouw met de camera buiten de stuurhut staat en duidelijk een foto van hun maakt, liefst met flits! Dan gaat de snelheid gelijk er uit. Heeft ons al veel geschommel en ergernis bespaart.
Groet, Jo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Vol door de bocht

Bericht door wrotter »

goed we kunnen altijd op elkaar fitten ,maar hoeveel mensen op het forum hebben wel eens gevaren op grote schepen ,en zeker met hoog opgeheven stuurhutten het zou een goede zaak zijn van de binnenvaart bv om geregeld op tracétjes recreanten mee te laten varen ,zij kijken er wel iets anders tegen aan ,meestal word gedacht dat zij maar wat aan klooien ,zij hebben de beschikking over camera's radar ,ais (hoe al wel niet heilig )en vaak nog een uitkijk voorop ,zij camera's naast de stuurhut naar voren kijkend ,door hun ervaring is de gevaarzetting niet zo erg ,als het voor de minder ervaren jacht schipper lijkt ,goed je hebt wel eens mannen die goed de fout in gaan .
het is niet voor niets dat er steeds meer scheepvaart posten komen met begeleiding ,dat is dus ook een reden om een marifoon te hebben ,ook deze zend een signaal uit die posten en begeleidende scheepvaart dienst kan uitlezen ,direct contact door die mobieltjes is niet mogelijk ,de apje,s die men ge gebruikt ik ken ze niet en gebruik ze ook niet,straks krijgt men hetzelfde als op de weg ,teveel daar mee bezig en niet door hebben wat er om je heen gebeurd.
ik zag laats eens een filmpje van een jachtje die al kribben varend op de krib gevaren was ,hij voer op een ap op zijn telefoon ,tja kribje gemist ?
nee ik vaar liever visueel .
dan in mijn vorige verhaaltje ,het varen tussen Gouda en Schiphol ,nou daar kreeg je wel eens buikpijn van in het hoog seizoen vooral door Alphen ,de wetering en het stukje ringvaart ,vooral met een leeg schip ,lange stopweg door veel slagroom kloppen als je vol achteruit moest slaan ,en je wou niet graag in de problemen komen met vliegtuig benzine. het fikt bijzonder goed.
oja en snelle jongens ,zij die voor hun brood varen, varen meestal precies die snelheid die daar is toegestaan ,en dat doen ze via de gps.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Vol door de bocht

Bericht door walvis »

,zij die voor hun brood varen, varen meestal precies die snelheid die daar is toegestaan ,en dat doen ze via de gps.[/quote]
Wrotter je mag niet iedereen overeen kam scheren dat weet ik, maar op het NZkanaal/Amsterdam rijnkanaal word er regelmatig een schipper tussen uitgehaald die het zich geen bal interesseerd wat er voor en achter hem gebeurd collega of plezier maakt niets uit.
Een snelheid die ze maken en een swell de golven over de dijk.
Alleen al het in en uitvaren bij de terminal in velsen noord gebeuren er dagelijks dingen dat het nog goed blijft gaan . :?:
In de BIOS betaal ik 11.50 voor een kaartje hier heb ik het voor niets.
geert
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Vol door de bocht

Bericht door Riverboy »

wrotter schreef:goed we kunnen altijd op elkaar fitten ,maar hoeveel mensen op het forum hebben wel eens gevaren op grote schepen ,en zeker met hoog opgeheven stuurhutten het zou een goede zaak zijn van de binnenvaart bv om geregeld op tracétjes recreanten mee te laten varen

oja en snelle jongens ,zij die voor hun brood varen, varen meestal precies die snelheid die daar is toegestaan ,en dat doen ze via de gps.
Vandaar dat ik al verschillende malen samen met RWS en Schuttevaer een dag heb georganiseerd met samen varen. Eerst bijeenkomst met uitleg over de dag en de schepenindeling, vrachtschepen geladen en leeg, RWS boot en diverse jachten. Daarna aan boord en samen door de sluis. Heb die beroepsschippers nog nooit zo zien zweten toen ze de jachtjes de sluis in en uit moesten varen. Na het varen evaluatie. Het had de hele zomer een merkbaar resultaat.

Met die snelle jongens bedoelde ik in feite de snelle sportboten, maar de beroeps weet daar ook wel aan mee te doen. Eerlijkshalve heb ik meer last van de watersporter dan van de beroeps.

Groet, Jo

Ps Wil je dit een keer in je eigen omgeving organiseren, dan wil ik je graag van dienst zijn om het samen op te zetten.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Vol door de bocht

Bericht door walvis »

Daarom zeg ik ook Jo je mag niet iedereen over één kam scheren, maar je heb ze er bij.
Je komt ze tegen met zijn drieen naast elkaar om elkaar af tetroeven wie de eerste bij de sluis is.
Ik zit in mijn stuurhuis 6 meter boven het water en zie dit regelmatig.
geert
Plaats reactie