Koffie zetten

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Marie Christina

Re: Koffie zetten

Bericht door Marie Christina » vr aug 18, 2017 9:50 pm

Koffie van 30 minuten of ouder smaakt als de verse koffie die ik voor Stokouwe zette.
Vies dus.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

sambeek

Bericht door sambeek » vr aug 18, 2017 10:25 pm

Marie Christina schreef:Koffie van 30 minuten of ouder smaakt als de verse koffie die ik voor Stokouwe zette.
Vies dus.
juust!! :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot » za aug 19, 2017 9:50 am

Met zo'n sloot langslapers aan boord vind ik een thermoskan wel welletjes. Nog los van het feit dat ik Senseo nou ook niet echt geweldig vind.
Als ik in m'n eentje ben krijgt de opschenkkoffie echt niet de kans 30 minuten oud te worden!
En in tegenstelling tot de Stokouwe vind ik een bakkie hartkwaal niet te zuipen, maar ieder z'n meug hoor!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Klaver vier

Bericht door Klaver vier » za aug 19, 2017 10:21 am

Door mijn werk krijg ik vaak koffie aangeboden,er zijn klanten waarvan ik weet dat ze er echt werk van maken om een lekker bakkie te maken,net als mijn vrouw,maar er zijn er ook waar ik maar al te graag bedank.
Ik kom bij mensen en dan zie ik de pot staan en hoef gelijk niet meer.
Senseo vindt ik geen koffie maar een lap middel.
Het merk proef ik wel maar met een minder merk met smaak gezet vindt ik prima
Ik houdt niet van sterk gezet,ik ben evengoed wel wakker
Gr René
Klaver vier

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » za aug 19, 2017 10:22 am

Senseo is de McDonald's onder de koffie.
Snel, one taste fits all, en achteraf denk je: "Hmm. Heb ik nu iets gehad of niet?".
Maar wel lekker makkelijk, en je cafeïnedorst is in no time gelest.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Arrejoan
Info: Bouwjaar 1940.Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk origineel stuurwerk ketting en kabel.

Bericht door Arrejoan » za aug 19, 2017 9:47 pm

Goedenavond allen,
ik verkeer in de omstandigheid dat ik meestal alleen ben (ook thuis) :( dus ik zet koffie naar behoefte.in het zeldzame geval van visite of hulp aan boord zet ik gewoon wat meer, want liever twee keer gezet dan oude koffie in mijn mok :D
groet Ad :mrgreen:
bij het aanleggen: goed luisteren,niks zeggen

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot » zo aug 20, 2017 10:11 am

Mijn idee, Ad!
Alleen als er drie of vier van die uit de kluiten gewassen knullen zich verdringen in de kombuis voor koffie, dan is in een keer een grote thermoskan zetten wel handig. De langslaper loopt dan inderdaad het risico een belegen bakkie te moeten opslobberen. Maar klachten heb ik daar nooit over gekregen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

wrotter

Bericht door wrotter » zo aug 20, 2017 12:53 pm

tja koffie ,nou bij de grote varende vakantievloot die grijze schepen werd natuurlijk ook koffie gezet voor de bemanning ,deze stond vaak langere tijd in de percolators en was dan ook beslist niet van die beste ,en ik had er bij hele zware zeegang wel eens het idee dat je wat beroerd werd daarvan .,als enigste timmerman aan boord had je heel soms iets voor en ging je naar de hofmeesters van de onderofficieren of de officieren en daar kon je wel geregeld tussendoor verse koffie krijgen die redelijk was .
op de rijn passagiers vaart werd wel de hele dag door verse koffie gezet voor de passagiers ,en wij bedelde dan ook een pot voor in de stuurhut ,maar de manager moest het niet zien ,dan was je de klos.in de messroom voor de bemanning werd ook koffie gezet maar was niet te pruimen .
toen ik zelf met passagiers ging varen werd het dus douwe ,s koffie en iedere keer vers gezet.
bij mijn laatste baas hadden we geregeld een strijd om wat voor een soort koffie we moesten kopen de een kanis en Gunnink de ander Douwe Egberts de volgende het Aldi merk ,en albert hein ,dus werd het douwe om de punten tja de vrouw wou die graag.

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » zo aug 20, 2017 1:53 pm

:lol: "Vakantievloot van Grijze Schepen"

Zelf heb ik ook op de grijze vloot gezeten, maar dan de Groningse Coastervloot.
Daar was het natuurlijk goedkoopste van het goedkoopste troef.
Echt, ik heb in die tijd koffiemerken gezien die ik daarvoor en daarna nooit meer gezien heb.
(Ik herinner me een pak koffie die helemaal oranje was, met in het blauw het woord "COFFEE" erop en nog een klein stempeltje: "only for ships and prisons"
Bij het openen rook het naar kuilgras waar het plastic net vanaf gehaald is.
Het opdrinken ervan heb ik aan de overige bemanningsleden overgelaten.)
Koffie dat aan het einde van de ochtendpikheet over was mocht absoluut niet weggegooid worden.
Dat kon 's middags worden opgewarmd zodat de halve pot verse koffie opeens een volle pot werd.

Ik was het zo zat, dat ik, notabene in een Engelse haven, bij de Spar een pak Douwe Egberts ging halen.
Die kostte me toen 3.50 Pond. En het was in de tijd dat de Pond nog tegen de 5 gulden aan zat.
Duur bakkie.
Maar wel lekker bakkie.
Ik zette er telkens alleen eentje voor mezelf, hetgeen wonderlijk genoeg, door iedereen heel normaal gevonden werd.
En ik genoot nog het meest van het moment dat de kapitein een slok van zijn zure bak nam.
Met zo'n blik van "dit is ook heel best te drinken, hoor", maar ondertussen zijn ogen niet van mijn mokje af kunnen houden. :D

Onnodig te zeggen dat ik het pak D.E. altijd achter slot en grendel in mijn hut hield.
Groet;
Menno

Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", dat beschikt over een "Varend monument"-status. Ik ben gesteld op m'n privacy en ben dus géén SM(Social media)-junkie. ;-)

Bericht door Gerard » wo okt 11, 2017 9:49 pm

Wat mij betreft, als het bruin is en warm ben ik tevreden. Natuurlijk, het kan wel eens tegenvallen maar dan kan ze toch gewoon overboord? ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"

douane

Bericht door douane » do okt 12, 2017 1:00 am

sambeek schreef:Wij hebben wel de potten en pannen (om het maar zo te noemen) om op oude manier koffie te zetten,
echter ben ik een lui stuk vr...... wat dat betreft en hebben dus Senseo. :roll:
Heb hekel aan zelf gezette koffie van 30 minuten of ouder. :(
Verse goud merk koffie the best

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » do okt 12, 2017 7:34 am

Gerard schreef:Wat mij betreft, als het bruin is en warm ben ik tevreden. Natuurlijk, het kan wel eens tegenvallen maar dan kan ze toch gewoon overboord? ;-)
Heb ik wel eens gedaan, maar ze klom via het zwemplateau gewoon weer terug aan boord.
Kréég ik me toch een oplawaai van haar. ..
Groet;
Menno

Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", dat beschikt over een "Varend monument"-status. Ik ben gesteld op m'n privacy en ben dus géén SM(Social media)-junkie. ;-)

Bericht door Gerard » do okt 12, 2017 8:50 am

Heb ik wel eens gedaan,

Was ze te koud of te straf of juist niet?
maar ze klom
Moet een (te) straffe geweest zijn ;-) En, heb je er wat van geleerd?
via het zwemplateau
Ja, wel tijdens het varen overboord gooien natuurlijk ;-)
weer terug aan boord.
Was in elk geval wat afgekoeld, neem ik aan.
Kréég ik me toch een oplawaai van haar...
Oeps, da's andere koffie ;-)
Maarre, voorgoed genezen van warm en bruin of zet je nu andere koffie, zodat men wel bij je op de koffie kan/wil komen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » do okt 12, 2017 10:52 am

"Good coffee is like a good woman: Hot and sweet"
Wijsheid van een loods in Singapore.
En daar hou ik me maar aan. :wink:
Groet;
Menno

Waterman
Contacteer:

Bericht door Waterman » do okt 12, 2017 9:16 pm

Marie Christina schreef:"Good coffee is like a good woman: Hot and sweet"
Wie dat gezegd heeft,kent niet de echte smaak van een lekkere bak koffie.
Dat maak je toch niet "sweet" ?
Med venlig hilsen,
WOK

Plaats reactie