Stelling

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Marie Christina

Stelling

Bericht door Marie Christina » zo okt 01, 2017 5:56 pm

De dagen worden korter, dus hebben we weer tijd om over gewichtige zaken na te denken.
Deze stelling borrelde bij me op toen ik dit weekend op een van de drukste vaarwegen van het Noorden (het Prinses Margriet Kanaal) een binnenvaartschipper doodleuk tv zag kijken in zijn stuurhut terwijl de jachtjes hem om de oren vlogen. (Ondanks dat het officieel einde seizoen is en er behoorlijk slecht weer was verwacht was het bizar druk.)

De stelling luidt dan ook:

TV kijken tijdens het varen, dat kan je niet maken
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

paure nesci

Re: Stelling

Bericht door paure nesci » zo okt 01, 2017 6:42 pm

Tsja, vorig jaar is er hier nog een stuw naar de galamiezen gevaren, die schipper was waarschijnlijk ook overal mee bezig behalve met opletten.....
tijdens autorijden mag je toch ook geen foon vasthouden ?
wat mij betreft heb je gelijk als dit verboden zou moeten worden.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » zo okt 01, 2017 8:24 pm

paure nesci schreef: wat mij betreft heb je gelijk als dit verboden zou moeten worden.....
gr Do
Even voor de goede orde: ik heb geen gelijk of ongelijk, hè?
Ik gooi slechts een stelling in de groep. :wink:
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Carel-k

Bericht door Carel-k » zo okt 01, 2017 9:25 pm

Ik heb een laptop met een vrij groot beeld in het stuurhuis staan waar ik op vaar in een sluis hebben ze wel eens aan me gevraagd kijk u tv onder het varen.op het IJsselmeer als de automaat bij staat zit ik wel te lezen en op te letten dat ga bij mij dan wel samen maar als er veel vaart is is het gewoon opletten en de radio luisteren en die staat altijd aan.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!

FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen » ma okt 02, 2017 9:19 am

Met de huidige snelheden en drukte op het water, zou ik het verbieden.
Tv kijken is ontspanning tijdens je vrije uren. Buiten zij die nhet voor hun werk moeten doen, mogen wij ook niet doodleuk tijdens de baas zijn uren tv kijken.

Heb wel eens een vrachtwagen zien rijden die de tv aan had :(

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet

wrotter

Bericht door wrotter » ma okt 02, 2017 10:10 am

in de eerste plaats wou ik zeggen dat ik aan het margriet kanaal woon. en niet meer dan 10m de schepen langs mij heen varen .
men zegt tv ,maar vele schippers hebben tijdens de vaart hun vaaratlas op een groot beeld in de stuurhut aan staan ,en lijkt op tv .
dan soms ook nog gewoon een computer ,en ja ook een tv ,maar er zitten meestal 2 man in de stuurhut waarvan er een ev. naar de tv kijkt .
dan staat bij nachtvaart altijd de radar bij waarop eigenlijk gevaren word dus ja ook weer een lichtgevend schermpje ,maarja dat ook overdag vaak
en iedereen die bekend is met de nieuwste radars weet dat die tot veel in staat is .enne al die beeldschermen staan vaak in de kijk richting naar voren .
dus zou ik mij daar niet zo veel zorgen om maken ,erger is de telefoontjes waar men zich verdiept in al dat gedoe en niet meer op de omgeving let .
of de .........schippers die men tegenwoordig op de schepen zet omdat ze stukken goedkoper zijn dan de Nederlandse .
en laten we het maar niet ver vroegere tijden hebben wand ook toen ging het er erg mal aan toe ,alleen het kwam niet altijd in het nieuws.

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot » ma okt 02, 2017 10:46 am

Ik kan me na Wrotters verhaal goed voorstellen dat je niet met zekerheid kunt vaststellen of een schipper naar vaarinformatie zit te kijken of naar Heel Holland bakt.

Maar voor de stelling doet dat er ook niet toe. Wel roept het de vraag op waar de grens dan ligt qua afleiding.
Waar een auto (bij 130km/h) tijdens één seconde onoplettendheid 36 meter verder is, is dat bij een schip (bij 15km/h) 4 meter. Gevoegd bij de vele momenten waarbij je nog minstens 100 meter van het dichtstbijzijnde object verwijderd bent, is strenge regelgeving overbodig.

Met één oog iets op de tv volgen terwijl je vaart hoeft dus niet a priori strijdig te zijn met verantwoord varen. Ik ben het dan ook niet eens met de stelling.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Baschinist

Bericht door Baschinist » ma okt 02, 2017 12:25 pm

TV kijken tijdens het varen, dat kan je niet maken
Nog best een lastige dit. Wil je een beetje professioneel overkomen dan kun je het idd niet maken, dan behoor je gewoon met je werk bezig te zijn. Punt is alleen dat je voor datzelfde werk dusdanig veel moet mailen, bellen, papierwerk, etc, etc, etc, dat dat waarschijnlijk voor meer afleiding zorgt dan die TV.

Een verbod op sec TV kijken is mijns inzien overbodig. Dit valt niet te controleren en is inmiddels met de huidige internetverbindingen ook achterhaalt. Er staat immers ook wel een PC o.i.d. waar je You Tube op kunt kijken. Wat is dan het verschil met een TV?
En volgens mij is er al iets dergelijks, je behoort namelijk normaal uitkijk te houden. Als de stuurhut in de donkere uren oplicht als een flipperkast dan kun je daar gewoon een prent voor krijgen.
En om in te haken op het verhaal van wrotter : Alle schermen waar je voor de vaart s'nachts naar kunt kijken ( radar, kaartplotters, camera, etc, etc, etc) die hebben een nachtstand in tegenstelling tot een tv en die flikkeren niet zo.

schipper-willem

Bericht door schipper-willem » do okt 05, 2017 9:04 am

Ook ik heb gemengde gevoelens bij deze stelling, de één zal bijzonder goed kunnen multitasken en de ander zal zichzelf meer restricties op moeten leggen daar kan natuurlijk geen wet tegenop, in ons leven vinden we op alle fronten bijna "aanvaringen" om in schipperstaal te spreken.
Als we ons gezond verstand niet kunnen gebruiken en onszelf niet in de hand kunnen houden zal er zeker een wet komen om iedereen verder in te perken.
Groet, Willem.
Afbeelding

Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter » vr okt 06, 2017 6:33 pm

Zo min mogelijk afleidende schermen.

Je kan wel een camera in de stuurhut ophangen en het beeld op een scherm laten zien.
Voordeel is dat je dan uitkijk kan houden terwijl je op de wc zit.

Arrejoan
Info: Bouwjaar 1940.Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk origineel stuurwerk ketting en kabel.

Bericht door Arrejoan » vr okt 06, 2017 10:49 pm

Goedenavond allen, tv kijken is onder het varen, beroeps of plezier de grootste onzin die een mens kan verzinnen volgens mijn bescheiden mening.
Dat een mens zich op lange (on-interessante) stukken zich eindeloos kan vervelen weet ik als ex-internationaal chauffeur als geen ander.
Als je 10 jaar naar bv Portugal rijdt en dan week in week uit over grotendeels de zelfde route komt is het lastig om je aandacht erbij te houden.
En ja , ik heb ook collega`s gezien met de (navigatie-) laptop op het dashboard en een filmpje op i.p.v. de kaart en ja ik heb ook collega`s gezien met een boek of krant op het stuur, want AL de hulpmiddelen die ons aangereikt worden: cruisecontrol, rijbaanvolgsysteem, afstandsalarm, steeds betere (lees sterkere) motoren doen alleen de verveling maar toenemen.( je hoeft alleen maar mee om de weg te wijzen :lol: )
En in de vaart is het natuurlijk niet anders: automatische piloten etc. maken het wel makkelijker maar tegelijk ook moeilijker om je aandacht erbij te houden.
Wat ik doe en deed is ofwel muziek ofwel een luisterboek aan dan kun je in elk geval je ogen op de weg of het water houden, maar zo als altijd zal de wal het schip wel moeten keren, er moeten eerst doden vallen voor er echt wat gedaan wordt.
En dan nog: wie gaat het controleren??
Wat de stelling aangaat: gebruik toch je verstand!! je speelt met de levens, niet alleen van jezelf maar OOK van anderen.
wordt weer vervolgt, met vaargroet, Ad :mrgreen:
bij het aanleggen: goed luisteren,niks zeggen

Plaats reactie