hoogwater Stavenisse

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

hoogwater Stavenisse

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Vanmiddag was ik even bij de TADI om te checken of alles in orde was, toen ik dit (regelmatig terugkerend) fenomeen aantrof :cry:
Afbeelding
TADI (middenachter) nog NET met droge voeten bereikbaar :P

Afbeelding
Niet iedereen is zo gelukkig :cry:

Afbeelding
Hier parkeren we de waterfietsen :lol:

Afbeelding
Altijd makkelijk zo`n steiger langs de boothelling


Afbeelding
Dit is een doorgaande weg naar het witte gebouw in de achtergrond :(. (De kroeg 8) )

En dan te weten dat er in het toegangskanaal een keersluis is met een drempel(waar we behoorlijk last van hebben) maar die wordt pas gesloten als de haven ondergelopen is :evil:
Bij de klachten die er al JAAAAAREN zijn verwijzen de gemeente(eigenaar haven) en RWS (beheer sluisje) naar elkaar en gebeurt er niks, nada, nakkes, en hebben we dit regelmatig bij de hand, dus ook wel eens als de parking vol staat met auto`s van mensen die lekker uit varen zijn :x
wordt weer vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door KarelE »

Och, hier in Ouderkerk ook bijna 2x per maand water in de kelder. Wateroverlast vanaf een peil van 1.81 bij Krimpen, maar de kering gaat pas bij een verwachte waterstand van 2.25 dicht. Als dan de wind ongunstig staat wordt het hier toch echt nat.

Gelukkig gaan ze de laatste tijd wat eerder dicht.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door wrotter »

sorry hoor maar als het buitendijks is weet je dat dat soort dingen veelvuldig voor kunnen komen ,en normaal moet je vooral in de wintertijd of storm seizoen (bij ons stond dat gesteld op 15 oktober tot 15 april )rekening houden daar mee .
ik weet wel dat dat soort zaken steeds meer verwaterd bij mensen .
gelukkig heeft men de drijvende stijgers uitgevonden ,in vroegere dagen was je echt de klos en kon je niet van boord .
je ziet het ook op de wadden buitendijks parkeren op eigen risico maar de mensen doen het toch .
meer dan 10 meter lopen is tegen woordig al te veel .
ook zie je dat in de rivieren gebieden (uiterwaarden )en gaat het mis dan kremeneren daar over men is het niet meer gewend en er mee opgegroeid.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen, het is ook niet ECHT erg, we zijn er wel aan gewend het is alleen een beetje jammer dat er voor een berg geld (aanleg+onderhoud) een keersluis gemaakt is die dan vervolgens niet of te laat gebruikt word.
@ Wrotter als men ERGENS gewend is aan hoogwater is het wel op Stavenisse waar men in `53 nog aan de dakgoot heeft gehangen :cry: ( en VEEL erger) en waar hoog water en onderlopen nog steeds een wrange betekenis heeft.
Mijn punt is: ALS er dan de mogelijkheid is om dit te voorkomen WAAROM niet? Dit geldt natuurlijk ook voor AL die andere plaatsen die met hoogwater te maken krijgen.
Overigens is de haven IN het dorp en niet buitendijks, DAAR zit namelijk de sluis tussen waar velen van ons met laagwater last van hebben in verband met de diepgang, want bv de TADI (1,20 diep) kan slechts van 3/3,5 uur voor tot 3 uur na hoogwater de drempel van de sluis passeren.
Dus moet er ALTIJD rekenwerk gebeuren voor vertrek, terwijl de sluis ALS het een keer nodig is (te) laat dicht gaat :roll:
word vervolgt ,groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door Riverboy »

Och bij ons in Limburg weten we niet beter, hier gaat het meerdere malen in het winterseizoen over de dijk. Het is wel zo dat wij er op voorbereid zijn en dan ook geen ernstige hinder ondervinden.
Deze foto is van een week geleden.
Afbeelding
Groet, Jo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door wrotter »

tja maar de sluitingen zijn meestal bepaald door de dijkgraaf of rijks waterstaat .op een bepaalt peil zoals je al aangaf .
hier hadden we een heel protocol voor het sluiten bij hoogwater bij zzw zw storm ,maar het kwam uiteindelijk op de bedienaar aan hoe en wanneer ook in verband met de hoge stroomsnelheden die ontstonden en de verlagingen en verhogingen ,maar zoals gebruikelijk deden we het altijd fout in de ogen van het waterschap ,maar toch speelden ze de onschuld en hingen de mooie jongens uit tegenover de krant en de omroep ja ja .
dat wij bij nacht en ontij vaak in je eentje alle sluizen en keringen rond het Sneekermeer moesten sluiten ,in de 25 jaar nooit een goed woord daar over gehad ,alleen geëmmer over de uren die we schreven en de rijkosten .
de enigste waar wij hulp van kregen bij de storm waarschuwingen was de meteo van de vliegbasis Leeuwarden 24 uur per dag ,ook kwam het vaker voor dat je er alleen voor stond en dan meer dan 72 achter elkaar bezig was om dat als de hoofd kering dicht was je wel door moest gaan met het schutten omdat het kanaal 24 uur per dag bediend werd ,maar goed veel voer er dan al niet meer .
ondanks de hogere heren toch altijd een hele mooie tijd gehad je zag dat soort mannen echt niet in de nacht opdoemen die snurkten rustig verder .
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door Arrejoan »

[quote="Riverboy"]Och bij ons in Limburg weten we niet beter, hier gaat het meerdere malen in het winterseizoen over de dijk.

Goedenavond allen, @Jo wij zijn er ook op voorbereid hoor maar als het een beetje blijft waaien hebben we dit 2 x per etmaal :cry:
Het gaat ook niet om wie er het meeste en het hoogste water heeft maar om het feit dat, zoals Wrotter ook al ventileert, er wel goede voorzieningen zijn maar dat de bureaucratie het niet nodig vind om het te gebruiken.
Ze staan wel met champagne in de hand op de foto bij de opening maar daarna...........?? :? :cry: :cry:
Word vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door Riverboy »

[quote="Arrejoan"][quote="Riverboy"]Och bij ons in Limburg weten we niet beter, hier gaat het meerdere malen in het winterseizoen over de dijk.

, zoals Wrotter ook al ventileert, er wel goede voorzieningen zijn maar dat de bureaucratie het niet nodig vind om het te gebruiken.
Ze staan wel met champagne in de hand op de foto bij de opening maar daarna...........?? :? :cry: :cry:

Wij mogen hier in Limburg niet (meer) klagen, RWS en de waterschappen zijn zeer alert geworden sinds de laatste grote overstromingen en durven geen enkel risico te nemen. Laten we hopen dat alle maatregelen niet voor niets zijn geweest en de Limburgers in de toekomst droge voeten houden.

Is dit niet iets voor de media? Haal ze eens een keer naar de haven en laat ze een mooi verhaal opschrijven. Lijkt mij dat die lui niets liever doen!

Groet, Jo
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: hoogwater Stavenisse

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Jo, dat is allemaal al geprobeerd maar helaas :( .
Het is hier in het Zeeuwse ( gemeente Tholen) helaas maar al te vaak besturen zoals vroeger: ze dronken een glas, ze deden een plas en lieten het zo het was :evil:.
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie