Stelling Maart

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sailor wim

Stelling Maart

Bericht door sailor wim » wo feb 28, 2018 12:15 pm

Duitsland in rep en roer.
Nog een paar jaar dan is de auto diesel in Duitsland uitgefaseerd.
Iedereen vreest de grote opkomst van de Toyota Prius achtige. Voor stadsbussen zal ook de LPG voorbij zijn dan.
In 70 grote Duitse steden is de overlast van fijnstof zo erg dat die steden nu aan het kijken zijn om na 2020 geen diesel meer toe te laten. Dit kan nu eindelijk gebeuren gezien de recente uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Leipzig. Diesel eigenaren moeten er rekening mee houden en hun verlies nemen.
Dus daar zijn ook milieu zones dan passé.
Stelling:
Parijs, Berlijn, Brussel, Amsterdam e.d. worden steden waar je straks niet meer in mag varen zonder roetfilter in de boot. Ongeacht de historische waarde van het schip.
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

walvis
Contacteer:

Re: Stelling Maart

Bericht door walvis » wo feb 28, 2018 1:46 pm

Wim
Met mijn empirisch inschatting kan ik zeggen we gaan over tot de orde van de dag.
geert

Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter » wo feb 28, 2018 1:55 pm

Gouden tijden voor Boekel!

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot » wo feb 28, 2018 3:16 pm

Regelgeving staat er aan te komen, dat staat vast. Alleen wat en wanneer is nog verre van duidelijk.

De Duitse rechter heeft voorlopig alleen nog maar gemeenten in het ongelijk gesteld, die claimden dat niet de gemeenten, maar de centrale overheid verantwoordelijk is voor het halen van de NOX-waarden.
Merkel heeft echter direct aangekondigd achter de gemeenten te staan waar het de (on)uitvoerbaarheid van de normwaarden betreft. 1 op de 7 Duitsers werkt in de auto-industrie, en er zijn 15 miljoen dieselrijders. Die gaan allemaal ooit weer naar de stembus. Dus de politiek gaat er zijn vingers niet voorlopig aan branden.

De stelling: ja, ergens in deze eeuw gaat dat verboden worden, maar niet op zeer korte termijn, en ik verwacht uitzonderingen voor erfgoed.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg » wo feb 28, 2018 6:43 pm

sailor wim schreef:Parijs, Berlijn, Brussel, Amsterdam e.d. worden steden waar je straks niet meer in mag varen zonder roetfilter in de boot. Ongeacht de historische waarde van het schip.
Amsterdam en Rotterdam scheepvaart weren?

Dat kan geen kwaad - dit is echt geen waterdamp (schoorsteen van Costa Magica):

Afbeelding

Ander cruiseschip in een fjord:

Afbeelding

Maar geen zeeschepen in de havens... :roll: Wie ziet dat gebeuren?
Groeten,

Richard

mijn boot

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » wo feb 28, 2018 6:49 pm

Oh, maar vergis je niet.
In de zeescheepvaart heeft de voortstuwing op fossiele brandstoffen zo langste tijd wel gehad, hoor.
Zware olie mag bijvoorbeeld al bijna nergens meer.

De ontwikkelingen zijn voor Zeevaartscholen al bijna niet meer bij té houden.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg » wo feb 28, 2018 6:59 pm

Op wat voor energiebron wordt dat grote spul dan aangedreven?
Groeten,

Richard

mijn boot

Baschinist

Bericht door Baschinist » wo feb 28, 2018 7:22 pm

Stelling:
Parijs, Berlijn, Brussel, Amsterdam e.d. worden steden waar je straks niet meer in mag varen zonder roetfilter in de boot. Ongeacht de historische waarde van het schip.
Sterker nog: als ik kijk hoe het met de oldtimer auto's is aangepakt denk ik dat je er zelfs met roetfilter niet meer in komt. Iets dergelijks bestaat al voor 2takt, diesel zal wel snel volgen.
A la auto denk ik dat je dan voor evenementen/historische schepen/ eenmalige doorvaarten/etc. voor dik geld een dagontheffing o.i.d. aan kunt schaffen bij desbetreffende gemeente.

Baschinist

Bericht door Baschinist » wo feb 28, 2018 7:42 pm

In de zeescheepvaart heeft de voortstuwing op fossiele brandstoffen zo langste tijd wel gehad, hoor.
Zware olie mag bijvoorbeeld al bijna nergens meer.
Zware olie mag bijna overal zolang er maar scrubbers geplaatst zijn.
Denk juist dat juist in de zeevaart fossiele brandstof nog wel even blijft. De enige transities die je ziet zijn van HFO naar gasolie of naar LNG. Beter schijnt maar het blijft allemaal fossiel.

Arrejoan
Info: Bouwjaar 1940.Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk origineel stuurwerk ketting en kabel.

Bericht door Arrejoan » wo feb 28, 2018 9:55 pm

Goedenavond allen,
Dat er paal en perk wordt gesteld aan uitstoot in dergelijke grote steden lijkt mij niet meer dan logisch.
Als "ervaringsdeskundige " met smog in Parijs kan ik vertellen dat het geen pretje is :( '
Echter de bijdrage van pleziervaart op het geheel van de uitstoot lijkt mij niet van een dusdanig niveau dat er dringende maatregelen noodzakelijk zijn ( we hebben tenslotte niet allemaal een DAF :lol: ).
@ Sailor: afschaffen van autodiesel valt m.i. in de categorie: " invoeren van de auto die op water rijdt", namelijk er liggen waarschijnlijk eerst nog wel een paar olieboeren dwars voor het zo ver is :wink:
Wat de stelling betreft: dat zal er wel van komen want alle beetjes helpen tenslotte, maar er is gelukkig nog wel wat water waar je gewoon mag varen zonder allerlei poespas aan je kar.
Groet Ad :mrgreen:
bij het aanleggen: goed luisteren,niks zeggen

dconel
Contacteer:

Bericht door dconel » wo feb 28, 2018 11:08 pm

Als liefhebber van oude diesels en bijbehorende techniek ben ik vooral bang dat die hobby langzaam onmogelijk zal worden en uitsterven :(

Heb ook graag een auto waar ik zelf het een en ander aan kan doen, maar daar hoef ik dan niet mee richting de Duitse steden :lol:

Ook ik vind luchtkwaliteit belangrijk. Bijna net zo belangrijk als oude diesels!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet

Plaats reactie