Navigatie op een stalen schip

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door quichot »

Vroeger (opa spreekt) ging ik 's winters met een stalen schip bij heiig weer van Schellingwou naar Hoorn met alleen kompas en klok. De snelheid passend bij het toerental was bekend, het stroomde er niet. Dat ging prima. In de jaren 90 kocht ik voor een paar tientjes een hand held Garmin, met zo'n groen ledschermpje. Dat vond ik eigenlijk al valsspelen, maar o, wat was dat makkelijk, van waypoint naar waypont varen! Want toen vroor het nog wel eens, en waren de tonnen opgenomen, daar had je dus geen houvast aan.

Toen begin deze eeuw mijn zoon opging voor vaarbewijs 2 (ik heb daar nooit examen voor hoeven doen) heb ik voor mezelf een schaduwexamen gedaan en ben ik samen met hem in het leerboek gedoken. Dat bevat een zeer begrijpelijk hoofdstuk over gegist en gelood bestek op getijdewater. Geleidelijk werden de sommen lastiger, maar des te leuker om ze op te lossen. Zelfs de maanstanden werden daarbij betrokken ivm laag- en hoog water bij springtij.

Misschien is het behalen van een vaarbewijs 2 voor jou als nieuwkomer wel winwin. Én je vaarbewijs, én nooit meer de weg kwijt!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door wrotter »

al met al is radar een pracht .behalve als je er op vertrouwd en hij laat het even afweten dan ben je goed de klos ,kennis van vaarwater is nog steeds het beste .
maar als je op de Nederlandse binnenwateren waar ook het wad behoord moet je een binnenvaart radar hebben ,en dus geen jacht radar die mag je alleen op zee gebruiken ,illegaal zal het misschien lukken maar als je onverhoopt gepakt word heb je die ellende weer .
WADnWIND

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef:Ben ik met je eens maar de vraag ging over het varen op "de grote plas", dan vind ik het wel een ander verhaal.

Maar voor het geval je er wel 1 hebt, waarom zou je er niets aan hebben op het wad?
T.S. schreef "binnenkort het Wad bevaren"

Ik weet niet welke beleving jij daar bij hebt? De grote plas begint voorbij Engeland
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Als je voor het eerst het Wad op gaat is dat een aardig grote plas, hoor. :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Baschinist »

T.S. schreef "binnenkort het Wad bevaren"

Ik weet niet welke beleving jij daar bij hebt? De grote plas begint voorbij Engeland

Excuus.....verkeerd gelezen. Dacht voorbij het Wad ...voor als de tonnetjes weg zijn
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door quichot »

Anders probeer je het eerst eens met je auto. Daar zit tomtom in.
Afbeelding
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door KarelE »

:lol: woehaaa
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Baschinist »

Met een goeie radar had het gegaan AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Carel-k »

Baschinist schreef:
Kunnen jullie me nog adviseren qua merk kompas?
Niet zo in thuis maar wij hebben deze dingen aan boord staan : https://www.cassens-plath.de/

Cassen-,plath had ik op mijn platbodem een fantasties kompas en veel plezier mee gehad ,gekocht bij Observator Rotterdam
Wel 0,75 cm bij ijzer vandaan opstellen
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Cassens&Plath is een topmerk die ook kompassen voor de beroeps(zee)vaart maakt.
Maar daar is de prijs ook naar.
De vorige boot van mijn pa had een Plastimo.
Voldeed prima.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Manke

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Manke »

Ha ha, dank voor al jullie reacties!! Goed om te lezen.
Vorig jaar heb ik zowel Vaarbewijs 1 als 2 en ook nog het marifoondiploma behaald. Theoretisch is het dus wel in orde, maar nu de praktijk nog.
Ergens in de reacties zie ik de term "zeemannetje spelen" genoemd worden. Heb er over na gedacht, en misschien is dat ook wel zo. Misschien heb ik teveel positieve nostalgische gedachten bij het "vroegere navigeren" en moet ik gewoon als newby instappen bij de huidige beschikbare techniek. Wellicht is navigeren op de oude manier alleen veilig en weggelegd voor degene die er mee opgegroeid zijn. Ik ga dr nog eens goed over nadenken. Ook zal ik de door jullie aangedragen systemen gaan bekijken. Nogmaals dank voor jullie meedenken.
WADnWIND

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door WADnWIND »

manke,

Ik ben ook zo'n oudere zeevaartschool pias en heb van alles ervaren, van decca tot GPS. Mijn beroep was het monteren, servicen en repareren van deze apparatuur op de brug. Maar daardoor leer je ook hoe ingewikkeld het soms kan zijn om je doel te bereiken. Als die zooi gaat een keer stuk, professioneel of niet. Dus de mensen die dingen roepen als rader etc. moeten nog maar even bezinnen.

Ik vaar zelf al mijn hele leven op het Wad en ijsselmeer, maar ik gebruik slechts een tablet met openCPN en een AIS transponder. Meer dan genoeg.
Uiteraard een marifoon met goede antenne installatie .

OpenCPN:
https://opencpn.org/

Gratis en voor niks op PC, voor Android €10 (zonder kaarten). De appel fans hebben het nakijken, kan je toch niks mee... :lol:
gratis kaarten van RWS:
http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc#enc

voor uitgebreide info:
www.nautin.nl
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door ErikH »

WadnWind, niet als kritiek maar als vraag bedoeld; Waar zijn recente kaarten van het Wad te vinden?

Gr.

Erik
WADnWIND

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door WADnWIND »

In de 2e link die ik gaf.

Of NV-verlag

Of oesenc

Verder even googelen.
Plaats reactie