Navigatie op een stalen schip

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Manke

Navigatie op een stalen schip

Bericht door Manke »

Voordat ik begin wil ik jullie er even aan herinneren dat ik een redelijke maritieme newbe ben, dus bij voorbaat excuses mocht de vraag geen intelligente wezen. :D
Ik heb een stalen scheepje. Normaal vaar ik met m’n laptop aan boord waarop van Stentec staat geïnstalleerd. Dit tot mijn tevredenheid. Nu wil ik binnenkort het Wad bevaren. Ook daar werkt de laptop met software en is er ook nog betonning.
Maar stel… laptop is stuk en ik ben ook nog de tonnetjes kwijt. En dan is het ook nog bewolkt. Ja ik weet t het is een ellende :roll: . Maar dan zou ik terug moeten vallen op een kompas. Maar ja ik heb een stalen schip.. dus die wijst me ook maar een willekeurige richting aan. Dus ben waarschijnlijk aangewezen op een handheld GPS kompas of zoiets. Of toch niet?
Mooiste vindt ik natuurlijk een echt scheepskompas (vloeistof), maar de kalibratie daarvan (als het al lukt) schijnt niet te betalen te zijn. Mag ik jullie vragen wat jullie meenemen voor navigatie wanneer jullie de grote plas op gaan?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Happydart »

Gekalibreerd kompas , Bretonplotter, passer en papieren kaart.
Maar die komen de kast nog zelden uit !
Tegenwoordig heb je op je telefoon alles in backup GPS, kaarten ,ankerwatch enz., een tablet doet hetzelfde. :wink:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Zelf kalibreren is niet heel moeilijk, maar neemt wat tijd.
-Ga met je boot op een plek liggen waarvan je de positie 100%zeker weet, bijvoorbeeld vlak bij een boei.
-Neem in de kaart op elke (tussen) windstreek een peiling op een goed herkenbaar punt, waarvan je de positie ook 100% zeker weet.
Bijvoorbeeld een vuurtoren. Geen boei, die kan zich verplaatst hebben.
-Ga vervolgens met je boot ook op elke (tussen) windstreek liggen en neem dan een peiling op datzelfde punt via je kompas.
-Nu heb je de fout van kompas: de miswijzing, in alle 8 (tussen) windstreken.
-De variatie haal je uit de kaart (Bij de kompasroos)
-Via de formule Miswijzing=var+dev kun je nu de deviatie uitrekenen.

De gevonden deviaties kun je nu in een grafiek uitzetten; de deviatietabel.

Zie voor meer info: https://www.cumlaudesailing.com/kustnav ... ware-koers
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door WADnWIND »

Gewoon je smartfoon of tablet met Opencpn er op, en navigeren maar......als backup.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Baschinist »

Ieder professioneel schip van staal heeft nog steeds een magnetisch kompas omdat het onafhankelijk van elektriciteit werkt. Het kan dus heel goed mits zoals eerder aangegeven je rekening houd met de fouten die erin kunnen zitten. Door het kompasstellen hou je deze fouten binnen de perken en weet je hoe groot de fout is bij een bepaalde koers door de deviatietabel die door een steller gemaakt wordt.
Kun je idd zelf doen als je er even goed voor gaat zitten, anders een kompassteller bellen.

Voor de rest zou ik radar een must vinden. Liegt nooit en altijd accuraat, in tegenstelling tot alle andere mooie systemen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Nou....
Radar liegt nooit?
Dat is nou ook weer niet helemaal waar.

Maar, bij juist gebruik en besef van de fouten die het systeem kàn hebben, erg betrouwbaar, inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Baschinist »

bij juist gebruik en besef van de fouten die het systeem kàn hebben
Ja okee, daar was ik voor het gemak wel even vanuit gegaan :mrgreen:

Bedoel eigenlijk meer dat de radar ook schepen laat zien die geen AIS hebben en boeien die om wat voor reden dan ook geplaatst of verwijderd zijn, dat soort zaken, die zie je niet op je kaartplotter.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Absoluut.
Dat ben ik zo verschrikkelijk met je eens!

Heel veel mensen denken dat AIS Radar kan vervangen.
Ze zien op de ECDIS toch wel die blauwe driehoekjes varen?
Nou, als zo'n driehoekje rood wordt is er gevaar voor aanvaring.
Klaar.

Tot je een schip tegenkomt zonder AIS of dat het uitgezet heeft. ...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Manke

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Manke »

Dank voor jullie meedenken tot zover.
Ik ben misschien een beetje ouderwets ingesteld en hoewel mn mobiel bulkt van de apps en ik me de hele dag tussen computer bevind, voel ik op het schip toch de drang om onafhankelijk te zijn van allerlei elektronica. Zoals gezegd; voor t gemak mn laptop, maar als het er op aan mocht komen dan denk toch liever iets basics zoals een magnetisch kompas.
Zelf "stellen" heb ik nog nooit aan gedacht. Maar inderdaad een optie. En dan moet het met het ezelsbruggetje :
Komt
De
Man
Van
Werkendam
De
Boot
Vaart
Goed
Moet ik m koers kunnen behouden/ bepalen.

Hmmm zo zie je maar weer... ga ik toch weer neigen van een handheld GPS naar een degelijk kompas.
Kunnen jullie me nog adviseren qua merk kompas? Niet te modern, moet bij mn scheepje uit 1967 passen.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Carel-k »

Meno dit is een hele cursus zo jij het beschrijft,maar voor de zomer heb je dat niet in het hoofd,een hand gps op batterijen werk perfect als nood navigatie een prachtig sloeps kompas met een koperen helm als decoratie in het stuurhuis staat altijd goed en hoord ook op een schip ik heb dat ook jaren gehad
Aan boord moet natuurlijk alles in orde zijn dus zeemannetje spelen daar zitten haken en ogen aan
Weerbericht staat bij mij altijd voorop en in de winter maak je je schip in orde voor de vaart , ik heb natuurlijk makkelijk praten want ben er in opgegroeid
Mannen die onze hobby ook gaan beoefenen respecteer ik en als het gevraagd word zal ik altijd met plezier helpen en dat
Gebeurd nog als eens en vind het hardstikke leuk
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Manke

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Manke »

Goed om te lezen Carel-k! En ik leer graag van jouw en al jullie ervaringen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Baschinist »

Kunnen jullie me nog adviseren qua merk kompas?
Niet zo in thuis maar wij hebben deze dingen aan boord staan : https://www.cassens-plath.de/en/

Verder lijkt het me handig dat de mogelijkheid tot stellen er uberhaubt op/bij zit en dat je eventuel de vloeistog bij kunt vullen.
WADnWIND

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door WADnWIND »

Baschinist schreef: Voor de rest zou ik radar een must vinden. Liegt nooit en altijd accuraat, in tegenstelling tot alle andere mooie systemen.
1 hoeveel mensen op dit forum hebben een radar
2 hoeveel mensen op dit forum hebben een goedgekeurde binnenvaart radar
3 hoeveel mensen hebben hier een radarwaarnemer of navigator certificaat

Precies, bijna niemand of niemand hier heeft de juiste combinatie en mag dus uberhaupt zijn radarbeest aan boord niet gebruiken bij slecht zicht.
Dus zo'n antwoordt op dit forum is gewoon niet relevant. Op het wad heb je niet zo veel aan radar, maar wel meer aan een goede (nacht)kijker en een goede schijnwerper.
Ik weet het niet zeker, maar iedereen met een CVO of CBB moet ook een gecompenseerd kompas hebben op de ruime binnenwateren??
Charter en passagierschepen in ieder geval wel.

Voor een jachie ga je toch niet moeilijk doen, je komt altijd wel een ton tegen met opschrift.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Baschinist »

Ben ik met je eens maar de vraag ging over het varen op "de grote plas", dan vind ik het wel een ander verhaal.

Maar voor het geval je er wel 1 hebt, waarom zou je er niets aan hebben op het wad?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Navigatie op een stalen schip

Bericht door Marie Christina »

Een radar is juist perfect op het wad!
Zelfs met goed zicht
Je ziet alle boeitjes zo liggen.
Dan heb je echt geen appje meer nodig, hoor.

Maar, inderdaad, niet relevant.

Overigens is elk kompas te stellen, als je maar stelmagneetjes hebt. (Bij een watetsportzaak die kompassen verkoopt te koop)
Maar ik vind het weten van de fout veel belangrijker. Zodra je de fout weet is nul geworden.
Al is hij 100 graden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie