Zeebrief

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Zeebrief

Bericht door Gerard »

Geen idee of dit de juiste plaats is, maar zo niet, dan hoor ik dat wel.

Mijn schip is bij het kadaster geregistreerd en omdat ik af en toe weleens langs de kust (over zee dus) wil, is een het hebben van een zeebrief wel aan te bevelen, las ik. Maar hoe kom je daaraan en wat zou dat kosten? Hij is wel onbeperkt geldig, dus dat scheelt. Ik heb mijn meetbrief destijds niet laten verlengen vanwege de hoge kosten en omdat je er eigenlijk niets aan hebt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zeebrief

Bericht door quichot »

Geen idee eerlijk gezegd.
Het dekkingsgebied van mijn verzekeraar gaat tot 3 mijl (of kilometer, zou ik moeten nakijken) uit de kust, dus wat moet je dan met een zeebrief?

Hoe zit het trouwens met een geldige kadastrale inschrijving en CVO? Zonder geldig brandmerk toch geen ENI-nummer? Of bedenken ze dan een willekeurig volgnummer?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Zeebrief

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij is een zeebrief krijgen een heel gedoe.
Dan moet je denk ik eerst onder een klasse vallen.
Zoals Bureau Veritas of Lloyd's Register.
Dan word je dus een zeeschip, met alle zeeschipregeljes van dien.
Dat zou dan bijvoorbeeld inhouden dat je een certificaat van uitwatering moet verkrijgen.
(Plimsoll merk + diepgangsmerken.

Ik denk even hardop hoor.
Misschien zit ik er wel helemaal naast.
Misschien moet je je afvragen of je dit wel wil.

Hoe doen wereldzeilers dat dan?
Is die kadasterregistratie niet voldoende?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Zeebrief

Bericht door Carel-k »

Kadasterregistratie is volgens mij een eigendomsbewijs? Zeebrief is een en al zeewaardigheid
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
WADnWIND

Re: Zeebrief

Bericht door WADnWIND »

quichot schreef:Geen idee eerlijk gezegd.
Het dekkingsgebied van mijn verzekeraar gaat tot 3 mijl (of kilometer, zou ik moeten nakijken) uit de kust, dus wat moet je dan met een zeebrief?

Hoe zit het trouwens met een geldige kadastrale inschrijving en CVO? Zonder geldig brandmerk toch geen ENI-nummer? Of bedenken ze dan een willekeurig volgnummer?
Ja, er worden gloed nieuwe ENI nummer gemaakt door de computer, die hebben niets meer met je brandmerk te maken.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Zeebrief

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma mei 14, 2018 8:18 am Het dekkingsgebied van mijn verzekeraar gaat tot 3 mijl (of kilometer, zou ik moeten nakijken) uit de kust, dus wat moet je dan met een zeebrief?
Dit heeft niets met verzekeren te maken. maar of je met een B(innenvaart)-meetbrief ook op zee mag varen.
Hoe zit het trouwens met een geldige kadastrale inschrijving en CVO? Zonder geldig brandmerk toch geen ENI-nummer?
M'n schip heeft reeds van het begin van de vorige eeuw een meetbrief en dus een brandmerk, een kadastrale inschrijving en een Europanummer gehad. Voor een CBB (sommigen gebruiken hiervoor nog steeds "CVO") is, volgens mij geen kadastrale inschrijving, meetbrief of brandmerk nodig. Die zeggen namelijk niets over technische staat/eisen. Dit geldt ook voor een ENI-nummer.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Zeebrief

Bericht door Marie Christina »

Overigens denk ik dat TS niet een Zeebrief bedoelt maar een certificaat die de zeewaardigheid aantoont.
(Geen idee hoe dat officieel heet, volgens mij een certificaat van deugdelijkheid.)
Een zeebrief is namelijk een paspoort.
Niets meer en niets minder.
Dat toont verder niets aan.
Een mensenpaspoort zegt verder ook niets over de gezondheid van de bezitter ervan. Wel, zo is het met een zeebrief ook.

Maar dat terzijde.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zeebrief

Bericht door quichot »

Nu we het toch over dat ENI-nummer hebben: waar is dat goed voor? Het wordt me meer dan eens door sluis- of brugwachter gevraagd, en als ik het dan opgeef krijg ik steevast te horen: bij ons niet bekend, niet gekoppeld aan een vaartuig in ons databestand.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Zeebrief

Bericht door KarelE »

Dan vraag je aan de sluismeester of hij in het systeem een melding nieuw casco wil doen. Daarmee geeft hij de beheerder van IVS90 de informatie waarmee je schip in het vervolg wel bekend is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie