Lage waterstand

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Lage waterstand

Bericht door sailor wim »

Door de langdurige lage waterstand in de Rijn blijven ladingen op de wal staan..Schippers kunnen er niet meer voor varen zij worden betaald per ton en kunnen soms, afhankelijk van de bestemming, maar 30% lading vervoeren.
Voor vervoer over de weg zijn er geen genoeg chaufeurs immers voor een niet zo' n groot schip zijn zo maar 80 vrachtwagens nodig.
Sommige asfalt centrales moeten stoppen wegens grondstoffen tekorten. Ook betoncentrale's zitten met tekorten. Ruimte op het spoor is er eigenlijk ook niet voor dit grote aanbod.
Omdat een paar brandstof depots niet meer snel genoeg bevoorraad kunnen worden over het water. Zijn er nu onbemande benzine pompen die nee verkopen.
De winter staat voor deur met zowiezo lagere waterstanden, wat hangt er ons boven het hoofd als de markt de prijs gaat bepalen bij tekorten?.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Lage waterstand

Bericht door Evert »

Dat is altijd de vraag Wim. Het gaat de komende jaren ook niet beter worden. Ik ben benieuwd wanneer ze eindelijk wakker worden en als een gek die Rijn vol gaan leggen met stuwen en sluizen. Op deze manier is er geen scheepvaart meer mogelijk als tegen 2030 alle gletschers in de Alpen verdwenen zijn.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
WADnWIND

Re: Lage waterstand

Bericht door WADnWIND »

Inderdaad een interessant probleem...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Lage waterstand

Bericht door quichot »

Klimaatverandering wordt nog wel eens afgedaan als linkse hobby, maar de eerste economische gevolgen dienen zich aan.
(Ik begeef me hiermee nog vóór de echte winterkou op glad ijs! :wink: )
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Lage waterstand

Bericht door KarelE »

Een 110x11,40m schip neemt nu nog twee hoopjes zand van samen 700 ton mee. Mijn zoon kan met zijn 74x7,90m nog steeds afladen op 1050 ton. Maar dan vaart hij wel zomaar 200km om. Van Limburg naar Vianen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Lage waterstand

Bericht door frank »

Elke ochtend even naar teletekst 720 naar de waterstanden kijken en de voorspelling voor enkele dagen vooruit.
Is triest, duurt maar en duurt maar.. Zag dat bij Nijmegen nog maar 1m70 langs kan, is toch ongekend!
Ijssel stond vorige week op 1m45, daar kan amper een kano langs.
Ik was eind juli Zutphen ingeschoven en de pegel bij Lobith stond op 10 cm was naar 7m10, rivier was nog 2m10 toen....
Ik kon er toen nog uit, was ik een paar dagen blijven liggen dan had ik er nu nog gezeten, letterlijk in de modder want nu nog iets van 80 cm.
Ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen maar ik ben toch geneigd om aan stuwen te gaan denken, kost wat...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WADnWIND

Re: Lage waterstand

Bericht door WADnWIND »

quichot schreef: wo nov 28, 2018 9:08 am Klimaatverandering wordt nog wel eens afgedaan als linkse hobby, maar de eerste economische gevolgen dienen zich aan.
(Ik begeef me hiermee nog vóór de echte winterkou op glad ijs! :wink: )

Inderdaad; 1 waarneming is geen waarneming, 2 waarnemingen is een halve waarneming en 3 waarnemingen is een hele waarneming.
Dus als de milieu terroristen metingen over langjarige termijnen doen, ben ik benieuwd naar de uitslag.
1 droge zomer slaat natuurlijk nergens op om daar conclusies uit te trekken, typische low-level kroegpraat om niks!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Lage waterstand

Bericht door Marie Christina »

De oudere garde onder ons kan slechts beamen dat we in onze jeugd elke winter geschaatst hebben
Dat er elke winter wel eens sneeuw lag, en dan zo lang dat er niets meer van te bouwen viel omdat alle vocht eruit gevroren was.

Mijn zoon wordt in januari 18 en heeft 3x kunnen schaatsen in zijn leven.
Één keer was vorig jaar: 1 dagje.
Wanneer ik voor het laatst een sneeuwhut gebouwd heb was toen mijn dochter 8 - 9 jaar oud was.
Die is nu 27.

De opwarming van de aarde ontkennen is hetzelfde als ontkennen dat je van roken kanker kunt krijgen: het is gewoon keihard wetenschappelijk bewezen en als je dat niet gelooft hoef je alleen maar iets verder dan je neus lang is te kijken om te zien dat het gebeurt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Lage waterstand

Bericht door wrotter »

tja ik volg het ook iedere dag op elwis via de duitse waterstand meldingen .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Lage waterstand

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: wo nov 28, 2018 10:39 pmDe opwarming van de aarde ontkennen is hetzelfde als ontkennen dat je van roken kanker kunt krijgen: het is gewoon keihard wetenschappelijk bewezen en als je dat niet gelooft hoef je alleen maar iets verder dan je neus lang is te kijken om te zien dat het gebeurt.
'Low level kroegpraat' Menno! :lol:

Maar serieus: uiteraard mag je geen conclusies verbinden aan één hete zomer, of één sneeuwloze winter. Maar de aanhoudende droogte is één uit de lange reeks onmiskenbare signalen dat het klimaat verandert. In de jaren 70 was het ook al eens lang droog, maar dit keer past het in een breder, door klimatologen voorspeld kader.
Het domste wat we kunnen doen is de wetenschappelijke rapporten terzake af te doen als 'ook maar een mening' (laat staan 'kroegpraat') en daar een politiek links/rechtsdingetje van te maken.
Ik zeg liever over 10 jaar dat ik het verkeerd heb gezien dan dat ik over 10 jaar moet vaststellen dat het onomkeerbaar is terwijl we er wat aan hadden kunnen doen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: Lage waterstand

Bericht door WADnWIND »

Groen is prima, maar fanatisch groen is sneu.
Alle groen schreeuwers rijden in een auto, gemaakt van plastic en metaal, dragen kunststof kleding en hebben ook (veel) elektronika in huis.
Eten ook vlees en gaan ook sporten in een compleet verlichte sporthal 1x per week.

Wat is nou groen??
Hutje op de heide is groen. Zolang je zelf nog deelneemt aan deze maatschappij is het groene geloof een wassen neus.

Energie zuinig is prima, maar de politiek wel wel, ter eigen glorie naar de wereld, windmolens. er staat nu al vast dat de economische levensduur van een windmolen 15 jaar is. Kortom een enorme economische impuls, dat zeker. Maar groen......
er zijn continue 10-50 dieselschepen onderweg voor het onderhoud.

Waarom geeft de politiek niet veel subsidie voor zonnepanelen op elk woonhuis, nu is de subsidie lachwekkend.

Hoe wil je iedereen motiveren als luchtvaart en scheepvaart 90% van het probleem zijn? Iedereen gaat vrolijk voor b.v. €69 een weekendje naar Rome, hoezo groen....

Héél véél mensen bestellen op internet in China, containers vol elke dag op schepen van 22.000 TEU, hoezo groen....

Ik ben n.l. zelf 2x naar Antarctica gezeild en heb gezien wat dat daar wel en niet doet in het milieu.
Groen is prima, maar niet met juppen groen-farizeeërs.

1 waarneming is wetenschappelijk geen waarneming.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Lage waterstand

Bericht door quichot »

Wie heeft het hier nou over groen? In dit draadje tot dusverre helemaal niemand behalve jijzelf.
We hebben het hier over de onbetwistbare, door talloze rapporten onderbouwde bewijzen voor klimaatverandering, ingevolge waarvan we nu met een extreem langdurende lage (grond)waterstand te maken hebben.
Maar als jij wilt leeglopen op milieufreaks, be my guest!

(ps. bij ali-express zijn de gele hesjes in de aanbieding! :wink: )
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Lage waterstand

Bericht door Klaver vier »

Het is niet wad ,n wind maar pure storm
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Lage waterstand

Bericht door Baschinist »

Het is niet wad ,n wind maar pure storm
Toch geen Noordwester dan mag ik hopen....dan lopen we hier weer onder :mrgreen:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Lage waterstand

Bericht door sailor wim »

Ik hoor net van 80ers dat zij de benzinetank volhouden en 10 liter jerrycan in de kofferbak hebben.
Vanaf nu sta ik op scherp als ik benzine in de keldergangen ga ruiken.
Ik denk dat zij de autoloze zondagen eind 73 en begin 74 nog voor ogen hebben.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie