Loosverbod pleziervaart

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: vr jul 17, 2020 9:11 amAlles lígt al overhoop bij mij momenteel. :lol:
Goed bezig!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

quichot schreef: vr jul 17, 2020 8:30 am
Gerard schreef: do jul 16, 2020 7:42 pmFormeel lijkt zelfs dat discutabel. Het gangboord (vergelijkbaar met een tuin bij een woning) hoort immers ook tot het woondeel van een schip met een woon- maar zonder bedrijfsfunctie.
Dit is wat de belastingwet erover zegt:

5.00.00 Overige algemene bepalingen
11 Verplichting tot medewerking
11.1 Algemeen
Bij de uitoefening van werkzaamheden waartoe de inspecteur op grond van de wettelijke bepalingen bevoegd is, is de betrokkene verplicht alle nodige bijstand te verlenen.
Deze verplichting geldt voor alle werkzaamheden die de Douanewetgeving aan de inspecteur opdraagt.
De essentie is: "op grond van wettelijke bepalingen".
Waar jij waarschijnlijk op doelt is betreden bij vermoeden van misdrijf.
Nee, ik bedoelde elk betreden waarvoor een goede grond ontbreekt. Uiteraard vallen wettelijke bepalingen onder goede grond maar bij voorbeeld ook het beperken van schade,
Dat mag inderdaad niet zomaar (al is dat afhankelijk van de urgentie, dit ter beoordeling van de opsporingsambtenaar). Op basis van alleen een vermoeden hoef je de opsporingsambtenaar niet toe te laten. Maar die staat dan een uurtje later met een huiszoekingsbevel voor je deur (in je gangboord),
Dat is nog maar de vraag, want zo'n huiszoekingsbevel wordt ook weer niet zo lichtvaardig afgegeven. Dus zal zo'n ambtenaar zich meestal wel achter de oren krabben voordat hij daarom verzoekt en al vaak is gebleken dat het beoordelingsvermogen van een ambtenaar nogal te kort kan schieten (zie die van de belastingdienst nog niet zo lang geleden en nog steeds). Gelukkig is handhaving en beoordeling daarvan in gescheiden handen.

Het schiet me te binnen, dat men liet weten, dat ik (vanwege koningsdag en de koning die langs zou komen varen) op moest geven wie er op een bepaald moment aan boord zouden zijn en dat men na opgave zou kunnen aangeven dat bepaalde personen niet aan boord mochten zijn zonder opgaaf van redenen. Ik heb per mail laten weten, dat ik het opgeven van personen weigerde met beroep op de grondwet en heb daar niets meer van gehoord.
Overigens vragen politieagenten bij controle van de papieren eerst vriendelijk of ze aan boord mogen komen.
Dat is ook mijn ervaring, maar het ging hier over het betreden van een woning van een schip, waarbij slechts ter verduidelijking werd vermeld wat daar onder valt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door quichot »

Gerard schreef: vr jul 17, 2020 10:09 am Het schiet me te binnen, dat men liet weten, dat ik (vanwege koningsdag en de koning die langs zou komen varen) op moest geven wie er op een bepaald moment aan boord zouden zijn
Dus je hoefde niet op te geven hoeveel waxinelichthouders je aan boord had? Opmerkelijk... :D
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door wrotter »

tja brigadiers zijn wel corect maar in verleden dagen was het wel anders vooral bij de douane beambten en zeker die in Duitsland en Frankrijk bij deze was het soms zomaar mogelijk dat zonder toestemming zij alles bekeken dus ook de woning tja zwart bendes dit dus voor opheffing van de grenzen op passagiers schepen mochten ze dan weer niet het passagiers gedeelte in zonder ontheffingen papieren ,ook hebben we het gehad op de tankvaart in het rotterdams havengebied als ze het vermoeden hadden dat jij smokkelwaar had gekocht op de zeeboten (sigaretten of drank )en ze kwamen aan boord dan gingen ze echt door alle verblijven heen en vonden ze iets oei oei dan was het hele schip de klos .
er was een tijd dat ik bij de marine zat wij kwamen van 10 maanden reisje terug rond de wereld dus had men veel inkopen gedaan en en vertelde ond dat alsjelanger dan 6 maanden buiten ons land was je een grotere ontheffing had voor importeren belastingvrij goed ,de bende kwam in Vlissingen aan boord en voer mee naar den helder alles ok dus ging iedereen van boord en nam veel mee naar huis tja moet je denken bij alle uitvals wegen in den helder vanaf het haveterrein stonden die idioten en vrijwel iedereen werd zwaar gepakt en bij dat soort figuren zaten veel ex marine mannen .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: vr jul 17, 2020 2:04 pm ook hebben we het gehad op de tankvaart in het rotterdams havengebied als ze het vermoeden hadden dat jij smokkelwaar had gekocht op de zeeboten (sigaretten of drank )en ze kwamen aan boord dan gingen ze echt door alle verblijven heen en vonden ze iets oei oei dan was het hele schip de klos .
Misschien was dat anders, omdat je het over "verblijven" had. Die waren misschien niet gelijk aan woningen. Zoals een hotelkamer ook geen woning is.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie