Loosverbod pleziervaart

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Baschinist »

En het aan boord stappen om te controleren.......denk dat dat wettelijk niet kan.
Nog niet en het blijft een vage maar het kan bijvoorbeeld al wel om een monstertje uit je tank te trekken voor bijvoorbeeld gebruik van rooie gasolie. Hier zou de eventuele wetswijziging dan in moeten gaan voorzien.
Maar om de wet te vereenvoudigen, en toch iedereen te foppen, noemen ze urine ook zwart water, daar deze gewoonlijk toch wel de de pot gaat.
Volgens mij niet helemaal. Urine valt onder zwart water omdat het een menselijk afvalproduct is en geen huishoudelijk. Dat je je plasje onder de douche of tegen een boom doet veranderd daar weinig aan, het is alleen niet meer te controleren dan.
Maar dan ook alle buitenlanders die hier rondvaren, en de beroepsvaart,
Tja....op zich is dat wel een punt ja. Maar het blijft wijzen naar een ander en er zijn voorbeelden genoeg van wetswijzigingen waarbij dergelijke argumenten van geen enkele waarde zijn/waren. En hoe ver ga je hierin? In Afrika hoeven ze doorgaans ook niet zoveel maar om dat nou als voorbeeld te nemen...
WADnWIND

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door WADnWIND »

Passagiersschepen tot 50 personen mogen zonder vuilwatertank lozen, in het zelfde water waar jij met je gezinetje niet mag lozen.
Iets klopt hier niet................ :x
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Baschinist »

Zit heel de wetgeving zo niet in elkaar?

Waarom mag ik hier wel met een 2 takt varen en in Amsterdam niet?
Waarom mag ik geen koperhoudende antifouling smeren en de binnenvaart wel?
Waarom hoef ik hier geen marifoon te hebben maar in België wel?
Waarom....
Waarom....
Waarom....

Kloppen doet het vaak niet, in ieder geval gevoelsmatig niet, maar zo bijzonder is het niet.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij is de reden heel basaal.
Elke bestuurder, of het nu een wethouder, staatssecretaris, minister of wat ook is, wil aan het einde van zijn carrière kunnen zeggen: kijk eens? Dat heb ik bewerkstelligd. Knap hè?"

Behalve staatssecretaris Vermeend.( Was het die? Dacht het wel.)
Die gaf laatst op TV toe niet echt trots te zijn op het feit dat hij het gloeilampenverbod erdoor had weten te drukken.
De milieubelasting bij de productie en het verwerken van de afgedankte led-lampen blijkt groter te zijn dan die van gloeilampen tijdens het gebruik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Baschinist »

Helemaal mee eens. Je moet wel iets van machtswellust en mediageilheid hebben anders begin je er niet aan, ongeacht voor wat voor partij je vertegenwoordigd. Mooiste schoolvoorbeeld is zojuist verkozen op dat eiland naast ons.

Maar goed....of het nu een loosverbod, klimaatakkoord, rekeningrijden of wat dan ook is.....je hebt er wel mee te schaften.

En het is een makkelijke wedstrijd om te winnen. Vraag een random Nederlander, niet zijnde bootjesbezitter, hoe hij/zij het vind dat de watersporters in het water zitten te schijten en tadaa.......daar is je draagvlak en de wedstrijd is verloren.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door sailor wim »

Marie Christina schreef: wo jul 24, 2019 7:14 pm Behalve staatssecretaris Vermeend.( Was het die? Dacht het wel.)
Die gaf laatst op TV toe niet echt trots te zijn op het feit dat hij het gloeilampenverbod erdoor had weten te drukken.
De milieubelasting bij de productie en het verwerken van de afgedankte led-lampen blijkt groter te zijn dan die van gloeilampen tijdens het gebruik.
Tja Led pret natuurlijk energie vriendelijk.
De gloeilampen, tja dom dat die verboden zijn.
Nou het was een beetje licht maar wel veel elektrische verwarming, en daar zijn de Haagse vrienden nu weer mee bezig.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: wo apr 24, 2019 8:00 am En illegaal lozen kost €160,-
Ach, de pakkans is nul.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

Eddy Keijzers schreef: vr apr 26, 2019 9:44 pm Het aan boord treden mag in Nederland wel, net als bij de auto.
Het is geen woning en is dus zonder huiszoekingsbevel te betreden door de autoriteiten.
Dit geldt waarschijnlijk voor boten (gebouwd voor pleziervaart) maar niet voor schepen (gebouwd voor vracht-/beroepsvaart) waarop van oorsprong gewoond werd en dat deel dus een woonfunctie had. Mijn schip vaart geen vracht meer en is (sinds 2006) onttrokken aan de beroeps(charter)vaart en door mij bewoond. Om in de machinekamer te kunnen komen, moet je door het woongedeelte. Dus betreden (zelfs de gangboorden, want die zijn vergelijkbaar met een bij een huis behorende tuin) zonder huiszoekingsbevel is niet toegestaan.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

quichot schreef: za apr 27, 2019 9:58 am Die rode diesel is een ander verhaal. De douane mag te allen tijde controleren of de wettelijk verplichte accijnzen zijn geheven. Daartoe hoeft de controleur ook niet echt iemands privédomein te betreden. Losdraaien van de tankdop in het gangboord is genoeg.
Formeel lijkt zelfs dat discutabel. Het gangboord (vergelijkbaar met een tuin bij een woning) hoort immers ook tot het woondeel van een schip met een woon- maar zonder bedrijfsfunctie.
Anders ligt dat bij de nieuwe omgevingswet. Art. 18.6 en 18.7, ingaande 2021,
Die is er dus (nog) niet en ik heb begrepen, dat die niet voor varende schepen geldt maar slechts voor woonarken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Klaver vier »

Je moet letterlijk van de pot gerukt zijn wil je een bekeuring krijgen
Als iedereen zonder tank een beetje normaal doet,hoeft er ook niet op gehandhaaft te worden
Maar de pest is dat sommige zelfs in de haven lekker aan boord poepen en het overboord pompen.
En dan maakt het ook nog uit hoe,soms zie je hele drollen drijven
Ik pomp het wel overboord,maar niet in een haven of waar kinderen zwemmen,en dan wordt het vermalen zodat het alleen een wolk word ,waar de vissen gek op zijn
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

Arrejoan schreef: za apr 27, 2019 10:13 pm Ik weet wel dat als er niemand begint er NOOIT iets gebeurd, maar waarom wij in Nederland ALTIJD het voortouw moeten nemen ontgaat ondergetekende volledig.
Wat is er mis met het voortouw nemen? Vroeger was ik trots op Nederland maar al jaren niet meer vanwege dat schijterige van dit land. Nederland neemt Zelden meer het voortouw.
Maarre, wat is de definitie van "milieu" en de "vervuiling" daarvan (zonder definitie blijven dit zgn. "container"begrippen waarover je oeverloos kunt blijven lullen; zoals hier)? Ik gooi een balletje op m.b.t. vervuiling; alles wat niet natuurlijk is. Afvalstoffen (poep en pies) van levende organismen behoren tot het natuurlijke circulatieproces en zouden dus niet als "vervuiling" dien te mogen gekwalificeerd. Dat bepaalde concentraties daarvan, plaatselijk toch verstorend kunnen zijn, zou maatregelen tot verspreiding acceptabel kunnen maken. Dus ... varen om te verspreiden! ;-)
Enne, bij plaatsen waar niet-aanvaardbare concentraties verondersteld worden, een zuiveringsinstallatie laten plaatsen en die laten werken op basis van permanent gemonitorde waarden.
Ook concentratie (1 zuiveringsinstallatie in een jachthaven zonder doorstroming i.p.v. vele zuiveringsinstallaties op allerlei bootjes) vervuilt minder.
Overigens bestaan er zeer betaalbare zuiveringsinstallaties op basis van omgekeerde osmose om van allerlei vervuild water (weer) drinkwater te maken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: di jun 04, 2019 11:19 pm Als het aan Groen Links ligt,zitten we straks allemaal op een waterfiets.
Want ook stroom komt uit een vervuilende elektriciteits centrale.

Ik hoop 1 ding,en dat is dat we na deze tijd, nu we een nieuwe senaat hebben, eens een rechtser geluid krijgen,
Nog rechtser?
want dat linkse gedoe,dat gaat me zo langzamerhand vervelen.
Links, rechts; nogal kortzichtig om in die termen te denken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Gerard »

Al weer een tijdje niet meer op het forum geweest, maar ik heb weer heerlijk kunnen lachen. Bedankt allemaal.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door quichot »

Gerard schreef: do jul 16, 2020 7:42 pmFormeel lijkt zelfs dat discutabel. Het gangboord (vergelijkbaar met een tuin bij een woning) hoort immers ook tot het woondeel van een schip met een woon- maar zonder bedrijfsfunctie.
Dit is wat de belastingwet erover zegt:

5.00.00 Overige algemene bepalingen
11 Verplichting tot medewerking
11.1 Algemeen
Bij de uitoefening van werkzaamheden waartoe de inspecteur op grond van de wettelijke bepalingen bevoegd is, is de betrokkene verplicht alle nodige bijstand te verlenen.
Deze verplichting geldt voor alle werkzaamheden die de Douanewetgeving aan de inspecteur opdraagt.


Waar jij waarschijnlijk op doelt is betreden bij vermoeden van misdrijf. Dat mag inderdaad niet zomaar (al is dat afhankelijk van de urgentie, dit ter beoordeling van de opsporingsambtenaar). Op basis van alleen een vermoeden hoef je de opsporingsambtenaar niet toe te laten. Maar die staat dan een uurtje later met een huiszoekingsbevel voor je deur (in je gangboord), en dan gaat echt alles overhoop.

Overigens vragen politieagenten bij controle van de papieren eerst vriendelijk of ze aan boord mogen komen. En ik heb nooit het lot getart door nee te zeggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: vr jul 17, 2020 8:30 am Maar die staat dan een uurtje later met een huiszoekingsbevel voor je deur (in je gangboord), en dan gaat echt alles overhoop.
Moeten ze bij mij nu even komen.
Kunnen ze alles vanuit het gangboord zien.
Alles lígt al overhoop bij mij momenteel. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie