Loosverbod pleziervaart

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Basher
Berichten: 71
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:31 pm

Loosverbod pleziervaart

Bericht door Basher »

De 2e kamer heeft besloten dat:

Motie voor verzegeling vuilwatertanks aangenomen, alleen VVD was tegen, wat gaat VVD-minister nu doen?
Den Haag – In de Tweede Kamer is afgelopen week de motie voor de verzegeling van vuilwatertanks aan boord van recreatievaartuigen, ingediend door kamerlid Tjeerd de Groot (D66), aangenomen. Het is nu aan minister van Nieuwenhuizen om de verzegeling van vuilwatertanken in wetgeving om te zetten.

Handhaving
Het verbod op het lozen van toiletwater geldt al sinds januari 2009. Waterrecreanten dienen hun vuilwatertanks leeg te pompen bij daartoe bestemde vuilwaterstations. Hiervan wordt echter maar weinig gebruik gemaakt, waardoor een gezondheidsrisico voor zwemmers ontstaat. Mede omdat het lozingsverbod moeilijk te handhaven is, diende De Groot de motie in om de buitenwaterafvoer van de vuilwatertanks te verzegelen, zodat deze niet langer gebruikt kunnen worden.

De motie

De stemming en de stemverdeling. Alleen de VVD was tegen.
De Kamer, gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het sinds 1 januari 2009 voor plezier-vaartuigen verboden is om op de Nederlandse binnenwateren toiletwater te lozen;
constaterende dat het lozingsverbod moeilijk te handhaven is;
overwegende dat lozingen door pleziervaart op het binnenwater niet wenselijk zijn voor de kwaliteit van het binnenwater en risico’s opleveren voor de gezondheid van zwemmers;
overwegende dat de Verenigde Staten een succesvol lozingsverbod voeren door de pleziervaart te verplichten hun buitenwaterafvoer van hun vuilwatertanken te laten verzegelen;
verzoekt de regering, de verzegeling van vuilwatertanken in de daartoe strekkende regelgeving te verankeren, en gaat over tot de orde van de dag.
Overigens geldt het lozingsverbod lang niet voor iedereen die zich op het water beweegt, beroepsvaart en kleine passagiersschepen hebben geen verplichting voor een vuilwatertank. (Waterrecreatie Nederland, Watersportalmanak, Tweede Kamer)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door sailor wim »

Schepen ouder als 50 jaar en vaak lid van een behouds club. Hebben een ontheffing vanwege de originaliteit.
Een sleper van een vriend is enkele jaren geleden de monumenten status ontnomen omdat hij bij het vervangen van de Teak stuurhut het hout te zwaar had gekozen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door paure nesci »

Ik dacht ooit gelezen te hebben : bouwjaar " vóór 1950 .....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door sailor wim »

Hoi Do.
Kan best hoor, kom net terug van een feestje.
De wet is uit 1995 dus schepen langer als 10 meter van daarna konden worden ontworpen met een tank.
Maar stamt uit 1970 schepen van daarvoor kregen een ontheffing .
En behouds verenigingen bv. de lvhbv en vdms die ook schepen keuren voor een monumenten status hebben zich daar enorm voor ingezet.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WADnWIND

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door WADnWIND »

Bron van dit bericht?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Baschinist »

www.nauticlink.com/nieuwsdienst/2018/12 ... r-nu-doen/

Hier onder andere. Kon het zo snel ff niet terug vinden maar staat ook op sites van de overheid.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door sailor wim »

Minister van Nieuwenhuizen heeft de tank weer vlot getrokken lees ik net.
Voorzover ik begrijp nu moet er een zuiveringsinstallatie aanboord komen. De wet moet medio 2019 ingaan, de zuivering(s)tank kost €2500. Er zijn in NL nog geen zuiveringtanks beschikbaar want de eisen waren er nog niet.
En illegaal lozen kost €160,-
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: vr dec 21, 2018 8:59 pm Schepen ouder als 50 jaar en vaak lid van een behouds club. Hebben een ontheffing vanwege de originaliteit.
Een sleper van een vriend is enkele jaren geleden de monumenten status ontnomen omdat hij bij het vervangen van de Teak stuurhut het hout te zwaar had gekozen.
Gr Wim
Wim, lang niet alle schepen die zijn opgenomen in het register van varend erfgoed hebben ook een monumentenstatus. Dat is binnen de behoudsverenigingen zeg maar de eredivisie. Er zijn 100% authentieke schepen afgekeurd door toepassing van een stukje modern tranenplaat onder de helmstok. Onderlinge afstand en maat van de traantjes daarvan is metrisch en niet in inches.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Etab »

Pffff
Ik heb een boot uit 59 en daar zit nog een ouderwets toilet in.
Direct op het water. Maar ik gebruik hem niet. Ik heb een pottapotti (?) aan boord.
Sta nu nog op de kant. Dus het toilet er maar uit slopen? Als bewijs dat ik niets loos?
Want is het aanwezig zijn van: een overtreding?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Klaver vier »

Het aanwezig zijn van zo,n toillet is geen overtreding,alleen het gebruik ervan,en dan moet je op heterdaad betrapt worden.
Vandaar de slagzin ( ben je nou helemaal van de pot gerukt) :D
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef: do apr 25, 2019 9:33 am ..alleen het gebruik ervan,en dan moet je op heterdaad betrapt worden.
Het gebruik ervan ook niet.
Want dat zou betekenen dat er niemand meer van een toilet op een boot gebruik zou kunnen maken.
Het gaat erom,of je de fecalien loost op het buitenwater.
Als je een cactus systeem gebruikt in je pot ,of je hebt een afvoer naar een tank,kan je met een gerust hart gebruik maken van je toilet.
Ik denk namelijk niet dat een controlerende instantie gaat kijken of je al dan niet "op de pot" zit,en zo ja, je dan "van de pot rukt". :D
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Aquanaut »

Klaver vier schreef: do apr 25, 2019 9:33 am Het aanwezig zijn van zo,n toillet is geen overtreding,alleen het gebruik ervan,en dan moet je op heterdaad betrapt worden.
Vandaar de slagzin ( ben je nou helemaal van de pot gerukt) :D
Gr René ( klaver vier)
Tja, en daar wringt nu de schoen een beetje....
Het hele waterzuiveringsverhaal is in het leven geroepen om het heterdaadje over te kunnen slaan.

Ik verwacht dat er binnenkort het volgende zal worden verordend:

Bij een toilet aan boord (behoudens het droog toilet, chemisch toilet of cremeer toilet)>
Vuilwatertank aanwezig? > Mits de overboord kraan in dichte positie is verzegeld > geen boete.
Vuilwatertank niet aanwezig? > Mits een (type goedgekeurde) zuiveringsinstallatie aanwezig > geen boete!
Geen vuilwatertank, geen zuiveringsinstallatie > boete (ongeacht of je een bruine trui aan het breien bent of niet)
Vuilwatertank niet verzegeld > boete.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Klaver vier »

Hoe de wet wordt weet ik nog niet,maar zoals de wet was.
Volgens de voorzitter van schottelvereniging nederland,kunnen ze je niets maken als ze het niet zien gebeuren,bovendien hoef je ze niet eens aan boord te laten,daar moeten ze een soort huiszoekingsbevel voor hebben.
Nou als ik zit te bouten blijven ze vanzelf wel weg,ik blijf voorlopig gewoon lekker op mijn mooie poepdoos poepen,vermalen en overboord,ik voel mij er prima bij,ondanks het risico van een bon,die neem ik dan wel voor lief,beter als poepen op een vreemd toillet waar jan en alleman op gaat,ik moet er niet aan denken,net zo min als een stink tank onder mijn bed.
Ik denk ook dat het weer met een sisser afloopt,veel bla bla om niks
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef: do apr 25, 2019 3:54 pm Nou als ik zit te bouten blijven ze vanzelf wel weg
Is het zo erg met jou?
Een strontvlieg valt er nog dood bij neer? :lol: :lol:

Maar eh,we kunnen beter zorgen voor een sonar microfoon aan het schip,en een luidsprekertje binnen.
Want ik verwacht ze vast en zeker een keer op de Wijde Ee met een "mini-snuffelduikbootje". :mrgreen:
En dan is het altijd handig dat je ze op tijd hoort aan komen.

Op de weg hebben ze ook van die sneaky methodes, een camper, of met zijn allen in de Oad-bus.
Dus op het water zullen ze ook wel iets gaan bedenken.
Als er ergens Willie Wortels zitten,is het daar wel toch? :D :D

Maar je kunt altijd nog achter de dijk je bruine trui breien.
Dat is nog steeds toegestaan zolang je maar buiten de bebouwde kom bent.
Met een poosje laat je de hond even uit,en waar trap je dan in?
Nee niet in een hondedrol,maar in een andere drol. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Loosverbod pleziervaart

Bericht door Marie Christina »

Als ik mijn ochtenddonatie aan tante Natuur heb gedaan schep je de vissen met je handen uit het water, hoor!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie