Heeft een bootverzekering wel nut?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door KarelE »

Mijn zoon is enthousiast. Hij ziet het inderdaad als de volgende stap en is er blij mee.

Net als de overstap van houten naar stalen schepen, van zeil naar motor. Zijn leeftijdsgenoten zijn vaak enthousiast, ouderen een stuk minder. Maar hij moet er bij blijven zitten, en het systeem waarschuwt ook als hij het zelf over moet nemen.

En de kosten? Een paar honderd euro per maand, dat is het hem zeker waard. Hij verdient het alleen al terug door besparing op gasolie door veel regelmatiger varen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Maar het creërt wel een vicieuse cirkel.
Dat hoor ik van mijn studenten die op stage geweest zijn.
Automatisering=> minder personeel nodig => minder personeel ==> minder mensen aan boord => minder leuk om te varen => minder personeel beschikbaar => meer automatisering nodig.

Tot de situatie gecreëerd is dat we wel autonoom móeten gaan varen.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op vr apr 16, 2021 1:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door KarelE »

In de binnenvaart gelden de minimum bemanningseisen nog gewoon. Met minder dan twee man is vastmaken sowieso erg lastig, zeker als er ook nog trossen moeten worden doorgehaald of gevierd in een sluis.

En de track pilot stuurt de motor niet aan, alleen het pientere pookje van de piloot.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: vr apr 16, 2021 10:12 am En dát is zo jammer van automatisering: het kost doorgaans banen.
Ach, ook dat is relatief. Al die andere zaken die er niet meer zijn, zorgden ook weer voor nieuwe banen. Scheepsbouw, textielindustrie en noem maar op, hebben we niet meer. Veel slopende, zware arbeid is er (gelukkig) veel minder dan vroeger. We schrijven niet meer met een ganzenveer maar kloppen op een toetsenbord en zelfs dat is al weer aardig ouderwets. Maar er werken meer mensen in Nederland dan zeg maar 50 jaar geleden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

KarelE schreef: vr apr 16, 2021 12:04 pm In de binnenvaart gelden de minimum bemanningseisen nog gewoon. Met minder dan twee man is vastmaken sowieso erg lastig, zeker als er ook nog trossen moeten worden doorgehaald of gevierd in een sluis.
Nog wel, maar ik zag ergens een filmpje die trossen overbodig of in elk geval veel minder nodig maakt. Druk op de knop en het schip "kleeft" magnetisch tegen de drijvende palen in een sluis.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door KarelE »

In het kader van: hoe verder off topic, hoe beter:

Ik snap niet dat ze dat magnetisch doen. Dat magnetisme kan allerlei vervelende effecten hebben op de digitale signaalverwerking aan boord.

Vacuüm is minstens even sterk, en werkt ook op niet-magnetische oppervlakken.

En: op vaste infrastructuur werkt het, maar langszij bij de buurman wordt een stuk lastiger.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Gerard schreef: vr apr 16, 2021 1:28 pm Ach, ook dat is relatief. Al die andere zaken die er niet meer zijn, zorgden ook weer voor nieuwe banen. Scheepsbouw, textielindustrie en noem maar op, hebben we niet meer. Veel slopende, zware arbeid is er (gelukkig) veel minder dan vroeger. We schrijven niet meer met een ganzenveer maar kloppen op een toetsenbord en zelfs dat is al weer aardig ouderwets. Maar er werken meer mensen in Nederland dan zeg maar 50 jaar geleden.
Dat is wel zo, maar al die mensen die op een schip hadden kúnnen werken, werken daar niet maar elders.

Ik heb ooit op een 500 tons coastertje gevaren.
Met 3man bemanning en een kok/matroos/motorman.
(Daar noem ik overigens al 3 functies in 1)
Kapitein, stuurman en een matroos.

Daar zaten vroeger (jaren '40, 50) op:
Kapitein
1e stuurman
2e stuurman
HWTK
2E WTK
3e WTK
Kok
4 matrozen ( 1 roerganger per wacht)
Marconist.

10 man!

Stuurautomaat: geen roerganger meer nodig.
Automatisch alarm in MK: geen machinisten meer nodig.
Moderne communicatiemiddelen: geen marconist meer nodig.

Per satelliet een constante verbinding van de boordcomputer met de wal? => helemaal niemand meer nodig.
Nou vooruit: voor de brug en de mk ieder nog 1 mannetje.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op vr apr 16, 2021 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

KarelE schreef: vr apr 16, 2021 2:07 pm In het kader van: hoe verder off topic, hoe beter:
Ik vind dat nooit zo erg.
Zijpaden zijn vaak interessanter dan de hoofdweg.
En je neemt zo een oprit en dan zit je weer op de A7.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Gerard schreef: vr apr 16, 2021 1:33 pm Nog wel, maar ik zag ergens een filmpje die trossen overbodig of in elk geval veel minder nodig maakt. Druk op de knop en het schip "kleeft" magnetisch tegen de drijvende palen in een sluis.
Dat is niet magnetisch maar met uit de kluiten gewassen stofzuigers.
Zoek maar eens op "automatic docking/mooring system".
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: vr apr 16, 2021 3:35 pm
Gerard schreef: vr apr 16, 2021 1:33 pm Nog wel, maar ik zag ergens een filmpje die trossen overbodig of in elk geval veel minder nodig maakt. Druk op de knop en het schip "kleeft" magnetisch tegen de drijvende palen in een sluis.
Dat is niet magnetisch maar met uit de kluiten gewassen stofzuigers.
Ook prima, maar waar het mij om ging, en anderen hebben dit ook al aangekaart, dat besparing van arbeid(skosten) c.q. mensen steeds de drijfveer is geweest tot automatisering en het verdwijnen van banen in een bepaalde sector. Nog geen paar honderd jaar geleden gingen tientallen bemanningsleden mee op zeilende dwarsgetuigde vrachtschepen van een meter of dertig. Waar ze ze lieten?
Zo, toch weer terug naar de hoofdstroom "zeilen". ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Kijk eens aan. Dan zijn we het eens. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door quichot »

Gerard schreef: vr apr 16, 2021 5:49 pmNog geen paar honderd jaar geleden gingen tientallen bemanningsleden mee op zeilende dwarsgetuigde vrachtschepen van een meter of dertig.
Daar hoef je geen eeuwen voor terug hoor! Bemanning op de Westerkerk, zo'n heerlijke multiple purpose, bestond in 1980 nog uit 36 personen, waarvan 18 officieren. Kort daarna kreeg je de zg integratie, bundeling van functies, maar veel zoden zette dat niet aan de dijk. Kok werd bijv. ook hofmeester, nou dat scheelde dan één functie.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Twei Woiven »

Nu op een 120 meter bootje 16 man....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door wrotter »

ach bij ons vroeger 250 man om een bootje van 135 meter te laten varen maar goed dat was de grijze varende vakantie vloot .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door quichot »

wrotter schreef: wo apr 21, 2021 8:40 ammaar goed dat was de grijze varende vakantie vloot .
:lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie