Heeft een bootverzekering wel nut?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

De reden dat we tot nu toe de boot konden veroorloven is omdat mijn moeder (van wie de boot feitelijk nog is) als soort van jaarlijks cadeautje de verzekering betaalt.
Maar nu zit ik zo eens te prakizeren.
Als ik zo de voorwaarden bekijk (EOC) ben ik , heel extreem kort door de bocht, alleen verzekerd voor WA.
De rest heeft altijd wel een clausuletje waardoor er niet betaald wordt of een bedrag tot maximaal zoveel euro.

Tot nu toe heb ik een paar keer keer gedacht aanspraak te kunnen maken op de verzekering, toen mijn hond (vermeend) een kras in het raam van de buurman maakte toen mijn hondje in Schiermonnikoog van onze boot op de zijne sprong.
Onzin natuurlijk, want een hondennageltje is niet scherper dan glas van een bootraam.
Ik (toen nog) DOV gebeld.
Helaas, dat feest ging niet door (ik weet niet meer waarom. Volgens mij moest ik het op de gewone WA verhalen)
Koelwaterschade tgv kapotte koelwaterleiding: jammer, had je je motor maar beter moeten onderhouden.

Dus vraag ik mij een beetje af: heeft die verzekering wel nut?

Ja, zullen jullie zeggen en op een of andere manier voel ik dat ook, maar toch....
Ik heb een soort van bevestiging nodig. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Klaver vier »

Menno ik heb zeker die ervaring niet,maar je eerste voorval wordt natuurlijk niet gedekt door eoc,je boot heeft geen schade en geen schade gemaakt,ja dan ben je niet verzekerd
Ik zit ook bij eoc,en zelfs mijn oude motor is mee verzekerd en ik ben ook verzekerd zelfs als ik zelf een fout maak met onderhoud waardoor schade ontstaat.
Ik heb ze 1 keer nodig gehad en heb toen zonder problemen heel snel mijn geld gebeurd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door WADnWIND »

Wij hebben slechts 1 keer de EOC nodig gehad.Koste wat moeit om de persoon te overtuigen. De goede man had er weinig verstand van.
Op eigen initiatief laten repareren, rekening opgestuurd en werd betaald.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door quichot »

Menno sorry, maar ik kan je ervaring niet delen. Ik heb twee keer schroefschade gemeld ingevolge vastlopen op keien, waarna niemand zich bij EOC afvroeg hoe dat had kunnen gebeuren, of dat het aan mijzelf te wijten was. Interesseerde ze totaal niet. Na telefonisch overleg mocht ik tijdens de reis de schade laten herstellen bij een bedrijf naar mijn keuze, zonder tussenkomst van een expert: 'Mail maar wat fotootjes en de factuur van de reparatie'. Geld stond weer op mijn rekening vóór dat ik weer thuis was.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Baschinist »

1 keer met het laatste vletje in een sleep een ander geschampt en toen was ik toch blij dat alles keurig WA verzekerd was voor slechts een beetje verfschade.
Zal mijn geluk wel weer zijn maar dat was natuurlijk precies dat ene jachtje in de rij die net van de werf kwam met een supersonisch 2k verfsysteem. Blij toe dat dat niet uit de verenigingspot of eigen bankrekening hoefde te komen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Klaver vier »

Niet verzekerd zijn is een ander opzadelen met jouw probleem,ik vind verzekerd zijn een plicht.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door KarelE »

Één keer een inbraak gehad op de Johanna, Festool, bb-motor en nog wat zaken gestolen. Zelfs die aftandse Mercury die ik x-e hands voor 100 euro had gekocht werd vergoed op basis van mijn melding zonder nader bewijs.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Klaver vier schreef: di apr 23, 2019 8:13 pm Niet verzekerd zijn is een ander opzadelen met jouw probleem,ik vind verzekerd zijn een plicht.
Gr René ( klaver vier)
Nou, is dat wel zo?
Mijn eigen probleem wordt groter als ik aansprakelijk ben.
Dan moet je alles zelf betalen.
Maar betalen moet je, dus ik denk niet dat je een ander opzadelt met het probleem.

Maar dat is de issue ook niet.
WA verzekering zal ik nooit opzeggen.
Alleen al die dingen als schade aan motor die maximaal xx euro is omdat de motor ouder is dan zoveel jaar.
Brandschade die (als ik het hier op het forum zo lees) niet betaald wordt als je geen deugdelijke brandblusser hebt, bijvoorbeeld.

Zinken tgv een kapot gevroren overboordboot.
Jammer dan, niet verzekerd omdat het een afsluiter van een verkeerd type is.

Allemaal informatie die ik op fora lees.

Maar als ik het hier zo lees worden er juist helemaal geen vragen gesteld?
Huh? :shock:
Je kan geen vraag stellen op een forum of die verzekering komt wel weer ter sprake dat die zus en zo eist.

Of blèren die mensen dan maar wat?
Nu snap ik het niet goed meer, eigenlijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Baschinist »

Alles in het leven is te verzekeren, de vraag is of je de prijs ervoor wilt betalen.
Motorschade idd is iets wat doorgaans tot een bepaalde leeftijd of draaiuren gaat met aantoonbaar regulier onderhoud. Wat in de praktijk eigenlijk neerkomt op een factuur van een onderhoudsbedrijf.
Wil je je oude industrie verzekeren en kun je het onderhoud prima zelf dan ga je koehandelen met je assurantiemannetje en dan is het antwoord of Nee, of ja met bijbehorend premievoorstel.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Klaver vier »

Nou Menno ik hoor regelmatig dat je krap zit,en als je dan flink tegen mijn boot aanklapt en ik flinke schade heb en jij niet verzekerd bent,maar wel aansprakelijk maar geen geld hebt
Nou dan ben ik wel degelijk de dupe van jouw onverzekerd zijn.
Nou zou je bij mij niet zoveel schade aanrichten,maar ik heb ze op Loosdrecht gezien die zo bij een heel mooi houten zeibootje opzij naar binnen vaarde,een gigantisch gat in de zeikant.
Als jouw zo iets overkomt is de tegenpartij de dupe,want van een kale kip valt niet te plukken
Ik vind als je de verzekering niet kan of wil betalen stop dan met die boot
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: di apr 23, 2019 8:39 pm Maar als ik het hier zo lees worden er juist helemaal geen vragen gesteld?
Huh? :shock:

Je kan geen vraag stellen op een forum of die verzekering komt wel weer ter sprake dat die zus en zo eist.

Of blèren die mensen dan maar wat?
Nu snap ik het niet goed meer, eigenlijk.
Menno, ik kan niet voor anderen spreken, maar ik bler niet zomaar wat. Het is precies zo gegaan als ik heb verteld, en dat 2 x.
Nu was de schade niet zo heel groot, en dan nemen verzekeraars nog wel eens liever hun verlies, dan daar nog meer onkosten aan te maken, zoals het sturen van een expert.
EOC is een echte scheepsverzekeraar, dus geen algemene verzekeraar die bootjes er zo'n beetje bij doet. Bovendien ben ik lid van de onderlinge, dus geen klant van de commerciële tak. Misschien scheelt dat. Feit is dat EOC, in mijn geval voorheen Oranje, mij en mijn schip echt kent.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Mijn ouders zeiden altijd, dat het verstandig was uitsluitend verzekeringen te nemen tegen risico's die je niet zelf kunt dragen, omdat je anders weinig geld overhoudt om van te leven. Varen zonder verzekering is mij een te groot risico.
Mijn ervaringen met EOC zijn wisselend en uit allerlei reacties van anderen blijken ook wisselende ervaringen. Kortom, het kan vriezen en dooien en het blijkt/blijft mensenwerk.
Ik heb een keer een ontplofte gietijzeren koelwatertank gehad. Ik ben nog steeds niemand tegen gekomen die daar een aannemelijke verklaring voor kan geven. De EOC-"expert" hield het op onvoldoende onderhoud maar uit niets bleek dat (je kon gewoon door de warmtewisselaar kijken en aan de veiligheidsdop leek ook niets te mankeren. Of een koelwatertank tot de motor behoort was ook nog een (strijd)puntje. Strijd met een verzekeringsmaatschappij verlies je meestal vanwege de kosten. Overigens werden wel m'n sleepkosten vergoed.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Klaver vier »

Gerard het is wel apart dat je een gietijzeren tank had ,dat heb ik nog nooit gezien.
Ik denk dan ook dat hij niet ontploft is maar gewoon kapot gebarsten door spanning.
Het is natuurlijk heel apart als de tank ontploft en de slangen er omheen blijven heel.
Heel apart zeggen ze bij man bijt hond.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Klaver vier schreef: zo sep 01, 2019 6:05 pm Gerard het is wel apart dat je een gietijzeren tank had, dat heb ik nog nooit gezien.
Nou, René, zo'n zeldzaamheid is dat niet. Ik heb een GM Detroit (471) waar ze standaard op de motor zijn gebouwd.
Ik denk dan ook dat hij niet ontploft is
Nou, zeker weten van wel! Ik heb geen idee hoe ik foto's hierbij kan plaatsen maar anders zou ik je visueel kunnen overtuigen.
Hierbij het verhaal dan maar. Het gebeurde tijdens het varen toen ik net een paar honderd meter de Volkeraksluis uit was. Een luide knal waarbij de roefdeurtjes opensprongen. Gelukkig was ik, samen met m'n maatin, op het achterdek bij de stuurstelling. Ik heb onmiddelijk de motor gestopt, wat gelukkig geen problemen opleverde omdat ik op ruim water was en er geen schepen in de buurt waren. Door een motorjachtje kon ik naar de wachtsteiger terug worden gesleept. Daar bleek het (gelukkig niet geborgde) machinekamerluik (6 mm dik staal van zo'n 2 m2) in de roefvloer, opgetild te zijn geweest want de tafel die daarop stond was verplaatst.
De voorkant van de tank lag in stukken. Gelukkig was er aan die kant alleen het achterschot, dat tevens de machinekamerwand vormt, zodat er verder door de rondvliegende stukken geen andere schade bleek te zijn ontstaan. De warmtewisselaar in de tank bleek ingedeukt, zodat er wel degelijk zo'n hoge druk in de tank was geweest, dat hij was ontploft. De veilgheidsvuldop zat nog op de tank en daar bleek niets byzonders aan te zien (ook niet door latere experts).
Nog twijfels of er sprake was van een ontploffing?
Het is natuurlijk heel apart als de tank ontploft en de slangen er omheen blijven heel.
Er zitten geen slangen aan m'n koelwatertank maar zware stalen buizen.
Heel apart zeggen ze bij man bijt hond.
Yep. Ik snap er niets van. Op de ene of ander manier is het koelwater kennelijk zo heet geworden, dat er stoom is ontstaan, die kennelijk niet weg kon via het overdrukventiel in de vuldop? Waarom kreeg ik dan vooraf geen geluidsalarm dat de motorkoeling te kort schoot? Kortom, wie een idee heeft ... want ik kan er met m'n simpele verstand niet bij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Klaver vier »

Ik kan er met mijn simpele verstand ook niet bij,dan heeft die veiligheid ook geen enkele zin,of die zit op een plek waar die niet kan werken,maar dat zou heel gek zijn
Ik heb wel eens een uit elkaar gekapte boiler gezien maar daar zat de veiligheid aan de verkeerde kant van de terugslagklep,dan drukt uitzettend water alles kapot.
Ik blijf het een gek verhaal vinden, een geitijzeren tank klapt niet zomaar
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie