Heeft een bootverzekering wel nut?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Waterman »

frank schreef: di apr 13, 2021 3:33 pm Wat ik bijv met de autoverzekering meemaak is dat ik een zogenaamde Bonus-Malus verklaring toegezonden krijg.
Die moet ik naar de nieuwe verzekeraar sturen zodat hij inzicht heeft in mijn schadeverleden.
Ik denk dat het daarom draait?
Kennelijk rij je dan al aardig wat jaren in je huidige wagen rond ,want deze gegevens staan allemaal in Roy-Data.
Dat is een datasysteem waaruit alle verzekeraars de gegevens van nieuwe klanten halen ,inclusief de BM tredes.
Ze sturen je dan ook geen bewijs meer toe,zo als ze dat een aantal jaren terug deden.
Ik heb vorig jaar de ANWB erom verzocht ivm het stopzetten van mijn Motorverzekering.
Ik kreeg van hun het antwoord ,dat ik mij kon richten aan Roy-Data als ik een verklaring wou hebben.
En op het laatste polisblad staat ook hoe hoog BM trede is.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door frank »

Tja Waterman, zo zie je maar dat de tijd vliegt. Ik reed inderdaad al 15 jaar in hetzelfde bestelwagentje en nu net in een moderne en ik ben op slag de weg kwijt.
Allemaal elektronische shit en computers en heel veel knopjes etc. En overal branden lampjes in allerlei kleuren en je kunt nog achteruit kijken ook zonder een stijve nek te krijgen.
Ik heb het gevoel dat ik achter liep en veel in te halen heb.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Waterman »

frank schreef: wo apr 14, 2021 4:37 pm Ik heb het gevoel dat ik achter liep en veel in te halen heb.
Ik denk dat de fabrikanten denken dat we wat in te halen hebben.
Ik heb sinds vorige week ook een bijna nieuwe,maar ik wordt nu al gestoord van dat er bij elke andere weg ,weer een snelheidsbord op mijn scherm komt.
En uit te schakelen?
Ho maar ,dat wil niet.Alleen voor het moment ,want als de wagen stop is gezet ,moet je het daarna weer uitschakelen.
Staat standaard aan dus.
Net zoals dat tussen de lijntjes ,kom je iets te dicht bij het lijntje ,druk het systeem je weer de weg op.
Leuk bij een snelweg ,maar uiterst ergerlijk op wegen zonder middenstreep ,en waar de onderbroken streep een halve meter van de zijkant zit.
Gelukkig is dat wel uitschakelbaar ,en ook voorgoed.
Alleen blijft dan het lampje branden.
Maar daar heb ik iets op gevonden, een permanent zwarte markerpen van Edding :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Tsja, ik blijf liefst bij iets wat ik ken totdat het niet meer kan. Al die opgedrongen functies. Het enige goede apparaat voor mij zou zijn, waarbij alle functies "uit" staan en ik zelf, naar behoefte, functies kan aanzetten.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door quichot »

Nu het toch om verzekeren gaat: ik vraag me af of het de verkeersveiligheid ten goede komt als we het denken teveel aan ons voertuig overlaten.
Pure gemaksfuncties daargelaten, zoals cruise control, moet je óf100% zelf rijden, óf je moet het 100% aan de computer overlaten, en die kant zal het wel opgaan in de toekomst. Maar tot het zover is, geen twee kapiteins op één schip.
Ik herinner me de komst van ABS. De eerste tijd steeg het aantal ongelukken aanzienlijk, omdat automobilisten er teveel op vertrouwden. Dus op natte wegen ging het gas er juist op.
Niet helemaal vergelijkbaar, en iets complexer, maar bij de 737-max dacht de computer het ook beter te weten dan de piloten, en we weten hoe dat afliep.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Bij elke automatisering, maakt bijna niet uit welke, denkt men: is dat nou wel zo nodig?
Het antwoord blijkt na verloop van tijd bijna altijd 'ja'.

Naarmate het drukker wordt, intensiever, belastender voor de gebruiker, zul je hulpsystemen nodig hebben om de boel in het gareel te houden.
Dat geldt voor de lucht- en zeevaart en ik denk dat het ook voor wegverkeer geldt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door quichot »

Niks tegen hulpsystemen, we kunnen inderdaad haast niet meer zonder, maar als de computer de macht overneemt, bijvoorbeeld door ongevraagd weg te sturen van een witte lijn, kan dat juist gevaarlijk zijn. Stel er komt een breed transport tegemoet en je wilt uitwijken, maar de computer 'verbiedt' dat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Aan boord hadden alle systeem een "f*ck you" knop.
Interesseert me geen moer wat de computer wil, ik wil dit doen.
Je kon de computer overrulen.

Ik heb zelfs op een schip gevaren waar je op de brug de auto shut-off van de hoofdmotor kon overrulen.
En die gaat pas als de motor écht kapot aan het gaan is.

Ik mag toch aannemen dat bij zulke belangrijke zaken als kunnen uitwijken de beveiliging bij jouw handelen automatisch overruled wordt.
Zoals de rem de cruise-control uitschakelt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: do apr 15, 2021 10:16 am Aan boord hadden alle systeem een "f*ck you" knop.
Interesseert me geen moer wat de computer wil, ik wil dit doen.
Je kon de computer overrulen.
En zo hoort het ook! Hulpjes moeten hulpjes blijven en niet de baas kunnen gaan spelen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door KarelE »

Mijn zoon vaart nu met de track pilot van Tresco. Hij is het 19e schip waarop het is geïnstalleerd en het eerste kleinere (1000t) en oudere schip.

Hij vult de bestemming in, diepgang, de maten van het schip zijn al bekend. Op basis van 10duizenden reizen van zo'n 4000 schepen berekent zijn kaart-pc een koers, rekening houdend met waterstanden en seizoen. Vervolgens hoeft hij het schip alleen maar in de gaten gehouden. Zijn eerste reis ging van de Eemhaven naar 's Gravendeel. Hij gaf gas in de Eemhaven en heeft pas bij het invaren van de haven in 's Gravendeel hoeven overnemen. Noord, Dordrecht, kruising met de Kil, alles ging via de geplande en geplotte koers, hij hoefde nergens in te grijpen. En bij een reis waar nog niet genoeg gegevens van bekend zijn kan hij zelf een koers op de kaart plotten. En als hij een schip wil oplopen wat op 'zijn' koerslijn vaart zet ie de koers met een paar muisklikken 30 meter naar BB, en als hij er voorbij is klikt hij aan dat de oorspronkelijke koers weer moet worden gevolgd. Hij is er weg van, echt de volgende stap na de vervanging van het haspel door de piloot volgens hem.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Wat dacht je hier van?
Volledig automatisch inparkeren. (Met een boot, dus)
https://www.youtube.com/watch?v=4E3nqijcG64
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: do apr 15, 2021 7:13 pm Wat dacht je hier van?
Volledig automatisch inparkeren. (Met een boot, dus)
https://www.youtube.com/watch?v=4E3nqijcG64
Wat is het verschil tussen je laten varen als passagier? ;) Steeds minder lol. Ik vind het varen nou juist zo leuk om dat het uitdagend is (bij mijn geen boegschroef en slechts noodzakelijke aanpassingen) en zou niet graag in die tegenwoordig zo saaie beroepsvaart willen werken (onderuitgezakt op schermpjes kijken en af en toe iets doen met een schakelaartje of een knuppeltje).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Twei Woiven »

Nope, doen we niet.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door wrotter »

leuk voor gasten die niet varen kunnen en bergen muntjes op hun rekening wand ik denk dat het wel een dikke berg centjes kost .
daarbij is de lol van het varen er af .
dat zie je ook dij de grote vaart radar electronische kaarten en stuursysteemen werken samen met andere woorden sommigen vallen in slaap achter het roer mar ja dat is de moderne tijd .
ik vind het nu wel leuk om tijdens het varen de ecdis kaarten er bij te bekijken ,dit kan handig zijn als je plots in de roetjedichte mist valt om snel een uitweg te zoekken ik weet er op varen kan .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heeft een bootverzekering wel nut?

Bericht door Marie Christina »

Het is ontwikkeld voor het laten varen van autonome schepen
En dát is zo jammer van automatisering: het kost doorgaans banen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie