Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Marie Christina »

Ik kom er op Google niet helemaal uit, medeforummers.

Bij leven heeft mijn moeder mondeling haar boot aan mij en mijn gezin gegeven.
Nu ze overleden is is die ook notarieel vaan mij aangezien er in haar testament staat "bij leven gegeven schenkingen na haar overlijden niet meer opeisbaar zijn".
Bij de verzekering staat de boot echter nog steeds op haar naam.
De verzekering doet nogal moeilijk over de boot op mijn naam zetten.
Een kopie van de overlijdensakte voldoet niet bij ze.
Ze willen van alles moeilijk moeilijk bij de notaris geregeld zien (Katsjieng...)

Hoe krijg ik de boot op mijn naam?
Weet iemand dat?
Via het kadaster kan, maar daar hangt nogal een prijskaartje aan. (E 460,-)
Een ICP is een officieus document die, zo begrijp ik, eigenlijk alleen nut heeft als je naar het buitenland gaat.

Ik kom er niet helemaal uit.
Eigenlijk denk ik er nu over om aan te geven dat ik bij het aflopen van de huidige verzekering geen nieuwe meer wil.
En dan ga ik daarna naar een andere verzekeraar.
(Ben ik wel de schadevrije jaren kwijt, maar goed. Het is maar 1 van de mogelijkheden die ik overweeg. Niet gelijk gezegd dat ik dat ook doe.)

Ik ben benieuwd naar jullie onvolprezen input.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Baschinist »

Kun je dan wel die verzekering opzeggen zonder uitreksel van het testament?

Hoe het zit kan ik je ook niet vertellen maar afgelopen maart is mijn moeder overleden en lopen we tegen soort gelijke dingen op. Mag je eerst voor 400 piek naar de notaris voor een uitreksel van het testament om het tweede pasje van de gezamenlijke rekening op te zeggen. Eerst moet vastgesteld worden of pa wel erfgenaam is. Als hij keurig blijft betalen voor het 2e pasje kan hij zo alle geld eraf halen.....schiet mij maar lek
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Marie Christina »

Als je niet betaalt vervalt de verzekering toch?
Goed, dan krijg je een aanmaning, maar ik denk niet dat mijn moeder daar veel hinder van ondervindt. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Baschinist »

Ja geen idee....erf je die aanmaningen niet?

Tis me na wat onenigheid met een autoverzekeraar idd ooit wel gelukt. Kon niet per direct opzeggen volgens hun maar ik was er klaar mee en heb de laatste incasso gestorneerd en de rest stop gezet en nooit meer iets van vernomen. Soms moet het maar even minder netjes.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Richard van den Berg »

Zal er met mijn moeder ook ooit achter gaan komen.

De verzekering bij Centraal Beheer van mijn vaders naam naar mijn moeders naam ging van een leien dak: ik belde het algemene nummer op die me vertelde dat daar een speciale afdeling voor is, die er alleen tijdens kantooruren aanwezig zijn - ik belde na kantoor tijd. Rechtstreeks nummer gekregen en een andere dag gebeld - terwijl ik bij mijn moeder was. Was allemaal prima, maar ze zouden ook graag mijn moeder aan de telefoon hebben. Hebben ze alles mee door gesproken en per brief bevestigd.

Daarentegen had mijn moeder bij het kantoor voor het overschrijven van de auto bij de belasting een chagrijn te pakken: ze moest meer mee nemen dan er op de website van het CBR was beschreven. Bij een ander kantoor was het niet nodig geweest en was het personage bekent...

Kortom allemaal mensenwerk, alleen zie de juiste persoon maar te pakken te krijgen...
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door KarelE »

Verzekering opzeggen en naar een andere verzekeraar gaan. Tussenpersoon of klantenservice vertellen dat je het zo oplost als ze niet meewerken. Misschien dat er een commercieel hersencelletje wakker wordt......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat is misschien wel de beste (en gemakkelijkste) tip.

Handtekening van mijn moeder (is echt gezegd) of : had je aan moeten denken toen ze nog leefde want dan had je nu deze shit niet gehad (Ook, letterlijk zo gezegd) zijn tips waar ik niet zo veel aan heb.
Ene meneer N. bij EOC.
Nou, die vent is zijn gewicht in goud waard.
Ik hoop dat hij niet teveel weegt....
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door sailor wim »

Ik wist het hè, een boot blijft geld kosten.
Ik heb onze testamenten up-to-date laten maken, inzake het laatste erfrecht.
Er zit zelfs een zg. MH17 clausule in.
Ga nu niet vragen dit hier uiteen te zetten wa t ik snap er niks van.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Marie Christina »

Hahaha, nee. En dat begrijp ik dan weer volkomen, Wim.

Ik las elders van iemand die een boot gekocht had van een particulier.
Na de betaling maar nog voor de overschrijving overleed de verkoper. (De terminale ziekte was ook de reden van de verkoop)
De boot stond kadastraal nog geregistreerd op de naam van de overleden verkoper.

Hoopjes gezeur.
Daar kunnen de computers niks mee.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door WADnWIND »

Als je de verzekering een kopie van de ovelijdens akte stuurt is het klaar, verze3kering ten einde. Mogelijk aan het eind van het lopende polis jaar.
Een lopende polis is niet erfbaar, er is niemand en niks meer.
Verzekering zegt niet over het eigendom, dat regel je later wel.

in 2 stappen dus
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat wat wadnwind zegt klopt ,korting kan je nooit gebruik van maken bij overdracht,gewoon opzeggen en opnieuw verzekeren,zo,n verzekering kost ook niet de hele wereld,en de boot was goedkoop,wat wil je nog meer?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Marie Christina »

Wat ik wil is de verzekering op mijn naam en bankrekeningnummer.
Dan kan ik het betalen.
Ik heb zo'n vermoeden dat mijn moeder het niet meer zal doen, namelijk. :|

En nee, dat is niet geregeld met een kopie van de overlijdensakte.
Ze willen de tenaamstelling zien (die er niet is).
En een handtekening van moeders. (die er ook niet meer is.).

Zeer waarschijnlijk moet ik mijn zussen notarieel laten bevestigen dat ze er geen bezwaar tegen hebben dat het nu mijn boot is. (Katsjienggg)
En hem vervolgens bij het kadaster in laten schrijven. (Katsjiengg, katsjiengg).

Dat is de info die ik, als ik het een soort van begrepen heb, vanmiddag telefonisch verkregen heb.

Ik denk dat ik mijn rechtsbijstand er maar bij ga halen want dit wordt een administratief getouwtrek van heb ik jou daar.
Zit in hetzelfde pand als de bootverzekering, dus dat is lekker makkelijk voor ze. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Klaver vier »

Ik denk Menno dat je er te moeilijk over denkt,gewoon opzeggen en desnoods bij een andere maatschappij opnieuw verzekeren op je eigen naam,niemand gaat je vragen waar die boot vandaan komt als je hem opnieuw verzekerd.
Als ik een boot verzeker vragen ze echt niet waar ik hem vandaan heb
Een risico is alleen dat de boot gekeurd moet anders is je onderwaterschip niet verzekerd,bij eoc tenminste.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno: ik denk dat Rene wel een punt heeft, n.l. als je een boot van een particulier koopt welke niet kadastraal beschreven staat, kun je deze zonder mitsen en maren bij elke verzekeringsmaatschappij (die boten verzekert :D ) verzekeren.
Er wordt dan wel naar de dag- en cataloguswaarde etcetera gevraagd, maar nooit een betalingsbewijs of iets dergelijks en ook niet of de zaken naar tevredenheid van beide partijen zijn afgehandeld, daar zijn verzekeraars niet voor tenslotte.
Ik zou de boot "gewoon" als zijnde jouw bezit op je eigen naam verzekeren en de verzekering van je moeder uit laten lopen als je die niet kunt annuleren.
Dan merken ze aan het einde van de looptijd vanzelf dat er niet meer betaald gaat worden. :o
Dit moet je dan wel regelen VOOR het einde van de lopende verzekering i.v.m het plaatsen van eigenaar/boot op de zwarte lijst van verzekeraars wegens wanbetaling.
Desnoods "verkoop" je haar ( uit naam van je zussen en jezelf) op papier aan jouw erfgenaam dan is dat ook vast geregeld, en zet je de verzekering op zijn/haar naam.
ECHTER... als de boot kadastraal beschreven is zul je, vrees ik, niet onder overschrijven uit kunnen helaas. :cry:
Wel zou ik een verklaring aan boord leggen waarin je zussen verklaren geen bezwaar tegen het gebruik door jou van de boot, dit om bij een diepgaande controle misverstanden te voorkomen.
Het blijft een wond die nog diverse keren opengehaald wordt in ons landje van regels en wetten helaas, ik wens je veel wijsheid.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Boot overleden moeder geerfd, hoe op naam stellen?

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: do jun 20, 2019 11:08 am Ben ik wel de schadevrije jaren kwijt, maar goed.
Die ben je zo wie zo kwijt, als er niet een clausule bij zit,dat jij de stuurman van de boot bent.
Als er geen clausule bij is,gaan de schadevrije jaren niet mee.
Deze staan dan op naam van de eigenaar ,en dat is een andere rechtspersoon,dan dat jij bent.
Verzekeringen zijn zeer meegaand,zolang er premie wordt betaald.
Maar moet een familielid van de eigenaar iets gedaan van hun hebben,dan gelden ineens de officiele regels.

Gewoon hun een briefje sturen ,en melden dat de verzekering wordt be-eindigd i.v.m. overlijden van de eigenaar,maar officieel ben je niet verplicht een reden van opzegging te noemen.
Als EOC het graag officieel wil doen,konden ze het van me helemaal krijgen.
De verzekering houd vanzelf op te bestaan,want van een overleden rechtspersoon valt niet te cashen.
En jij bent als nazaat niet verplicht om aan hun eisen te gaan voldoen,want jij bent een ander rechtspersoon.


Je hebt het over een ICP.
Ik lees hier https://www.watersporters.nl/icp-aanvra ... aartuigen/ dat de ICP maar 2 jaar geldig is.
Ook heb je de mogelijkheid om het te lateh wijzigen.

Ik zou het een beetje anders gaan spelen,als ik met zo'n moeilijke partij te maken had.
Dan zegde ik de verzekering gewoon op,een verklaring is immers niet nodig.
Het gaat hun niks aan of je hem elders verzekerd, danwel niet.
Zij moeten dan een royements verklaring afgeven,omdat er schadevrije jaren zijn.
Deze royements verklaring is een jaar geldig.
En met die verklaring zou ik dan proberen bij een andere maatschappij,of het daar helemaal,danwel gedeeltelijk te verzilveren is.
Ze konden me wat bij de EOC.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie