lithium vragen

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lithium vragen

Bericht door Marie Christina »

Ik lag er ook allang uit in deze discussie, maar kan wel inhaken op Wybren.
Ik zou van een harde houtsoort een bak maken die min of meer met de vorm van het schip mee gaat en deze inlamineren met glasvezel en epoxy.

Ik denk dat dat langer mee gaat gaan dan je schip mee gaat. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
rednas
Berichten: 23
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:39 pm

Re: lithium vragen

Bericht door rednas »

Hmmm, en dan ineens deze reactie ergens op een forum:

Wouldn’t it be easier to buy an already assembled 48 V battery with BMS included?
Some sellers on AliExpress offer shipping with import duty and taxes free to Europe. They use services like ViaEurope (based at the Netherlands), so you can buy things more expensive such as batteries or EVSEs and get them delivered at your door without paying import duties/taxes.
Some examples for batteries without import taxes you should consider:

https://s.click.aliexpress.com/e/boDXU0os
https://s.click.aliexpress.com/e/cMyoTa8o
https://s.click.aliexpress.com/e/cMXzJtSo

You could then connect multiple batteries in parallel to get the capacity you want.


Meteen vergeten of serieus nader onderzoeken of het wat is?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lithium vragen

Bericht door Marie Christina »

Als iets te mooi lijkt....

Ik had hier nog niet eerder van gehoord, maar kan me haast niet voorstellen dat onze douane dat gat niet dichtgetimmerd heeft.
Zit vast een addertje onder het gras.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
rednas
Berichten: 23
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:39 pm

Re: lithium vragen

Bericht door rednas »

Heb besloten om met Daniel Boekel "in zee" :D:D te gaan
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: lithium vragen

Bericht door KarelE »

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: lithium vragen

Bericht door WADnWIND »

Marie Christina schreef: zo jun 30, 2019 7:05 pm Ik lag er ook allang uit in deze discussie, maar kan wel inhaken op Wybren.
Ik zou van een harde houtsoort een bak maken die min of meer met de vorm van het schip mee gaat en deze inlamineren met glasvezel en epoxy.

Ik denk dat dat langer mee gaat gaan dan je schip mee gaat. :)
De ervaring leert dat Lithium-ion meer risico op brand geeft dan Lifepo techniek. Om die reden zou ik de accubak maken van een onbrandbaar materiaal en dan bekleden met isolatie als epoxy o.i.d.
Een accubak avn aluminium geeft in ieder geval meer bescherming dan van hout.
Niet voor niks is die elektrische fietsen fabrikant net afgebrand, er stilletjes vanuit gaande dat ze daar nog Li-ion gebruiken (goedkoper en lichter).

Daarbij, niet voor een Torquedo maar voor "gewoon" gebruikt, kan je Lifepo gebruiken als een (bijna) 1:1 drop-in replacement voor je loodaccu.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lithium vragen

Bericht door Marie Christina »

Als een litiumaccu in de fik vliegt maakt het echt niet meer uit of de bak van hout of aluminium is , hoor.
Dat brandt zo heet dat het niet meer te blussen is, behalve met een speciale lithiumblusser, die bijna niemand aan boord heeft.
(F-500 blusser)
Zelfs het aluminium zal gaan branden.
https://www.youtube.com/watch?v=z858g574Sig&t=1s

Als een lithiumaccu in brand vliegt heb je twee zaken om op te hopen:
Dat je hem er nog uit krijgt om hem in het water te gooien. (Sorry, milieu..)
En als dat niet lukt:
Hopen dat je goed verzekerd bent, want je bootje redden zal waarschijnlijk een utopie zijn.

Daarom moet je bij lithiumaccu's echt investeren in goede (oplaad)apparatuur en goede bekabeling/aansluitmateriaal etc.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: lithium vragen

Bericht door WADnWIND »

Dan zou het best wel eens kunnen dat de overheid in de toekomst verplicht stelt om een F-500 blusser aan boord van elektrisch gedreven vaartuigen te hebben. Net als het reddingvest, dodemansknop en brandblusser op snelle plezier schepen.
rednas
Berichten: 23
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:39 pm

Re: lithium vragen

Bericht door rednas »

Kunnen jullie me toch nog eens helpen om eea. beter te begrijpen. Ik begrijp eea. nog niet goed wat het opladen van cellen betreft:

Ik heb dus een battery pack met 12 NMC cellen. De 12 cellen hebben een maximaal laadvoltage van 4.198V. Wat ik niet begrijp is dat mij is verteld dat als je een lader op een accublok aansluit ZONDER dat je het in de gaten laat houden door een BMS de cellen altijd zullen blijven "opladen" (en dus stuk gaan). Maar als ik nu een 50.375V oplader aansluit op het blok, dan kunnen de cellen toch nooit "voller" raken dan 4.198V? Het is toch niet voor niets dat mij een 50.4V oplader wordt aangeraden voor een 12s li-ion pack?

Ik heb het bovenstaand even niet over het aantal ampere van een voeding. Ik snap namelijk dat hoe hoger het aantal ampere, hoe sneller de cellen zullen laden. Overigens lijkt me 10A prima, ik zou er dan ongeveer 10-12 uur over doen om mijn 120Ah accu (5.2kWh) op te laden.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lithium vragen

Bericht door Marie Christina »

Laat anderen mij corrigeren als het niet zo is, maar ik denk dat 10A aan de krappe kant is.
Ik meen dat de vuistregel is 10% van de capaciteit van de accu.

De accu heeft gewoon ene bepaalde stroom nodig om alle negatieve en positieve ionen weer aan de pool te plakken waaraan je ze wilt hebben.
Ik leg het vaak als volgt uit.
Stel je wilt de tuin sproeien met zo'n bewegende tuinsproeier aan een tuinslang.
En stel dat die sproeier 10 liter water per minuut (de ampères) nodig heeft om goed te kunnen sproeien en bewegen.
Helaas geeft jouw kraan maar 1 liter per minuut.
Dan zal de tuin inderdaad na 10 minuten de tien liter water gekregen hebben.
Alleen is het niet zo ver gesproeid als met 10 l/min en de sproeier zal ook niet of nauwelijks bewogen hebben.
Hij heeft na 10 minuten niet net zo veel rondjes gedraaid als hij anders in 1 minuut gedaan zou hebben.

Zo is het in je accu ook.
Die elektronen moeten terug geduwd worden.
De plusjes moeten terug naar de minpool en de minnetjes terug naar de + pool.
Dan is de accu weer vol.
Daar is een bepaalde "liters/min" voor nodig.
Hoe meer +jes en -netjes er in de accu zitten, hoe meer ampères er nodig zijn om ze te verplaatsen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: lithium vragen

Bericht door Boekel »

10A om te laden is prima, lithium werkt anders als lood, en komt vanzelf vol.

Maar...

Alsjeblieft...als je er geen verstand van hebt...vraag hulp aan iemand (elektricien?) met verstand van zaken.

Ik heb reeds vele whatsapp berichtjes aan hulp gegeven, maar zonder voldoende basis kennis ben je gewoon gevaarlijk bezig.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lithium vragen

Bericht door Marie Christina »

Oh ja, het waren lithium accu's.
Was ik even vergeten. :)

Maar dat maakt de tuinsproeier-uitleg niet minder waar, toch? 8)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: lithium vragen

Bericht door Boekel »

Marie Christina schreef: wo jul 10, 2019 6:17 pm Oh ja, het waren lithium accu's.
Was ik even vergeten. :)

Maar dat maakt de tuinsproeier-uitleg niet minder waar, toch? 8)
Haha zie een lithium-accu meer als een emmer met een nare vloeistof...waarvan je niet wilt dat ie overstroomd... met druppels komt de emmer ook vol, en zal ie ook overstromen, alleen minder snel ;)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lithium vragen

Bericht door Marie Christina »

Dat is ook een mooie vergelijking.
Simpel, en daardoor begrijpelijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 295
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: lithium vragen

Bericht door Handige Harrie »

rednas schreef: wo jul 10, 2019 11:21 am Kunnen jullie me toch nog eens helpen om eea. beter te begrijpen. Ik begrijp eea. nog niet goed wat het opladen van cellen betreft:

Ik heb dus een battery pack met 12 NMC cellen. De 12 cellen hebben een maximaal laadvoltage van 4.198V. Wat ik niet begrijp is dat mij is verteld dat als je een lader op een accublok aansluit ZONDER dat je het in de gaten laat houden door een BMS de cellen altijd zullen blijven "opladen" (en dus stuk gaan). Maar als ik nu een 50.375V oplader aansluit op het blok, dan kunnen de cellen toch nooit "voller" raken dan 4.198V? Het is toch niet voor niets dat mij een 50.4V oplader wordt aangeraden voor een 12s li-ion pack?

Ik heb het bovenstaand even niet over het aantal ampere van een voeding. Ik snap namelijk dat hoe hoger het aantal ampere, hoe sneller de cellen zullen laden. Overigens lijkt me 10A prima, ik zou er dan ongeveer 10-12 uur over doen om mijn 120Ah accu (5.2kWh) op te laden.
Maar wie zegt dat die spanning gelijk verdeeld wordt over al de cellen? Alle cellen hebben wel een klein beetje afwijking waardoor het kan dat de ene cel in een setje bijvoorbeeld 4.4V pakt en de andere dus maar 4.0V. Dus 1 wordt overladen en de andere komt niet vol. Een BMS gaat hier met een zweepje over en zorgt er voor dat elke cel max 4.2 V krijgt en het dus netjes verdeeld wordt.
Ook houdt een BMS de cellen een beetje in de gaten qua temperatuur en kan de boel uitschakelen als hij het niet meer vertrouwd. (cel te heet of onderladen).

Zonder BMS werken is spelen met vuurwerk. En dan gelijk met betonvlinders ipv sterretjes.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie