Menno's Modelhoekje

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Twei Woiven »

Eens in de zoveel tijd moeten ook deze schepen een keer naar de wal. (onderhoud)
Er ligt er dan ook altijd (in die tijd) een op reserve.
Soms zijn het sleepschepen, niet altijd.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Gerard schreef: do aug 26, 2021 6:13 am Nee. Wanneer een schip ongeladen is zie je het onderste cijfer net boven de waterlijn en wanneer het geladen is het bovenste cijfer net boven de waterlijn, toch?
Weer wat geleerd. Snap alleen niet waarom zoiets als een schip is gebouwd omdat het toch alleen maar een drijffunctie heeft en altijd op een vaste plaats ligt? Je zou dan eerder een dobberachtige vorm zoals een drijfbaken verwachten.

Dat zou je denken. En dat klinkt ook logisch.
Echter, de diepgangsmerken dienen verder te gaan dan die twee lijnen.
De lagere indicaties zijn bijvoorbeeld nodig bij het dokken.
Zowel tijdens het droogzetten als bij het weer gaan drijven.
Een schip gaat namelijk al eerder loskomen van de blokken, en dan op de lege lastlijn. Het drijft dan nog niet echt, maar heeft ook geen steun meer van de blokken.
Datzelfde gebeurt ook andersom, wanneer het schip tijdens het droogzetten de blokken begint te raken ( "Bit" krijgt.)
Dit is een belangrijk moment omdat het schip dan allerlei rare dingen kan doen met zijn stabiliteit.
De cijfers boven de geladen lastlijn heb je nodig om het schip te kunnen trimmen.
Er kunnen situaties zijn waarbij het schip ver voor- of achterover moet liggen.
Via berekeningen kun je uitrekenen wat de diepgang voor en/of achter moet zijn om xx graden trim te hebben.


Klopt. En dat is tegenwoordig ook zo.
Maar de functie van een vuurschip ging vroeger veel verder.
Ze waren bemand en verzamelden informatie over het weer en de toestand van de zee dat dan weer meerdere keren per dag doorgegeven werd aan de meteorologische diensten aan de wal.
Ze waren meldpunten voor scheepvaart.
Ze gaven schepen informatie.
Ze waren relay-stations voor radioverbindingen.
Ze bewaakten ondieptes (zoals in dit geval de Goodwin Sands, net ten ONO-en van Dover.) waarvoor dus een licht onstoken diende te worden bij het invallen van de duisternis.
Tegenwoordig kan dat allemaal automatisch, maar we hebben het hier over de jaren 40, 50, 60 toen dat allemaal nog niet automatisch en draadlooos kon.
Zie ook:
https://maken.wikiwijs.nl/154449/Boeien ... ge-5706004
https://maken.wikiwijs.nl/154449/Boeien ... ge-5704333
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Twei Woiven schreef: do aug 26, 2021 7:19 am Eens in de zoveel tijd moeten ook deze schepen een keer naar de wal. (onderhoud)
Er ligt er dan ook altijd (in die tijd) een op reserve.
Soms zijn het sleepschepen, niet altijd.
Klopt helemaal.
Zo was het vroegere vuurschip Elbe 1 bijvoorbeeld zelfvarend.
En ik doe de werkelijkheid hier zwaar tekort, want de Soutg Goodwin had geen aandrijving.
Maar dat kan me nou eens lekker niks schelen. :P
https://youtu.be/Y2UD6GHRfXg
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: do aug 26, 2021 7:51 am
Gerard schreef: do aug 26, 2021 6:13 am Nee. Wanneer een schip ongeladen is zie je het onderste cijfer net boven de waterlijn en wanneer het geladen is het bovenste cijfer net boven de waterlijn, toch?
Dat zou je denken. En dat klinkt ook logisch.
Echter, de diepgangsmerken dienen verder te gaan dan die twee lijnen.
De lagere indicaties zijn bijvoorbeeld nodig bij het dokken.
Zowel tijdens het droogzetten als bij het weer gaan drijven.
Een schip gaat namelijk al eerder loskomen van de blokken, en dan op de lege lastlijn. Het drijft dan nog niet echt, maar heeft ook geen steun meer van de blokken.
Datzelfde gebeurt ook andersom, wanneer het schip tijdens het droogzetten de blokken begint te raken ( "Bit" krijgt.)
Dit is een belangrijk moment omdat het schip dan allerlei rare dingen kan doen met zijn stabiliteit.
De cijfers boven de geladen lastlijn heb je nodig om het schip te kunnen trimmen.
Er kunnen situaties zijn waarbij het schip ver voor- of achterover moet liggen.
Via berekeningen kun je uitrekenen wat de diepgang voor en/of achter moet zijn om xx graden trim te hebben.
Ik blijf hier leren :).
Snap alleen niet waarom zoiets als een schip is gebouwd omdat het toch alleen maar een drijffunctie heeft en altijd op een vaste plaats ligt? Je zou dan eerder een dobberachtige vorm zoals een drijfbaken verwachten.
Klopt. En dat is tegenwoordig ook zo.
Maar de functie van een vuurschip ging vroeger veel verder.
Ze waren bemand en verzamelden informatie over het weer en de toestand van de zee dat dan weer meerdere keren per dag doorgegeven werd aan de meteorologische diensten aan de wal.
Ze waren meldpunten voor scheepvaart.
Ze gaven schepen informatie.
Ze waren relay-stations voor radioverbindingen.
Ze bewaakten ondieptes (zoals in dit geval de Goodwin Sands, net ten ONO-en van Dover.) waarvoor dus een licht ontstoken diende te worden bij het invallen van de duisternis.
Tegenwoordig kan dat allemaal automatisch, maar we hebben het hier over de jaren 40, 50, 60 toen dat allemaal nog niet automatisch en draadlooos kon.
Maar ook daarvoor heb je toch alleen maar een drijflichaam nodig?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: do aug 26, 2021 7:19 am Eens in de zoveel tijd moeten ook deze schepen een keer naar de wal. (onderhoud)
Ja, maar wanneer je het aantal drijfdagen vergelijkt met het aantal verplaatsdagen, zou dan laten slepen niet logischer zijn dan een zelfvarend schip?
Soms zijn het sleepschepen, niet altijd.
Waarom zou in het ene geval dit en in het andere dat gekozen zin?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Het is helemaal waar dat je alleen een drijflichaam nodig hebt.
Maar de vuurschepen waren vroeger flink bemand (reken op zo'n 5 -10 man) dus daar was wel een behoorlijke accommodatie voor nodig.
Waarom de ene wel eigen aandrijving kreeg en de andere niet is een beetje gissen.
De Elbe 1 scheen ontworpen te zijn om dan weer hier en dan weer daar te kunnen liggen.
Daarbij konden redelijke afstanden overbrugd moeten kunnen worden.
De Britse en ook Nederlandse lichtschepen lagen eigenlijk zonder uitzondering dermate dicht bij de kust dat de kosten van een sleepboot niet opwogen tegen een eigen motor. (Of andersom? Nou ja. Je snapt me wel. Sleepboot was goedkoper. :) )
Laatst gewijzigd door Marie Christina op do aug 26, 2021 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Er zijn verscheidene prachtige oude filmpjes te vinden over lichtschepen op JijBuis.
Een kleine greep.
Over het leven aan boord: https://youtu.be/JYnknq7A0Xk
Over het vergaan van de South Goodwin: https://youtu.be/b2gRN2CYFmE
Deze had ook eigen aandrijving (al betreft het dan het schip dat naar het vuurschip gaat 8) ): https://youtu.be/5Ygrrurq-WY
EN mijn favoriet: een rondleiding door een lichtschip. Maar daar moet je even een kleine drie kwartier voor uittrekken: https://youtu.be/sFdx-gY6Mkg
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: do aug 26, 2021 10:18 am Er zijn verscheidene prachtige oude filmpjes te vinden over lichtschepen op JijBuis.
Een kleine greep.
Over het leven aan boord: https://youtu.be/JYnknq7A0Xk
Over het vergaan van de South Goodwin: https://youtu.be/b2gRN2CYFmE
Deze had ook eigen aandrijving (al betreft het dan het schip dat naar het vuurschip gaat 8) ): https://youtu.be/5Ygrrurq-WY
EN mijn favoriet: een rondleiding door een lichtschip. Maar daar moet je even een kleine drie kwartier voor uittrekken: https://youtu.be/sFdx-gY6Mkg
Aan mij zijn filmpjes niet besteed (kost me te veel tijd; heb maar een langzame (want goedkope) internetverbinding omdat die volstaat) maar mogelijk genieten anderen er van.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Het was dan ook niet alleen aan jou gericht, Gerard. :wink:
Verbazend overigens dat er nog abonnementen bestaan die te traag zijn voor JijBuisfilmpjes.
Krijg je geld toe bij zo'n abo? :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: do aug 26, 2021 7:31 pm Verbazend overigens dat er nog abonnementen bestaan die te traag zijn voor JijBuisfilmpjes.
Ja, leuk nietwaar? Gewoon 7 euro en nog wat per maand bij T-mobile. Als ik echt een keer hoge snelheid wil kan ik naar de bieb voor gratis internet en films zie ik het liefst in de bioscoop.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

€7,50.
4G 2gig. Vodafone.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Twei Woiven »

20 euro, 25G vodavone 4G
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Mijn vrouw en ik hebben een abo van Simpel.
Zij heeft 4 GB op 4G en 250 belminuten en 500sms voor € 7,50
En ik heb mijn abo verlengd ,en krijg vanaf volgende maand 8Gb op 4G,en onbeperkt bellen voor € 10,--
Was eerst 5Gb.
Simpel is een onderdeel van T-Mobile.
Ik vind KPN en Vodafone te duur voor wat ze bieden.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Nóóit, maar dan ook nóóit meer Simpel.
Al is het de laatste provider ter wereld.

We kregen een aanmaning > problemen>deurwaarder op ons dak omdat ik de rekening van mijn zoon betaald had.
Verkeerde naam bij verkeerde facruur.
Dus niet betaald.
Pietje had moeten betalen, want het is het nummer van Pietje.
"Jawel, maar Jantje heeft betaald voor Pietje.
Kijkt u maar eens. Is factuurnummer XYZ123456 betaald?"
"Jawel, maar niet door Pietje. Dus naam en account klopt niet. Pietje moet nog betalen."

Enfin.
Deurwaarder op de stoep, die snapte er ook geen moer van en ging eerst weer weg
Wij geregistreerd als wanbetalers.
En toen wij onze eigen jurist erop zetten opeens helemaal nooit meer wat van gehoord.

Simpel.
Ja, dat zijn ze.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: do aug 26, 2021 10:25 pm Simpel.
Ja, dat zijn ze.
We zitten allebeide al 6 jaar bij Simpel ,en het maandabonnement wordt voor beiden van één en dezelfde rekening geïnt.
Automatisch wel te verstaan. Elke maand ,geen omkijken naar,niks nada.
Ik weet dus niet wat voor abo je zoon heeft ,maar er zal wel iets meer a.d.h. zijn geweest dan alleen het betalen door iemand anders dan door hem.
Het verhaaltje zal wel iets anders in elkaar gezeten hebben.
Want voordat je een deurwaarder op de stoep hebt , heb je eerst een rekening gehad ,dan een herinnering ,en dan een incasso verzoek en dan komt er pas een deurwaarder,en die kan de eerste keer in feite ook nog niks.
En voor een miereneukerige rekeningetje komt een deurwaarder niet.

Daarvoor zat ik 14 jaar bij T-Mobile ,en dat was niet automatisch ,maar ook nooit één wanklank.

Dus jij rekent een provider erop af ,op één akkefietje ,wat het ook geweest mag zijn.
Ook al betaal je nu net zoveel als bv mijn eega ,maar je krijgt er maar de helft voor.

Simpel haald het er automatisch vanaf ,of je hebt een prepaid.
Maar ja ,als er niks op een rekening staat ,kan wie dan ook ,niets incasseren.
Dus ik denk dat de voorgeschiedenis iets anders in elkaar steekt ,als dat jij schetst.
Het maakt mij niet uit ,waar je een abo hebt ,ik heb er niks meer of minder om. :lol:

Daarom ben ik juist bij CZ vertrokken.
De sturen een rekening ,en gaan pas 3 maanden later dat geld innen.
Zelf direct betalen was niet mogelijk.
Na herhaalde verzoeken en opdrachten ,om de rekening direct te innen,wat niet gebeurde ,zijn we overgestapt naar Menzis.
Als daar een rekening van komt ,kun je inloggen en direct betalen via iDeal.
Wel zo handig ,weet ik tenminste wat ik overhou op mijn conto.

Toen kregen we ook een belletje van CZ met , waarom gaat U weg?.
Ik: omdat ik mijn rekening niet direct kan voldoen ,want dat is niet jullie beleid.
Zij: meneer we kunnen ons beleid niet aanpassen voor één iemand.
Ik: daarom pas ik mijn beleid aan ,en ga naar een aanbieder waar dat wel kan.
De telefoon erop gelegd ,ben je van dat gezeur af.

Ik wil niet 3 maanden rekening te moeten houden met de hoogte van mijn banksaldo ,omdat een inner van gelden er nog geld vanaf moet halen.
Mijn motto is ,bij een rekening sturen ,hoord betalen binnen redelijke termijn.
Bij particulieren is dat 14 dagen ,zakelijk is dat 30 dagen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie